Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Cutting processes --- productietechniek --- werktuigbouwkunde --- draaien (technologie)
Choose an application
In Spicer Off-Highway te Brugge maken ze transmissies voor de off-highway markt. Dit zijn voertuigen die niet op de openbare weg mogen rijden. Dit gaat van kleine graafmachines tot zeer grote mijnwagens. Het bedrijf is gespecialiseerd in de powershift transmissies en produceert er jaarlijks zo'n 25000. De kern van deze transmissies is de zogenaamde hydraulische lamellenkoppeling of clutch. De submontage van deze clutchen neemt een groot deel van de productie voor zich en vormt het onderwerp van deze opdracht. Het huidige montageproces van deze clutchen is niet gestandaardiseerd, gebeurt volledig manueel en is onderhevig aan vele fouten. Het proces beschikt ook niet over tussentijdse controlemechanismen waardoor fouten pas bij het testen van het eindproduct ontdekt worden. Dit leidt tot vertraagde levering en hogere productiekosten. Om dit te verhelpen moet het proces geoptimaliseerd worden en moeten tussentijdse testen geïntroduceerd worden. Dit eindwerk zal voornamelijk het eerste aspect behandelen: het optimaliseren van de submontage. Naast de eis voor een snellere productietijd moet de kans voor het optreden van fouten geminimaliseerd worden. Daarnaast moet de detectie van fouten verhoogd worden. Het huidige assemblageproces werd bestudeerd om alle belangrijkste problemen in kaart te brengen. Daarna werd een one-piece-flow systeem ontworpen waarbij het grootste deel van de clutchen automatisch gemonteerd worden door middel van robots. De overige manuele handelingen werden geoptimaliseerd via poka-yoke systemen. Zo wordt er gebruik gemaakt van pre-picking, visuele hulp via monitoren en een go/no-go systeem. Tijdens deze montage worden de clutchen ook gecontroleerd op fouten via visuele systemen en op de werking getest met behulp van een pneumatisch testsysteem. Spicer Off-Highway at Bruges manufactures transmissions for the off-highway market. This consists of vehicles who aren't allowed on public roads. These vehicles range from small diggers to large mining vehicles. The company is specialized in powershift-transmissions with a yearly production of 25000 units. The key component of these transmissions is the hydraulic plate clutch. The subassembly of these clutches accounts for a big part of the production and forms the subject of this assignment. The current assembly process is not standardized, is a completely manual process and is subject to many errors. The process does not have any intermediate control mechanisms, causing errors to be detected at the testing of the end product. This leads to slowed delivery and higher production costs. To tackle this problem, the process has need of optimization and in-line tests. This assignment will mostly deal with this first aspect: the optimization of the sub assembly. Apart from the requirement of improved production time, the production must be as fault free as possible. The detection chance for defects must also be as high as possible. The current assembly process was analysed and the principal problems were charted. A one-piece-flow system was developed wherein the largest part of the clutch assembly is automated by means of robots. De remaining manual operations were optimized through poka-yoke systems. This included inter alia pre-picking, visual aiding and a go/no-go system. During this process the clutches are checked for faults through visual systems and tested on function by means of a pneumatic test system.
Choose an application
Plastal N.V. is a company which works for Volvo car corporation. Plastal makes the bumpers, roof-spoilers and sill moulds.The sill moulds (SMs) are created in a Chinese mold. This causes a few problems. A mechanical undercut makes it very hard to demold the S's. This causes a problem to cut the sprues because the position of the SM's is not guaranteed. Because of the positioning problem it is hard to put the SMs automatically in the rack. Now, The handlingrobot takes the SMs and brings them to a conveyer. A person takes one of the SMs and breaks off the sprues while giving it to a second person. The second person lays the SM in the rack. My command is to examine the possibilities to full-automate this process.After a research of the process, there were 3 major problems found: the demoulding, the cutting of the sprues and laying the SM's in the rack. These problems need to be fixed on this directory. The tests which were executed had the purpose to look if an propositioned solution was possible.After the tests and the research by 3D-drawnings, it seems that the automatically demoulding and cutting of the sprues are perfectly possible. The laying down of the SM's on the rack is theoretically possible but needs to be tested. Because of capacity problems of the firm this last test is not been executed. Plastal N.V. is een bedrijf dat grotendeels werkt voor Volvo car corporation. Hiervoor vervaardigt Plastal bumpers, dakspoilers en deurdrempels. Het produceren van de deurdrempels gebeurt in een Chinese matrijs, dit brengt de nodige complicaties mee. Door een ondersnijding ontvormen de stukken zeer moeilijk. Daardoor kunnen de aangieten niet automatisch afgesneden worden en de stukken moeilijk automatisch in de rekken van het magazijn gelegd worden. Nu worden de stukken door de robot uit de machine gehaald en op een transportband gelegd. Tijdens het transport van de stukken breekt men de aangieten manueel af. Daarna geeft men de stukken door aan een andere persoon die ze dan in een rek van het automatisch magazijn legt. Mijn opdracht is de volle automatisatie van dit ontvormproces te bestuderen en, zo mogelijk, te realiseren. Na een grondige studie van het proces en door naar veel mensen te luisteren die ervaring hebben met deze materie, zijn er 3 deelprojecten ontstaan: het ontvormen, het afsnijden van de aangieten en het plaatsen van de stukken in het rek. Deze projecten dienen op deze volgorde opgelost te worden. De gebeurde tests hebben tot doel gehad te onderzoeken of een oplossing mogelijk is.Na de tests en het onderzoek via 3D-tekeningen blijkt dat het ontvormen en afsnijden van de aangieten mogelijk zal zijn. Het automatisch neerleggen van de stukken is theoretisch mogelijk. Dit is door een capaciteitsprobleem in het bedrijf niet getest kunnen worden.
CAD - CAD. --- Deurdrempels. --- Mechanica - mechanics. --- Ontvormen. --- Pneumatica - pneumatics. --- Productietechniek - production engineering. --- Robotica - robotics.
Choose an application
Choose an application
Architecture --- Applied arts. Arts and crafts --- furniture --- benches [furniture] --- productietechniek --- productieprocessen
Choose an application
Rezeptfahrweise - wohl kein anderes Thema der angewandten Automatisierungstechnik hat in den letzten zwei Jahrzehnten die Gemüter der Beteiligten stärker bewegt. Grund ist, daß die Rezeptfahrweise die Chemie, die Verfahrenstechnik, den Anlagenbau, die Automatisierung und den Betrieb von Chargenprozessen zusammenbringt und damit die verschiedenen Sichtweisen auf das gleiche Objekt ermöglicht. Dieses Werk dokumentiert das im Laufe einer jahrzehntelangen Praxis entstandene Wissen. Darauf aufbauend zeigen die Autoren den Einsatz dieser Techniken in modernen informationsbasierten Systemen. Das Werk richtet sich an Gestalter von Chargenprozessen jedweder Disziplin. Viele Beispiele machen den formalen und abstrakten Sachverhalt transparent und leicht nachvollziehbar.
Production management --- Chemical technology --- batch processen --- productiecontrole --- automatiseringstechniek --- productontwikkeling --- productietechniek --- regeltechniek
Choose an application
621.7/.9 --- industrieel ontwerpen --- productiemanagement --- productietechniek --- scheidingstechnieken --- werktuigbouwkunde --- mechanische technologie: metaal --- Industrie --- Productie --- Bedrijfseconomie --- Voorlichting --- Reclame --- Spionage --- Communicatietheorie
Choose an application
De Energy5 ecowagen is een energiezuinige prototypewagen volledig gebouwd op een carbon monocoque chassis.Vorig jaar werd de wagen samengesteld uit de al reeds bestaande onderdelen. De wagen is reeds rijklaar maar heeft nog afwerking nodig.Dit eindwerk toont het proces om de Energy5 in een hoger niveau af te werken. Delen als de motor, de carrosserie, de kleurensamenstelling, het vormen van nieuwe ruiten en het reduceren van gewicht komen aan bod en worden verbeterd. Verder mag de aerodynamica niet vergeten worden, en dit steeds met het wedstrijdelement in het achterhoofd. Er werden compromissen gezocht tussen esthetisch mooi, doeltreffend en gewicht reducerend.Vorig jaar sneuvelden al Belgische records in zijn klasse, dit jaar is het tijd voor het internationale werk en volgt onder andere de Shell Eco-marathon te Rotterdam. The Energy5 ecocar is an economical prototype car. It is built on a carbon fiber monocoque chassis.Last year, the car was built out of the already made parts. The car is ready to run but still needs some finishing.This thesis shows the process of the Energy5 to finish it in a higher level. Parts like the engine, the body, the color scheme, the forming of the new windows and reducing weight are all done within this thesis. The optimalisation of the aerodynamics may not be forgotten, also the competition aspect must be still in the mind. Compromises are searched between efficient, reducing weight and still looking good.In the past year, the Energyteam broke some records on national level, this year it is time to compete on international level at the Ahoy arena in Rotterdam where the Shell Eco-marathon takes place.
Carbon. --- Carrosserie. --- Elektrische aandrijving. --- Hub motor. --- Hybride. --- Keramische lagers. --- Kunststoffen - polymers. --- Lamineren. --- Productietechniek - production engineering. --- Spuiten. --- Sterkteleer - strength of materials. --- Stromingsleer - fluid dynamics. --- Thermovormen. --- Voertuigtechniek - automotive engineering.
Choose an application
De wereld van 3D printen is aan het veranderen naar een techniek die ook beschikbaar is voor de gewone consument. Om 3D printers meer toegankelijk te kunnen maken moet de kostprijs sterk naar omlaag en moet de kwaliteit verbeteren. Momenteel is het printmateriaal één van de grootste kosten bij een 3D printer. Als printmateriaal wordt bij huidige 3D printers steeds filament gebruikt, een kunststof draad vervaardigd uit granules. Deze masterproef onderzoekt de mogelijkheid om een compacte low-budget granule-extruder te ontwikkelen die het filament vervangt door de veel goedkopere granules. Met het oog op een implementatie in een 3D printer is een ontwerp opgesteld. Het RepRap project is hiervoor gebruikt als referentie. Voor een implementatie in een 3D printsysteem moet een extruder compact zijn en toch een stabiele werking hebben. Deze masterproef ontwikkeld en evalueert een dergelijk prototype. Resultaten tonen aan dat het prototype een stabiele werking heeft. Het gaat hier om een alleenstaand prototype. Voor werkelijke implementatie moet er verder onderzoek verricht worden en moet een verbeterd prototype getest worden als 3D printkop. Deze masterproef vormt een goede basis om dit te verwezenlijken. The world of 3D printing is changing to a technique which becomes available for ordinary consumers. To make 3D printing more accessible, the cost should be reduced strongly and the quality has to improve. Currently the printing materials are one of the biggest costs in a 3D printer. The 3D printers existing today all use filament as printing material. This is a plastic wire which is made from granules. This thesis examines the possibility to develop a compact low budget granule extruder which is capable of replacing the filament with much cheaper granules. With a view to an implementation in a 3D printer a design is drawn up. Therefor the RepRap project is used as reference. For an implementation in a 3D printing system, an extruder must be compact and still have a stable state of operation. In this thesis such a prototype is developed and evaluated. Results show that the prototype has a stable operation. It involves a standalone prototype. An actual implementation as a 3D printing head needs further research and demands an improved prototype to be tested. This thesis provides a good basis to achieve this.
3D printer. --- CAD - CAD. --- Extrusie. --- FDM. --- Granule-extruder. --- Kunststofverwerking - plastic processing. --- Low-budget. --- Productietechniek - production engineering. --- RepRap. --- T130-produktietechnologie. --- T210-toegepaste-plasticiteitsleer.
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|