Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
De kinderbescherming begon officieel in 1905. Kinderen die daarin belandden, kwamen doorgaans terecht in een 'gesticht' of pleeggezin. Uithuisplaatsing was tot ver in de twintigste eeuw heel gewoon. De laatste twintig jaar komen daarover de verhalen los. Vele ervan zijn gekleurd door mishandeling en misbruik. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Dit is een vraag naar het functioneren van de kinderbescherming in de praktijk. Wat gebeurde er met een kind als dit was aangemeld? Hoe zorgvuldig ging men daarbij te werk? Hoe was de controle op pleeggezinnen en tehuizen? Konden kinderen met hun klachten ergens terecht en klaagden ze wel? Dergelijke vragen zijn te beantwoorden door onderzoek van voogdijverenigingen. Die waren immers verantwoordelijk voor de zorg nadat een rechter uitspraak had gedaan. Een van die verenigingen was Tot Steun voor Verwaarloosden en Gevallenen, opgericht in 1886. Uniek archiefmateriaal, zoals pupillendossiers en verslagen van vergaderingen over pupillen, geven een inkijk in de wijze waarop beslissingen over kinderen werden genomen en hoe met hun vragen en problemen werd omgegaan.
Kinderen ; uithuisplaatsing --- 364 <09> --- jeugdzorg --- 364 <09> Geschiedenis van de maatschappelijke voorzorg en bijstand --- Geschiedenis van de maatschappelijke voorzorg en bijstand --- 362.7 --- Pleegzorg --- Jeugdzorg --- Child welfare --- Netherlands --- Kinderbescherming --- Problematische opvoedingssituatie --- Uithuisplaatsing
Choose an application
Het herstel van het gewone leven is een handreiking aan dagelijkse opvoeders – ouders, onderwijsgevenden, groepsleiders, gezinsverzorgenden en hun begeleiders – bij problematische opvoedingssituaties. Het opvoedingsproces kan door allerlei oorzaken schijnbaar hopeloos vastlopen. Zo vast dat er maar één uitweg mogelijk lijkt: het toepassen van specialistische therapieën en technieken – met alle kostbare moeite, tijd en geld die daarmee gemoeid zijn. Soms is dat inderdaad onvermijdelijk, maar heel vaak ook niet.Dit boek stelt één basisvraag: wat kun je in het dagelijkse leven doen om het vastgelopen opvoedingsproces weer vlot te trekken? Het herstel van het gewone leven geeft een praktisch antwoord aan opvoeders en hun begeleiders: eerst zelf maar eens nagaan of het meest voor de hand liggende – het alledaagse – wel in orde is. Vaak zijn enkele kleine veranderingen al voldoende om een vastgelopen opvoedingssituatie te ontwarren. Als dat niet gebeurt, zullen specialismen en specialisten ook niet helpen. Het gewone is voorwaarde voor het bijzondere.De auteur, Wim ter Horst, is oud–hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden en werkte in het speciaal onderwijs en het inrichtingswerk.
Orthopedagogics --- pedagogiek --- opvoeding --- opvoedingstips --- opvoedingsproblemen --- 460.4 --- leefgroepen --- observeren --- orthopedagogiek --- Opvoeder (groepsleider, groepsopvoeder) --- Orthopedagogiek --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- 37.013 --- Kinderen --- Omgevingsfactoren --- Opvoeders --- Opvoeding --- Beroep en opleiding --- 37 --- Opvoedingsproblemen. --- Orthopedagogiek. --- Education --- Pedagogic Psychology. --- Psychology --- Psychology. --- Educational psychology. --- Hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugdzorg
Choose an application
In dit boek gaat de auteur in op het jeugdrecht en de aanpak van probleemjongeren. In de inleiding benadrukt ze dat dit boek gaat 'over de talloze jongeren die (nog) geen problematisch gedrag vertonen, maar wel in problematische opvoedingssituaties zitten en daardoor het noorden kwijtraken en over de schreef gaan'. Vervolgens schetst ze de geschiedenis van de jeugdbescherming en de jeugddelinquentie, en gaat ze in op de strafprocedure voor criminele jongeren. In het derde hoofdstuk vertelt Vreysen wie de schade moet betalen die een jongere aanricht. Daarna wordt aandacht besteed aan de zogenoemde 'zware jongens' en aan de uithandengeving. Verder plaatst de auteur enkele kritische noten bij de administratieve sanctie en bespreekt ze de verschillende hulpinstanties. Ten slotte gaat de aandacht naar problemen als kinderverwaarlozing en -mishandeling, en naar de ouderstage. Achteraan volgen verwijzingen naar de wetgeving en/of wetsontwerpen ter zake, en een bibliografie
probleemkinderen --- Sociology of law --- Age group sociology --- Social problems --- jeugdrecht --- jeugdzorg --- Criminal law. Criminal procedure --- jongerencriminaliteit --- Belgium --- 343.91 --- Jeugd --- Jeugdcriminaliteit --- Jeugdzorg --- Opvoedingsproblemen --- 186.3 Jeugdhulp --- Problematische opvoedingssituatie --- Recht --- Straffen --- Jeugdrecht --- Probleemjongeren --- Youth --- Protection --- Law and legislation --- Provincie West-Vlaanderen --- Probleemjongere --- Protection de la jeunesse --- DELINQUANCE JUVENILE --- Belgique --- BELGIQUE
Choose an application
levenskwaliteit --- dagelijks leven --- Methods in social research (general) --- kwaliteitsmeting --- 326 --- POS (problematische opvoedingssituatie) --- arduin --- hulpverlening --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- zelfbeoordeling --- 601.4 --- POS-schaal --- beoordelingsschaal (observatieschaal) --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- POS --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Inhoudsopgave1 Verwaarlozing in de jeugdzorg; over de beschikbaarheid van zorg2 Jeugdigen tussen wal en schip?3 Verwaarlozing van de residentiële hulpverlening4 Emotionele verwaarlozing5 Intermezzo: over verwaarlozing in het onderwijs: op zoek naar de bevlogen leerling6 Pedagogische verwaarlozing van het publieke kind: naar een herwaardering van het algemeen belang als opvoedingsdoel
#KVHB:Verwaarlozing --- 465 --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- verwaarlozing --- 323.4 --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Kindermishandeling --- Verwaarloosde kinderen --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- Sociaal verwaarloosden (verwaarloosde jeugd) --- Verwaarlozing --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Jeugdbescherming --- Jeugdzorg. --- Opvoeding. --- Orthopedagogiek. --- Hulpverlening. --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Orthopedagogics --- pedagogische verwaarlozing --- jeugdzorg
Choose an application
Er is veel veranderd in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Arduin heeft daarin een bijzondere rol vervuld. Zo heeft de focus van Arduin zich uitdrukkelijk gericht op individuele ondersteuning van de cliënten en het realiseren van een goede Kwaliteit van Bestaan voor de cliënten. De afgelopen jaren is gewerkt aan de ontwikkeling van een Persoonsgerichte Ondersteuningsmethodiek, waarin naast de SIS – Supports Intensity Scale de recent gecreëerde POS – Personal Outcomes Scale een belangrijke rol speelt. Hieruit ontstaat ook een nieuwe opzet voor een ISP – Individual Support Plan. Dit boek schetst de achtergronden van deze ontwikkelingen en de toekomstmogelijkheden ervan, mede dankzij de POS, het nieuwe meetinstrument voor de Kwaliteit van Bestaan.(Bron: covertekst)
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- 326 --- POS (problematische opvoedingssituatie) --- arduin --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Mentale handicap (gehandicapten (mentaal), oligofrenie) --- 376.3 --- Arduin --- Levenskwaliteit --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Zelfsturend leren --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Ondersteuning --- Hulpverlening --- Wetenschappelijk onderzoek --- Instellingszorg --- Kwaliteit --- Gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Zelfstudie --- Leren --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Instellingen --- Kwaliteitszorg --- Inclusie --- Empowerment --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Persoon met een handicap --- ouder --- Natuurwetenschappen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Overheidsinstelling --- Digitale kloof --- Samenleving --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Onderzoek (wetenschap) --- Zorginstelling
Choose an application
Een jongere en diens gezin zijn inherent verbonden, maar hoe kan deze vaststelling coherent verrekend worden in het kinddiagnostische handelen? Welke plaats verdient de evaluatie van opvoedings- en gezinseigenschappen in dit proces? Hoe kan, formeel en informeel, gepeild worden naar de afstemming van de denk- en voeldynamiek bij het kind en de gezinsleden om hieruit naast knelpunten ook bronnen van veerkracht af te leiden die de begeleiding faciliteren? Dat zijn enkele van de hoofdvragen die dit boek behandelt.
Gezinsdiagnostiek. --- Psychodiagnostiek --- Klinische psychodiagnostiek. --- gezinspedagogiek --- Age group sociology --- Educational sciences --- gezinsproblematiek --- opvoeding --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- kinderen --- Family assessment --- Child rearing --- Handbooks, manuals, etc. --- Child development --- Research --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Gezin --- #KVHB:Intake --- #KVHB:Orthopedagogie --- 433 --- gezin --- intake --- probleemgedrag --- Diagnostiek --- Gezin --- Intake --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- 364.044 --- Hulpverlening --- Omgevingsfactoren --- Ouders --- Opvoeding in de praktijk --- 37 --- PXL-Healthcare 2015 --- diagnostiek --- gezinnen --- behandelingsmethoden --- opvoedingsondersteuning --- Kinderen --- Gezinnen --- Gedragsproblemen --- Emotionele problemen --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- Opvoeding en onderwijs --- Jeugd --- Diagnose --- Kind --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Handelingsplan --- Opvoeding --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Ouderenzorg --- Jongere --- Handelingsgericht werken
Choose an application
De centrale vraag van dit boek luidt: Hoe kan het hulpverleningsaanbod binnen voorzieningen voor bijzondere jeugdzorg zich versterken om maximaal tegemoet te komen aan de hulpvraag vanuit problematische opvoedingssituaties? Na een toelichting bij het wetgevende kader ontwikkelt de auteur een pedagogische visie van waaruit de doelgroep in de bijzondere jeugdzorg kan worden benaderd. Het is een theoretische reflectie die het orthopedagogisch handelen legitimeert. Vraaggericht werken staat hierbij centraal en de noodzaak om de problematische opvoedingssituatie als n gentegreerd geheel te beschouwen. Deze visie wordt geconcretiseerd tot een orthopedagogisch verantwoord handelingsmodel. Om op een methodisch verantwoorde manier dichter bij de hulpvraag van de jeugdigen en hun netwerk te komen, is een aangepast aanbod van voorzieningen nodig. Waaraan moeten deze voorzieningen voldoen om gentegreerde en vraaggestuurde hulp mogelijk te maken? Zonder een aangepaste organisatie komt het hulpaanbod Niet alleen niet tot zijn recht, maar wordt de kloof tussen vraag en aanbod nog groter. Het kernbegrip is de POS - Problematische 0pvoedingssituatie. Het onderscheid met MOF Misdrijf Omschreven Feiten moet niet op de spits worden gedreven. Het gaat immers vooral over de problematische context waarin het kind groot wordt. Komt het aspect problematische opvoedingssituatie te veel op de achtergrond en worden de misdrijven heel expliciet, dan rijst de vraag of het domein van de orthopedagogische hulpverlening niet wordt verlaten. Integrale jeugdhulp heeft een dynamiek die een stimulans is om de concrete opvoedingspraktijk te optimaliseren Inhoudsopgave : Actueel beleid in de bijzondere jeugdzorg (Stimuleren van het kwaliteitsdenken - Maatschappelijke beleidsnota - Integrale jeugdhulp: concept - Rechtspositie van de minderjarige in de integrale jeugdhulp - Beleidsvoering) - Orthopedagogische visie op bijzondere jeugdzorg (Problematische opvoedingssituatie - Hulpvraag en aanpak - Multiprobleemgezinnen En kansarmoede - Doelgroep en hulpverleningsstrategie - In wezen sociale interventies - Leefgroep op de helling - Holistische theorie als gids? -Gedragstherapeutisch proces en holistische theorie) - Organisatie van de bijzondere jeugdzorg (Van residentiële zorg naar afgelijnde werkvormen - Initiatieven op weg naar de multifunctionele voorziening - Multifunctionele organisatie) - Toekomst.
Jeugdzorg --- Sociale agogiek --- Vlaanderen. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- jeugdzorg --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Jeugdzorg ; Vlaanderen --- Social work --- #SBIB:316.8H12 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:35H436 --- 186.2 Kinderopvang --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- #KVHB:Jeugdbescherming --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- holisme --- jeugdhulpverlening --- 364.046 --- Beleid --- Hulpverlening --- Methodiek --- Problematische opvoedingssituatie --- 374.33 --- Bijzondere jeugdzorg --- Jeugdzorg : hulpverlening --- Welzijns- en sociale problemen: sociaal gehandicapten (thuislozen, bijzondere jeugdzorg) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.74 --- Jeugdbescherming --- Gedragsproblemen --- Jeugdbeleid --- Gedragstherapie --- Residentiële jeugdzorg --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Gedragsprobleem --- Beleidsplan --- Jongere --- Jeugdwerk
Choose an application
376 --- Problem children --- -Children with disabilities --- -#GSDBP --- orthopedagogiek --- opvoedingsproblemen --- opvoeding --- Opvoeder (groepsleider, groepsopvoeder) --- Orthopedagogiek --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- Children with special educational needs --- Children with special health care needs --- Children with special needs --- Handicapped children --- Physically handicapped children --- Special needs children --- Exceptional children --- People with disabilities --- Difficult children --- Maladjusted children --- Children --- Behavior disorders in children --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Education --- Children with disabilities --- Education. --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Orthopedagogics --- #GSDBP --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|