Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Que « tout parle » en l'ouvrage de La Fontaine ne doit pas tromper sur ses intentions élégamment tournées en vers joueurs. Les fables (« choses de paroles », selon leur étymologie) sont des histoires de gueules ouvertes et de dents acérées, l'animal fût-il doté du propre de l'homme : le langage. Car la faculté de parler y rencontre le plaisir de manger, dont elle est le prolongement au bout de la langue. La raison du plus fort se donne les raisons de souiller l'innocence pure ; la parole arme la violence et la méchanceté qui séparent des autres. Langage et pouvoir font cause commune dans ces contes âpres, criblés de loups cruels, de seigneurs voraces ou de moucherons vengeurs qui ruinent tout espoir dans l'élan civilisateur du discours et dans le profit pacificateur de la rhétorique. Par l'articulation du pouvoir et de la parole, La Fontaine fouille l'étendue de nos désirs, parcourt par maintes voies éperdues le passage de la nature à la culture, l'État, le droit, marqués par l'exercice des forces. Il passe au tamis de son anthropologie négative l'homme dans son rapport hostile au monde qu'il parasite des bruits du conflit ; et il conclut à l'hypocrisie, au leurre des solutions politiques. Ce faisant, le fabuliste se demande pourquoi parler aux hommes qui n'entendent que leurs passions, et si même la fable ne serait pas, elle aussi, compromise avec le pouvoir. À quoi sert d'écrire ? À rien peut-être sinon à l'essentiel : se laisser prendre, sans abandonner la lucidité, au charme des fictions, à s'engager dans l'alternative de l'imagination.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Desde diversos enfoques, se examinan las prácticas del poder en ámbitos públicos y domésticos, las teorías que lo legitiman o limitan, de las ceremonias que lo ensalzan y los conflictos causados por el ejercicio de la autoridad.
Power (Philosophy) in literature. --- Spanish literature --- History and criticism. --- Spain --- Politics and government
Choose an application
Forensic oratory. --- Rhetoric. --- Power (Philosophy) in literature. --- Justice in literature. --- Eloquence in literature.
Choose an application
Choose an application
“For I was not, as I liked to believe, the indulgent pleasure-loving opposite of the cold rigid Colonel. I was the lie that Empire tells itself when times are easy, he the truth that Empire tells when harsh winds blow.” Thus the Magistrate confesses in Coetzee’s 1980 novel Waiting for the Barbarians . The present study looks closely into the unsettling effects Coetzee’s novels have on the reader and explores the interconnectedness between stylistic choices and moral insights. Its overall aim is to disclose the effectiveness of Coetzee’s narrative strategies to prompt the reader to engage in self-questioning and radical revisions of personal and social moral assumptions. “This is an original and ground-breaking study of Coetzee’s work. Dr Tegla’s insightful close-readings highlight the ways in which Coetzee fictionalizes a variety of moral dilemmas. In particular, she shows how he turns narrative into an instrument for moral discernment. Her narratological approach advances our understanding of his achievements, and I can state without reservation that this book will be referred to as a landmark in Coetzee criticism.” — Richard Bradford, Research Professor and Senior Distinguished Research Fellow, University of Ulster
Social ethics in literature --- Power (Philosophy) in literature --- Apartheid in literature --- Coetzee, J. M., --- Criticism and interpretation. --- Coetzee, John Maxwell --- Power (Philosophy) --- Authority --- Ethics --- Philosophy
Choose an application
Choose an application
Examining the nature of weakness has inspired some of the most influential aesthetic and philosophical portraits of the human condition. By reading a selection of canonical literary and philosophical texts, Michael OSullivan charts a history of responses to the experience and exploration of weakness. Beginning with Plato and Aristotle, this first book-length study of the concept explores weakness as it interpreted by Lao Tzu, Nietzsche, the Romantics, Dickens and the Modernists. It examines what feminist critics Elaine Showalter and Luce Irigaray make of the figure of the weaker vessel and con
Power (Philosophy) in literature. --- Literature and society. --- Self in literature. --- Literature --- Literature and sociology --- Society and literature --- Sociology and literature --- Sociolinguistics --- Social aspects
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|