Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
"Examines the roles of image producers and the functions of photographic imagery in the documentation of wars, violent conflicts and human rights issues; tackling controversial ideas such as 'witnessing', the making of appeals based on displays of human suffering and the much-cited concept of 'compassion fatigue'."--Back cover. "In the twenty-first century, the advent of digital photography, camera phones and social media platforms has altered the relationship between photographers, the medium and the audience- as well as contributing to an ongoing blurring of the boundaries between news and entertainment and professional and amateur journalism. The Violence of the Image explores how new vernacular and artistic modes of photographic production articulate international friction."--Page 4 of cover.
War photography --- Photojournalism --- Political violence in mass media. --- Violence --- Documentary photography. --- History. --- Social aspects. --- Press coverage.
Choose an application
À l'évocation des mots photojournalisme ou photographie de guerre, la mémoire convoque des icônes dont les plus anciennes remontent aux années 1920 et 1930. On imagine ainsi que les conflits d'avant la Grande Guerre n'ont été que peints, dessinés et gravés ; figés dans un héroïsme un peu innocent avant que les violences du XXe siècle ne soient saisies sur pellicule dans leur réalisme cauchemardesque. Des albums privés des soldats coloniaux aux fonds des premières agences d'images, ce livre, véritable archéologie de la photographie de conflit, est une invitation, et une éducation, à lire l'image-choc pour la désarmer plutôt que la subir. L'auteur se focalise sur les clichés de la violence physique et de la destruction armée, pris non pas comme de simples illustrations mais comme les supports d'une relation sociale. Dans ce monde de la fin du XIXe siècle, les conflits se multiplient de façon inédite et les abus coloniaux ponctuent les conquêtes. En les capturant, l'appareil photographique, devenu portable et abordable, transforme profondément l'économie visuelle de la violence, et ce bien avant 1914. Au-delà d'une histoire des photographies des corps brutalisés et des violences armées, cet ouvrage, loin d'une pornographie du désastre, est aussi une proposition. Comment présenter des photographies montrant les atrocités indicibles pour les penser et en faire l'histoire ? L'observateur, y compris lorsque son regard plonge au cœur des ténèbres, peut retrouver dans les photographies les hommes et les femmes du passé, et non des victimes passives et anonymes figées sur le papier.
War photography --- Political violence in mass media --- Photojournalism --- Colonies --- History --- History. --- Photographie de guerre --- Photographie de presse --- Photographie et politique --- War photography - Europe - Colonies - History - 19th century --- War photography - Europe - Colonies - History - 20th century --- Political violence in mass media - History
Choose an application
« Qu'ils se servent de leurs armes une bonne fois […] On a, je crois, la quatrième armée du monde. Elle est capable de mettre fin à ces saloperies » : la sortie martiale d'un célèbre philosophe français n'a pas pour seule vertu d'offrir un titre accrocheur à ce livre. Elle dit quelque chose de la brutalité des réactions que le mouvement des Gilets jaunes a suscitées. On sait que les moments de grande conflictualité sociale polarisent le débat politique. Les Gilets jaunes n'auront pas fait exception, alimentant tantôt de vifs espoirs d'émancipation, tantôt l'image inquiétante d'une horde de sauvages assiégeant la République. Face à certains discours outranciers, il est tentant d'épouser le registre de la dénonciation morale. On gagne pourtant à faire tout le contraire et à analyser aussi précisément que possible les conceptions de la « démocratie », du « peuple », de la « violence » ou encore de la « vérité » qui ressortent de la couverture du mouvement des Gilets jaunes. Rédigé dans un langage clair et accessible, le livre décortique les ressorts du discours médiatique et invite le lecteur à exercer son esprit critique. Jean-Louis Siroux est sociologue et chargé de cours à l'Université libre de Bruxelles (ULB). Il est l'auteur de La fabrication des élites (2011) et Le salut par l'alternance (2018, avec Philippe Hambye).
Gilets jaunes movement --- Yellow Vests movement --- Social movements --- Protest movements --- Police brutality --- Political violence in mass media. --- History
Choose an application
For roughly two decades after the collapse of the military regime in 1983, testimonial narrative was viewed and received as a privileged genre in Argentina. Today, however, academics and public intellectuals are experiencing "memory fatigue," a backlash against the concepts of memory and trauma, just as memory and testimonial films have reached the center of Argentinian public discourse. In Rethinking Testimonial Cinema in Postdictatorship Argentina, Verónica Garibotto looks at the causes for this reticence and argues that, rather than discarding memory texts for their repetitive excess, it is necessary to acknowledge them and their exhaustion as discourses of the present.By critically examining how trauma theory and subaltern studies have previously been applied to testimonial cinema, Garibotto rereads Argentinian films produced since 1983 and calls for an alternate interpretive framework at the intersection of semiotics, theories of affect, scholarship on hegemony, and the ideological uses of documentary and fiction. She argues that recurrent concepts-such as trauma, mourning, memory, and subalternity-miss how testimonial films have changed over time, shifting from subaltern narratives to official, hegemonic, and iconic accounts. Her work highlights the urgent need to continue to study these types of narratives, particularly at a time when military dictatorships have become entrenched in Latin America and memory narratives proliferate worldwide. Although Argentina is Garibotto's focus, her theory can be adapted to other contexts in which narratives about recent political conflicts have shifted from alternative versions of history to official, hegemonic accounts-such as in Spanish, Chilean, Uruguayan, Brazilian, South African, and Holocaust testimonies. Garibotto's study of testimonial cinema moves us to pursue a broader ideological analysis of the links between film and historical representation.
Motion pictures --- Political violence in mass media. --- Cinéma --- Violence politique --- History. --- Histoire. --- dans le cinéma.
Choose an application
Documentary photography. --- Political violence in mass media. --- Violence --- Photographic criticism. --- Press coverage. --- 77.03 --- fotografie --- fotografietheorie --- reportagefotografie --- oorlogsfotografie --- persfotografie --- twintigste eeuw --- Capa Robert --- Nachtwey James --- Peress Gilles --- 77.01 --- Documentaire fotografie --- 77.03 Documentaire fotografie --- Documentary photography --- Photographic criticism --- Political violence in mass media --- Violence in the press --- Mass media --- Photography --- Photography criticism --- Criticism --- Photography, Documentary --- Press coverage
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|