Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Plezier met poëzie
Authors: ---
ISBN: 9005170174 Year: 1990

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werken met taaldrukken : ervaringen en ideeën
Authors: --- ---
ISBN: 9032106287 Year: 1993 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Middels interviews komen enkele leerkrachten aan het woord over hun benadering van taaldrukken. De lezer krijgt een gevarieerd beeld van hoe taaldrukken op de school er uit kan zien en wat het kan opleveren. De artikelen gaan over uiteenlopende onderwerpen als onderwerpskeuze, werken met kleuters, taaldrukken in het Turks, taaldrukken en taalmethode, teksten herschrijven, rubberdrukken, opbergsystemen. Alles voorzien van veel voorbeelden, kinderteksten en druksels. (Bron: boekcover)


Book
Taaldrukken : verder dan zeggen en schrijven: een handboek
Authors: ---
ISBN: 9032106333 Year: 1987 Publisher: Baarn Bekadidact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Spelen met taal: kreatieve taalspelletjes op school en thuis
Authors: ---
ISBN: 9020806130 9789020806137 Year: 1979 Volume: 11 Publisher: Den Bosch Malmberg


Book
Lees meer fruit : kinderen en literatuur
Author:
ISBN: 9031314374 Year: 1992 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Dichtersbij: : creatief schrijven in het poëzie-onderricht
Author:
ISBN: 9033403536 9789033403538 Year: 1982 Volume: 3 Publisher: Leuven: Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste, theoretisch deel wordt - uitgaande van een visie op creativiteit als het vermogen om problemen op te lossen - een didactisch model opgesteld voor creatief schrijven in de poëzieles. Het tweede deel geeft een groot aantal concrete lessuggesties rond drie thema's : associaties, anders gaan zien, vormaspecten. Daarenboven worden de schrijfoefeningen aangevuld met de lectuur van poëtische teksten ; op die manier gaan de schriftelijk verworven inzichten geleidelijk aan functioneren als oplossingsmethodes bij het ontwikkelen van een eigen leesstrategie. In een eerste, theoretisch deel wordt, uitgaanden van een visie op creativiteit als het vermogen om problemen op te lossen, een didactisch model opgesteld voor creatief schrijven in de poëzieles. Het tweede deel geeft een groot aantal concrete lessuggesties rond drie thema's: associaties, anders gaan zien, vormaspecten. Daarenboven worden de schrijfoefeningen aangevuld met de lectuur van poëtische teksten. (Bron: covertekst)


Multi

Book
Dingen die je niet kunt zeggen : werkvormen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789054615941 9789054615927 Year: 2008 Publisher: Mechelen Bakermat Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevoelens en gedachten omzetten in poëzie. Poëzie lezen en je eigen gevoelens, ervaringen en gedachten herkennen in de woorden van anderen. Jongeren houden er van. Niet alleen talige jongeren, ook mindertalige jongeren slagen er in met een bijzondere gevoeligheid wat hen beroert in beeldspraak, in een spel met woorden, een vorm te vatten.De werkmap "Dingen die je niet kunt zeggen-Werkvormen" (+ dvd) bevat suggesties en ideeën om jongeren met verstandelijke of auditieve beperkingen en anderstalige jongeren te stimuleren zelf gedichten te schrijven. Uitgangspunt zijn gedichten die door jongeren zelf geschreven werden. Hierbij krijg je een palet van kijk-, lees- en doeopdrachten aangeboden. In de werkvormen werden verschillende lagen en niveaus aangebracht om zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Een aantal gedichten wordt ondersteund met Beta-prenten voor jongeren die op deze alternatieve manier lezen. In de werkmap zitten ook ideeën voor kooklessen, knutselmomenten en schoolfeesten gebaseerd op gedichten. Voor de jongeren is er een dichtdagboek en kleurplaten om de illustraties bij de gedichten in te kleuren. De trefwoordenregisters op inhoud, vorm en werkvormen achteraan maken de werkmap extra gebruiksvriendelijk.Bij de werkmap hoort een dvd met verrijkend beeldmateriaal: interviews met jongeren over poëzie; de vertolking van een tiental gedichten in gebarentaal voor jongeren met gehoorproblemen; drie korte animatiefilms over teksten geschreven door leerlingen. De werkmap met dvd kan niet alleen gebruikt worden door leraren, begeleiders, ouders maar ook door individuele jongeren zelf in de klas, de leefgroep, de instroomklas of thuis

Van aangezicht tot aangezicht : modelinterpretaties moderne lyriek
Author:
ISBN: 9053500405 9789053500408 Year: 1991 Volume: 4 Publisher: Leuven Apeldoorn : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld als lees- en interpretatiehulp bij het wellicht moeilijkste en raadselachtigste onder de literaire genres: het moderne lyrisch gedicht. Elke bijdrage biedt een grondige analyse van één gedicht uit de eigen literatuur of uit een van de literaturen die onze cultuur en traditie het meest nabij zijn. Gemeenschappelijk hebben alle bijdragen dat ze teksten willen lezen, herlezen en verstaan. Het gaat dus niet om historische of biografische inleidingen, niet om formule of sociologische studies, niet om het bewijzen van een of andere theorie. Kortom: het is een leesbaar boek over het lezen van poëzie, origineel en in onze taal enig in zijn soort. Het richt zich tot al wie met lyriek bezig is en zich verder wil documenteren, nieuwe poëzie wil ontdekken of op zoek is naar enige draad in het labyrint van de twintigste-eeuwse lyriek.


Book
Poëzie ontdekken : gedichten in de klas
Authors: --- --- ---
ISBN: 903172291X Year: 2005 Publisher: Averbode Altiora

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by