Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This book examines the human body as a motif in Japanese photographic art of the 1990s, with particular reference to socio-cultural issues. Lena Fritsch analyses photographs by Ishiuchi Miyako, Izima Kaoru, Mori Mariko, Morimura Yasumasa, Yamanaka Manabu and Yanagi Miwa, focussing on problems of social and national identity, gender and religion. How could Morimura's gender be defined in his Portrait (Futago) ? What kind of 'social codes' are presented in Mori's Tea Ceremony III ? The examined works have all been presented in the 'Western' art world. By discussing ten images in a detailed and critical way, Fritsch's monograph provides a counterbalance to the short and commercial texts of exhibition catalogues and magazines. Furthermore, it explores the Japanese context of the works, such as the historical foundations of art and photography in Japan, the structures of the 1990s art system, and the presence of Japanese photographs in a 'Western' art market. What is offered here has not been attempted before; there are few academic studies on Japanese photographs of the 1990s, let alone on their representations of the body. As both a 'Western' art historian and somebody whose personal history is influenced by the Japanese culture, Fritsch 'interprets' Japanese images to 'Western' readers. At the same time, she presents new viewpoints, which might also be interesting to a Japanese audience.
Photography --- Photography, Artistic --- Photography of the human body --- Japan
Choose an application
La photographie du corps n'est pas neutre : elle est souvent liée a une politique qui, parce qu'elle a ses propres objectifs, l'exploite au point de faire des corps humains des corps politiques. La photographie n'est pas seulement une aventure individuelle, privée et intime, mais relève aussi d'une pratique politique, publique et extime. C'est ce qui se joue dans les usages de la photographie (contemporaine) sans-art et de la photographie dans l'art (contemporain), dans leurs productions/créations, médiatisations/donations, communications/expositions et consommations/réceptions. Les photos d'Abou Ghraib en Irak (diffusion) ou l'absence de photos de corps du 11 septembre 2001 (censure) sont exemplaires de cet usage politique ambivalent de la photographie des corps. En explorant et en exploitant la photographie et ses dispositifs, les artistes et les politiques (contemporains) travaillent- mais de façon radicalement différente -ces problèmes et ces tensions : les premiers proposent des méditations et des questionnements essentiels sur les corps politiques et (car) photographiques ; les seconds déshumanisent les corps et les hommes. (Quatrième de couverture)
Photography --- Photography of the human body --- Human body
Choose an application
First edited and published by Marcel Marien in 1968 in a limited edition of 230 copies, half a year after Paul Nougé's death, The Subversion of Images is a miniature classic in both the photobook and surrealist canons. It collects Nougé's notes and photographs from 1929-30 to form a guidebook to the surrealist image. Nougé here outlines his conception of the object and the surrealist approach to it, while also offering an accompaniment to the visual work of his colleague, René Magritte, whose paintings he sometimes titled. How might a tangle of string elicit terror? How might the suppression of an object move one to sentimentality? What is the effect of a pair of gloves on a loaf of sliced bread? Nougé's accompanying photographs explore these notions, and feature a number of his Belgian surrealist colleagues. This translation is presented as a facsimile of the original edition, with an afterword by Xavier Canonne, director of the Musée de la Photographie.
Photography of the human body. --- Photography, Artistic. --- Nougé, Paul.
Choose an application
L'activité artistique de John Coplans (1920-2003) s'inscrit dans une vie faite de ruptures radicales et de profondes continuités. Après une enfance entre l'Angleterre et l'Afrique du Sud, il s'engage à dix-sept ans dans l'armée britannique et combat durant la Seconde Guerre mondiale. Dans les années 1950, il étudie l'art à Paris puis à Londres où il devient peintre. A quarante ans, Coplans part aux Etats-Unis et se consacre à la critique d'art ; en tant que cofondateur de la célèbre revue Artforum, il joue un rôle essentiel dans les débats des années 1960-1970. En 1980, il débute à soixante ans une oeuvre photographique, dont son propre corps est la seule matière, et qu'il poursuivra jusqu'à sa mort. L'historien d'art Jean-François Chevrier, interlocuteur et ami de Coplans, propose ici une " biographie artistique " où sont abordés les grands enjeux de l'art du second XXe siècle, notamment aux Etats-Unis. La deuxième partie du livre est constituée d'une anthologie de textes de Coplans.
Photography of the human body --- Art, Modern --- Photographie du corps humain --- Art --- Coplans, John.
Choose an application
"Girl watching Man watching Girl watching Books in a House like a Book. The photographs of this book were taken at 'Huis Van Wassenhove', one of the most important examples of brutalist private architecture in Belgium. But if this villa is known for its open structure, the whole photo series of Tine Guns contradictorily emphasizes the feeling of being trapped. You can't escape the gaze. We see the shadows of the trees on the outside of the building, inviting us to take a look inside. The readers have to become voyeurs themselves to find clues of what's going on. Time passes, the shadows of the trees are moving. The Book becomes the house. The Collector is a meta-book on photography and voyeurism and the male gaze versus the female one." --
Photographers. --- Photography of the human body. --- Photography, Artistic. --- Art, Belgian --- Guns, Tine
Choose an application
Photography --- Mass media --- Photographie --- Médias --- Political aspects --- Aspect politique --- Photography of the human body --- Médias --- Photography of the human body - Political aspects --- Photography - Political aspects --- Mass media - Political aspects
Choose an application
Plusieurs épreuves peuvent être engagées avec l’image, depuis les "devinettes" du Sphinx auxquelles répond brillamment Oedipe jusqu’à la panique télévisuelle que déclenche l’entrée en eau d’Éric Moussambani aux jeux Olympiques de Sydney. Chacune des épreuves prises en compte dans cet ouvrage implique la mise en relation de l’image et du corps. Cet ouvrage se propose de mener une enquête pour tenter de comprendre comment, pour faire-image, un corps doit s’insérer dans une nouvelle configuration du sensible, à partir d’un choix d’objets issus du théâtre, de la littérature, de la philosophie, du cinéma et de la télévision. Depuis Oedipe jusqu’aux Monty Pythons, de La Bruyère à Hrundi V. Bakshi, le héros du film The Party, de Blake Edwards, avec les traités de Balzac, de Barbey d’Aurevilly ou de Marcel Mauss, une "épreuve de l’image" se précise dans une nouvelle transaction des corps et de l’espace, où se déploient également de nouvelles puissances des corps.
Corps humain --- Cinétique --- Image (Philosophy) --- Human body (Philosophy) --- Body Image --- Body schema --- Photography of the human body --- Human body in motion pictures
Choose an application
Claude Simon, avant de devenir l'un des plus grands ecrivains du XXe siecle, Prix Nobel de litterature, a ete peintre-plasticien avec ferveur pendant plus de vingt-cinq ans, de 1932 a 1960, date de parution de La route des Flandres.Peintures, dessins, photographie,assemblages, collages, tapisserie mme, la production fut abondante, accompagne de notes et carnets : l'ouvrage runit ici pour la premire fois une riche iconographie qui donne voir des oeuvres dont on ignorait jusqu' l'existence.Faire oeuvre pour Claude Simon, c'est inventer des formes capables de conjuguer raison et motion.Cheminant avec le peintre durant les difficiles poques de sa jeunesse, on voit se profiler dans le geste artistique les grands romans venir.Claude Simon n'ajamais oubli qu'il venait de ces annes-l : il crit comme il aurait voulupeindre.Claude Simon : tre peintre est le second volet de la biographie de Claude Simon, Une vie crire (Seuil, 2011).
Human figure in art. --- Photography of the human body. --- Painting, French --- Photography, Artistic --- Authors as artists --- Simon, Claude --- Criticism and interpretation.
Choose an application
"Talking Bodies examines different mechanisms of representation of the body in media cultures - from stereotypical forms of gender representation to the persistence of the regime of the white gaze and to self-staging on social media - and situates them in a cultural, historical, and sociological context. This publication brings together international posters from a wide range of categories and reveals continuities as well as changes and deviation in the depiction of the human body. Unsettling and even provocative poster compositions provide food to thought and inspire the discovery of new visual dialogues. Talking bodies strives to promote a critical reappraisal of media images of the body."-- Cover page 4.
Human beings in art --- Human figure in art --- Photography of the human body --- Body image in art --- Other (Philosophy) in art --- Social aspects
Choose an application
Grâce à la rencontre de deux collections photographiques - celle du Musée national d'art moderne, Centre Pompidou et celle du réalisateur et producteur Marin Kramitz - Corp à corps offre une relecture des représentations de la figure humaine au XXe et XXIe siècles. Les face-à-face inattendus des ces visages et de ces corps interrogent le rapport entre photographe et photographié et donnent naissance à d'innombrables récits. A l'opposé d'une histoire linéaire et univoque, ces confrontations permettent d'envisager sous un nouveau jour la capacité de la photographie à faire émerger les individualités et à parler de notre rapport à l'autre.
Portraits (photographie). --- Photographie du corps humain. --- Collections de photographies. --- Photograph collections --- Photographie artistique --- Photography, Artistic --- Karmitz, Marin --- Centre Georges Pompidou --- Photography of the human body --- Photographie du corps humain --- Portraits (photographie) --- Catalogues d'exposition --- Photography --- fotografiegeschiedenis --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|