Narrow your search

Library

ULiège (4)

KU Leuven (3)

UCLouvain (3)

UGent (2)

ULB (2)

KBR (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (7)


Language

French (4)

English (3)


Year
From To Submit

2024 (1)

2021 (1)

2020 (1)

2015 (1)

2014 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Les trajets intérieurs de la musique
Author:
ISBN: 9782406115588 Year: 2021 Publisher: Paris : Classiques Garnier,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La place ambiguë de la musique dans la culture universelle a donné lieu à une multitude d'interprétations contradictoires sur son sens. Un vaste éventail de ces contradictions culmine dans la méthode phénoménologique, qui est l'outil le plus adéquat pour s'approcher du sens ultime de la musique.


Book
The Oxford handbook of the phenomenology of music cultures
Authors: --- ---
ISBN: 9780190693879 Year: 2024 Publisher: London ; New-York : Oxford University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A source of profound insights into human existence and the nature of lived experience, phenomenology is among the most influential intellectual movements of the last hundred years. The Oxford Handbook of the Phenomenology of Music Cultures brings ideas from the phenomenological tradition of Continental European philosophy into conversation with theoretical, ethnographic, and historical work from ethnomusicology, anthropology, sound studies, folklore studies, and allied disciplines to develop new perspectives on musical practices and auditory cultures.With sustained theoretical meditations and evocative ethnography, the book's twenty-two chapters advance scholarship on topics at the heart of the study of music and culture today-from embodiment, atmosphere, and Indigenous ontologies, to music's capacity to reveal new possibilities of the person, the nature of virtuosity, issues in research methods, the role of memory, imagination, and states of consciousness in musical experience, and beyond. Thoroughly up-to-date, the handbook engages with both classical and contemporary phenomenology, as well as theoretical traditions that have drawn from it, such as affect theory or the German-language literature on cultural techniques. Together, these essays make major contributions to fundamental theory in the study of music and culture.


Book
Pourquoi la musique ?
Author:
ISBN: 9782213685809 2213685800 Year: 2015 Publisher: Paris: Fayard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

« Lorsque j’étais enfant, j’apprenais la "théorie musicale” dans de petits manuels (je ne sais pas s’ils existent encore) partagés en deux : le livret vert des questions et celui rouge des réponses. La première leçon de la première année était la suivante : "Qu’est-ce que la musique ?” ; et sur le livret rouge, il était écrit : "La musique est l’art des sons”. Quel ne fut pas mon éblouissement, à l’âge de huit ans, en découvrant cette définition. Je ne sais pas si ce fut mon entrée dans la "théorie musicale”, mais je crois que ce fut mon entrée en philosophie. Il y avait dans cet énoncé tout le pouvoir magique des formules définitionnelles. Elle concentrait en quelques mots simples le mystère des choses impalpables. Je n’ai guère changé d’opinion : la musique est bien l’art des sons. » De cette définition banale, « la musique est l’art des sons », ce livre tire toutes les conséquences jusqu’aux plus éloignées. Chemin faisant, il répond aux questions que nous nous posons sur la musique et sur les arts. Pourquoi, partout où il y a de l’humanité, y a-t-il de la musique ? Pourquoi la musique nous fait-elle danser ? Et pourquoi nous émeut-elle parfois ? Qu’exprime la musique pure ? Représente-t-elle quelque chose ? Et qu’est-ce que la beauté ? Est-elle dans les choses ou en nous ? Pourquoi tous les êtres humains font-ils des images, des récits, des musiques ? Que nous disent du monde réel ces mondes imaginaires ? Les questions les plus simples sont souvent les plus profondes. Aucun livre sur la musique ou sur les arts ne les pose avec cette tranquillité et cette originalité


Book
Phénoménologie de l'écoute
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9791094642306 Year: 2020 Publisher: Paris: Cité de la musique-Philharmonie de Paris,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Günther Anders (de son vrai nom Günther Stern) fut formé par la musique et les beaux-arts qu’il pratiquait lui-même activement. S’il n’est pas devenu musicien, ses expériences ont marqué sa pensée et nourri sa réflexion philosophique ultérieure. En témoignent les « Recherches philosophiques sur les situations musicales » (1930-1931), projet de thèse d’habilitation demeuré inédit, qui porte l’influence de ses professeurs Edmund Husserl et Martin Heidegger. Les écrits rassemblés dans cet ouvrage constituent l’une des toutes premières réflexions phénoménologiques appliquées à la musique, avant que le philosophe ne se tourne vers une approche sociologique, présentée dans la seconde partie du volume. « Qui la musique socialise-t-elle ? Qui est-elle censée toucher, et à l’initiative de qui ? Qui la reproduit ? » Anders s’intéresse à la transformation de l’être dans l’expérience d’écoute.


Book
La musique n'est rien: : textes et entretiens pour une phénoménologie de la musique
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782330000073 2330000073 Year: 2012 Publisher: Arles: Actes Sud,


Book
Music as heard : a study in applied phenomenology
Author:
ISBN: 0300020910 Year: 1983 Publisher: New Haven (Conn.): Yale university


Book
Cursed Are You! : The Phenomenology of Cursing in Cuneiform and Hebrew Texts
Author:
ISBN: 1575068745 9781575068749 9781575062716 1575062712 Year: 2014 Publisher: Winona Lake : Eisenbrauns,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This is a book about curses. It is not about curses as insults or offensive language but curses as petitions to the divine world to render judgment and execute harm on identified, hostile forces.In the ancient world, curses functioned in a way markedly different from our own, and it is into the world of the ancient Near East that we must go in order to appreciate the scope of their influence. For the ancient Near Easterners, curses had authentic meaning. Curses were part of their life and religion. They were not inherently magic or features of superstitions, nor were they mere curiosities or trifling antidotes. They were real and effective. They were employed proactively and reactively to manage life’s many vicissitudes and maintain social harmony. They were principally protective, but they were also the cause of misfortune, illness, depression, and anything else that undermined a comfortable, well-balanced life. Every member of society used them, from slave to king, from young to old, from men and women to the deities themselves. They crossed cultural lines and required little or no explanation, for curses were the source of great evil. In other words, curses were universal.Because curses were woven into the very fabric of every known ancient Near Eastern society, they emerge frequently and in a wide variety of venues. They appear on public and private display objects, on tomb stelae, tomb lintels, and sarcophagi, on ancient kudurrus and narûs. They are used in political, administrative, social, religious, and familial contexts. They are the subject of incantations. They are tools that exorcise demons and dispel disease; they ban, protect, and heal.This is the phenomenology of cursing in the ancient Near East, and this is what the present work explores.

Keywords

Blessing and cursing --- Cuneiform inscriptions, Akkadian. --- Akkadian language --- Hebrew language --- Phenomenology. --- Accadian language --- Assyrian language --- Assyro-Babylonian language --- Babylonian language --- Semitic languages --- Philosophy, Modern --- Jewish language --- Jews --- Semitic languages, Northwest --- Akkadian cuneiform inscriptions --- Cursing and blessing --- Execration --- Imprecation --- Malediction --- Incantations --- History. --- Semantics. --- Semantics, Historical. --- Languages --- Bible. --- Antico Testamento --- Hebrew Bible --- Hebrew Scriptures --- Kitve-ḳodesh --- Miḳra --- Old Testament --- Palaia Diathēkē --- Pentateuch, Prophets, and Hagiographa --- Sean-Tiomna --- Stary Testament --- Tanakh --- Tawrāt --- Torah, Neviʼim, Ketuvim --- Torah, Neviʼim u-Khetuvim --- Velho Testamento --- Criticism, interpretation, etc. --- Religion assyro-babylonienne. --- Benediction et malediction. --- Incantations. --- Phenomenologie. --- Benediction et malediction --- Blessing and cursing. --- Spells --- Magic --- Rites and ceremonies --- Narration dans la Bible. --- Sematics, Historical. --- Critique textuelle. --- Mesopotamie. --- Middle East. --- Orient --- Asia, South West --- Asia, Southwest --- Asia, West --- Asia, Western --- East (Middle East) --- Eastern Mediterranean --- Fertile Crescent --- Levant --- Mediterranean Region, Eastern --- Mideast --- Near East --- Northern Tier (Middle East) --- South West Asia --- Southwest Asia --- West Asia --- Western Asia --- Palaia Diathēk --- Anathème --- Bénédictions --- Défixion --- Exécration --- Faveur --- Grâces --- Imprécation --- Malédiction --- Maléfices --- Bénédiction --- Contribution à la phénoménologie --- Phénoménologie existentielle --- Phénoménologie transcendantale --- Philosophie phénoménologique --- Anthropologie phénoménologique --- Chair --- Phénoménologie de l'art --- Phénoménologie et littérature --- Phénoménologie et musique --- Psychologie phénoménologique --- Sociologie et phénoménologie --- Philosophie --- philosophie --- Eastern Mediterranean Region --- Middle East --- South West --- Asia --- Apprésentation

Listing 1 - 7 of 7
Sort by