Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Thomas zit in de klas. Op zijn tafel staat een schrijfmachine. Een speciale schrijfmachine. Thomas kan geen letters en cijfers zien, zoals ziende mensen. Thomas leest braille. Hij schrijft ook braille, met zijn speciale schrijfmachine. De letters en cijfers van braille zijn bobbeltje sop papier. Thomas leest die bobbeltjes met zijn vingers. Thomas is blind. Samen met zijn vriendinnetje Merel gaat hij naar een gewone school. Vandaag schrijven ze in de klas een brief aan sinterklaas. En Thomas weet al precies wat hij de sint wil vragen ...
Dutch literature --- Sinterklaas ; verhalen --- Prentenboeken ; verhalend --- Prentenboeken --- Blinden ; verhalen --- JB VAND --- prentenboeken --- braille --- blindheid --- sinterklaas --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- Visueel gehandicapten - prentenboek
Choose an application
De auteur wil positieve verhalen brengen, al gaat ze de pijn niet uit de weg. Het zijn oprechte, maar bemoedigende verhalen, die getuigen van doorzettingsvermogen en liefde voor het leven in al zijn facetten. Twaalf zwaar slechtziende tot blinde mensen wisten hun beperking te overwinnen. Ze werden of bleven toch advocaat, marathonloper, therapeut, studio-uitbater, moeder of gemotiveerde vrijwilliger. Ze zijn zelfstandig en met wat steun uit hun omgeving nemen ze gewoon deel aan het leven. De onbekende aspecten van leven in een donkere wereld trokken de aandacht: feesten, sporten, leren stoklopen, naar school gaan, werk zoeken en de papierwinkel in orde brengen. Het gaf stof voor nieuwsgierige reportages: hoe kan een schoolloopbaan uitmonden in een leuke baan, of net niet. Het is dikwijls een lastig parcours, maar het kan wel!
Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- 376.22 --- Beroepen --- Dagelijks leven --- Levenswijzen --- Personen met een visuele handicap --- Blinden --- S20090171.JPG --- S20090172.JPG --- slechtzienden --- 362.32 --- Lichamelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Blinden - Slechtzienden. --- personen met een visuele beperking --- Social policy and particular groups --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Slechtziende --- Persoon met een visuele handicap
Choose an application
Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Preventie bij personen met een verstandelijke handicap --- Rechten van het kind (kinderrechten) --- Seksualiteit van personen met een verstandelijke handicap --- Waarden (normen)
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ‘traditionele’ groepen van personen met een handicap, de groep personen met gedragsstoornissen en daarnaast ook nog het domein ‘dughulpverlening’. Telkens komen hier nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en –agogische theorie en praktijk. In het laatste hoofdstuk word aan actuele theoretische verdieping gedaan. Door de verschillende vormen van handicaps die mensen kunnen hebben bijeen te brengen, biedt het Handboek Bijzondere Orthopedagogiek een totaalbeeld voor iedereen die een inzicht wil verwerven in de bijzondere behoeften van die mensen en de aangewezen hulp. Voor studenten uit diverse opleidingen is het een aangewezen basisstudieboek. Het is ook zeer geschikt voor wie reeds in de praktijk staat, als referentiekader voor zijn eigen handelen.
orthopedagogiek --- kinderpsychiatrie --- mentaal gehandicapten --- fysiek gehandicapten --- otorinolaryngologie (gehoorstoornissen, neus-keel-oorziekten) --- doofheid --- blindheid (slechtziendheid) --- slechthorendheid --- gedragsstoornissen --- emancipatie --- empowerment --- drugs --- verslaving --- Orthopedagogie --- 376 --- 460 --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 37.013.82 --- #SBIB:316.8H11 --- #SBIB:316.8H30 --- 460.2 --- auditieve handicaps --- visuele beperking --- Auditief gehandicapten --- Drugs --- Drugsbeleid --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Mentaal gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Visueel gehandicapten --- 37.013.82 Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Handboeken --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ?traditionele? groepen van personen met een handicap (een verstandelijke, fysieke, visuele of auditieve handicap), en daarnaast ook nog van personen met gedragsstoornissen, personen met een autismespectrumstoornis, personen die middelen misbruiken, personen met ernstig meervoudige beperkingen en personen met een dubbele diagnose. Telkens komen nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en ? agogische theorie en praktijk.
Orthopedagogiek. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- personen met een fysieke beperking --- gedragsstoornissen --- personen met een meervoudige beperking --- Orthopedagogics --- pedagogiek --- personen met een visuele beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 460.2 --- auditieve handicaps --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- visuele beperking --- mensen met een mentale beperking --- mensen met een motorische beperking --- mensen met een visuele beperking --- mensen met een auditieve stoornis --- drugs --- autismespectrumstoornissen --- Drugs --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- 37.013 --- Autisme --- Behandelingen --- Classificatie --- Etiologie --- Gedragsstoornissen --- Hulpmiddelen --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een lichamelijke handicap --- Personen met een mentale handicap --- Personen met een visuele handicap --- Verslaving --- Gehandicapten ; leermiddelen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Handboeken --- 376 --- Gehandicapten --- Gedragsproblemen --- Visueel gehandicapten --- Auditief gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Gehandicaptenzorg --- Drughulpverlening --- Hulpverlening --- Comorbiditeit --- Ernstig meervoudige beperkingen --- Persoon met een handicap --- Gedragsprobleem --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- ouder --- Verslavingszorg --- Meervoudige handicap --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|