Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Oudertrainingen hebben al langer hun nut bewezen in het landschap van AHDH en zijn één van de belangrijkste pijlers in de behandeling van kinderen met ADHD. De auteurs én het centrum ZitStil hebben jarenlange ervaring met het organiseren van trainingen voor ouders van kinderen met ADHD. Zij bundelden hun kennis en ervaring om de bestaande oudertraining van de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het AZ Sint-Lucas en het CGGZ Noord West-Vlaanderen te herwerken en te verrijken. De oudertraining richt zich naar ouders van kinderen uit de basisschool met een diagnose ADHD. In de training ligt het accent op psycho-educatie en het bijstellen of veranderen van opvoedingsvaardigheden van ouders, gebaseerd op leertheoretische principes en de empowermentgedachte. De belangrijkste inspiratiebronnen zijn Barkley, Patterson, Merlevede en Sanders
Choose an application
Het boek ADHD bij vrouwen is geschreven door specialisten op het gebied van ADHD en staat onder redactie van Quinn en Nadeau. Dat maakt het tot een onmisbare informatiebron voor iedereen die, al dan niet beroepsmatig, geïnteresseerd is in het gebied van ADHD bij volwassenen. Er komen onderwerpen aan bod die zeer specifiek zijn voor vrouwen en die voorheen nog weinig aandacht hebben gekregen. Zo bepleiten sommige auteurs dat het noodzakelijk is om de diagnostische criteria van de DSM-IV met het oog op sekseverschillen te herzien en gaan anderen in op de grote invloed van hormonen op vrouwen met ADHD. Daarnaast komt onder andere het gebruik van medicijnen tijdens de zwangerschap aan de orde en wordt uitgebreid ingegaan op comorbide aandoeningen die ADHD bij vrouwen vaak maskeren. In dit boek wordt ook een gestructureerde vragenlijst beschreven, de Self Assessment Symptom Inventory voor vrouwen (SASI). Dit instrument stelt therapeuten in staat om belangrijke seksespecifieke aspecten te onderscheiden die van belang zijn voor de diagnose.
#KVHB:ADHD --- #KVHB:Vrouwen --- 469 --- ADHD --- depressie --- eetstoornissen --- gender --- leerstoornissen --- sekseverschillen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- vrouwen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Seksespecifieke hulpverlening --- Vrouwen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD)
Choose an application
De inflatie van het begrip ADHD en de als een soort 'volksziekte' overkomende ADHD-epidemie vormden voor de auteur (historicus) de aanleiding eens grondig na te denken over de geschiedenis van (voorlopers van) ADHD. Het plaatsen van het fenomeen in een breder tijdskader heeft het enorme voordeel dat de vormen van ADHD maatschappijhistorisch ingekaderd kunnen worden. Het uiterst lezenswaardige, het fenomeen ADHD op aangename wijze relativerende boek is onderverdeeld in vier periodes: 'Moreel-ethisch defect en zenuwachtig (ca. 1890-1930)', 'Ongedurig en nerveus (ca. 1930-1960)', 'MBD (ca. 1960-1985)' en 'ADHD (ca. 1985-2010)'. In een apart hoofdstuk worden verklaringen voor de ADHD-epidemie gezocht en interessante vraagstellingen opgeworpen. Zeer laagdrempelige schrijfstijl. Bevat onder meer eindnoten en een bronnen- en literatuurlijst. Dit actuele en belangwekkende boek is geschikt voor een ieder die geïnteresseerd is in het fenomeen ADHD. © NBD Biblion
ADHD. --- PBIB --- ADHD --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 464 --- Hyperactief --- Stoornissen --- Leer- en gedragsproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Kinderen met leerproblemen --- Geschiedenis --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Resultaten van een reeks dialoogdagen met de ouders, leerkrachten en zorgverstrekkers die direct betrokken zijn bij ADHD. De betrokkenen konden met hun vragen, aandachtspunten en bekommernissen een beroep doen op de expertise, kennis en ervaring van anderen. Gezamelijk werden de knelpunten vastgelegd en werd gezochgt naar mogelijke manieren om beter om te gaan met ADHD.
Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #KVHB:ADHD --- Brochure --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- ADHD --- Behandelingen --- Diagnostiek --- School --- 061239.jpg
Choose an application
#KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:ADHD --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- ADHD --- Begeleiding --- Behandelingen --- Gedrag --- Jeugd --- Opvoeding --- Ouders --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)
Choose an application
1. ADHD en de benadering volgend de literatuur 1.1. Het begrip ADHD 1.2. Overlap en relatie met andere stoornissen 1.3. Mogelijke oorzaken van ADHD 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van de diagnose 2.1. Casussen ADHD 2.2. Een mogelijk stappenplan 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD 3.1. Inleiding 3.2. Gedragstherapie bij ADHD: een gefaseerde zorglijn 3.3. Cognitieve technieken: probleemoplossende procedures en zelfinstructietechnieken 3.4. Instrumenteel vergelijkingsprogramma van Feuerstein 3.5. Vijffasenmodel van Koning 3.6. Bieden van een goede (groeps)instructie 3.7. Sociale vaardigheidstraining 3.8. Aanleren van gestructureerd denken 3.9. Gestructureerd differentiëren 3.10. Bevorderen van zelfstandig werken 3.11. Conclusie 4. Medicatie bij ADHD 4.1. Welk probleemgedrag heeft baat bij ADHD-medicatie 4.2. Wanneer dient men ADHD-medicatie toe? 4.3. Hoe meet men het effect van ADHD-medicatie 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor ADHD-kinderen?
ADHD --- ADHD. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- orthodidactiek --- Personality development --- ADHD ; kinderen --- 670 Gezondheid --- #KVHB:ADHD --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 464 --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- adhd (ler) --- 376.41 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Geneesmiddelen --- Oorzaken --- Opvoeding --- Therapie --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- hyperactieve kinderen --- Pédopsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- 616.2
Choose an application
Sociale vertelsels en striptekeningen groeien uit tot een ervaringsbibliotheek. Deze werkwijze heeft tot doel personen met neuropsychiatrische functiebelemmeringen beter inzicht te geven in zichzelf en hen te helpen orde aan te brengen in een chaotische ervaringsbibliotheek.
462.4 --- ADHD --- Aspergersyndroom --- DAMP --- Gilles de la Tourettesyndroom --- autisme --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- 464 --- buitengewoon onderwijs --- gehandicapte kinderen --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- tekeningen --- verhalen --- Ervaringsgericht begeleiden --- Ervaringsleren --- Methodieken in de hulpverlening --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Tics (ziekte van Gilles de la Tourette) --- psychische syndromen --- syndroom van Gilles de la Tourette --- autistische kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- 616.2 --- 376
Choose an application
'Wanneer is het gedrag van een jongere te beschouwen als een probleem?' Met deze vraag begint prof. dr. J.D. van der Ploeg zijn Ortho-klassieker Gedragsproblemen, waarvan nu een nieuwe editie verschijnt. Ouders, leerkrachten en andere opvoeders bepalen allen vanuit de voor hen geldende normen wanneer er sprake is van probleemgedrag. In die zin is probleemgedrag een subjectief en normatief begrip. Waar de een zich ernstig zorgen maakt over het agressieve gedrag van de jeugdige, zal de ander spreken van een gezonde opstandigheid. Bescheidenheid kan ook worden ervaren als sterk teruggetrokken gedrag. De auteur onderscheidt vier typen kinderen met gedragsproblemen: het sociaal angstige kind, het depressieve kind, het hyperactieve kind en het agressieve kind. Het meervoudig risicomodel staat daarbij centraal. Vanuit dit model wordt begrijpelijk gemaakt hoe gedragsproblemen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Behalve een definiëring van het begrip probleemgedrag komen in dit verband ook omgeving en persoonlijkheidsaspecten aan de orde. Gedragsproblemen is het eerste boek in het Nederlands dat op grondige wijze, zowel wetenschappelijk als praktijkgericht, dit onderwerp behandelt. Voor deze nieuwe, uitgebreide en volledig herziene editie is intensief gewerkt aan het up-to-date maken van de tekst. De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen zijn in ogenschouw genomen, met als resultaat dat deze editie aansluit bij de huidige stand van zaken in de verschillende disciplines. Inhoudsopgave Deel 1 PROBLEEMGEDRAG 1 Wat is probleemgedrag? 2 Eerste typeringen uit de psychiatrie 3 Classificaties van probleemgedrag 4 Modellen en interventies Deel 2 DE OMGEVING 5 Het gezin 6 De school 7 Vrije tijd 8 Traumatische gebeurtenissen 9 Sociale steun Deel 3 PERSOONLIJKHEIDSFACTOREN : DE VIER Z-CONCEPTEN 10 Zelfbeeld 11 Zelfbeschikking 12 Zelfhandhaving 13 Zelfcontrole Deel 4 CONCREET PROBLEEMGEDRAG 14 Het agressieve kind 15 Het hyperactieve kind 16 Het sociaal angstige kind 17 Het depressieve kind 18 Het meervoudig risico-model in de praktijk
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- kinderen --- gedragsproblemen --- probleemgedrag --- zelfbeeld --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Zelfbeeld (zelfontplooiing, zelfvertrouwen, zelfwaardering) --- Agressie (geweld, woede) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Probleemgedrag --- 376.4 --- ADHD --- Agressie --- Classificatie --- Depressies --- Gezin --- Omgevingsfactoren --- Psychiatrie --- Sociale voorzieningen --- Zelfbeeld --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Angsten --- Depressie --- Hyperkinetische kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Hyperkinesie --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Inhoudsopgave Deel I Het model 2. Stoornis versus belemmering 3. Verschillen tussen mannen en vrouwen 4. Gedragsmoeilijkheden : de gedragsstoornis 5. Gedragsmoeilijkheden : het gedragsprobleem 6. Attention Deficit-Hyperactivity Disorder 7. Typerende gedragingen Deel II De hulpverlening. 8. Diagnostiek 9. De behandeling van de geëxternaliseerde gedragsstoornis 10. De behandeling van de geïnternaliseerde gedragsstoornis 11. De behandeling van gedragsproblemen : geëxternaliseerd en geïnternaliseerd 12. De behandeling van ADHD en Hyperactiviteit
#KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Angst --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Depressie --- 467 --- ADHD --- Agressie --- Depressies --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkeling van kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- kinderen --- kinderen. --- Kinderen. --- angst --- depressies --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- agressie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 030881.jpg --- gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.4 --- Angststoornissen --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Gedragsproblemen
Choose an application
Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag en liggen ten grondslag aan ADHD, autisme en leerstoornissen. In Executieve functies bij kinderen en adolescenten laten Peg Dawson en Richard Guare zien hoe executieve functies zich ontwikkelen en waarom ze een sleutelrol spelen in het gedrag van kinderen en hun (school)prestaties. In een zeer toegankelijke stijl integreren Dawson en Guare actuele theoretische inzichten met uiterst praktische interventies. Hun probleemoplossende aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van Inhibitie, Flexibiliteit en Emotieregulatie tot Taakinitiatie, Werkgeheugen, Planning en Organisatie. Op basis van baanbrekend onderzoek geven zij voor elke vaardigheid concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om de verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken. In de uitgebreide bijlagen worden talloze vragenlijsten, checklists en werkbladen geboden die direct in de praktijk zijn te gebruiken. Het handige A4-formaat zorgt ervoor dat deze eenvoudig zijn te kopiëren en te gebruiken (zie het colofon voor copyright en toestemming). Executieve functies bij kinderen en adolescenten is een uiterst praktische gids voor leerkrachten, psychologen en andere professionele opvoeders.
Uitvoerende functies --- Gedrag. --- Kinderen. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- autisme --- ergotherapie --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Paediatrics --- #KVHB:Executieve functies --- #KVHB:Orthopedagogie --- 415.3 --- 464 --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- executieve functies --- 376.5 --- Executieve functies --- Leerstoornissen --- Oefeningen --- Vaardigheidstraining --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Adolescenten --- autismespectrumstoornis (ASS)
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|