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This text presents and addresses the philosophical movement of antiphilosophy working thru the texts of Christian thinkers such as Pascal and Kierkegaard. The author as influenced by Alain Badiou, portrays these Christian thinkers as of a subjective dimension negating the possibility of an objective quest for truth. The claim here is that antiphilosophy is abundant in the eyes of these two thinkers who frame the thought event as represented by Christianity, ultimately resigning itself to more or less the opposite of philosophy itself. Readers will discover why philosophical reason should never be convinced by that which denies its very authority.Subjecting faith to the perils of philosophical analysis, confronting the philosophical tradition with the truth of the Christian faith, and occupying the space between the two: such are the challenges facing an antiphilosophy of Christianity.This text will appeal to researchers and students working in continental philosophy, philosophy of religion and those in religious studies who want to investigate the links between Christianity and antiphilosophy.
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Pascal est un auteur de la disproportion. Dans les Pensées, l’homme peut même dire que « le silence éternel de ces espaces infinis m’effraie ». Mais est-ce que l’infini et la disproportion représentent des ruptures insurmontables ? Ce travail montre, par une analyse du langage pascalien, qu’il fait des comparaisons entre ce qui semblerait être incomparable, comme l’infini et le fini. Outre une étude des Pensées et des opuscules (notamment l’Esprit Géométrique), une analyse de la pratique mathématique est présentée, en donnant une attention particulière aux Lettres de A. Dettonville et au statut des « indivisibles ». La différence entre l’infini et l’indéfini est ainsi analysée, avec un parcours par les mathématiques pascaliennes qui permet au lecteur de bien se repérer dans le « labyrinthe » duquel Huygens parlait à propos des écrits de Dettonville. Finalement, une discussion sur l’infini et l’incompréhensible permet de saisir les conséquences philosophiques et religieuses pour ce qui est de l’homme devant Dieu, permettant de voir l’unité de l’œuvre pascalienne.
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