Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Durch ein methodisches regelungstechnisches Vorgehen wird eine optimale Betriebsführungsstrategie für ein PEM-Brennstoffzellensystem entwickelt. Ausgehend von einer physikalischen Modellierung des dynamischen Systemverhaltens werden verschiedene Regelungskonzepte untersucht. Als besonders geeignet hat sich das Verfahren der modellprädiktiven Regelung erwiesen, bei dem das zukünftige Systemverhalten und der geplante Leistungsbedarf über einen Optimierungszeitraum betracht wird.
Dynamische Optimierung --- Brennstoffzelle --- PEM --- Modellprädiktive Regelung --- Betriebsführung
Choose an application
Wissen zeichnet sich zunehmend als entscheidender Produktionsfaktor ab und bildet die Basis für Entwicklungen wissensbasierter Technologien. Diese Untersuchung analysiert am Beispiel der PEM-Brennstoffzellentechnologie diesen Innovationsprozess und bedient sich dazu der Heuristik des Innovationssystems. Gleichzeitig wird ein detailiertes Bild der PEM-Technologie als Teil der Elektromobilität gezeichnet.
Wissensbasierte Technologie --- Brennstoffzelle --- Elektromobilität --- Innovationsprozess --- PEM-Technologie
Choose an application
Die Arbeit zielt auf die Minimierung des Druckverlusts eines stationären, mit Erdgas versorgten PEM-Brennstoffzellenheizgerätes. Durch die Reduzierung des Druckverlusts kann auf eine Kompression des Prozessgases verzichtet, dadurch der parasitäre Energieverbrauch verringert und somit der Gesamtwirkungsgrad gesteigert werden. Das Ziel kann durch den Einsatz von metallischen Wabenreaktoren, sowie durch die Reduzierung der Anzahl der benötigten Apparate in der CO-Entfernungseinheit erreicht werden.
metallische Waben --- Druckverlust --- Methanisierungsreaktion --- PEM-Brennstoffzellenheizgerät --- Wassergas Shift Reaktion
Choose an application
The goal of the project was to study the drops in performance on the cathode side of the Proton Exchange Membrane (PEM) fuel cell. To do so, PEM fuel cells with different catalytic compositions were planned to be manufactured. As a first step, catalysts were synthesised and characterised. Then, PEM fuel cells were manufactured in order to assess the degree of reproducibility of the fabrication process. The current health crisis prevented to continue the experimental work and to vary the catalyst compositions. As a second step, the project thus aimed at developing a 1D model of the cathode catalytic layer to study the impact of the chemical species transports on the PEM fuel cell performance.
Choose an application
La gestion de l’énergie est un sujet d’actualité dans la lutte contre le dérèglement clima- tique. En effet, l’Union Européenne s’est fixé des objectifs de transitions énergétiques dans de nombreux domaines. L’un d’entre-eux est la mobilité, avec une volonté de réduire de 30% les émissions de gaz à effet de serre en 2030, par rapport à celles de 2005 [Climat.be, 2019]. Pour atteindre cet objectif, le Luxembourg doit réaliser d’importants efforts car son secteur du transport représente 57,3 % des émissions globales du pays [Environnement luxembourgeois, 2021]. Afin de réduire ces émissions, la politique énergétique du pays veut transiter vers une augmen- tation de l’utilisation d’hydrogène vert. En effet, son utilisation tend à se démocratiser dans le futur grâce à ses avantages : ses propriétés de stockage, sa haute réactivité, sa légèreté et sa grande densité énergétique massique [Nalbant and Colpan, 2020]. Cependant, de nombreux défis s’imposent quant à sa production, son stockage et son approvisionnement dans le pays. Afin de développer la production d’hydrogène vert au Luxembourg, de nombreux projets se développent. Deux d’entre-eux sont en étude sur le site de Naturgas Kielen, une entreprise de biométhanisation. Un premier, nommé VaBHyoGaz, veut convertir une partie du biogaz produit par Naturgas Kielen en hydrogène (reforming). Le second, géré par l’entreprise GPSS, est un projet d’électrolyse alimenté par des énergies renouvelables. Une étude technique basée sur la littérature est dès lors réalisée dans ce travail. Ensuite, des études économiques ont été réalisées via l’indicateur de la valeur actuelle nette afin de déter- miner si les projets sont viables financièrement. Cette étude a permis de prouver que les deux projets pouvaient être rentables, sans toutefois concurrencer la production actuelle via des éner- gies fossiles. Pour le projet de reforming, il sera impératif de réduire le coût de production du biogaz afin d’assurer une certaine rentabilité. Pour le projet d’électrolyse, il a été prouvé que l’utilisation de batteries n’était pas nécessaire pour l’électrolyseur PEM. De plus, le bon déroulement du projet va nécessiter des gestions optimales de la production et du stockage afin d’éviter toute fuite et accident. Enfin, l’utilisation de l’hydrogène sera cruciale quant à l’impact de son utilisation sur l’envi- ronnement. Il est démontré grâce à la littérature que si le transport veut être décarbonné grâce à l’hydrogène, alors il faut privilégier son utilisation dans la mobilité lourde.
Choose an application
Hydrogen and Fuel Cells Primers is a series focused on Energy applications. Its concise volumes present those coming into this broad and multidisciplinary field with the most recent advances in each of its particular topics. They bring together information that has thus far been scattered in many different sources under one single title, which makes them a useful reference for industry professionals, researchers and graduate students, especially those starting in a new topic of research. This volume, Recent Advances in High Temperature PEM Fuel Cells, provides an up-to-date progress of High Temperature Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cells (HTPEMFCs), including three critical subjects for this type of fuel cells: Membrane Electrode Assembly (MEA) development, stack development and systems development. The MEA and stack development sections cover the recent advances in this area and highlight the areas in most need of improvement. The systems development section focuses on stationary systems, mainly Combined Heat and Power (CHP), based on HTPEMFCs. Finally the conclusions summarize the recent advances of HTPEMFCs in all these areas and provide some insights for future developments. Prof. Bruno G. Pollet, Series Editor.
Choose an application
The main idea of this study is to scrutinize the performance efficiency and enhancement of modelling and simulations of PEM fuel cell. Besides, the research of PEM fuel cell performance can figure out many critical issues for an alternative resource energy. The chapters collected in the book are contributions by invited researchers with a long-standing experience in different research areas. I hope that the material presented here is understandable to a wide audience, not only energy engineers but also scientists from various disciplines. The book contains nine chapters in three sections: (1) ""General Information About PEM Fuel Cell"", (2) ""PEM Fuel Cell Technology"" and (3) ""Many Different Applications of PEM Fuel Cell"". This book presents detailed and up-to-date evaluations in different areas and was written by academics with experience in their field. It is anticipated that this book will make a scientific contribution to PEM fuel cell and other alternative energy resource workers, researchers, academics, PhD students and other scientists both in the present and in the future.
Proton exchange membrane fuel cells. --- PEFCs (Fuel cells) --- PEM fuel cells --- PEMFCs (Fuel cells) --- Polymer electrolyte fuel cells --- Polymer electrolyte membrane fuel cells --- Proton conducting membrane fuel cells --- Fuel cells --- Engineering --- Physical Sciences --- Engineering and Technology --- Energy Engineering --- Electrical Engineering
Choose an application
Polymer electrolyte membrane (PEM) fuel cells, which convert the chemical energy stored in hydrogen fuel directly and efficiently to electrical energy with water as the only by-product, have the potential to reduce our energy usage, pollutant emissions, and dependency on fossil fuels. Tremendous efforts have been made so far, particularly during the last couple of decades or so, on advancing the PEM fuel cell technology and fundamental research. In addition to the large number of research and review paper publications, several classic books have been published and are available in the market, which are primarily for introductory level readers. There are, however, very few books that address the graduate-level or advanced aspects of PEM fuel cells and are based on the first principles or conservation laws, dimensionless analysis, time constant evaluation, and numerical simulation by solving partial differential equations. There are abundant knowledge regarding flow, heat transfer, and mass transport in general engineering, which has been successfully extended to the water and thermal management of PEM fuel cells. This book contributes to this aspect of PEM fuel cell technology; that is, it focuses on the fundamental understanding of phenomena or processes involved in PEM fuel cells.
Choose an application
"The book presents the modeling and control of hydrogen-air PEM fuel cell, including simultaneous estimation of the parameters and states, fuzzy cluster modeling, SPM-based predictive control, advanced fuzzy control, etc. MATLAB/Simulink-based modeling and control programs are also discussed in detail. With abundant practical programs and source codes, it is an essential reference for both scientists and industrial engineers"--
Choose an application
Proton exchange membrane fuel cells. --- Proton exchange membrane fuel cells --- PEFCs (Fuel cells) --- PEM fuel cells --- PEMFCs (Fuel cells) --- Polymer electrolyte fuel cells --- Polymer electrolyte membrane fuel cells --- Proton conducting membrane fuel cells --- Fuel cells --- Design and construction.
Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|