Narrow your search

Library

KBR (6)

UCLL (3)

ULB (3)

ULiège (3)

AP (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLouvain (2)

VIVES (2)

More...

Resource type

book (6)

periodical (1)


Language

French (3)

Dutch (2)

English (2)


Year
From To Submit

2020 (1)

2004 (1)

2003 (1)

2002 (1)

2000 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
École inclusive : conditions et applications
Author:
ISBN: 9782806105356 2806105358 Year: 2020 Publisher: Louvain-la-Neuve: Bruylant-Academia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Construit autour des dix exigences de l'École inclusive en tissant des liens forts entre la théorie et la pratique ainsi qu'en exemplifiant constamment les possibilités d'application, cet ouvrage intéressera, au premier plan, les étudiants en Sciences de l'Éducation, les enseignants et les directions d'école engagés, souhaitant s'engager dans cette transformation de l'École ou simplement intéressés par cette question


Book
Learning democracy in Japan : the social education of Japanese adults
Author:
ISBN: 0803997299 Year: 1985 Publisher: London Beverley Hills New Delhi Sage


Book
Relationele vorming in de basisschool
Authors: --- ---
ISBN: 9044112589 Year: 2002 Volume: 1 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het contact met hun speelkameraadjes leren kinderen wie zij zelf zijn en wie de anderen zijn. Het leren omgaan met zichzelf en met elkaar gebeurt in een groeiproces dat door onderwijzers en kleuteronderwijzers wordt ondersteund en begeleid. Dit boek wil een hulp zijn om in de dagdagelijkse klaspraktijk kinderen te vormen tot relationaal vaardige individuen met een positief zelfbeeld.

L'école peut-elle être juste et efficace ? : De l'égalité des chances à l'égalité des acquis
Author:
ISSN: 07775245 ISBN: 2804134776 9782804134778 Year: 2000 Volume: *26 Publisher: Bruxelles: De Boeck,


Book
Soms, vaak, misschien : over preventie in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9044115235 Year: 2004 Publisher: Antwerpen : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is vermoeiend om achter de feiten aan te hollen. Die simpele vaststelling is het uitgangspunt van dit boek. Al te vaak wordt preventie in onderwijs herleid tot het inspelen op problemen die zich reeds stellen. De lijst met mogelijke problemen is quasi eindeloos. Het moet mogelijk zijn een beleid te voeren dat bij voorbaat rekening houdt met risicofactoren, dat trouw is aan de eigenheid van kinderen, en waar je ook als leerkracht een goed gevoel aan overhoudt. Dit boek is opgebouwd rond 9 kwesties en leefomstandigheden waarmee vrijwel alle kinderen te maken hebben. Een goed besef daarvan kan problemen voorkomen of minstens sneller zichtbaar maken. In twee hoofdstukken komt de basisidentiteit van kinderen aan bod: ze zijn meisje of jongen. Dat heeft belang voor hoe ze benaderd moeten worden en voor hoe ze leren. Bovendien moeten ze gezond leren omgaan met hun eigen en elkaars seksualiteit. Even onvermijdelijk als seks en gender zijn emoties. Daarom komt het belang van gevoelens in het algemeen aan bod, en gaat het meer specifiek over verlies en rouw. Ook ouderlijke scheiding en verandering van de gezinssamenstelling brengt emoties teweeg en komt zodanig vaak voor dat het een apart hoofdstuk vereist. Dat kinderen elkaars voornaamste opvoeders zijn, wordt door volwassenen al te vaak miskend. Een volgend hoofdstuk is een militant pleidooi voor meer eigen leefruimte voor kinderen. Dat pleidooi rijmt met het erkennen van volwaardig burgerschap voor kinderen, zoals dat ook bepleit wordt door het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Die positieve benadering moet gerelativeerd worden. We leven in een samenleving waarin voortdurend verwenning dreigt. Het is een hoofdstuk waard te verkennen hoe dit de vrijheid en de ontwikkelingskansen van kinderen bedreigt. Even kordaat is het hoofdstuk over inclusie. Het doet er niet toe dit als utopisch of een concreet streven te beschouwen. In beide gevallen gaat het om passende antwoorden op de speciale behoeften van alle kinderen. In een slothoofdstuk komt die basisgedachte nadrukkelijk aan bod. Preventie dient wenselijke preventie te zijn, en die staat in contrast met repressieve, vrijheidsbeperkende preventie. De uitgechreven info en de goede raad in dit boek mogen het gezond verstand en de concrete omstandigheden nooit in de schaduw stellen. Een persoonlijke afweging is altijd vereist. Vandaar de onvermijdelijke titel van dit boek: Soms vaak misschien. Alleen de lezer heeft het antwoord.


Periodical
Revue de psychoéducation.
Authors: --- ---
ISSN: 23716053 17131782 00802492 Year: 2003 Publisher: Montréal : École de psycho-éducation, Université de Montréal,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 7 of 7
Sort by