Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Iedere leerkracht voert gesprekken met ouders. Rond het uitdelen van rapporten worden op school avonden georganiseerd waarop, in gesprekjes van tien minuten, ouders en leerkracht elkaar ontmoeten. Deze publicatie geeft leerkrachten concrete handvatten over de wijze waarop ze zo'n gesprek kunnen voeren en bevat een twintigtal veelgestelde vragen waarop heldere antwoorden worden gegeven. Het contact tussen school en ouders betreffende het kind, de leerling, is heel wezenlijk. Scholen vullen die contacten op diverse manieren in. Het gaat dan om zorgvuldige voorbereiding en uitvoering. Zo vinden leerkrachten het houden van gesprekken (de tienminutengesprekken) soms erg moeilijk. Het boekje zet een aantal vragen en suggesties op een rijtje. Hoe zorg je ervoor dat in de gesprekken de leerling centraal staat en daardoor sterker wordt? Er zijn meer voetangels en klemmen dan menigeen denkt. In een goede toonzetting geeft de auteur begeleiding aan de leerkracht in het basis- en voortgezet onderwijs en ook aan de schoolleiding.Voor hen is het boekje vooral bedoeld.
Ouderavonden. --- Communicatie --- Onderwijs. --- oudercontact --- #PBIB:+110.10 --- 458.1 --- Ouderavonden --- Ouders --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Oudercontacten --- Relatie ouder - school --- Gesprekstechnieken --- Mondelinge communicatie --- Oudercontact --- Relatie school - ouder --- Gesprekstechniek --- Gesprek
Choose an application
Sociology of occupations --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of sciences --- Enseignement --- Onderwijs --- leidinggeven --- coördinatoren --- schoolmanagement --- 458.1 --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden
Choose an application
4 bundels
458.1 --- personeelsbeoordeling --- HOBU --- schoolbeleid --- schoolpersoneel --- Vlaanderen --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- 658.32 --- 378 --- 371.2 --- 371.22 --- 493.8 --- Personeelsevaluatie --- Evaluatie --- Personeelsmanagement
Choose an application
Als IB'er ben je vaak de kartrekker van vernieuwingen op school. Soms zien je collega's veranderingen helemaal niet zitten. Ze reageren onverschillig, worden verontwaardigd of zelfs boos. Kortom: ze vertonen weerstand. Hoe moet je daarmee omgaan?Ron Benjamins behandelt in deze TIBtool zeven manieren waarop je kunt reageren op weerstand van collega's. In elk hoofdstuk lees je wat je kunt doen, waarom het zou kunnen werken en krijg je praktisch voorbeelden.En als toegift lees je ook nog drie reacties op weerstand die bijna iedereen heeft, maar die meestal niet goed werken.http://www.instondo.nl/boeken/omgaan
Teamwerk --- Onderwijsvernieuwing --- Personeelsbeleid ; onderwijs --- 458.1 --- schoolmanagement --- onderwijsvernieuwing --- beleid --- communicatie --- collegialiteit --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Schoolontwikkeling --- Weerstand --- Veranderingsmanagement --- Weerstand (psychologie) --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Zorgverbreding
Choose an application
Met de invoering van passend onderwijs 'arrangeren' we ondersteuning voor leerlingen die iets extra's nodig hebben. Vanuit de vraag 'Wat heeft dit kind nodig om deze doelen te behalen', bedenken school, ouders en de leerling, met waar nodig ondersteuning van aanvullende expertise, gezamenlijk een passende aanpak en voeren deze uit. Arrangeren is: doen wat nodig is, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Om te kunnen arrangeren, moet een schoolteam de basis op orde hebben. Denk aan de kwaliteit van het begeleiden van leerkrachten en leerlingen, en de samenwerking met ouders en externen. Het schoolteam moet zich voortdurend bewust zijn van de effecten die het heeft op het leren van hun leerlingen. De kwaliteit van lesgeven maakt immers het verschil. De onderwijskundige aansturing van dit proces op school en het voeren van de regie over het arrangeren, vraagt van IB'ers en directeuren toewijding, een groot zelfbewustzijn en specifieke kennis en vaardigheden.
Choose an application
Veiligheid --- Preventie --- Personeel --- Beginnende leraren --- Onderwijs --- 458.1 --- schoolmanagement --- veiligheid --- preventie --- arbeidsomstandigheden --- werkplekken --- scholen --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Beginnende leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Training --- Sport --- Thuis
Choose an application
Dit handboek helpt scholen op weg om hun eigen communicatiebeleid te ontwikkelen en is tegelijkertijd een praktische handleiding bij de communicatie met verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Alles is immers communicatie: van de aankleding van de speelplaats over het taalgebruik in brieven tot de manier waarop de secretariaatsmedewerker de telefoon opneemt. 'Communicatie op school' is laagdrempelig geschreven en bevat concrete informatie om meteen mee aan de slag te gaan. Het boek is zowel gericht naar leidinggevenden als naar alle andere betrokkenen bij schoolmaken.
schoolbeleid --- Teaching --- onderwijs --- communicatie --- Mass communications --- 458.1 --- schoolmanagement --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- PXL-Central Office 2018 --- communicatiebeleid --- communicatiewijze --- Communicatie --- Schoolmanagement --- Public relations --- Scholen --- Gemeenschapsonderwijs --- Communicatie ; algemeen --- School (instelling) --- leraarschap --- Educational sciences --- Flanders
Choose an application
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag.Deze publicatie bevat veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, van professionele communicatie en effectieve gesprekken met ouders, tot een alternatief voor oudertevredenheidsonderzoeken. Om het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 compleet te maken, zijn direct bruikbare bijlagen opgenomen, zoals formats, checklijsten, stappenplannen en voorbeeldbrieven.Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 is een toegankelijk en overzichtelijk standaardwerk voor elke school in het primair en voortgezet onderwijs die effectief wil samenwerken met ouders. Het is bedoeld voor directeuren, leraren die al in het onderwijs werken en studenten die nog met de pabo of de lerarenopleiding bezig zijn.(Bron: www.cps.nl)
458.1 --- ouderbetrokkenheid --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- ouderparticipatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Relatie ouder - school --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- School management --- ouders-school relatie --- communicatie --- samenwerking --- onderwijspraktijk --- Relatie school - ouder
Choose an application
Met deze brochure wil het Nederlandse centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs een aanzet geven om contacten en afstemming tussen ouders en school met elkaar te bespreken. Pedagogische afstemming tussen gezin en school wordt steeds essentiëler en de verschillen in achtergronden en gezinssituaties brengen mee dat men zich explicieter moet verdiepen in elkaars opvattingen over opvoeding. Voor ontwikkelingsgerichte scholen zijn oudercontacten noodzakelijk, omdat zij en ouders bepalend zijn in de ontwikkelings- en leermogelijkheden van de kinderen. In de brochure komen de volgende items aan bod: de fundamenten van oudercontacten of hoe kan worden gebouwd aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar, informatie aan ouders over de (ontwikkelingsgerichte) onderwijsaanpak, ouders meer en beter bij het onderwijs betrekken, activiteiten die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen... Rond deze items worden voorbeelden gegeven, bronnen aangereikt en concrete middelen geboden die in de eigen school in te zetten zijn. De bijgevoegde cd-rom bevat Powerpointpresentaties en voorbeelden bij enkele hoofdstukken. Behandeling van de volgende items van oudercontacten in ontwikkelingsgerichte basisscholen: de fundamenten voor oudercontacten (hoe bouw je aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar?); informatie aan ouders over de onderwijsaanpak van de eigen school (de entree in de onderbouw, de overgang naar vervolgonderwijs en cruciale momenten tussen beide'; ouders betrekken bij onderwerpen die de pedagogische verantwoordelijkheid van hen en van leerkrachten aanspreken; en hen meer en beter bij het onderwijs betrekken. Tenslotte worden andere activiteiten beschreven die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen. Op de bijgeleverde cd-rom staan voorbeelden en powerpointpresentaties over onder andere van spelen komt lezen en schrijven, portfolio, het onderwijs in de peutergroepen, onderbouw en bovenbouw, overzicht van leergebieden en het thema post.
School management --- onderwijsparticipatie --- onderwijsorganisatie --- oudercontact --- participatie --- allochtonen --- ouderavonden --- ouderbetrokkenheid --- ouders --- 458.1 --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Organisatie - Management --- Contains audio-visual material --- Relatie ouder - school --- Oudercontacten --- onderwijsbetrokkenheid --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- basisonderwijs --- Relatie school - ouder
Choose an application
De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. Tijdens deze weken smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen. Groepsvormende activiteitenBij De Gouden Weken staan groepsvormende activiteiten en oudercontact centraal. Er wordt gewerkt met de volgende ingrediënten:1. Zelf geformuleerde, positieve groepsregelsKlassen zonder regels en routines zijn niet goed te managen (Marzano, 2007). Kinderen hebben houvast nodig om productief te werken. Zelf geformuleerde regels werken positief op de groepsverantwoordelijkheid, het wederzijds respect, de samenwerking, de besluitvorming en het aanpakken van problemen binnen de groep (Gieles, 1997).2. EnergizersEnergizers zijn vaak ludieke activiteiten met een speels karakter waarbij je energie in de groep losmaakt. Binnen De Gouden Weken vindt de inzet van energizers bewust plaats en niet alleen om nieuwe energie te creëren na lang stilzitten. Wil een energizer zinvol zijn, dan wordt het leerdoel vooraf/achteraf benoemd en wordt er met de klas op gereflecteerd.3. Coöperatieve werkvormenDit zijn leervormen waarbij samenwerking centraal staat. Het leuke is dat coöperatieve werkvormen voor een didactisch doel ingezet kunnen worden en tegelijkertijd kunnen bijdragen aan de groepsvorming, een pedagogisch doel.4. Voorbeeldgedrag leraarEen heel belangrijk ingrediënt. Het blijkt dat de leraar echt het verschil maakt en veel meer invloed heeft dan de lesmethode of de achtergrond van de school (Marzano, 2010).5. Omgekeerde oudergesprekkenHet creëren van ouderbetrokkenheid is even belangrijk als de inzet op leerlingactiviteiten. Daarom worden ouders aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een gesprek. Naast het creëren van ouderbetrokkenheid krijg je op deze manier informatie over je leerlingen die goed van pas kan komen in de pedagogische benadering. Inhoud De Gouden Weken 2.0In het 1e theoretische gedeelte wordt op een heldere manier beschreven hoe je deze weken succesvol vormgeeft. In het 2e praktische gedeelte Doen! worden oefeningen, werkvormen en voorbeeld weekroosters gegeven. In een (los bijgeleverd) overzichtelijk stappenplan staat de theorie, met alle do?s and don'ts, handig bij elkaar.Nieuw in deze 2.0 uitgaveOm aan te sluiten bij de ontwikkelingen in het onderwijs en op basis van feedback van leerkrachten die met De Gouden Weken werken is een 2.0 versie verschenen. Het aantal pagina?s is ruim verdubbeld tot 180 met een duidelijk onderscheiden theoretisch - en praktijkgedeelte. Ook nieuw bij de 2.0 versie is een overzichtelijk stappenplan met alle do?s and don'ts op een rijtje.- Een (los bijgeleverd) overzichtelijk stappenplan.- Het verschil in groepsvorming tussen kleuters en oudere kinderen.- Lessuggesties voor het opstellen en bespreken van groepsregels.- Meer werkvormen voor kleuters en het voortgezet onderwijs.- Aandacht voor een veilige en verantwoorde inzet van energizers.- Meer en uitgebreider beschreven energizers.- Beschrijvingen van apps en digitale tools.- Het voeren van een effectief nagesprek.- Vier voorbeeld weekroosters.Bron: https://www.eduforce.nl/de-gouden-weken-519201.html
School management --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- groepsdynamica --- groepsvorming --- leraren-leerling relatie --- Schoolklimaat --- Ouderbetrokkenheid --- 458.1 --- ouderbetrokkenheid --- participatie --- schoolklimaat --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Klassenmanagement --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Groepsdynamiek --- Groepsvorming --- Oudercontact --- Interactie --- Klasklimaat --- Groepsdynamica
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|