Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
De orthopedagogiek bestudeert problematische opvoedingsvraagstukken. Dit vakgebied kent vele doelgroepen: kwetsbare gezinnen in problematische leefsituaties, kinderen en jongeren met ernstige gedrags- en emotionele problemen, kinderen en jongeren die uit huis worden geplaatst, personen met beperkingen, kinderen en jongeren met leer- en onderwijsproblemen, vluchtelingengezinnen, &Tal van andere disciplines zoals psychologie, criminologie, psychiatrie, sociale geneeskunde, sociologie en maatschappelijk werk richten zich ook op deze doelgroepen. Is dat niet bedreigend voor de orthopedagogiek als wetenschappelijke discipline en voor de orthopedagoog als professional? Of kan de orthopedagogiek een verschil maken? En waarin schuilt dan precies dat verschil? Wat is de unieke bijdrage van de orthopedagogiek en van de orthopedagoog? En hoe kunnen beide zich in de toekomst verder profileren?In dit boek gaan auteurs uit Nederland en Vlaanderen op die uitdagende vragen in. Vanuit hun ervaringen in praktijk, onderwijs, onderzoek en beleid werpen zij hun licht op de huidige stand van zaken in de orthopedagogiek en op de toekomst van de discipline.Orthopedagogiek maakt verschil geeft een interessant helikopterview op een boeiende discipline aan professionals in zorg en onderwijs, studenten (orthopedagogiek) aan universiteiten en hogescholen, en al wie werkt met kwetsbare kinderen en gezinnen.
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Miscellanea --- Orthopedagogiek --- PXL-Education 2016 --- orthopedagogie --- beroepservaringen --- 460.2 --- 376 --- Orthopedagogiek - Handboeken --- graduaat orthopedagogie
Choose an application
Het zijn woelige maar boeiende tijden voor de huidige zorg- en hulpverleners. De sector wordt grondig hervormd, de ondersteuningsvragen worden complexer en het sociaal agogisch werken uitdagender. De professionele hulpverleners worden meer dan ooit kritisch bevraagd op hun kennis en kunde. Dit boek geeft een theoretische basis voor de beginnende en actieve orthopedagogische hulpverlener. Het schetst de ontwikkeling van een orthopedagogische praktijk, visie en wetenschap. Orthopedagogische theorieën van het eerste uur worden van onder het stof gehaald en op hun actuele waarde getoetst. Nieuwe theoretische concepten worden toe- en doorgelicht. Het veranderende werkterrein wordt verkend, het beroepsprofiel en de identiteit van ‘de praktijkgerichte orthopedagoog’ worden onder de loep genomen. Het is in die zin ook een onderzoek naar de eigenheid en de verantwoordelijkheid van bachelors in de orthopedagogie (VL) en in de sociaalpedagogische hulpverlening (NL). Kortom, deze dynamisch opgevatte inleiding in de orthopedagogie(k) bundelt de noodzakelijke basiskennis voor de professional en biedt een orthopedagogisch perspectief op hulpverlening, theoretisch onderbouwd maar altijd met een praktijkgerichte focus.
Orthopedagogie. --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 460.2 --- #KVHB:Orthopedagogie --- Orthopedagogiek - Handboeken --- 376 --- Orthopedagogiek
Choose an application
Hulp- en dienstverleners moeten regelmatig rapporteren, bijvoorbeeld om de voortgang van de hulpverlening vast te leggen, om een advies uit te brengen of om voorzieningen voor een cliënt aan te vragen. Een rapport is het visitekaartje van de schrijver, van de organisatie die hij vertegenwoordigt en van de beroepsgroep hulp- en dienstverleners als geheel.Het werk behandelt praktijkgericht het proces van rapportage en gaat uitgebreid in op de meest voorkomende soorten rapporten en op deelaspecten die in rapportages aan de orde komen. De theorie wordt uitgelegd aan de hand van casussen uit de beroepspraktijk. Opdrachten, concrete schrijfadviezen en praktische tips bieden de lezer de gelegenheid de stof te verwerken en toe te passen. Het boek is daarmee een uitstekende voorbereiding op de schrijftaak waar hulp- en dienstverleners mee te maken krijgen
hulpverlening --- rapporteren --- schriftelijke communicatie --- 460.2 --- 844.4 --- Orthopedagogiek - Handboeken --- Notuleren - Rapporteren --- Rapporteren --- Hulpverlening --- Communicatie --- Schrijven
Choose an application
059
Orthopedagogics --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- opvoeding --- orthopedagogiek --- Handbooks, manuals, etc. --- Orthopedagogiek --- Hulpverlening --- 460.2 --- Orthopedagogie --- Orthopedagogiek - Handboeken
Choose an application
Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Psychologie --- 460.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Angsten --- Orthopedagogiek - Handboeken --- Kinderen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|