Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Opvoeden, hoe doe jij dat nou? : zeven bijeenkomsten voor ouders.
Authors: ---
ISBN: 9060928490 Year: 1995 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom H.D. Tjeenk Willink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kleuters : vanuit de ogen van een kleuterjuf geschreven voor ouders, studenten, opvoeders en beginnende leerkrachten
Author:
ISBN: 9789463892926 Year: 2019 Publisher: Soest Boekscout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie
Authors: ---
ISBN: 9789046905098 9789046966334 904696633X Year: 2016 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het opvoeden van kinderen is leuk en uitdagend, maar brengt ook de nodige zorgen met zich mee. Sommige opvoeders hebben niet genoeg aan steun en raad van hun eigen netwerk. In dit boek staat centraal wat professionele opvoedingsondersteuning inhoudt, met de nadruk op de preventieve functie die het kan vervullen.


Book
School, ouders en wijk: samen opvoeden : op weg naar een vreedzame opvoedgemeenschap
Author:
ISBN: 9789088508677 9088508674 Year: 2018 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil een pleidooi zijn voor een opvoedgemeenschap: een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders, school en wijk rondom de opvoeding van kinderen. Het wil ook een concrete handreiking zijn dat een antwoord geeft op de vraag hoe we rondom basisscholen kunnen komen tot een échte gezamenlijke opvoedingsverantwoordelijkheid.Er lijkt het een en ander te zijn misgegaan in de samenwerking tussen ouders, school en wijk rondom de opvoeding van kinderen het afgelopen decennium. Ondanks de grote aandacht voor het verschijnsel ?ouderbetrokkenheid? in de beleidsagenda?s, zijn we in veel wijken iets kwijtgeraakt, namelijk de school als onderdeel van de opvoedgemeenschap in de wijk.Het zou eenzijdig zijn om hier louter de rol van de school te benoemen. Ook de ouders zijn ?kind van hun tijd?. Moderne tweeverdienende ouders hebben veel minder tijd om te investeren in vrijwillige activiteiten in de gemeenschap.Hoe keren we het tij? Hoe kunnen we bouwen aan een ander perspectief? De afgelopen jaren is in het kader van De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk op een aantal plekken geëxperimenteerd met een vorm waarbij ouders een gelijkwaardige rol spelen in het opvoedklimaat in en om de school.In dit boek zetten we die ervaringen op een rij.Het eerste hoofdstuk beschrijft de oorzaak en aanleiding van het probleem, en schetst de onderliggende gedachten voor een andere visie op de genoemde pedagogische samenwerking. Om vervolgens in de hoofdstukken daarna een indruk te geven van de opgedane ervaringen en te komen tot praktische adviezen waarmee zowel ouders als scholen aan de slag kunnen.(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2122/school-ouders-en-wijk-samen-opvoeden)


Book
Klein handboek voor opvoeders
Author:
ISBN: 9789088506345 9088506345 Year: 2016 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens de opvoeding van jeugdigen kunnen zich problemen voordoen waarbij ingrijpen nodig is. Soms zijn die groot, soms klein. Het kan gaan om psychische problemen, maar ook om gedragsproblemen. Het is belangrijk om ze tijdig te onderkennen.Dit kleine handboek behandelt ruim 30 problemen die bij het opvoeden van jeugdigen tussen 6 en 18 jaar kunnen voorkomen. Op systematische wijze wordt elk probleem in kaart gebracht. Er zijn beschrijvingen van het probleem, de mate waarin het voorkomt en de mogelijke oorzaken en gevolgen. Aan de hand van vragen kunnen opvoeders vervolgens snel achterhalen of er sprake is van een probleem en zo ja, wat er in eerste instantie aan te doen is.Het zijn vooral de ouders die met de problemen te maken krijgen. Maar opvoeden vindt niet alleen plaats in het gezin. Ook op school en in vrijetijdsverenigingen kunnen zich situaties voordoen die van de leiding opvoedkundig handelen vergen. Dat geldt eveneens voor de jeugdzorg waar de werkers zich toeleggen op de begeleiding van jeugdigen en hun gezinnen. Klein handboek voor opvoeders is dan ook bestemd voor ouders, leerkrachten en professionals. Vlotte vraagbaak voor thuis en op school voor hulp bij opvoedingsproblemen


Book
Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie
Authors: ---
ISBN: 9789046905098 9789046966334 904696633X 9046905098 Year: 2016 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het opvoeden van kinderen is leuk en uitdagend, maar brengt ook de nodige zorgen met zich mee. Sommige opvoeders hebben niet genoeg aan steun en raad van hun eigen netwerk. In dit boek staat centraal wat professionele opvoedingsondersteuning inhoudt, met de nadruk op de preventieve functie die het kan vervullen.


Book
De magische wereld van het kind
Authors: ---
ISBN: 9022822141 Year: 1983 Publisher: Bussum Brand

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek vertelt over de eigen wereld van het kind in zijn eerste zes levensjaren.


Book
De eigen wereld van het kind : oriëntatie op de leefwerelden van kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789046901779 Year: 2010 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe is het om kind te zijn in deze tijd? Met welke mogelijkheden, uitdagingen en beperkingen hebben kinderen te maken? In het basisonderwijs is het belangrijk te begrijpen hoe kinderen hun eigen wereld ondergaan en ervaren. Als leraren zich kunnen inleven, kunnen zij gemakkelijker en beter inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van kinderen.

In *De eigen wereld van het kind* brengen de auteurs de leefwereld aan de hand van de eigen ervaringen van kinderen in beeld. Met behulp van vele kinderuitspraken en -gedachten wordt geïllustreerd hoe kinderen tegen hun omgeving aankijken en wat zij van hun leeftijdgenoten en van volwassenen vinden. De leefwereld komt telkens vanuit een ander perspectief aan bod: allereerst vanuit historie, familie en school, vervolgens vanuit levensbeschouwing, media, de buurt en multiculturaliteit. De auteurs koppelen kennis uit de psychologie, de sociologie en de pedagogiek aan dat wat kinderen zelf te zeggen hebben.


Listing 1 - 10 of 10
Sort by