Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
This Companion celebrates the extraordinary riches of the twentieth-century operatic repertoire in a collection of specially commissioned essays written by a distinguished team of academics, critics and practitioners. Beginning with a discussion of the century's vital inheritance from late-romantic operatic traditions in Germany and Italy, the text embraces fresh investigations into various aspects of the genre in the modern age, with a comprehensive coverage of the work of individual composers from Debussy and Schoenberg to John Adams and Harrison Birtwistle. Traditional stylistic categorizations (including symbolism, expressionism, neo-classicism and minimalism) are reassessed from new critical perspectives, and the distinctive operatic traditions of Continental and Eastern Europe, Russia and the Soviet Union, the United Kingdom and United States are subjected to fresh scrutiny. The volume includes essays devoted to avant-garde music theatre, operettas and musicals, filmed opera, and ends with a discussion of the position of the genre in today's cultural marketplace.
Opera --- Opéra --- Opéra --- 20th century --- Opera - 20th century
Choose an application
Dans ce travail on s'est proposé d'étudier le psychodrame lyrique, mettant en évidence une puissance créatrice innovatrice, dans un carrefour entre genèse et représentation. On nomme de psychodrame lyrique l'oeuvre musico-théâtrale qui paraît au début du vingtième-siècle sous l'influence spécifique - au niveau du processus créateur comme de la morphologie de l'oeuvre - de la dynamisation des études sur les mécanismes de l'inconscient et particulièrement des théories psychanalytiques freudiennes, où l'hystérie et le rêve occupent des positions privilégiées. On a rassemblé ainsi quatre oeuvres caractérisées par une ascendance commune de l'esthétique et de la technique littéraire, mais qui préservent, chacune d'entres-elles, des parcours dramaturgiques et des conditions structurelles et formelles singulières. Le champ de recherche se ferme autour des grands psychodrames lyriques du début du siècle - "Salome" et "Elektra de Richard Strauss, "Pelléas et Mélisande" de Debussy et "Erwartung" de Schoenberg - paradigmes de l'essor d'un âge nouveau. Ces drames distinguent comme sujet central un personnage féminin aliéné, auquel l'entourage confère un statut de perturbé, et qui exprime la perte d'autorité de la raison sur le langage et la communication. Son comportement est assez proche de la symptomatologie hystérique, ainsi qu'elle est traitée par Charcot et, très particulièrement, par les premières études de Freud et Breuer sur ce sujet. Nous approfondissons la notion de femme comme allégorie de l'art "fin de siècle", conçue comme altérité sociale, concept intimement associé à l'inconscient comme à la transgression, à la pathologie et à la mort (femme fatale). Les problèmes concernant la représentation proposés par le psychodrame lyrique peuvent être perçus en tant qu'extériorisation de conflits inhérents à l'ego (l'hystérie étant une théâtralisation de ce combat intérieur), où s'entrecroisent des instabilités imprégnées souvent de pulsions de thanatos, dans le contenu et dans la forme.
Opera --- Psychological aspects. --- Aspect psychologique --- 20th century --- Psychological aspects --- Opera - 20th century - Psychological aspects
Choose an application
Opera --- Opéra --- Musicology --- 20th Century --- Essay --- Opéra --- 20th century --- 78.77.0 --- Opera - 20th century
Choose an application
Opera --- Music --- Philosophy and aesthetics. --- Opera - 20th century. --- Music - Philosophy and aesthetics.
Choose an application
"Operatic Subjects argues that opera is more than just a conservative and belated reflection of social, intellectual, and artistic trends; opera in its own way actively has contributed to the creation of the conceptual vocabulary of modernism. Particularly, this work maintains that opera has helped form our notions of what it means to be a self in twentieth-century western culture."--Jacket.
Geschichte 1865-1983. --- Music --- Oper. --- Opera --- Opera. --- Selbst. --- Subjectivity in opera. --- Philosophy and aesthetics. --- 1800-1999. --- Opera - 19th century. --- Opera - 20th century. --- Music - Philosophy and aesthetics.
Choose an application
Music --- Theatrical science --- anno 1900-1999 --- muziekanalyse --- muziekwetenschappen --- opera's --- Opera --- -Comic opera --- Lyric drama --- Opera, Comic --- Operas --- Drama --- Dramatic music --- Singspiel --- History and criticism --- -Opera --- Comic opera --- Opera. --- 78.21.0 --- Opera - 20th century
Choose an application
Opera --- Fantastic, The, in art --- Opéra --- Art fantastique --- Production and direction --- Production et mise en scène --- Fantastic, The --- Opéra --- Production et mise en scène --- Opera - 20th century - Congresses. --- Opera - 19th century - Congresses --- Fantastic, The - Congresses
Choose an application
Schönberg, Arnold --- Opera --- Opéra --- History and criticism. --- Schoenberg, Arnold, --- Criticism and interpretation. --- Academic collection --- 526 --- 78 SCHONBERG, ARNOLD --- Monografieën componisten --- Muziek--SCHONBERG, ARNOLD --- 78 SCHONBERG, ARNOLD Muziek--SCHONBERG, ARNOLD --- Shenberg, Arnolʹd, --- Schönberg, Arnold, --- Schenberg, A. --- Shenberg, A. --- שנברג, ארנולד --- Schönberg, Arnold : opera's --- Opera - 20th century - History and criticism. --- Schoenberg, Arnold, - 1874-1951 - Criticism and interpretation. --- Schoenberg, Arnold, - 1874-1951. - Von heute auf morgen. --- Schönberg, Arnold --- Schoenberg, Arnold, - 1874-1951
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|