Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze studie wil aan de hand van bestaande normenlijsten en eigen inbreng onderzoeken of het mogelijk en nuttig is om een aantal best practices opstellen in verband met de audiodescriptie van genrefilms. Hier gaat het specifiek om de oorlogsfilm en de detectivefilm. Deze genres zijn aanwezig in de onderzochte film 'Un Long Dimanche de Fiançailles'. Middelen of methode: Eerst bestuderen we de bestaande normalisering voor audiodescriptie in het algemeen en meer specifiek in relatie met het genre van films of programmas. Vervolgens vergelijken we de bestaande normen met de film 'Un Long Dimanche de Fiançailles'. We verdelen de film in oorlogsscènes en detectivescènes en de audiodescriptie in beschrijving van detectivescènes of oorlogsscènes. We vergelijken de genres elk apart met de algemene normen voor audiodescriptie en met de meer genre gerichte richtlijnen. Op deze manier kunnen we, indien er zich afwijkingen voordoen van de algemene norm, onderzoeken we of deze toe te schrijven zijn aan het genre van de film. Daarnaast toonden we de film aan een blind publiek. We noteerden hun opmerkingen. Met deze opmerkingen en de observaties uit het onderzoek kunnen we een aantal best practices voorstellen voor de audiodescriptie van oorlogs- en detectivefilms. Resultaten: We concluderen dat het zeker nuttig is om specifieke richtlijnen per genre te ontwikkelen.Audiodescriptie van een oorlogsfilm moet bijvoorbeeld eerder gericht zijn op sfeer, terwijl die van een detectivefilm gericht is op acties.We konden ook een aantal richtlijnen opstellen voor audiodescriptie in het algemeen. Geen enkele normenlijst gaf aan dat de verstaanbaarheid van de originele geluidsband een belangrijk punt is voor het selecteren van een film voor audiodescriptie. Uit de commentaar van het blind publiek kwam naar voren dat dit enorm belangrijk is voor hen.
Audiodescriptie. --- Detectivefilm. --- Oorlogsfilm. --- Tolkstudie.
Choose an application
Doelstelling: De bedoeling van deze masterproef is om na te gaan of de audiobeschrijver zich aanpast aan het genre van de film, in dit geval oorlogsfilm. Na een grondige analyse van de audiodescriptie van de Franse film Indigènes bepalen we welke kenmerken typisch zijn voor dit soort films. Het uiteindelijke doel van de scriptie is om de bestaande ITC tips rond audiodescriptie van specifieke genres uit te breiden met tips voor het genre oorlogsfilm. Middelen of methode: Eerst gaan we na of de audiodescriptie van een oorlogsfilm afwijkt van de 13 algemene richtlijnen die werden opgesteld door ITC. Daarna bepalen we welke kenmerken specifiek zijn voor het genre oorlogsfilm en kijken we hoe de audiobeschrijver omgaat met die kenmerken. Resultaten: De audiodescriptie van de film wijkt niet af van de 13 algemene ITC richtlijnen en dat betekent dat de audiodescriptie van een oorlogsfilm niet anders is dan de audiodescriptie van eender welke andere film die tot een ander genre behoort. Wat de specifieke genrekenmerken betreft hebben we kunnen vaststellen dat de audiobeschrijver vooral veel aandacht moet besteden aan achtergrondgeluiden en aan de meertaligheid binnen de film. De achtergrondgeluiden zijn heel belangrijk in een oorlogsfilm en de audiobeschrijver moet er alles aan doen om ze niet te verstoren met de beschrijving. Toch moeten ze steeds door de audiobeschrijver op de één of de andere manier verklaard worden, zonder de evidente zaken constant te beschrijven. Door de meertaligheid binnen de film moet de audiobeschrijver ook voor een vertaling zorgen. In dit geval opteert hij voor de voice-over techniek, omdat zo nog een stukje van de originele klank te horen is, wat de meertaligheid benadrukt.
Audiodescriptie. --- Frankrijk. --- Oorlogsfilm. --- Tolkstudie.
Choose an application
Speelfilm --- Oorlogsfilm --- Wereldoorlog II --- Film (cinematografie) --- Nederlandse literatuur --- Speelfilms
Choose an application
Oorlogsfilm --- Speelfilm --- Wereldoorlog II --- Nederlandse literatuur --- Audiovisuele vorming --- Speelfilms
Choose an application
Hoe kritisch zijn oorlogsfilms voor het verleden? Geven oorlogsfilms een correct beeld van de feiten in het verleden? Bestaat de anti-oorlogsfilm? Waarom onze fascinatie voor het spektakel van het oorlogsgeweld? Waarom worden we esthetisch verleid door de kracht en grootsheid van oorlogsscènes? De Eerste Wereldoorlog is de eerste oorlog uit de geschiedenis die uitvoerig is gedocumenteerd door beeldmateriaal. Vermits film in grote mate onze beeldvorming bepaalt, herkennen wij de oorlogslandschappen met kraters en loopgraven van het westelijke front ongetwijfeld dankzij films als *All Quiet on the Western Front* (Lewis Milestone) of *Paths of Glory* (Stanley Kubrick). Film brengt het verleden in beeld. Film spreekt over het verleden in de tegenwoordige tijd. **De kracht van het beeld** brengt de eerste synthese over de Groote Oorlog in de Franse en Amerikaanse film. Luc Rasson analyseert in dit boek de opeenvolgende golven van oorlogsfilms over de Eerste Wereldoorlog. Tijdens en na de oorlog gaven films zin aan het conflict, doordrongen door een breed gedragen vijandsbeeld. Er waren ook films over jonge, aantrekkelijke piloten die dagelijks met de dood flirtten en die de oorlog vooral als avontuur zagen. Vandaag kennen we vooral de antioorlogsfilms, geïnspireerd door humanisme en pacifisme.
Film --- History as a science --- World War, 1914-1918 --- Motion pictures and war --- War films --- United States --- History and criticism --- France --- film --- Wereldoorlog I --- Geschiedenis --- Oorlogsfilms --- Beeldmateriaal --- Beeldvorming --- Eerste Wereldoorlog --- Oorlogsfilm --- Film (cinematografie) --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|