Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
De man is halfnaakt. Hij heeft een woeste blik in zijn ogen, en een lichaam vol blauwe plekken, littekens en vervaagde tatoeages. Bobby Burns vindt de vuurvreter afstotelijk en angstaanjagend, maar hij raakt ook door hem gefascineerd. Tegelijkertijd gaat er van alles mis. Bobby krijgt grote problemen op school, zijn vader blijkt ernstig ziek te zijn en er dreigt zelfs oorlog
literatuur : adolescenten
---
Oorlog
---
Vriendschap
---
Jeugdboeken 13-16 jaar
---
jeugdliteratuur
---
12+
---
Jeugdboeken
---
Oorlog in de jeugdliteratuur
---
Schoolleven
---
Ziek zijn
---
Angst
---
genre-thema"">
Choose an application
Oorlog is van alle tijden. En al eeuwenlang vertellen mensen over de hele wereld daar verhalen over. Dit boek is een verzameling van ongeveer tachtig boeiende Europese romanfragmenten, gedichten, verhalen en bladzijden uit prentenboeken en stripverhalen over oorlog. Elke auteur, elke behoeder van het vergeten, bekeek die oorlog op zijn eigen fantasierijke, indringende en originele manier. Voor één keer zijn het niet de volwassenen die de hoofdrollen spelen. Het geploeter in de Vlaamse loopgraven, het bange onderduiken, de kampen, het politieke onrecht in Marokko, de vlucht uit Koerdistan, Viëtnam, Bosnië of Polen, het fascisme in Portugal, en zoveel meer ... het wordt haast allemaal beschreven en beleefd vanuit de ogen van kinderen en jongelui. Zij zijn hier de helden of de slachtoffers van wat de groten der aarde aanrichtten. Vaak zijn die verhalen triest, maar al even vaak klinkt er hoop doorheen. Tussen en in de regels lees je dat kinderen en jonge mensen de echte overlevers zijn en dat humor, vindingrijkheid en zin voor avontuur hen daarbij helpen. Een bloemlezing uit de Nederlandstalige, Engelse en Portugese literatuur.
Vredesopvoeding --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Vredesopvoeding. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- JB KOM --- oorlogsgedichten --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Oorlog ; poëzie --- 000162.jpg --- jeugdliteratuur: bloemlezing --- oorlog: bloemlezing --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- 1939-1945; 2e wereldoorlog --- Oorlogen. --- Oorlogsverhalen --- jeugdliteratuur --- poëzie --- oorlog --- oorlogen --- kinderpoëzie --- verhalen --- verhalenbundels --- 456.8 --- 9+ --- 927.5 --- 928 --- Jeugdpoëzie --- Oorlog --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Verhalen --- Wereldoorlog I --- Wereldoorlog II --- oorlogsverhalen --- Jeugdliteratuur --- Jeugdboek 9+ --- Vormingsgebieden
Choose an application
Kiek is bang. Haar vader is ver weg, in een land waar het oorlog is. Hij is dokter en wil mensen helpen. Maar het is daar levensgevaarlijk. Hij kan een ziekte krijgen, of een ongeluk. En er zijn verdwaalde kogels! De moeder van Kiek stelt haar gerust. Bijna niemand heeft een dode vader. De kans dat Kieks vader iets ergs overkomt is maar heel klein. Kiek wil de kans nog kleiner maken. Ze krijgt een idee... Ik keek naar Mona, onze hond. Ik kende niemand met een dode hond én een dode vader. Een dode hond én een dode vader. Dat kwam bijna niet voor. Mijn moeder zou zoiets een kleine kans noemen. En een nog kleinere kans was iemand met een dode muis, een dode hond en een dode vader.
Bang zijn --- Fiction --- Jeugdboeken --- Oorlog --- Vaders --- 10+ --- bang zijn --- dood --- ouders --- verhalen 10-13 jaar --- verhalen ; +10 jaar --- Dieren --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Ouders --- Dood --- Dutch literature --- dood (themawoord fictie) --- bang zijn (themawoord fictie) --- oorlogen (themawoord fictie)
Choose an application
Handleiding bij de bundel met romanfragmenten, gedichten, verhalen en bladzijden uit prentenboeken en stripverhalen over het thema oorlog.
Vredesopvoeding. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- jeugdliteratuur --- poëzie --- oorlog --- Oorlog en vrede : didactiek --- Oorlog en vrede : documenten --- Vredesopvoeding --- 456.8 --- 927.5 --- 928 --- Jeugdliteratuur --- Oorlog --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Verhalen --- Wereldoorlog I --- Wereldoorlog II --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- gedichten --- verhalen --- Didactiek --- Leermiddelen --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Vormingsgebieden --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- 1939-1945; 2e wereldoorlog --- Poëzie --- Didactische werkvormen --- jeugdliteratuur: oorlog --- #BSCH: vak : Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of languages --- Poetry --- Fiction --- Thematology --- Children's literature. Juvenile literature --- oorlogen (themawoord fictie) --- didactiek --- oorlogen --- SO (secundair onderwijs) --- leesbevordering --- vredesopvoeding --- lager onderwijs --- Jeugdboek 9+ --- D062474.jpg --- jeugdliteratuur: didactiek --- oorlog: jeugdliteratuur --- Verhaal --- Didactische werkvorm --- Duits --- België --- China --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- Critique littéraire --- Oorlogsverhalen
Choose an application
In de tijd van de Hoekse en Kabeljauwse twisten is Kampen een belangrijke handelsstad, maar Hasse, dochter van een mandenvlechter, vindt het er maar druk en benauwd. Ze trekt er liever op uit met haar zelfgemaakte pijl en boog. Haar ouders zien haar het liefst getrouwd, maar Hasse neemt haar eigen beslissing. Ze 'verbidt' Jan van Schaffelaar (d.w.z. ze redt hem van het schavot door met hem te trouwen). Samen trekken ze naar de Veluwe waar hij als aanvoerder van een troep huurlingen de belangen van de hertog van Gelre behartigt. Hasse geniet van het vrije, ongebonden leven. Als jongen verkleed dwingt ze als boogschutter het respect af van de mannen. Recensie: Hasse wordt door haar anderszijn en haar vrije ongebonden geest niet door de gemeenschap geaccepteerd. Ze trouwt Jan van Schaffelaar, aanvoerder van een troep huursoldaten die de Veluwe onveilig maakt. Aan het vrije leventje komt echter een eind als Jan van Schaffelaar zich in 1482 bij Barneveld overgeeft door van de toren af te springen. Boeiend historisch verhaal dat zich afspeelt tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Ruime aandacht voor de vraag waar de grens ligt tussen goed en kwaad. Door het genuanceerde, beeldende taalgebruik en de treffende beschrijving van het dagelijkse leven kan men zich uitstekend inleven in de gebeurtenissen uit die tijd. Goed beschreven wordt de burgerlijke bekrompenheid en intolerantie van de mensen t.o.v. anderen die nu eens niet in het vertrouwde beeld passen. - J.R. de Kler-Kuipers.
Avontuur --- Historische verhalen --- adolescentenliteratuur --- historische verhalen --- JB BECK --- jeugdliteratuur --- Avonturen --- Fiction --- Jeugdboeken --- 10+ --- 11+ --- avi 9-niveau --- verhalen 10-13 jaar --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- 024513.jpg --- Middeleeuwen: verhaal --- historische romans (genre) --- middeleeuwen (themawoord fictie) --- Dutch literature --- roman --- verliefd zijn --- vriendschap --- pesten --- mishandeling
Choose an application
In de kinderliteratuur werd de Eerste Wereldoorlog voornamelijk afgebeeld als een tijd vol heldendaden. De auteurs bezitten een grote verzameling tijdschriften en boeken uit deze periode. Ze gaan na welke uitgaven er verschenen in België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, en proberen te ontdekken welk gedachtegoed zo aan de kinderen werd meegegeven. De illustraties geven een objectief beeld dat de vervaging van herinneringen aanvult. Toch is dit geen wetenschappelijke studie. We zien afbeeldingen uit jeugdboeken, schoolboeken, strips, tijdschriften, geschiedenisboekjes, pamfletten en zelfs kleurboeken. In elk hoofdstuk komt een ander land aan bod. In Frankrijk lezen we over heroïsche kinderen die ten strijde trekken; in Duitsland is de representatie technischer, met uitleg over wapens of loopgraven. Dit boek is een papieren museum. De begeleidende tekstjes duiden het onderwerp van de illustraties; langere teksten verbinden alles tot een geheel. In een prachtige lay-out, met kleurillustraties, worden de lezers ondergedompeld in een gruwelijke wereld die we niet mogen vergeten. Hoe wordt de Eerste Wereldoorlog geportretteerd in de jeugdliteratuur uit die periode? Hoe verschillen die verhalen en prenten per land? Wat is het onderliggend gedachtegoed? Hoe beïnvloedden ze kinderen tijdens en na de oorlog? Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen.
Polemology --- Children's literature. Juvenile literature --- Eerste Wereldoorlog --- jeugdliteratuur --- anno 1910-1919 --- 82-93 --- 940.3 --- 76.044 --- C3 --- kinderliteratuur --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 866 Herdenking en herinnering --- 927.5 --- Wereldoorlog I --- Oorlogsgeweld --- 76.044 Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 940.3 Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Kunst en cultuur --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- PXL-Education 2018 --- geschiedenis --- illustratie --- kinderen --- Wereldoorlog I in de letterkunde. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- Kinderen en oorlog. --- communicatie --- kind --- media --- oorlog --- tijdschrift --- 1914 - 1918 --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog I in de letterkunde --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Kinderen en oorlog --- World War, 1914-1918 --- History --- Pictorial works --- Children and war --- Children --- Caricatures and cartoons --- International movements --- Didactics of social education --- Didactics of history --- communicatie. --- illustratie. --- kind. --- media. --- oorlog. --- tijdschrift. --- 1914 - 1918. --- Tweede Wereldoorlog.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|