Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze studie bespreekt een online-oefenpakket van de Duitse uitgeverij Hueber en van uitgeverij Schubert. Beide pakketten dienen als bijkomend aanbod bij respectievelijk het leerboek “Themen aktuell 2” en “Begegnungen Deutsch als Fremdsprache A2+”. Er wordt nagegaan of het digitale aanbod van beide uitgeverijen het traditionele gedrukte leerboek vervolledigt en in welke mate het een meerwaarde biedt voor de gebruikers. Middelen of methode: Er werd eerst een vergelijkende analyse gemaakt tussen beide online-oefenpakketten op basis van oefeningentypologie en feedback. Vervolgens werden twee experimenten opgezet waaraan telkens één proefpersoon, een student uit de eerste bachelor in de toegepaste taalkunde aan Hogeschool Gent deelnam. Aan de hand van het “think aloud protocol” bewerkten en beoordeelden ze enkele uitgekozen online-oefeningen van beide uitgeverijen, alsook een “webquest” van het Goethe-Institut in Brussel die met de eerder gesloten online-oefeningen van de uitgeverijen moest contrasteren. Resultaten: Uit de vergelijkende analyse en de twee experimenten blijkt dat de online-oefenpakketten een zinvolle aanvulling zijn voor de gedrukte leerboeken en bijgevolg voor sommige studenten een meerwaarde bieden. Tegelijkertijd kan het aangeboden materiaal de gebruiker demotiveren, bijvoorbeeld wat feedback betreft. Beide uitgeverijen dienen hun gedrukte en digitale aanbod meer op elkaar af te stemmen, zodat de gebruiker gemotiveerd blijft.
Blended learning. --- Feedback. --- Leermotivatie. --- Oefeningentypologie. --- Online-taaloefeningen. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|