Narrow your search

Library

UGent (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

German (1)


Year
From To Submit

2011 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Online-Zusatzangebote der Verlage Hueber und Schubert zu zweier ihrer Lehrwerke für Deutsch als Fremdsprache: eine vergleichende Fallstudie - Bieten diese Angebote einen Mehrwert für die Nutzer (FH-Studenten)?
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze studie bespreekt een online-oefenpakket van de Duitse uitgeverij Hueber en van uitgeverij Schubert. Beide pakketten dienen als bijkomend aanbod bij respectievelijk het leerboek “Themen aktuell 2” en “Begegnungen Deutsch als Fremdsprache A2+”. Er wordt nagegaan of het digitale aanbod van beide uitgeverijen het traditionele gedrukte leerboek vervolledigt en in welke mate het een meerwaarde biedt voor de gebruikers. Middelen of methode: Er werd eerst een vergelijkende analyse gemaakt tussen beide online-oefenpakketten op basis van oefeningentypologie en feedback. Vervolgens werden twee experimenten opgezet waaraan telkens één proefpersoon, een student uit de eerste bachelor in de toegepaste taalkunde aan Hogeschool Gent deelnam. Aan de hand van het “think aloud protocol” bewerkten en beoordeelden ze enkele uitgekozen online-oefeningen van beide uitgeverijen, alsook een “webquest” van het Goethe-Institut in Brussel die met de eerder gesloten online-oefeningen van de uitgeverijen moest contrasteren. Resultaten: Uit de vergelijkende analyse en de twee experimenten blijkt dat de online-oefenpakketten een zinvolle aanvulling zijn voor de gedrukte leerboeken en bijgevolg voor sommige studenten een meerwaarde bieden. Tegelijkertijd kan het aangeboden materiaal de gebruiker demotiveren, bijvoorbeeld wat feedback betreft. Beide uitgeverijen dienen hun gedrukte en digitale aanbod meer op elkaar af te stemmen, zodat de gebruiker gemotiveerd blijft.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by