Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Welzijn in de brede school : partners voor levensecht leren.
Authors: ---
ISBN: 9059570332 Year: 2003 Publisher: Utrecht : NIZW,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Omgaan met ouders : een praktische handleiding in gespreks- en communicatietechnieken voor leerkrachten
Author:
ISBN: 9020960180 Year: 2005 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur had hierover talrijke gesprekken met leerkrachten en directies die advies vroegen rond het voeren van 'slechtnieuws' gesprekken, zoals het moeten meedelen dat een kind niet kan overgaan, betrapt is op druggebruik op school, zware gedragsproblemen vertoont, spijbelt, er een vermoeden van anorexia bestaat, enz. Dit leidde uiteindelijk tot het schrijven van dit boek, dat o.a. een antwoord geeft op volgende vragen: Hoe knoop je het gesprek aan met de ouders? Hoe breng je het beste slecht nieuws aan hen over? Welke strategieën kun je hanteren om het gesprek gaande te houden? Wat is beter te vermijden? Hoe kun je gerichte informatie verkrijgen van de ouders? Hoe ga je ouders ertoe brengen dat ze constructief meewerken bij het nemen van bepaalde moeilijke beslissingen? Hoe kun je leren jouw eigen emoties en die van anderen te hanteren? Het boek legt de mogelijke valkuilen bloot en toont aan hoe zelfs een spiraal van negatieve emoties kan worden omgebogen tot een constructief gesprek. In het boek zijn ook talrijke concrete voorbeelden opgenomen.

Keywords

Communicatie. --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstechnieken. --- Lerarenopleiding --- Leraren. --- Algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- gesprekstraining --- lerarenopleiding --- gesprekstechnieken --- oudercontact --- Mass communications --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- 373.3.018.26 --- #PBIB:+107.10 --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ouders --- communicatie --- 316.77 --- 37.03 --- 458.1 --- 808.5 --- Basisonderwijs --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Onderwijs --- Ouderavonden --- Ouderparticipatie --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Secundair onderwijs --- kwaliteitszorg --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- ouder-leerkracht relatie --- ouderparticipatie --- pedagogie --- psychologie --- sociale vaardigheidstraining --- sociologie --- training --- vaardigheidstraining --- 474.23 --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- Gezinsbegeleiding (ouderbegeleiding) --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Ouderen --- Oudergesprek --- Relatie ouder - school --- Schoolopbouwwerk (onderwijsopbouwwerk, opbouwwerk: onderwijsopbouwwerk) --- Slecht-nieuwsgesprekken --- communicatie (ler) --- communicatietechnieken --- Agressie --- Ouders --- 37.064 --- Communicatietechnieken --- 050639.jpg --- Oudercontact --- leerkrachten-ouders --- mondelinge communicatie --- 373.3.018.26 Ouders. Oudercomites lager onderwijs --- Ouders. Oudercomites lager onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- communicatieleer --- Organisatie - Management --- Organisatie - management --- Kunst of techniek van mondelinge expressie --- Didactische principes --- 371.22 --- 007.1 --- Education --- Parent-teacher relationships --- Communication --- Study and teaching (Higher) --- Handbooks, manuals, etc. --- slechtnieuwsgesprek --- Oudercontacten --- Gesprekstechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Sport


Book
Gezin en opvoeding: weldadig en gewelddadig
Authors: ---
ISBN: 9044117823 9789044117820 Year: 2005 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste decennia heeft de gezinspedagogiek heel wat wetenschappelijke inzichten over zowel de opvoedingssituatie van kinderen in gezinnen, als ook over het ondersteunen van deze gezinnen bij de opvoedingstaak gegenereerd. De handboeken Gezinspedagogiek verschaffen een staalkaart van deze empirische kennis. Naast de feitelijkheden van de gezinsopvoeding, zijn er evenwel ook allerlei normatieve kwesties. Deze publicatie staat stil bij de waardenopties, morele over-wegingen en evaluatieve beschouwingen inzake gezin en opvoeding, die het strikt pedagogische overstijgen. In de verschillende bijdragen reflecteren auteurs vanuit verschillende discplines - filosofie, ethiek, theologie, historische pedagogiek, fundamentele pedagogiek, onderwijspedagogiek, sociale agogiek - op de hedendaagse situatie van gezin en opvoeding. Een terugkerend thema is de (vruchtbare) spanning tussen de weldadigheid van het opgroeien in gezinnen en de (onvermijdelijke) gewelddadige aspecten van de relaties tussen ouders en kinderen Inhoudsopgave : - Inleiding- Gezinsopvoeding in een postmodern tijdperk- Het kind gekoesterd en gekluisterd. Een historisch kader voor een beter begrip van kindermishandeling- Opvoeden door onderhandeling. Bevrijdende of bevreemdende pedagogiek?- Over respect voor gezinnen en gezinsgericht werken- Geen opvoeding zonder uitgesproken engagement. Van huwelijksbelofte naar opvoedingscontract.- - Opvoedingsverantwoordelijkheid: van het gezin naar de school ... en terug. Reflecties bij de groeiende interesse voor thuisonderwijs- Gezinsleven tussen inspanning en hoogspanning. Theologie van het gezin in gesprek met sociologie en pedagogiek- Tussen woord (en daad - rede) en moord. Over ongelijkheid, ongelijke gelijkheid en gelijke gelijkheid

Keywords

Gezinssociologie. --- Opvoeding. --- Pedagogie. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Gezinspedagogiek. --- gezinspedagogiek --- huiselijk geweld --- opvoedingsondersteuning --- Educational sciences --- gezinsproblematiek --- opvoeding --- gezin --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Gezinssociologie --- Opvoeding --- Pedagogie --- 364.24 --- 185 Kinderrechten en gezin --- 664.1 Gezin --- #KVHB:Gezinsopvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- 432 --- gezinssociologie --- pedagogiek --- Gezin --- Gezinsgeweld (huiselijk geweld, intrafamiliaal geweld, partnergeweld) --- Gezinsmaatschappelijk werk --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Onderwijssystemen --- Schoolopbouwwerk (onderwijsopbouwwerk, opbouwwerk: onderwijsopbouwwerk) --- 37.013 --- Kinderen --- Kindermishandeling --- Ouders --- Relaties --- S2006294.JPG --- gezinsethiek --- gezinsopvoeding --- 364.24 Maatschappelijke problemen tengevolge opvoeding, onderwijs, vorming --- Maatschappelijke problemen tengevolge opvoeding, onderwijs, vorming --- Theorethische opvoedkunde --- 392.5 --- 37.018 --- Pedagogiek --- Gezinnen --- Opvoeding en onderwijs --- Geweld --- Evolutie --- Relatievorming --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Hechting --- Provincie West-Vlaanderen --- graduaat orthopedagogie --- opvoedingsstijlen --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Onderwijs --- Gesprek --- Ouderenzorg --- Nieuw samengesteld gezin --- Hechting (psychologie)


Multi
Van kansarm naar kansrijk? : studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kinderen uit kwetsbare gezinnen.
Author:
ISBN: 9789044123968 Year: 2009 Publisher: Antwerpen : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Eén kind op dertig wordt in een arm gezin geboren, één kind op zeven leeft in een gezin waarin geen van beide ouders een eigen inkomen heeft. Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. De Katrol heeft als doel aan huist studie- en opvoedingsondersteuning te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze studie- en ondersteuningsondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal-agogische richtingen en de lerarenopleiding. De Katrol vertrekt hierbij vanuit verzuchtingen van kansarme ouders zelf, namelijk 'leer ons kennen' en 'we willend at onze kinderen het beter stellend dan wijzelf en een diploma halen'. Dit boek vertelt het ontstaan en de werking van De Katrol en de zoektocht naar een methodiek om kwetsbare kinderen en hun ouders een 'steuntje in de rug' te geven, zowel op het gebied van studies als van opvoeding. Het verhaal van De Katrol is hoopvol, maar niet vrijblijvend. 'Wat de ouders en de Kinderen willen, daar gaan we mee aan de gang', is zowat de meest gebruikte zin in het boek. Hoe dit wordt gerealiseerd in de praktijk van elke dag, wordt gellustreerd aan de hand van voorbeelden en getuigenissen van kinderen, ouders en studenten-studieondersteuners. In dit boek bespreekt maatschappelijk werker Jean-Pierre Markey de historiek en theoretische uitgangspunten van De Katrol, een Oostends project voor studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kansarme kinderen. Na een bespreking van een aantal visies over armoede, wordt uitgebreid ingegaan op de doelstellingen, methodieken en stappenplannen van het project. Verder besteedt Markey onder meer aandacht aan de voornaamste hinderpalen en twee nevenprojecten. Ten slotte is er een hoofdstuk over de overdraagbaarheid van het project naar andere gemeenten. Deze praktische uitleg wordt ondersteund met een draaiboek. Achteraan volgt een groot aantal bijlagen: getuigenissen van kinderen, ouders en medewerkers, cijfergegevens over Het buitengewoon onderwijs, een definitie van 'schuldig verzuim'. Bovendien bevat het boek ook een dvd met een documentaire over De Katrol Oostende. Een interessante uitgave voor welzijnswerkers, leerkrachten, psychologen, pedagogen en al wie begaan is met de complexe werkelijkheid van de armoede. Overzichtelijke lay-out, gellustreerd met enkele cartoons.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by