Narrow your search
Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Een alternatieve kijk op evaluatie
Authors: ---
ISBN: 9789030115939 Year: 2010 Publisher: Mechelen : Plantijn,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Forum magazine : discussing international education. The evolving classroom
Author:
Year: 2019 Publisher: Amsterdam : European Association for International Education,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leiderschap voor onderwijsontwikkeling : van idee naar duurzame PLG
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789490120450 9490120456 Year: 2021 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werken met Professionele Leergemeenschappen (zoals datateams en Lessen Study) is een mooie manier om aan schoolontwikkeling te werken.Echter, het blijkt voor dit type van professionalisering een uitdaging te zijn om duurzame onderwijsverbetering te realiseren. Na een eerste enthousiaste periode daalt het animo en verdwijnt deze vorm van professioneel leren weer naar de achtergrond.In een serie schoolportretten brengen de onderzoekers en auteurs van dit boek in kaart welke factoren bijdragen aan de duurzaamheid van professionele leergemeenschappen. Hiervoor deden zij onder andere intensieve observaties en namen interviews af bij 15 meest invloedrijke leden van scholen. Een belangrijke conclusie van dit boek is dat schoolleiderschap ertoe doet en het biedt praktische tips voor schoolleiders om de belangrijkste lessen te vertalen naar de eigen schoolcontext.Dit boek kwam tot stand als onderdeel van een door NRO gesubsidieerd project ?De rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverbetering?.https://www.uitgeverijphronese.nl/?p=974


Book
Beter onderwijs door praktijkonderzoek : een praktische gids om met plezier onderzoek op te zetten in de eigen school
Authors: ---
ISBN: 9789463712750 Year: 2021 Publisher: Antwerpen Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktijkonderzoek opzetten in de eigen school: hoe pak je dat het beste aan? Heel wat leraren (in opleiding), intern begeleiders, schoolleiders en lerarenopleiders worstelen met deze vraag.Dit boek leert hoe je samen met collega's onderzoek kunt doen. Belangrijk is daarbij eerst goed te kijken en de juiste vragen te stellen voordat je acties onderneemt. Door de drukte van alledag wordt dat al te vaak gauw overgeslagen.Een belangrijke eerste stap bij onderzoekmatig werken is het formuleren van de onderzoeksvraag. Deze uitgave biedt werkbladen aan om een goede onderzoeksvraag te formuleren en een onderzoeksopzet te maken. Ze zijn ontstaan in de praktijk: in de samenwerking tussen achttien basisscholen en het Lectoraat voor Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.Het boek maakt dankbaar gebruik van kennis over leerprocessen van leerlingen en professionals. Het helpt om niet weer iets extra's erbij te doen, maar te versterken waar je al aan werkt. Het draagt bij om op een onderzoekmatige wijze te werken aan het verder ontwikkelen van de eigen praktijk.https://gompel-svacina.eu/product/beter-onderwijs-door-praktijkonderzoek/


Book
Leren van innoveren : wat en hoe leren docenten van het innoveren van het eigen onderwijs?
Authors: ---
ISBN: 9789023244752 Year: 2010 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kwaliteit van onderwijs is van groot maatschappelijk belang. Onderwijs­ontwikkeling kan niet alleen aan politici en bestuurders worden overgelaten. De betrokkenheid van docenten is het fundament van iedere geslaagde ­onderwijsinnovatie. In de studie 'Leren van Innoveren' gaan Wietske Miedema en Martin Stam in op de vraag hoe docenten zelf vorm kunnen geven aan onderwijsinnovaties binnen hun school. Op basis van vier uitgebreide gevalstudies in vmbo en hbo, laten ze de hindernissen en successen zien. Er blijkt een nauw verband te bestaan ­tussen het leren van individuele docenten, het leren van de teams waarmee zij de onderwijsvernieuwing uitvoeren en het leren van de organisatie. In een ­geslaagde onderwijsinnovatie is er aandacht voor alle drie de niveaus. 'Leren van Innoveren' is interessant voor ieder die in wetenschap en onderwijs betrokken is bij onderwijsvernieuwingen en belangstelling heeft voor het leren van docenten.


Book
Passie en kracht in schoolontwikkeling : handboek voor het creëren van een verbetercultuur
Authors: --- ---
ISBN: 9789461180148 9461180144 Year: 2010 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een inspirerende aanpak nodig voor schoolverbetering? Behoefte aan doorzettingsvermogen en kracht om ideeën voor verbeteringen ook daardwerkelijk in te voeren? Michael Fullan en Clif St. Germain schreven samen 'Passie en kracht in schoolontwikkeling'. Dit boek geeft een praktische uitwerking aan Fullan's wereldwijd toegepaste principes voor effectieve onderwijsverbetering. Het is een handboek dat zo in de school gebruikt kan worden. Uitgewerkt tot op het niveau van in besprekingen handige werkpapieren. Die zijn dan ook nog digitaal beschikbaar via de bijbehorende cd-rom.


Book
Cognitief kapitaal : Onderwijs als basis voor toekomst.
Authors: ---
ISBN: 9789059316300 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lezen, schrijven en rekenen vormen het cognitief kapitaal dat op de basisschool verworven wordt. Lezen is de kern van dat kapitaal, omdat het voorwaardelijk is voor de cognitieve ontwikkeling van een kind. Met behulp van technisch lezen kunnen kinderen de schriftelijke taal ontsleutelen. Ze krijgen toegang tot de wereld der volwassenen. Door begrijpend lezen worden zij onafhankelijker in het verzamelen en verwerken van informatie. Een belangrijk deel van het cognitief kapitaal wordt in de eerste jaren van het basisonderwijs gevormd. Wie daar tekortschiet of achterstanden oploopt, krijgt het moeilijker met het vermeerderen van kapitaal. Zeker ook in het vervolgonderwijs waar vakkennis en vaardigheden op basis van interesse, inzet en prestaties essentieel zijn. In dit boek maken de auteurs een kritische analyse van opmerkelijke ontwikkelingen die het onderwijs afleiden van zijn primaire taak. Het gaat hierbij om visies op leren, om opvattingen over ontwikkeling en opvoeding van kinderen, en onderwijs dat onder de noemer van de maatschappelijke opdracht steeds dwingender met politieke doelen geconfronteerd wordt. De auteurs pleiten voor meer professionele autonomie van de leraar en voor het veiligstellen van cognitief kapitaal.


Book
Hoe komen we van deze rotonde ? : over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Authors: ---
ISBN: 9789491806834 Year: 2016 Publisher: Huizen Pica Onderwijsmanagement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is nogal wat, leiding geven in het onderwijs in de hectiek van deze 21ste eeuw. Het is jouw ambitie om samen met je team het best mogelijke onderwijs te realiseren. De roep om het onderwijsveld meer ruimte te geven voor eigen onderwijsontwikkeling klinkt steeds luider. Om die ruimte te benutten is creatief en probleemoplossend denken cruciaal, zodat je loskomt van vastgeroeste patronen en standpunten. Maar hoe doe je dat? En hoe geef je daar leiding aan?Het gaat hierbij om het nemen van een bewust besluit waarbij de voor de hand liggende mogelijkheden (voorlopig) opzij worden gelegd, om op zoek te gaan naar mogelijkheden die buiten het bekende liggen. Weg van die rotonde, dus. Het is nieuw, zelfs spannend, maar altijd met hetzelfde doel: ontdekken, groeien en leren om tot optimaal onderwijs te komen.In het eerste deel van dit boek kijken we naar de omgeving en randvoorwaarden waarin de ontwikkeling plaatsvindt. In deel twee ga je aan de slag. We doorlopen de vier fases die nodig zijn om met gebruik van jouw creatieve denkkracht te komen van een groots verlangen naar acties met impact. Door de kleine opdrachten en voorbeelden ontdek je meteen welke mogelijkheden deze vaardigheid je brengt en kun je deze meteen in de praktijk toepassen.www.uitgeverijpica.nl


Book
Intervisie in het onderwijs: een goudmijn
Authors: ---
ISBN: 9789077866443 Year: 2017 Publisher: Ten Brink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Intervisie in het onderwijs: Een goudmijn is de opvolger van de intervisietopper Een pot met goud. Het was tijd voor een update. Uiteindelijk is het gewoon een heel nieuw boek geworden.De titel: Een goudmijn is gebaseerd op de enthousiaste uitroep van een deelnemer aan een intervisiebijeenkomst. In dit boek wordt het enthousiasme zichtbaar en voelbaar. De factoren die het succes van een intervisietraject beïnvloeden, worden uiteengezet op een praktische manier. Met de beschreven werkvormen kan een intervisiegroep, al of niet begeleid door een intervisor zelfstandig aan de slag. De intervisor krijgt meer aandacht, aanwijzingen en reflectievragen om zich verder in deze rol te ontwikkelen. Het accent ligt vooral op de docent, in alle verschillende rollen die hij kan vervullen in de organisatie. Met dit boek kan iedereen verdieping en afwisseling in de intervisie teweeg brengen. Hierdoor wordt het aanwezige, vaak onzichtbare goud in een organisatie, sectie of team zichtbaar en positief inzetbaar gemaakt in het dagelijkse werkDit boek is:· Voor iedereen te gebruiken, voor beginnende en gevorderde intervisiegroepen en intervisoren· Variërend van turbo- advies tot en met reflectie· Voorzien van aandachtspunten en valkuilen, voor de de deelnemers én de intervisie· Geordend per doelgroep· Een praktijkboek, met een 3 formats voor thematische intervisie, 3 inbrengformulieren voor de bijeenkomsten en 39 werkvormen· Gericht op de dagelijkse praktijk van het onderwijs, maar makkelijk te vertalen naar andere sectoren.Dit boek is o.a. bedoeld voor docenten, begeleiders, leidinggevenden, HRM?ers, lerarenopleiders, coaches, onderwijsconsultants en trainers.Alice de Groot en Gerda Nobel hebben een werkleven-lange ervaring als docent / trainer / adviseur in met name het onderwijs en de gezondheidszorg. Zij geven supervisie, coaching en trainingen op het gebied van coachings- en managementvaardigheden, intervisie, persoonlijke effectiviteit, vitaliteitsmanagement, teambuilding, conflicthantering, enzovoort. Tevens begeleiden zij organisaties bij veranderingstrajecten. Zij zijn de auteurs van o.a. Een pot met Goud en de CoachingCards.Gerda Nobel is mede-eigenaar van Vivace, een bureau voor Consulting, Training en Coaching.(Bron: https://tenbrinkuitgevers.nl/)


Book
Leren centraal : de kunst van leergericht werken en organiseren
Author:
ISBN: 9789463376068 Year: 2023 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van leren wordt in onze maatschappij vaak benadrukt. Leren is cruciaal voor verdere ontwikkeling. Hedendaagse schoolteams besteden meer en meer aandacht aan effectief leren. Dat is voor de leraren(teams) en hun leidinggevende (teams) een uitdaging. Het veronderstelt leergericht werken en leergericht organiseren. Door dit bewust te implementeren bouw je aan een LEER-krachtige omgeving.Maar hoe zet je het leren centraal? Wat houdt dat juist in? Wie heeft welke rol te spelen? Hoe zorg je voor een duurzame leer- en schoolontwikkeling? Het zijn stuk voor stuk vragen die deskundige Steven Mannens in dit boek beantwoordt. Hij neemt je stapsgewijs mee in een model van leren. Dit model start in de kern, bij het bewust weten waar de lerende zich in zijn leren bevindt. Het formatief handelen draagt daartoe bij, wat een continu en gericht ontwikkelingsproces inhoudt. Het LEER-model omvat naast een kern ook verschillende bouwstenen. Die versterken elkaar wederzijds. De bouwstenen hebben een pertinente plaats in het leerproces. Verder expliciteert de auteur de rollen; de ontwikkeling van de lerende is namelijk een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Dat veronderstelt zichtbaar gedrag.Kortom, Leren centraal brengt een onderbouwd verhaal, verrijkt met veel voorbeelden uit de klaspraktijk. Een aantal Vlaamse en Nederlandse schoolvoorbeelden - basis- (primair) en secundair (voortgezet) onderwijs - toont hoe je schoolontwikkeling in de praktijk duurzaam kunt vormgeven.https://www.pelckmansuitgevers.be/leren-centraal.html

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by