Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
coaching --- Training --- Groepspsychologie --- Onderwijsleerprocessen
Choose an application
Nieuw leren, krachtig leren, authentiek leren, ontwikkelingsgericht leren, actief leren. In dit nieuwe cahier uit de Windesheim OSO reeks gaan de auteurs in op 6 inspirerende essenties van leren. Deze essenties zijn je heresenen leren gebruiken, minder is meer, leren betekenis maken, de leerling leert, elke leerling leert anders en overal kun je leren. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen --- Studeren --- Leren --- 415.4 --- 071072.jpg
Choose an application
Deze uitgave is een verslag van het vmbo-netwerk Parallelle Processen. Het netwerk heeft de parallellie bestudeerd tussen de voorwaarden voor leren tussen docenten en leerlingen. In de loop van dat proces werd een tweede parallellie zichtbaar: die tussen schoolleiding en docenten. Het leren van leraren bleek de hefboom tot het leren van leerlingen. In deze uitgave komen vier thema's aan de orde: de competenties op het niveau van de schoolleiding, de docenten en de leerlingen, de problematiek van het leren van leraren, de parallellie tussen docenten en schoolleiding en de opbrengsten in de praktijk van het onderwijs. (Bron: covertekst)
Opvoedkunde --- Pédagogie --- leren leren --- didactiek --- 450.8 --- Leerlingen --- Leraren --- Leren --- Schoolleiders --- Onderwijsleerprocessen --- Methodiek van het studeren
Choose an application
Hoe wordt intelligentie eigenlijk gemeten? Het lijkt een simpele vraag, maar er blijken in het Nederlands taalgebied tal van intelligentietests te bestaan, in allerlei verschijningsvormen en met verschillende uitgangspunten. Nederland en Vlaanderen mogen zich gelukkig prijzen met over het algemeen goed genormeerde tests voor diverse doelgroepen en gericht op een scala aan doeleinden, zoals preventie, selectie, plaatsingsbeslissingen en specifiekere psychodiagnostische vraagstellingen.Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik biedt een handzaam overzicht van intelligentietests, intelligentiemeting en belangrijke themas die samenhangen met het intelligentieterrein: theorieën, modellen, classificatie van scores van hoog- tot laagbegaafdheid. Ook de toepassing van deze onderwerpen in het gehele proces van psychodiagnostiek komt aan bod. De nadruk ligt op het CHC-model van intelligentie en de wijze waarop dit model zichtbaar wordt in de diverse tests en beschrijvingen van testuitkomsten. Het handboek is als studie- en naslagwerk onmisbaar voor een goede beroepsuitoefening van psychologen en pedagogen en biedt handvatten aan iedereen die zich bezighoudt met intelligentiemeting en -onderzoek op opleidingen, in instellingen en bij bedrijven. Daarnaast is het bedoeld voor studenten psychodiagnostiek op hbo- en universitair niveau. Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik verschijnt in de serie Psychodiagnostiek.Professor dr. Wilma C.M. Resing is hoogleraar cognitieve ontwikkeling, in het bijzonder op het terrein van de intelligentiediagnostiek en het dynamisch testen bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden.Hoe wordt intelligentie eigenlijk gemeten? Het lijkt een simpele vraag, maar er blijken in het Nederlands taalgebied tal van intelligentietests te bestaan, in allerlei verschijningsvormen en met verschillende uitgangspunten. Nederland en Vlaanderen mogen zich gelukkig prijzen met over het algemeen goed genormeerde tests voor diverse doelgroepen en gericht op een scala aan doeleinden, zoals preventie, selectie, plaatsingsbeslissingen en specifiekere psychodiagnostische vraagstellingen.Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik biedt een handzaam overzicht van intelligentietests, intelligentiemeting en belangrijke themas die samenhangen met het intelligentieterrein: theorieën, modellen, classificatie van scores van hoog- tot laagbegaafdheid. Ook de toepassing van deze onderwerpen in het gehele proces van psychodiagnostiek komt aan bod. De nadruk ligt op het CHC-model van intelligentie en de wijze waarop dit model zichtbaar wordt in de diverse tests en beschrijvingen van testuitkomsten. Het handboek is als studie- en naslagwerk onmisbaar voor een goede beroepsuitoefening van psychologen en pedagogen en biedt handvatten aan iedereen die zich bezighoudt met intelligentiemeting en -onderzoek op opleidingen, in instellingen en bij bedrijven. Daarnaast is het bedoeld voor studenten psychodiagnostiek op hbo- en universitair niveau. Het Handboek intelligentietheorie en testgebruik verschijnt in de serie Psychodiagnostiek.Professor dr. Wilma C.M. Resing is hoogleraar cognitieve ontwikkeling, in het bijzonder op het terrein van de intelligentiediagnostiek en het dynamisch testen bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden.
#KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Intelligentietests --- Intelligentietests --- Intelligentie --- PXL-Central Office 2018 --- intelligentietesten --- psychodiagnostiek --- onderwijsleerprocessen --- Intelligentietest
Choose an application
Veel basisscholen en lerarenopleidingen hebben de ambitie een onderwijspraktijk te ontwikkelen die voor alle betrokkenen interessant, motiverend, uitdagend en betekenisvol is. Dit streven vraagt om een proces waarin de behoeften van leerlingen, leraren, studenten en opleiders serieus worden genomen. Als belanghebbenden participeren zij in de vormgeving van de beoogde praktijk. Het op systematische wijze realiseren van een gezamenlijke ambitie wordt collectief leren of collectief kennis creëren genoemd. Collectief kennis creëren is een vitaal proces waarin aan de individuele behoeften van betrokkenen aan relatie, competentie en autonomie tegemoet wordt gekomen. Tegelijk wordt ook voorzien in de collectieve behoeften aan cohesie, coherentie en coöperatie. Deze publicatie biedt een theoretisch model voor collectieve leerprocessen en gaat in op de vormgeving ervan. Zij laat aan de hand van casuïstiek zien hoe collectief leren in een basisschool en een opleiding gestalte krijgt en biedt er een samenhangende methodiek voor. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen --- 473 --- Lerarenopleiding --- Leerprocessen --- Basisonderwijs --- Kennismanagement --- leerprocessen --- basisonderwijs --- lerarenopleiding --- competenties --- 104317.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Lerarenopleidingen --- 450.8 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsleerprocessen. --- Learning --- Collaboration --- Onderwijsstrategieën ; basisonderwijs --- Onderwijspraktijk
Choose an application
376.5 --- Informatieverwerking --- Leerstoornissen --- Leren --- Motoriek --- Ogen --- Onderwijsleerprocessen --- Orthopedagogiek --- leermoeilijkheden --- leermoeilijkheden. --- Leermoeilijkheden. --- visuele opvoeding --- #GBIB:CBMER --- motoriek --- Opvoedkunde --- Kinderpsychologie
Choose an application
Zowel vanuit de wetenschap als de onderwijspraktijk is sinds het einde van de jaren 90 veel aandacht voor Professionele Leergemeenschappen (PLG’s). Een PLG is een vorm van gezamenlijk leren op de werkplek, wat leidt tot verbetering van de onderwijspraktijk en het leren van leerlingen. In het Nederlandse onderwijs is een PLG inmiddels een bekend begrip. De grote belangstelling voor PLG’s heeft ook een nadeel. Als je je niet verdiept in de kenmerken van een PLG en alle samenwerkingsverbanden een PLG noemt, dan zullen de voordelen uitblijven. Inflatie van de term PLG ligt op de loer. De kans is dan groot dat alweer een ‘veelbelovende onderwijsvernieuwing’ niet bijdraagt aan het beloofde doel. Dit boek beschrijft op basis van literatuur en onze onderzoeksopbrengsten wat een PLG is, hoe die zich binnen de complexe context van een school kan ontwikkelen en welke factoren daarop van invloed zijn. Dit leidt tot praktische handreikingen, hoe een PLG op een school kan worden ingevoerd, ontwikkeld en begeleid. Kortom, een boek voor PLG-deelnemers, PLG-begeleiders en schoolleiders, met een stevige theoretische onderbouwing en een vertaalslag naar de onderwijspraktijk, die toepassing in de eigen school mogelijk maakt.
Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsmanagement --- Onderwijsvernieuwing --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Educational sciences --- lerarenberoep --- onderwijsmanagement --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- professionaliteit --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
Bij actief leren staat de betekenisvolle leertaak centraal. Dit boek besteedt veel aandacht aan uiteenlopende betekenisvolle leertaken, met veel concrete voorbeelden. daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen op het leren aan de betekenisvolle leertaak voor te bereiden, tijdens het leren te begeleiden en achteraf betekenisvol te beoordelen
Leren leren ; basisonderwijs --- Zelfstandig werken --- 471.4 --- Leren leren --- Didactiek; algemeen --- didactiek --- onderwijsstrategie --- studievaardigheden --- leerlingbegeleiding --- onderwijsleerprocessen --- leerlingen --- studieresultaten --- lesgeven --- competenties --- basisonderwijs --- PXL-Education 2018 --- Didactiek --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Scholen dienen een professionele leergemeenschap te zijn. Hierover zijn school leiders, leerkrachten en onderwijskundigen het eens. In een professionele leergemeenschap ontwikkelen en onderhouden deze mensen een structuur en een cultuur van samen werken en samen leren met als doel de voortdurende verbetering van het onderwijs. Over de vraag hoe een school zich als professionele leergemeenschap kan ontwikkelen is veel minder bekend. Deze publicatie gaat uitgebreid in op deze vraag. Hoe verloopt deze ontwikkeling? Welke interventies zijn belangrijk? Wat is de rol van de schoolleider? Het boek doet verslag van een langdurig project waarin een aantal scholen werden ondersteund in hun ontwikkeling tot professionele leergemeenschap en kennis werd verzameld over dat proces. Na enkele inleidende theoretische hoofdstukken wordt het ontwikkelproces van vier scholen uitgebreid beschreven. Ook bevat het boek hoofdstukken met materialen die gebruikt kunnen worden in de diagnose van de school en de verdere ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. (Bron: covertekst)
Onderwijsleerprocessen. --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijsmanagement. --- School management --- onderwijsmanagement --- onderwijsorganisatie --- School management and organization --- Belgium --- Netherlands --- Research --- onderwijsvernieuwing --- onderwijskunde --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolontwikkeling --- Basisonderwijs --- Duurzame ontwikkeling --- 473 --- 458.1 --- Leerprocessen --- Schoolmanagement --- 090837.jpg --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsmanagement --- Onderwijsbeleid --- duurzame ontwikkeling --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Organisatie - Management --- Professionalisering --- Lager onderwijs
Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|