Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Het voorwoord begint met de zin: 'Kennis en vaardigheden overdragen aan studenten is het belangrijkste doel van het hoger onderwijs'. Maar is dat wel zo? Is het doel van het hoger onderwijs niet eerder studenten op academisch en professioneel niveau te leren leren? Het eerste hoofdstuk heet 'Hoe bereid je onderwijsbijeenkomsten voor?', maar zou een eerste hoofdstuk niet beter kunnen gaan over 'Hoe leren mensen en hoe kun je dat leerproces faciliteren?' Dat onderwerp krijgt slechts veertien pagina's in hoofdstuk 5. Over het gebruik van moderne media wordt ook verrassend weinig gezegd. Voor de bijdrage van een docent aan accreditatie wordt een oud lijstje gebruikt uit 2011. Dat maakt het geheel erg eclectisch, theorietje snel uitgelegd, schemaatje erbij en hupsakee. De vraag is dan ook of dit als zelfstudieboek wel echt werkt. Wellicht kan dit boek beter dienen als naslagwerk in een docentgeleide cursus. © NBD Biblion
Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- kennisoverdracht --- didactiek --- lesgeven --- Hoger onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- 489.4 --- Didactische werkvormen --- Feedback --- Leren --- Leerprocessen --- Studieloopbaan --- Toetsen --- Evaluatie --- Team --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijsleergesprekken --- Didactiek --- Hoger onderwijs ; didactiek. --- Hoger onderwijs ; didactiek
Choose an application
Niet praten óver de leerling, maar mét de leerling: samen op zoek gaan naar 'wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren en hoe ga ik dat doen'?Het lijkt vaak heel gemakkelijk om in gesprek te gaan met leerlingen, maar bij een goed leergesprek spelen meerdere factoren een rol. Denk bijvoorbeeld aan de relatie met de leerling en ouders, het pedagogisch handelen van de leraar en de gesprekstechnieken die ingezet kunnen worden ten aanzien van het doel van het gesprek.Naast deze factoren is het van belang dat het voeren van leergesprekken plaatsvindt vanuit de visie van de school en aansluiting vindt bij de andere ontwikkelingen waar de school op dat moment mee bezig is. Leergesprekken hebben namelijk een directe invloed op de kwaliteit van lesgeven en het leren van leerlingen.Leergesprekken in een notendop beschrijft het belang van leergesprekken. Deze publicatie legt uit waarover, hoe en wanneer je leergesprekken kunt voeren en op welke wijze een school leergesprekken een plek kan geven in de praktijk. Ze biedt naast theorie ook praktische tools om met leergesprekken aan de slag te gaan. De inhoud en werkwijze van deze Notendop-uitgave zijn gericht op het primair onderwijs.(Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)
gesprekstechnieken --- didactiek --- 454.23 --- leergesprekken --- leerlingbegeleiding --- 478.3 --- 474.23 --- Leerlingbegeleiding --- Didactische principes --- Didactic strategies --- basisonderwijs --- leraren-leerling relatie --- Basisonderwijs. --- Didactiek. --- Studentenbegeleiding. --- Onderwijsleergesprekken --- Gesprekstechnieken --- Feedback --- Evaluatiegesprekken --- Groepsgesprekken --- Onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Gesprekstechniek --- Evaluatiegesprek --- Groepsgesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerlingenbegeleiding.
Choose an application
Als leraar stel je de hele dag vragen aan leerlingen. Maar bereik je daarmee het gewenste effect? Zetten je vragen aan tot dieper denken, of blijven de antwoorden hangen op een oppervlakkig niveau?Goede vragen stellen doe je niet voor de vuist weg. Met de juiste vraagtechnieken kun je zorgen dat leerlingen meer leren en meer betrokken zijn bij je les. Dit toegankelijke pocketboek geeft daarvoor praktische aanwijzingen die je direct kunt toepassen. Je ziet onder meer:welke denkniveaus je kunt aanspreken met welk soort vragen;hoe je een goed leerklimaat creëert voor je vragen;hoe je kunt doorvragen;wat de beste manier is om te reageren op antwoorden. Goede vragen zetten niet alleen je leerlingen aan het denken. Ze bieden jou veel informatie over wat je leerlingen al weten en begrijpen. Zo kun je je lessen beter afstemmen op de behoeften van je leerlingen.(Bron: http://www.bazalt.nl)
Didactische werkvormen --- Vragen stellen --- Vraagtechniek --- Onderwijsleergesprekken --- 454.2 --- vragen stellen --- Doceren --- Onderwijsstrategieën --- Didactics of secundary education --- Didactics --- onderwijsstrategieën --- Teaching aids --- School management --- Didactic strategies --- onderwijsorganisatie --- vraagtechnieken --- didactiek --- lesgeven --- werkvormen en leeractiviteiten --- Didactische werkvorm --- Onderwijsleergesprek --- Didactiek --- Lerarenopleiding
Choose an application
Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen.
Coöperatief leren --- Didactiek --- 454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 454.21 --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Klasdoorbrekend werken --- Klassenmanagement --- Onderwijsleergesprekken --- Didactische werkvormen --- Coöperatief leren. --- Didactiek.
Choose an application
Onderwijs maakt toekomst en heeft daarom de taak om leerlingen voor te bereiden op een samenleving die totaal onvoorspelbaar is en voortdurend verandert. Hoe doen leerkrachten dat?Bruggesprekken kunnen een aanzet zijn om kinderen te leren naar zichzelf te kijken, om een beter zelfbeeld te ontwikkelen. Van daaruit kunnen ze stappen zetten naar anderen. De wereld stopt niet aan de eigen gemeente. Kinderen worden later burgers die hun verantwoordelijkheid opnemen en hun deel bijdragen om een betere wereld tot stand te brengen.Bruggesprekken willen dat aanleren door het verbinden van gevoel, verstand en handelen, vroeger en nu, ik en anderen.In het bruggesprek is de leerkracht naast deskundige ook mens. Soms vertelt de leerkracht uit eigen ervaringen, soms geeft hij een persoonlijke kijk of beleving. De leerkracht staat model als mens. Dit is onderwijs met een visie. Een delicate, maar wezenlijke opdracht. De vele voorbeelden in dit boek leren leerkrachten het bruggesprek stap voor stap in de klas toe te passen en hun onderwijs diepgaander en spannender te maken.Dit boek is bedoeld voor leerkrachten uit het basisonderwijs, maar kan zeker ook gebruikt worden in het secundair onderwijs.(bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135978)
mondelinge communicatie --- WO (wereldoriëntatie) --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Gesprekken met kinderen --- KHL --- Filosofie ; basisonderwijs --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsvisie --- opvoedkunde --- pedagogische psychologie --- Onderwijsleergesprekken --- Gesprekstechnieken --- Feedback --- Evaluatiegesprekken --- Groepsgesprekken --- Onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Gesprekstechniek --- Evaluatiegesprek --- Groepsgesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Educational psychology
Choose an application
Met deze gids willen de auteurs een lacune invullen en het abstracte concept 'onderzoekscompetentie' vertalen naar praktische hulpmiddelen voor de leerkrachten wetenschappen en hun klaspraktijk.
Lerarenopleiding --- (vak)didactiek wetenschappen. --- Biologie --- Chemie --- Fysica --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- probleemoplossend denken --- School management --- Didactics of sciences --- Research on teaching --- onderzoeksmethoden --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Biologie ; secundair onderwijs ; didactiek --- Chemie ; secundair onderwijs --- Natuurkunde ; secundair onderwijs --- biologie --- chemie --- didactiek --- fysica --- onderzoeken --- onderzoeksmethodiek --- wetenschappen --- Didactiek --- Natuurwetenschappen --- Natuurwetenschappen; secundair onderwijs ; didactiek --- natuurwetenschappen --- Biologie : didactiek --- Chemie : didactiek --- Fysica : didactiek --- Natuurwetenschappen : didactiek --- 485.4 --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsorganisatie --- Didactiek van de wetenschappen --- Didactiek van het secundair onderwijs --- PXL-Education --- secundair onderwijs --- onderzoeksvaardigheden --- didactiek van de natuurwetenschappen --- Secundair onderwijs --- Onderzoekend leren --- Vraagstukken --- Onderzoeksvaardigheden --- Onderwijsleergesprekken --- Proeven (wetenschappen) --- Natuurkundige proeven --- Chemische proeven --- Biologische proeven --- Vraagstuk (wiskunde) --- Onderzoeksvaardigheid --- Onderwijsleergesprek --- Proef (wetenschap) --- Natuurkundige proef --- Chemische proef --- Biologische proef --- Grafische sector
Choose an application
Kinderen leren mondelinge taal het best via interactie met elkaar en met de leerkracht. De rol van de leerkracht is onmisbaar om de taalontwikkeling effectief te laten verlopen.Een goede mondelinge taalvaardigheid is een basisvoorwaarde voor de schriftelijke taalontwikkeling van kinderen. Dit boek, vol tips, illustraties en voorbeelden, leert leerkrachten van groep 1-4 (en van hogere groepen) effectieve mondelinge interacties neer te zetten in de klas. Een praktische bundel om de mondelinge taalontwikkeling van kinderen gericht te ondersteunen.
interactief onderwijs --- talenonderwijs --- mondelinge communicatie --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- 475.21 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekstechnieken --- Informatievaardigheden --- Interactief onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kringgesprekken --- Luisteren --- Mondelinge communicatie --- Onderwijsleergesprekken --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Vertellen --- Woordenschat --- 844.6 --- mondelinge communicatie (ler) --- 475.1 --- Spreken --- 1ste leerjaar lager onderwijs --- 2de leerjaar lager onderwijs --- 475.21 ) * SPREKEN --- basisonderwijs --- didactiek --- gesprekstechnieken --- interactief taalonderwijs --- klassengesprekken --- kleuteronderwijs --- mondelinge taalvaardigheid --- Nederlands --- taalverwerving --- vertellen --- taalontwikkeling --- taalvaardigheid --- taalonderwijs --- Didactiek taal --- Didactiek (Vakdidactiek) --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : spreken --- Mondelinge taalvaardigheid --- Interactief taalonderwijs --- Klassengesprekken --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs --- Gesprekstechniek --- Klassengesprek --- Taal --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Learning Disorders --- Neuropsychology --- Child Behavior Disorders --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Dyslexia --- Attention --- Neuropsychological Tests. --- 371.212.72 --- 376.5 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O420 --- Academic collection --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- leerproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- 467 --- 474.23 --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Spelling --- Technisch lezen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- denken --- leergesprekken --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- leesproblemen --- onderwijs --- Coöperatief leren --- Denken --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Kleuters --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Onderwijsleergesprekken --- Rekenproblemen --- Responsief onderwijs --- Risicokleuters --- gedragsproblemen (ler) --- leerproblemen (ler) --- 376 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Scholen --- dyslexie --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- leerpsychologie --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- 371.212.72 Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Concentration --- Attentions --- Concentrations --- Executive Function --- Developmental Reading Disorder --- Word Blindness --- Alexia --- Dyslexia, Developmental --- Reading Disability, Developmental --- Reading Disorder --- Reading Disorder, Developmental --- Alexias --- Blindness, Word --- Blindnesses, Word --- Developmental Dyslexia --- Developmental Dyslexias --- Developmental Reading Disabilities --- Developmental Reading Disability --- Developmental Reading Disorders --- Disabilities, Developmental Reading --- Disability, Developmental Reading --- Disorder, Developmental Reading --- Disorder, Reading --- Disorders, Developmental Reading --- Disorders, Reading --- Dyslexias --- Dyslexias, Developmental --- Reading Disabilities, Developmental --- Reading Disorders --- Reading Disorders, Developmental --- Word Blindnesses --- Behavior Disorders, Child --- Disorders, Child Behavior --- AX-CPT --- Behavioral Assessment of Dysexecutive Syndrome --- CANTAB --- Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery --- Clock Test --- Cognitive Function Scanner --- Continuous Performance Task --- Controlled Oral Word Association Test --- Delis-Kaplan Executive Function System --- Developmental Neuropsychological Assessment --- Hooper Visual Organization Test --- NEPSY --- Neuropsychologic Tests --- Neuropsychological Test --- Paced Auditory Serial Addition Test --- Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status --- Rey-Osterrieth Complex Figure --- Symbol Digit Modalities Test --- Test of Everyday Attention --- Test, Neuropsychological --- Tests, Neuropsychological --- Tower of London Test --- Aphasia Tests --- Memory for Designs Test --- Neuropsychologic Test --- etiology --- methods --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactische principes --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- 371.21 --- Orthopedagogiek --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Orthopedagogics --- Neuropsychological Tests --- Focus of Attention --- Attention Focus --- Learning Disabilities --- Lager onderwijs --- Logopedie --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Leermethoden --- Cognitive Test --- Cognitive Testing --- Cognitive Tests --- Neuropsychological Testing --- Test, Cognitive --- Testing, Cognitive --- Testing, Neuropsychological --- Tests, Cognitive --- Social Attention --- Attention, Social --- Attentions, Social --- Childhood Behavior Disorders --- Behavior Disorder, Child --- Behavior Disorder, Childhood --- Child Behavior Disorder --- Childhood Behavior Disorder --- Disorder, Childhood Behavior --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Leermethode --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Academic Disorder, Developmental --- Adult Learning Disorders --- Developmental Disorders of Scholastic Skills --- Learning Disorders, Adult --- Learning Disturbance --- Scholastic Skills Development Disorders --- Adult Learning Disabilities --- Developmental Academic Disability --- Developmental Academic Disorder --- Developmental Disabilities of Scholastic Skills --- Academic Disabilities, Developmental --- Academic Disability, Developmental --- Academic Disorders, Developmental --- Adult Learning Disability --- Adult Learning Disorder --- Developmental Academic Disabilities --- Developmental Academic Disorders --- Disabilities, Adult Learning --- Disabilities, Developmental Academic --- Disabilities, Learning --- Disability, Adult Learning --- Disability, Developmental Academic --- Disability, Learning --- Disorder, Learning --- Disorders, Learning --- Disturbance, Learning --- Disturbances, Learning --- Learning Disabilities, Adult --- Learning Disability --- Learning Disability, Adult --- Learning Disorder --- Learning Disorder, Adult --- Learning Disturbances --- Basisonderwijs
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|