Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Effectief leren, basisboek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ’directe instructie’ en ’samenwerkend leren’ en geeft talloze tips en werkvormen om hier in de klas vorm aan te geven. Deze twee strategieën zijn niet zomaar gekozen. Het veelomvattende onderzoek van de onderwijskundige John Hattie laat zien dat dit nog altijd de meest effectieve onderwijsstrategieën zijn. Daarnaast besteedt het boek veel aandacht aan goed vragen stellen, meervoudige intelligentie, en, niet in de laatste plaats, de ontwikkeling van een goed leerklimaat. Veel van de voorbeelden en tips zijn direct afkomstig uit de praktijk, uit de vele honderden lessen die de auteurs jaarlijks in scholen zien. Elk hoofdstuk sluit af met een uitgebreide rondgang door wat de literatuur over het betreffende onderwerp te zeggen heeft. De inhoud van dit boek is daarmee stevig geworteld in een combinatie van theorie en praktijk. Deze vierde editie van Effectief leren, basisboek is ingrijpend herzien. In deze editie is er nadrukkelijk aandacht voor het werk van John Hattie. Het gebruik van nieuwe media is geïntegreerd in de voorbeelden en onderbouwingen, maar alleen daar waar het leren bevordert. Er is extra aandacht besteed aan hoe om te gaan met huiswerk in de klas en in relatie daarmee aan het relatief nieuwe begrip flipping the classroom. In het hoofdstuk Klimaat is de paragraaf met het begrip ’basisbehoeften’ naar voren gehaald en daarmee tot een sleutelbegrip geworden voor het leerklimaat in de klas. Bij de bespreking van het begrip ’leren’ is uitdrukkelijk gebruikgemaakt van de recente studie van Douglas Hofstadter e.a. (2013).
454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Onderwijs ; studeren. --- Coöperatief leren
Choose an application
Cd bij het gelijknamige boek.
475.4 --- Interactie --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Realistisch rekenen --- Rekenen --- Wiskunde --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Contains audio-visual material --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Klasklimaat --- Interactief rekenen --- Interactief onderwijs --- Rekenonderwijs
Choose an application
Niet praten óver de leerling, maar mét de leerling: samen op zoek gaan naar 'wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren en hoe ga ik dat doen'?Het lijkt vaak heel gemakkelijk om in gesprek te gaan met leerlingen, maar bij een goed leergesprek spelen meerdere factoren een rol. Denk bijvoorbeeld aan de relatie met de leerling en ouders, het pedagogisch handelen van de leraar en de gesprekstechnieken die ingezet kunnen worden ten aanzien van het doel van het gesprek.Naast deze factoren is het van belang dat het voeren van leergesprekken plaatsvindt vanuit de visie van de school en aansluiting vindt bij de andere ontwikkelingen waar de school op dat moment mee bezig is. Leergesprekken hebben namelijk een directe invloed op de kwaliteit van lesgeven en het leren van leerlingen.Leergesprekken in een notendop beschrijft het belang van leergesprekken. Deze publicatie legt uit waarover, hoe en wanneer je leergesprekken kunt voeren en op welke wijze een school leergesprekken een plek kan geven in de praktijk. Ze biedt naast theorie ook praktische tools om met leergesprekken aan de slag te gaan. De inhoud en werkwijze van deze Notendop-uitgave zijn gericht op het primair onderwijs.(Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)
gesprekstechnieken --- didactiek --- 454.23 --- leergesprekken --- leerlingbegeleiding --- 478.3 --- 474.23 --- Leerlingbegeleiding --- Didactische principes --- Didactic strategies --- basisonderwijs --- leraren-leerling relatie --- Basisonderwijs. --- Didactiek. --- Studentenbegeleiding. --- Onderwijsleergesprekken --- Gesprekstechnieken --- Feedback --- Evaluatiegesprekken --- Groepsgesprekken --- Onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Gesprekstechniek --- Evaluatiegesprek --- Groepsgesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerlingenbegeleiding.
Choose an application
Als leraar stel je de hele dag vragen aan leerlingen. Maar bereik je daarmee het gewenste effect? Zetten je vragen aan tot dieper denken, of blijven de antwoorden hangen op een oppervlakkig niveau?Goede vragen stellen doe je niet voor de vuist weg. Met de juiste vraagtechnieken kun je zorgen dat leerlingen meer leren en meer betrokken zijn bij je les. Dit toegankelijke pocketboek geeft daarvoor praktische aanwijzingen die je direct kunt toepassen. Je ziet onder meer:welke denkniveaus je kunt aanspreken met welk soort vragen;hoe je een goed leerklimaat creëert voor je vragen;hoe je kunt doorvragen;wat de beste manier is om te reageren op antwoorden. Goede vragen zetten niet alleen je leerlingen aan het denken. Ze bieden jou veel informatie over wat je leerlingen al weten en begrijpen. Zo kun je je lessen beter afstemmen op de behoeften van je leerlingen.(Bron: http://www.bazalt.nl)
Didactische werkvormen --- Vragen stellen --- Vraagtechniek --- Onderwijsleergesprekken --- 454.2 --- vragen stellen --- Doceren --- Onderwijsstrategieën --- Didactics of secundary education --- Didactics --- onderwijsstrategieën --- Teaching aids --- School management --- Didactic strategies --- onderwijsorganisatie --- vraagtechnieken --- didactiek --- lesgeven --- werkvormen en leeractiviteiten --- Didactische werkvorm --- Onderwijsleergesprek --- Didactiek --- Lerarenopleiding
Choose an application
Effectief leren in de les is een basisboek dat de theorie over algemene onderwijsmodellen relateert aan de praktijk van alledag. Het voorziet in de behoefte van docenten om te leren van elkaars praktijkervaringen en bevat een rijkdom aan snel toepasbare adviezen. Een bron van inspiratie voor alle leraren die met een frisse blik naar hun lessen willen kijken. De praktijkgerichte aanpak onderscheidt Effectief leren in de les van soortgelijke boeken die de nadruk leggen op de theorie. Bovendien kent het basisboek een andere werkvolgorde: eerst de praktijk, vervolgens de theorie. De wetenschappelijke overwegingen, onderzoeksgegevens en argumenten geven de docent de nodige ruimte voor eigen meningsvorming en invullingen. (Bron: uitgeverscatalogus)
zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- pedagogiek --- Didactic strategies --- lesgeven --- didactiek --- hoger onderwijs --- instructiemethoden --- 454.21 --- didactische werkvormen --- effectief leren --- 489.4 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Directe instructie --- Leren --- Onderwijsleergesprek --- Samenwerkend leren --- 454.21 ) Didactische werkvormen --- directe instructie --- docenten --- onderwijsleergesprek --- samenwerkend leren --- vaardigheden --- D50812.jpg --- Didaktiek --- Instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- (zie ook: interactief leren) --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
Wat is de invloed van een groep op het individu? Groepen aan het werk geeft een antwoord op deze vraag. In dit toegankelijke en handzame boek wordt sociaal-wetenschappelijke kennis geïllustreerd met ervaringen uit de praktijk. Dit maakt het geschikt voor iedereen die professioneel met groepsprocessen te maken heeft of krijgt; niet alleen sociaal-psychologen of sociologen maar ook managers, docenten, maatschappelijk werkers, sociaal-pedagogisch werkers en verpleegkundigen. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.m.: effectiviteit van taakgroepen, groepsontwikkeling/stadia, leercyclus van Kolb, communicatie, besluitvorming, conflict en onderhandeling, diversiteit, rollen en normen, leiderschap. Het boek onderscheidt zich door de vele onderwijskundige aanwijzingen voor het combineren van theorie en praktijk. In de herziene versie is die didactische component nog consequenter uitgediept. Per hoofdstuk worden veelsoortige opdrachten aangeboden: een rollenspel, een experiment, een groepsdiagnostische en een individueel diagnostische opdracht. De cd-rom speelt een belangrijke rol bij het verwerken en praktisch toepassen van de theorie. Practicum Groepsdynamica (cd-rom) Er zijn directe links van de matrix (inhoudsopgave) op de cd-rom naar de gekozen oefening aangebracht. De groepsopdrachten staan zowel in het boek als op de cd-rom. Verder staan er opdrachten op die de student individueel kan doen. Bij de diagnostische oefeningen is het mogelijk eenvoudige berekeningen te maken. De cd-rom bevat verder diverse lijsten, formats, test- en andere praktische hulpmiddelen. Deze kunnen worden uitgeprint of direct op de cd-rom worden ingevuld.
Besluitvorming --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- groepspsychologie --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Sociale psychologie --- 493.6 --- groepswerk --- 305.2 --- Communicatie --- Conflicten --- Cultuurverschillen --- Feedback --- Groepsdynamica --- Leidinggeven --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Rollenpatronen --- Rollenspel --- Samenwerking --- Teamcommunicatie --- 658.017 --- Conflictbeheersing --- Diversiteit --- Groepering --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Normen --- Sociale vaardigheden op het werk --- groepswerk, psycho- en sociodrama, rollenspel, simulatiespel --- Psychologie van groepen --- Contains audio-visual material --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- groepspsychologie. --- Primary groups --- Social welfare methods --- groepsprocessen
Choose an application
Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen.
Coöperatief leren --- Didactiek --- 454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 454.21 --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Klasdoorbrekend werken --- Klassenmanagement --- Onderwijsleergesprekken --- Didactische werkvormen --- Coöperatief leren. --- Didactiek.
Choose an application
Onderwijs maakt toekomst en heeft daarom de taak om leerlingen voor te bereiden op een samenleving die totaal onvoorspelbaar is en voortdurend verandert. Hoe doen leerkrachten dat?Bruggesprekken kunnen een aanzet zijn om kinderen te leren naar zichzelf te kijken, om een beter zelfbeeld te ontwikkelen. Van daaruit kunnen ze stappen zetten naar anderen. De wereld stopt niet aan de eigen gemeente. Kinderen worden later burgers die hun verantwoordelijkheid opnemen en hun deel bijdragen om een betere wereld tot stand te brengen.Bruggesprekken willen dat aanleren door het verbinden van gevoel, verstand en handelen, vroeger en nu, ik en anderen.In het bruggesprek is de leerkracht naast deskundige ook mens. Soms vertelt de leerkracht uit eigen ervaringen, soms geeft hij een persoonlijke kijk of beleving. De leerkracht staat model als mens. Dit is onderwijs met een visie. Een delicate, maar wezenlijke opdracht. De vele voorbeelden in dit boek leren leerkrachten het bruggesprek stap voor stap in de klas toe te passen en hun onderwijs diepgaander en spannender te maken.Dit boek is bedoeld voor leerkrachten uit het basisonderwijs, maar kan zeker ook gebruikt worden in het secundair onderwijs.(bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135978)
mondelinge communicatie --- WO (wereldoriëntatie) --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Gesprekken met kinderen --- KHL --- Filosofie ; basisonderwijs --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsvisie --- opvoedkunde --- pedagogische psychologie --- Onderwijsleergesprekken --- Gesprekstechnieken --- Feedback --- Evaluatiegesprekken --- Groepsgesprekken --- Onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Gesprekstechniek --- Evaluatiegesprek --- Groepsgesprek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Educational psychology
Choose an application
Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.
Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- actief leren --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- 371.13 --- 371.212 --- 371.31 --- 454.21 --- effectief leren --- 454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- onderwijsbeleid (ler) --- onderwijsleerprocessen (ler) --- onderwijsorganisatie (ler) --- 094180.jpg --- Didactiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactische beginsituatie --- Didactische werkvormen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- basiseducatie --- Coöperatief leren --- leren leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- leeromgevingen --- leermotivatie
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|