Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
-5466-747-8
#gsdbP --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+107.10 --- 443 --- adolescenten --- opvoeding --- pubers --- tieners --- zakgeld --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Tieners --- Pubers --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoeding en onderwijs --- Puberteit --- Puber --- Opvoeding --- Onderwijs --- 420 --- puberteit --- pédagogie --- Adolescentie
Choose an application
Dit boek is bedoeld om schoolbestuurders, schoolleiders en leraren uit het primair en voortgezet onderwijs (in Vlaanderen: lager en secundair onderwijs) op weg te helpen op hun weg (soms zoektocht) naar een zo optimaal mogelijke samenwerking met ouders. Als ondersteuning formuleerde de Stichting LLO (leraar - leerling - ouder) tien criteria voor ouderbetrokkenheid. Deze tien voorwaarden voor ouderbetrokkenheid bieden scholen heldere, unanieme en eenduidige richtlijnen om goed samen te werken met ouders, met veel ruimte voor eigen invulling. In dit boek werden de tien 'voorwaarden voor succes' bewerkt tot een praktisch stappenplan, aangevuld met inspirerende praktijkvoorbeelden en allerhande concrete tips, suggesties en ervaringsverhalen van schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen. (Bron: cataloug Docatlas, Antwerpen)
Choose an application
Intern begeleiders verrichten uiteenlopende taken: zij coördineren de leerlingenzorg binnen de school, zij begeleiden groepsleerkrachten en dragen nieuwe ideeën en inzichten aan; zij geven individuele hulp aan leerlingen die extra zorg nodig hebben en onderhouden externe contacten. Deze begeleidingstaak staat in deze uitgave centraal. De taak wordt met name ingevuld door gesprekken die over leerlingen gevoerd worden. Dit boek bestaat uit twee delen: Deel 1 bespreekt de voorwaarden voor effectief begeleiden en geeft toelichting op de uitgangspunten voor effectieve leerlingbesprekingen (elb). Deel 2 vormt het hart van het boek. Het handelt over de systematiek van leerlingbesprekingen. Aan de hand van zeven vuistregels en zestien aanwijzingen wordt de intern begeleider ingewijd in de methodiek van leerlingbesprekingen. In eerste instantie is het boek gericht op intern begeleiders, maar het kan ook nuttig zijn voor directeuren van scholen en coördinatoren van samenwerkingsverbanden en verder voor iedere professional die zich wil bekwamen in het voeren van leerlingbesprekingen.
#PBIB:+107.10 --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Leerlingbegeleiding --- Interne begeleiding --- Leraren basisonderwijs --- Gesprekstechnieken --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Leerlingbespeking ; basisonderwijs --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leraar basisonderwijs --- Gesprekstechniek
Choose an application
Tegen de achtergrond van het afnemende vertrouwen in democratische instituties, toenemende radicalisering en verminderde tolerantie is de betekenis van het onderwijs voor een democratische samenleving meer dan ooit van belang. 'Opvoeding en democratie' gaat over de vraag wat onderwijs en opvoeding kunnen bijdragen aan het aanleren van democratisch gedrag. Het boek bevat verschillende bijdragen. Pedagoog Micha De Winter gaat in op de vraag hoe burgerschapsvorming kan helpen om de geheel eigen leefwereld in sommige buurten, met zijn eigen wetten, regels en overlevingstactieken te keren. Zijn stelling is dat dit alleen mogelijk is indien democratie-opvoeding gepaard gaat met een verbetering van de sociale infrastructuur. Opvoedingsfilosoof Gert Biesta is sceptischer over het nut van burgerschapsonderwijs. Hij meent dat die de aandacht afleidt van een dieper probleem, namelijk de feitelijke positie van jongeren in een democratische samenleving. Cultuurhistoricus Wijnand W. Mijnhardt voert een pleidooi voor een gemeenschappelijk Europees verleden en een wereldburgerschapsideaal, met alle daarbij behorende waarden van culturele pluriformiteit. Orthopedagoog Wilma Vollebergh verkent de grenzen van tolerantie bij adolescenten. Ze concludeert dat de grens van (in)tolerantie een collectieve verantwoordelijkheid is en pleit voor een culturele variant van het Nederlandse drugbeleid: antidemocratische handelingen zijn harddrugs die streng verboden moeten worden, maar gevoelens, gedachten en gewoonten die anders zijn moeten getolereerd worden. Tenslotte bevat de bundel een column van FORUM-directeur Sadik Harchaoui - 'de jeugd is het slachtoffer van het niet meer weten, niet meer kunnen, het niet meer begrijpen van de ouderen' - en een verslag van een debat over de vraag in hoeverre opvoeding in democratie een publieke taak is.
maatschappelijke vorming --- levensbeschouwelijke opvoeding --- democratie --- Political sociology --- #PBIB:+107.10 --- 213 Democratie --- 720 Onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeden tot burgerzin --- Waardevorming --- Democratie --- Solidariteit --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Media --- Onderwijs
Choose an application
Iedereen heeft ze, iedereen gebruikt ze... maar hoe slim gaan we om met de mp3 en gsm? Slimme Media Shake biedt informatie en lesmateriaal aan om samen aan de slag te gaan met gezond mp3- en gsm-gebruik. Slimme Media Shake is geschikt voor leerlingen in de 3de graad basisonderwijs en sluit naadloos aan bij de eindtermen basisonderwijs.
#PBIB:+107.10 --- Gehoorschade --- GSM : straling --- Didactiek : basisonderwijs --- 478.4 --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Multimedia --- Gsm's --- MP3 --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Mediaopvoeding --- Gsm --- Gezondheidsopvoeding --- Voeding --- Mobiele telefoon
Choose an application
#PBIB:+101.10 --- Taal --- Nederlands --- #PBIB:+111.18 --- 472.17 --- Taalverwerving --- Taal: kleuters --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vakdidactiek : Nederlands : Andere --- mondelinge expressie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep)
Choose an application
De spontane ontwikkeling van peuters en kleuters staat onder grote druk. Niet alleen pedagogen en leerkrachten zijn bezorgd over de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs aan jonge kinderen, waar leerlingvolgsystemen, test- en compensatieprogramma's de overhand krijgen. Ook medisch specialisten maken zich zorgen. Meer dan vroeger zien zij hun poliklinieken volstromen met 'gezonde' kinderen, bij wie desalniettemin een achterstand in de motorische, sociaalemotionele of taalontwikkeling wordt verondersteld. Hieruit wordt pijnlijk duidelijk dat de variaties die bij een normaal ontwikkelingsproces horen niet altijd meer erkend worden. In deze bundel met discussiebijdragen van deskundigen uit het onderwijs, de pedagogiek, ontwikkelingspyschologie en medische wetenschappen, wordt aandacht gevraagd voor de eigen positie en identiteit van peuters en kleuters in het onderwijs.
peuterscholen --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- Opvoeding --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+107.10 --- didactiek --- ontwikkelingspsychologie --- peuters --- 441 --- differentiële opvoeding --- kleuters --- 416.23 --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Peuters --- Toetsen --- 471.4 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Schoolrijpheid --- 37.013 --- Onderwijs --- 062925.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- Spelen --- Speltherapie --- Ontwikkelingsproblemen --- Geneeskunde --- onderwijspraktijk --- Peuter --- Kleuter --- Spel --- Ontwikkelingsprobleem --- Beroep --- Hulpverlening --- Verpleegkunde --- didactiek. --- differentiële opvoeding. --- kleuteronderwijs. --- kleuters. --- ontwikkelingspsychologie. --- peuters. --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters. --- Didactiek; algemeen. --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs). --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter)
Choose an application
0-06-95142-4
Adolescentie. --- Psychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- Developmental psychology --- Age group sociology --- #PBIB:+101.10 --- 416.25 --- psychologie --- adolescentenpsychologie --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - vanaf c. 13 jaar --- Psychologie --- Adolescenten --- Adolescent --- Man --- Volwassene
Choose an application
Tegenwoordig is er geen discussie meer over de vraag of ouders betrokken moeten zijn bij de school en of aan ouders medezeggenschap toekomt. Dit wordt als een vanzelfsprekendheid beschouwd. Ouders en de school hebben een gezamenlijk belang, namelijk het zorgen voor optimale omstandigheden voor de ontwikkelingskansen, de schoolloopbaan en het welbevinden van de leerlingen. Er is een groeiende aandacht voor samenwerking van opvoeders thuis en op school, en voor de plichten van ouders als deelnemers in de samenleving. Goede contacten tussen school, ouders en buurt werken door in de kwaliteit van een school en de leerprestaties van de leerlingen. Succesfactoren voor het optimaal functioneren van vormen van ouderbetrokkenheid zijn:de wijze waarop betrokkenen een visie ontwikkelen in het met elkaar omgaan in het kader van het ouderbetrokkenheid;de mate waarin afspraken, procedures, overlegstructuren en verantwoordelijkheden duidelijk zijn;de mate waarin betrokkenen bereid zijn het samenwerkingsproces gezamenlijk aan te gaan;de vaardigheid waarmee de betrokkenen met elkaar omgaan.De vraag óf deze vier elementen elkaar stimuleren dan wel tegenwerken, wordt mede bepaald door de samenwerking met instellingen in de 'community' (buurt, wijk). In dit boekje praktische handvatten om de ouderbetrokkenheid te optimaliseren.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/114/onderwijs-algemeen/1572/ouders-en-school
School management --- Teaching --- leraren-ouders relatie --- ouders-school relatie --- #PBIB:+107.10 --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Onderwijs --- Relatie ouder - school --- Ouders --- betrokkenheid --- 458.1 --- ouderparticipatie --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Organisatie - Management --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijskunde --- Ouderparticipatie --- onderwijsbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- #KVHB:Onderwijs. --- #KVHB:Ouderparticipatie. --- Ouders. --- Relatie ouder - school. --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie). --- betrokkenheid. --- ouderparticipatie. --- Organisatie - Management.
Choose an application
Dit spel helpt je bij het opvoeden van kinderen en jongeren (0 - 18 jaar). Als ouder kun je het spelen samen met je partner, kinderen (vanaf 10 jaar) of andere ouders. Het spel is ook geschikt voor iedereen die met kinderen of jongeren werkt of daarvoor wordt opgeleid. Bij coaching van ouders of jongeren is het spel ook goed bruikbaar.Het Opvoedingsspel bestaat uit drie groepen kaarten:1. Uitgangspunten - Deze geven richting aan de opvoeding en bepalen hoe je wilt handelen. Voorbeelden zijn: 'geef aandacht aan elkaar', 'ieders mening telt' of 'doe zelf wat je zelf kunt doen'.2. Vaardigheden - Deze geven aan wat je moet kunnen als ouder of opvoeder. Voorbeelden zijn: 'beslissingen nemen', 'steun en geborgenheid bieden' of 'problemen op tijd bespreekbaar maken'. Vaardigheden bepalen mede of het je lukt je uitgangspunten ook daadwerkelijk in praktijk te brengen.3. Gebeurtenissen - Hierbij gaat het om situaties die bij ouders en jongeren vaak emoties oproepen en die soms verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Voorbeelden zijn: 'gepest of gediscrimineerd worden','ruzie' of 'liefdesverdriet hebben'. De gekozen gebeurtenissen zijn met name gericht op jongeren vanaf 12 jaar.Opvoeding vindt plaats binnen het speelveld van uitgangspunten, vaardigheden en gebeurtenissen. Deze drie invalshoeken hebben met elkaar te maken en beïnvloeden elkaar. Afhankelijk van de situatie, kun je een keuze maken uit één van deze invalshoeken.Bron: https://www.kwaliteitenspel.nl/nl/kaartspellen/nederlandstalig/opvoedingsspel
gezinspedagogiek --- Educational sciences --- zelfkennis --- opvoeding --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- #PBIB:+101.10 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- 37.013 --- Opvoeding --- Opvoedingsproblemen --- Zelfvertrouwen --- 433 --- 073600.jpg --- didactische set --- Opvoeding (Pedagogie) --- opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- onderwijs --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Games --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Ouders --- Jeugd --- Relatie ouder - kind --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Gesprek --- Jongere
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|