Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een leerkracht is eigenlijk nooit klaar met werken. Want hij kan altijd méér doen: leukere lessen maken, betere toetsen ontwikkelen of meer aandacht besteden aan leerlingen. Waar ligt de grens? Marleen Holtkamp, werkefficiencytrainer en -coach, werkt veel met leerkrachten die kampen met een **hoge werkdruk**. In dit boek laat ze zien hoe leerkrachten lucht in hun rooster (en daarmee in hun hoofd) kunnen creëren. Door slimmer te plannen, **efficiënt** te e-mailen en prioriteiten te stellen, valt veel **tijd winnen**. In korte hoofdstukken biedt dit boek direct toepasbare tips. Onder meer over perfectionisme beteugelen, omgaan met nakijkpieken en afrekenen met uitstelgedrag. De praktijkvoorbeelden zijn herkenbaar voor iedere leerkracht. Wie aan de slag gaat met deze inzichten, zal zeker tijdwinst boeken!
tijdmanagement --- lesgeven --- Didactics --- #PBIB:+110.10 --- timemanagement --- 458.1 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Leraren hoger onderwijs --- Tijdsbesteding --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
Ken Robinson is een van de meest invloedrijke personen op het gebied van onderwijs. Met Creatieve scholen richt Robinson zich op een van de belangrijkste problemen van onze tijd: hoe transformeer je het problematische schoolsysteem tot een succesvol schoolsysteem? Robinson stelt een zeer persoonlijke en organische aanpak voor om zo alle jongeren te betrekken bij de uitdagingen die de 21e eeuw heeft te bieden.Een boek vol anekdotes, praktijkvoorbeelden en grensverleggend onderzoek - geschreven in de zo bekende humoristische en vermakelijke stijl van Robinson - dat docenten, ouders en politici zal inspireren om opnieuw te kijken naar het werkelijke doel van onderwijs. Ken Robinson is een internationaal erkend opinieleider op het gebied van onderwijsontwikkeling, creativiteit en innovatie. Zijn lezingen hebben een grote impact op zijn publiek, waar ook ter wereld. De video's van zijn beroemde TED-lezingen werden bekeken door zo'n 200 miljoen mensen in meer dan 150 landen.
onderwijsbeleid --- School management --- creativiteit --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing ; Verenigde Staten --- Creativiteit --- onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijs --- didactiek --- lesgeven --- Onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- Lesgeven --- Schoolsystemen --- Onderwijssystemen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvernieuwing.
Choose an application
Leerlingen, ouders, leerkrachten, het schoolbestuur, de participatieraad, de collega-directeurs in de scholengemeenschap, de inspectie … Als directeur ben je het aanspreekpunt en de informatiebron voor veel partijen, ook als er moeilijke knopen moeten doorgehakt worden. Iedereen altijd z’n zin geven is onmogelijk, maar je kunt wel controleren hoe je beslissingen doorpraat en erover communiceert. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.Hoe je een gerespecteerd schoolhoofd wordt, legt de auteur uit in De duidelijke directeur. Aan de hand van casussen, stappenplannen, checklists en voorbeelden uit het secundair en basisonderwijs, toont de auteur hoe je op een constructieve manier omgaat met uiteenlopende situaties. Of het nu gaat om het wegsturen van een leerling, het evalueren van een leerkracht of het verantwoorden van een budgettaire maatregel, altijd is er een manier om positief uit het gesprek te komen.In dit boek besteedt de auteur ook aandacht aan de samenwerking binnen het schooldirectieteam, een brandend actueel thema. Schaalvergroting (of schoolvergroting), bijna elke directeur krijgt hiermee te maken. Veel directeurs communiceerden voordien als leerkracht met collega’s, leerlingen, ouders … Directeurs moeten nu ook specifiek gaan communiceren in een team, om samen positieve resultaten voor de school en/of de scholengroep te behalen. Dit boek maakt duidelijk hoe een directeur door zijn communicatie een duidelijke directeur kan worden.
Secondary education --- School management --- Primary education --- 458.1 --- Gesprekken --- Leiderschap --- Coach --- Vergaderingen --- Organisatie - Management --- Schoolbeleid --- Coaching --- Communicatie --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 741 Schoolorganisatie --- communicatie --- onderwijs --- directie
Choose an application
De kwaliteit van het onderwijs is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de leraren: hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leren van de leerlingen, de onderlinge samenwerking en het resultaatgerichte werken bepalen in hoge mate de leeropbrengsten van de leerlingen. Het boek beschrijft hoe leraren in samenwerking met elkaar, met een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid en al handelend hun school ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap waarin alle leerlingen op het hoogst mogelijke niveau leren.
didactiek --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Leraren --- Teamwerk --- Onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Professionele ontwikkeling --- Leergemeenschappen --- 450.7 --- Leerresultaten --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
Praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs.
tijdmanagement --- School management --- leraren --- onderwijsorganisatie --- Timemanagement --- Leraren basisonderwijs --- Leraren : stress --- 473.7 --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Tijdsbesteding --- Professionalisering --- Leraren --- Werkdruk --- Leraar --- Werklast --- Directie --- Teaching --- lerarenberoep
Choose an application
Een toekomst voor talent – dat wil zeggen: alle talenten, van alle kinderen! De centrale boodschap van dit boek is, dat het aan onderwijs, ouders, overheid en ondernemers is om gezamenlijk te werken aan die toekomst, waarin alle talenten optimaal worden ontplooid en benut. Dat is niet alleen een maatschappelijk belang, dat ieder deelbelang overstijgt, het is zelfs een morele opdracht: onze kinderen hebben er recht op, dat die 4 O’s hen prikkelen, uitdagingen en ondersteunen – want de toekomst van economie, arbeidsmarkt en samenleving is aan hún talent!
onderwijsparticipatie --- Teaching --- talentmanagement --- onderwijsstrategieën --- ontwikkeling van het kind --- onderwijsorganisatie --- talenten --- didactiek --- Talenten --- #PBIB:+110.10 --- Begaafdheid --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Talentontwikkeling --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
Iedere leerkracht voert gesprekken met ouders. Rond het uitdelen van rapporten worden op school avonden georganiseerd waarop, in gesprekjes van tien minuten, ouders en leerkracht elkaar ontmoeten. Deze publicatie geeft leerkrachten concrete handvatten over de wijze waarop ze zo'n gesprek kunnen voeren en bevat een twintigtal veelgestelde vragen waarop heldere antwoorden worden gegeven. Het contact tussen school en ouders betreffende het kind, de leerling, is heel wezenlijk. Scholen vullen die contacten op diverse manieren in. Het gaat dan om zorgvuldige voorbereiding en uitvoering. Zo vinden leerkrachten het houden van gesprekken (de tienminutengesprekken) soms erg moeilijk. Het boekje zet een aantal vragen en suggesties op een rijtje. Hoe zorg je ervoor dat in de gesprekken de leerling centraal staat en daardoor sterker wordt? Er zijn meer voetangels en klemmen dan menigeen denkt. In een goede toonzetting geeft de auteur begeleiding aan de leerkracht in het basis- en voortgezet onderwijs en ook aan de schoolleiding.Voor hen is het boekje vooral bedoeld.
Ouderavonden. --- Communicatie --- Onderwijs. --- oudercontact --- #PBIB:+110.10 --- 458.1 --- Ouderavonden --- Ouders --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Oudercontacten --- Relatie ouder - school --- Gesprekstechnieken --- Mondelinge communicatie --- Oudercontact --- Relatie school - ouder --- Gesprekstechniek --- Gesprek
Choose an application
De rol van de leerkracht is aan het veranderen. Door de invoering van de Wet Passend Onderwijs is het nog belangrijker geworden om te weten hoe kinderen leren en hoe daarop in te spelen. Daarvoor is kennis over leerstrategieën onontbeerlijk: manieren van leren die leerlingen bewust kunnen inzetten om leren soepel te laten verlopen, zodat ze hun eigen leerproces kunnen sturen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek worden in dit boek veertien strategieën, verdeeld in vijf clusters, behandeld. Dit zijn o.a. overzien, vooruitkijken, herhalen en jezelf motiveren. Ieder cluster wordt voorafgegaan door een theoretisch kader van dat cluster. Het taalgebruik is niet altijd gemakkelijk. Doelgroep zijn vooral docenten van wie deze kennis verwacht mag worden. Jammer dat praktijkvoorbeelden gewoon doorlopen in de tekst, waardoor nogal een ‘brij' aan tekst ontstaat. Het handzame boek ademt een nogal schoolse sfeer uit en dat is best jammer omdat onderwerp en inhoud erg actueel en daardoor nuttig zijn. Bevat literatuuropgave en enkele invulplaatjes achterin. Voor docenten in het basis- en voortgezet onderwijs, remedial teachers e.a. © NBD Biblion - Mac Steenaart
Studievaardigheden. --- Leren leren. --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- leren leren --- Leren leren --- Leerstrategieën --- Metacognitie --- Leren --- cognitieve vaardigheden --- Motivatie --- Studievaardigheden --- 474.21 --- #PBIB:+110.10 --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- didactische werkvormen --- didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijsstrategie --- KHCA
Choose an application
Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden maar zelden betrokken bij de voorbereiding van lessen en activiteiten, de organisatie van de school of de manier van lesgeven. Toch kunnen zij goed aangeven wat zij willen. In dit boek ontwikkelt de auteur kwaliteitscriteria op basis van interviews met leerlingen op acht scholen uit het voortgezet onderwijs.
Secondary education --- Research on teaching --- brede school --- Netherlands --- #PBIB:+110.10 --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Brede school --- Nederland --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenparticipatie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Voortgezet onderwijs. --- Brede school. --- Participatie. --- Nederland.
Choose an application
Aan schoolleiders worden hoge eisen gesteld. Dit boek stelt je in staat je vitaliteit als schoolleider te verhogen, zodat je effectief en energiek kunt leidinggeven en leren. Het staat boordevol praktische tips en handvatten waarmee schoolleiders het beste uit zichzelf, hun onderwijsteam en hun leerlingen kunnen halen. Het boek begint met een bespreking van diverse onderwerpen waar schoolleiders tegenaan lopen in het dagelijkse werk, zoals prioriteiten stellen en communicatie met het team, ouders en leerlingen. In deel twee wordt de unieke VITAAL-methode uitgelegd. Zes simpele stappen bieden je de kans je vitaler te voelen en energieker te zijn, zowel op het werk als daarbuiten!
#PBIB:+110.10 --- 458.1 --- Schoolleiding --- 371.05 --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Organisatie - Management --- Educational leadership --- Schoolmanagement --- Leidinggeven --- Schoolleiders --- Leiderschap --- Schooldirectie --- Schoolleider
Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|