Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
School management --- Organization theory --- Netherlands --- #SBIB:021.GIFTSOC --- #SBIB:316.334.1O220 --- Onderwijs: management --- Organisatie van het onderwijs: algemeen
Choose an application
Je krijgt de kans dag in dag uit te doen waar je altijd al van droomde: coördineren en leidinggeven in het onderwijs. Je wil enthousiast en boordevol goede voornemens samen op weg gaan met je team en legt daarbij de lat voor jezelf erg hoog. Maar hoe begin je zo goed mogelijk aan deze opdracht?De rol van schoolleider veranderde doorheen de jaren erg sterk en wordt hoe langer hoe minder vanzelfsprekend. Het sturen van andere professionals is immers moeilijker dan gedacht. Je hebt middelen, instrumenten en mensen nodig om anders naar de wereld rondom jou te kijken en wil samen met je team bouwen aan een kwaliteitsvolle school. Maar hoe moet dit dan precies`Survivalkit voor de schoolleider biedt je geen pasklaar antwoord. Wel reikt het je inzichten en tools om bepaalde zaken - waarop schoolleiders vaak geen vat hebben - los te laten en andere vast te houden. Het boek vormt niet alleen een leidraad voor beginners maar wil ook ervaren collega's inspireren. Gebruik deze praktische gids om een voorbeeldig leidinggevende te worden die collega's aanspoort het beste van zichzelf te geven. Sla de handen in elkaar om te bouwen aan de school van de toekomst.(https://www.pelckmanspro.be/survivalkit-voor-de-schoolleider.html?gclid=CPOTnqavxNMCFQEL0wod8kMAyw)
Onderwijsmanagement. --- Schoolleiding --- Leidinggeven --- Onderwijs : management --- 458.1 --- School management --- schooldirecties --- leidinggeven --- Management --- Directeur --- Organisatie - Management --- Personality development --- Personnel management --- 750 Onderwijspersoneel --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs --- onderwijsorganisatie --- Schooldirectie --- Schoolleider
Choose an application
97
Lerarenopleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- lerarenberoep --- Didactics of higher education --- 373 --- Ton Langelaan en Willem Plomp --- didactiek --- onderwijs --- pedagogie --- 450.7 --- contact --- gespreksvormen --- leraar-leerlinginteractie --- leraren --- ordehandhaving --- pedagogiek --- Competenties --- Leraren --- Reflectie --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding --- Didactiek --- #PBIB:+SLO 220.93 --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- Leraar --- Directie
Choose an application
Lesgeven is een prachtig vak, al hoor je dat niet vaak iemand zeggen. Het beeld van het onderwijs is vaak negatief. De auteur van dit boek laat een tegengeluid horen: humorvol en deskundig. De uitgangspunten en tips in zijn boek zijn in elke klassensituatie bruikbaar: of je nu voor de klas staat in de onder- of bovenbouw van een school in het voortgezet onderwijs, in groep 7 of 8 van de basisschool, op een 'zwarte' of 'witte' school. In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven dat je als leraar zelf in de hand hebt, dat trainbaar en leerbaar is! Gaat het boek in het begin vooral over het houden van orde en het opbouwen van een goede band met klassen en leerlingen, gaandeweg komen thema's als motiveren, uitdagen en inspireren aan bod. Duidelijk wordt dat 'traditionele' uitgangspunten vaak onontbeerlijk zijn bij het uitvoeren van 'modernere' werkvormen. Wanneer leraren zich minder zorgen hoeven te maken over de orde, kunnen zij zich veel beter gaan concentreren op vakkennis en vaardigheden bij leerlingen. (Bron: covertekst)
Teacher education. Teacher's profession --- lesgeven --- Didactics --- motiverend onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.93 --- pubers --- secundair onderwijs --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- 091782.jpg --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- Lesgeven --- Tucht --- Klassenmanagement --- Pubers --- Secundair onderwijs --- Jeugd --- Puber --- Internationalisering --- Jongere
Choose an application
Annelies Boutellier stelt in haar boek dat goed vakmanschap van de leraar staat of valt met reflectie op en bewustzijn over de eigen persoonlijkheid. Door zelfkennis zal de leraar zicht krijgen op de a-specifieke factoren van lesgeven en zal hij beter met zichzelf omgaan. Dit is van groot belang in een tijd, waarin het onderwijs maatschappelijk onder druk staat en de manier van lesgeven meer en meer verandert van docentgericht naar leerlinggericht. Een groot deel van het boek bestaat uit uitleg over de opbouw van onze persoonlijkheid. De auteur belicht uitvoerig de biografische en de systemische kant van deze ontwikkeling. De eerste gaat over de aanpassing aan de omgeving. De systemische kant heeft te maken met het feit dat we als mens leven in grotere gehelen (systemen) en dat de dynamieken in een systeem veel invloed hebben op hoe we in het leven staan. Overal worden deze inzichten onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk en via onderzoeksvragen wordt de lezer tot reflectie gestimuleerd. Dit boek is vooral geschreven voor jonge en aankomende leraren. Om hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van de zeven competenties van het vak leraar. In vijf hoofddelen, onderverdeeld in bijna twintig korte hoofdstukken, tracht de auteur aan aanstaande leraren duidelijk te maken dat goed vakmanschap staat of valt met reflectie op en bewustzijn van de eigen persoonlijkheid. Nadenken dus over je eigen houding als onderwijsgevende en inzicht krijgen in jezelf. Uit de herinnering aan onze eigen schooltijd komen leraren in gedachten die uitmuntten in aandacht en tijd voor leerlingen hadden, humor, enthousiasme, openheid en eerlijkheid. Mensen die een luisterend oor toonden, authentiek handelden, rust uitstraalden, liefde voor het vak toonden en leerlingen persoonlijk benaderden. Het lijkt van alle tijden. Aan de hand van zogenoemde onderzoeksvragen en gelukkig ook tal van voorbeelden uit de praktijk, kan het boek van waarde zijn voor mensen die zich voorbereiden op het leraarsvak. Wellicht leidt Het tot meer zelfinzicht in talrijke schoolsituaties Inhoudsopgave : Deel 1 Introductie 1 Leerlingen herinneren zich jou door wie je bent 2 Leren kijken naar jezelf is het begin 3 In de klas valt veel te beleven 4 Op het werk van de leraar kun je vanuit verschillende invalshoeken reflecteren Deel 2 Worden wie je bent is een complex proces 1 Het grote avontuur na je geboorte 2 Een deel van jezelf beheerst je hele leven 3 Emoties sluiten zelden 'n op n' aan bij de situatie 4 Het kind in ons doet altijd mee 5 We projecteren veel op anderen 6 Een leraar heeft dagelijks met projecties te maken Deel 3 Je bent altijd deel van een groter geheel 1 Onze persoonlijkheid wordt ook bepaald door het grotere geheel 2 Door een opstelling kom je veel te weten 3 Zich op je familiesysteem maakt het werk voor jou als leraar vrijer 4 In een schoolorganisatie zorgen de verschillende systemen voor een enorme dynamiek Deel 4 Wat kun je doen als je eigenlijk niets moet doen? 1 Kleine acties met veel effect 2 Het enneagram Helpt je op weg 3 Kanten van onze persoonlijkheid die werken als kwaliteit Deel 5 Afronding
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenopleiding --- Lerarenopleiding --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Onderwijsstijlen --- 450.7 --- bijscholing --- klassenmanagement --- leraren --- onderwijs --- opleidingen --- professionalisering --- zelfontwikkeling --- Professionalisering --- Reflecteren --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- klasmanagement --- Opleiding en bijscholing --- Leraren --- Bijscholing. --- Professionalisering. --- (vak)didactiek talen. --- #PBIB:+SLO 220.93 --- lesgeven --- reflectie --- Enneagram --- Lesgeven --- Persoonlijkheidsleer --- Reflecteren (Terugblikken) --- Beginnende leraren --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflectie --- Studentgericht onderwijs --- opleiding van onderwijsgevenden --- 081568.jpg --- Leraren ; professionalisering --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- E-books --- Onderwijsstijl
Choose an application
Lesgeven is een mooi, maar veeleisend beroep. Om te kunnen leren van je eigen ervaringen en je eigen manier van lesgeven, moet je er af en toe over nadenken. Nu doen we dat wel dagelijks, maar eigenlijk hebben we er niet veel tijd voor. We bereiden voor wat we nog moeten voorbereiden, en zoeken vaak naar snelle, praktische oplossingen. Het is goed om af en toe wat langer stil te staan bij de vraag wat goed lesgeven nu eigenlijk inhoudt. Dit uiterst praktische en bruikbare basisboek biedt daarvoor heel wat informatie en inspiratie, maar ook veel concrete tips en lijstjes die je kunnen helpen. Het is geschreven vanuit de praktijk en beantwoordt vragen als: Wat is effectief onderwijzen? Hoe bevorder je de ontwikkeling van leerlingen? Hoe kun je beter luisteren naar je leerlingen? Hoe geef je positieve feedback? Hoe houd je een groep bij de les? Hoe ga je om met verschillen? En hoe ga je om met probleemgedrag en conflicten?
Didactiek. --- Management. --- klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- lesgeven --- Didactics --- Didactiek --- Klassenmanagement --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 454 --- 454.2 --- 454.22 --- Communicatie --- Conflicten --- Conflicthantering --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Klasmanagement --- Lesgeven --- 474 --- Agressief gedrag --- Belonen --- Coachen --- Competentie --- Cyberpesten --- Didactische werkvormen --- Effectieve instructie --- Feedback --- Geweld --- JOHARI-venster --- Klas --- Leerkrachten --- Luisteren --- Onderwijs --- Ouders --- Probleemgedrag --- Schultz von Thun --- Slechtnieuwsgesprek --- Straffen --- Verschillen --- Vragen stellen --- Zelfstandig werken --- 454.21 --- Communicatie in de klas --- Onderwijs : conflicten --- Probleemgedrag : school --- 071662.jpg --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijsstijlen --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- (zie ook: teleonderwijs) --- #PBIB:+SLO 220.93 --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- departement Lerarenopleiding 10 --- onderwijs --- didactiek --- probleemgedrag --- opvoedingsondersteuning --- Provincie West-Vlaanderen --- Studiebegeleiding
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|