Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Effectief onderwijs aan jonge kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 906690397X 9789066903975 Year: 1995 Publisher: Groningen : Gion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Interactief lees- en schrijfonderwijs : werken met tussendoelen in de onderbouw van het vo
Authors: ---
ISBN: 9789077529409 Year: 2012 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Sporen. 1 (mavo) havo vwo : Geschiedenis voor de onderbouw.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9001953549 9001953557 9001953565 9001953999 Year: 1998 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Leesproblemen en dyslexie in beeld : CD 1- CD 4
Authors: ---
ISBN: 9044119737 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gevangen in een schelp : ontwikkelingsgericht muziekonderwijs in de onderbouw
Authors: ---
ISBN: 9001757545 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevangen in een schelp gaat over de ontdekkingstocht van jonge kinderen in de wereld van de muziek. Uitgangspunt hierbij is niet de leerstof, maar de manier waarop jonge kinderen leren en zich ontwikkelen. Daarmee is het boek geschikt voor zowel het Dalton- en Montessori-onderwijs als voor het reguliere onderwijs. Het boek begint met een praktijkverhaal van een leerkracht van groep 1/ 2. Hij gaat samen met zijn leerlingen zeven weken aan de slag met het thema 'ik ben muzikant' en beschrijft dit proces mede aan de hand van uitspraken, tekeningen en foto's van de kinderen. Vervolgens bespreekt het boek de visie op ontwikkelingsgericht onderwijs en de wijze waarop de praktijk-theorie binnen de basisontwikkeling voor groep 1 t/m 4 wordt toegepast. Achtergronden en vragen zorgen voor een onderbouwing van het praktijkverhaal. Daarbij wordt ook de link gelegd tussen muziek en spel en muziek en taalontwikkeling. Gevangen in een schelp is uitgetest in de praktijk en blijkt erg aan te slaan bij docenten en kinderen. De centrale gedachte van dit boek is dat onderwijs meer kan zijn dan het belopen van vastgestelde wegen. Het gaat ook over verwondering en verbazing.


Book
Basisontwikkeling in de onderbouw
Author:
ISBN: 9023232577 Year: 2003 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Basisontwikkeling is een werkplan voor de onderbouw (4-8 jarigen). In hoofdstuk 1 wordt beschreven dat Ontwikkelingsgericht Onderwijs het concept achter Basisontwikkeling is. Het Ontwikkelingsgericht Onderwijs is een onderwijspedagogisch concept, geinspireerd door het Ervaringsgericht Onderwijs (Laevers) en het situatie-georienteerde onderwijs, zoals aan de orde komt in hoofdstuk 2. Andere inspiratiebronnen zijn het Ontwikkelende Onderwijs en het adaptief onderwijs. De uitgangspunten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden uiteengezet. In hoofdstuk en de doelen van Basisontwikkeling aan bod. Het cirkelschema, bijgevoegd als bijlage bij het boek, laat de onderlinge samenhang en accenten op een andere manier zien. In hoofdstuk 4 worden de vijf kernactiviteiten beschreven. Dit zijn: de spelactiviteiten, de constructieve en beeldende activiteiten, de gespreksactiviteiten, de lees- en schrijfactiviteiten en de reken- en wiskundeactiviteiten. Deze activiteiten zijn verbonden aan inhouden en thema's. De rol van de leerkracht wordt in hoofdstuk 5 toegelicht, terwijl in hoofdstuk 6 het observeren, registreren en evalueren aan bod komt. HOREB (Handelingsgericht Observeren, Registeren en Evalueren) door middel van het logboek, de kinderdagboeken en het activiteitenboek worder uitgewerkt. Hoofdstuk 7 gaat in op de vraag welke organisatorische voorzieningen nodig zijn. Tenslotte wordt in hoofdstuk 8 de Basisontwikkeling Plus beschreven, een verdere verdieping en verbreding. Er wordt ingegaan op onderwijs aan kinderen die op extra ondersteuning zijn aangewezen, op de voorschoolse periode, de aansluiting met de bovenbouw en contacten met ouders.


Book
Kleurig klashouden : ervaringsgericht werken met kansbelemmerden en migranten in het kleuteronderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 907479811X 9789074798112 Year: 1996 Volume: 8 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een rijk aanbod van acties om bij te dragen tot meer welbevinden en betrokkenheid. Inspelen op de taal, de cultuur en de thuissituatie vereist een bijzondere inzet maar schept ook nieuwe kansen. Gestoffeerd met concrete observaties, gespreksgegevens en inititatieven van leerkrachten. Een frisse visie en heldere principes die werkelijk houvast bieden.


Book
Rekenen-wiskunde in de praktijk : onderbouw
Authors: --- ---
ISBN: 9789001770969 9789001773663 9789001770952 Year: 2010 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rekenen en wiskunde in de praktijk. Kennisbasis is de perfecte voorbereiding op de kennisbasistoets rekenen-wiskunde. Het boek bevat meer dan 400 oefenopgaven, die aansluiten bij de toetsdoelen, en presenteert en bespreekt die oefenvragen per domein.Waarom kiezen voor Rekenen en wiskunde in de praktijk. Kennisbasis?*meer dan 400 toetsvragen op het niveau van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde;*je kunt per onderwerp oefenen; *handige ondersteunende website met extra toets- en oefenmateriaal.In het boek komen vijf domeinen aan bod: getallen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden. Je kunt je kennis van ieder onderwerp afzonderlijk toetsen, opfrissen en bijspijkeren. Rekenen en wiskunde in de praktijk. Kennisbasis besteedt daarnaast uitgebreid aandacht aan een aantal belangrijke thema's. Dit zijn: talstelsels, priemgetallen, grootste gemene deler (GGD) en kleinste gemene veelvoud (KGV), deelbaarheid, verhoudingen vergelijken en meetkundige figuren. Het boek eindigt met een hoofdstuk over problemen oplossen en een begrippenregister waarin alle begrippen die je moet kennen zijn opgenomen. Rekenen en wiskunde in de praktijk. Kennisbasis is speciaal geschreven voor pabo-studenten. Het boek sluit goed aan op de serie Rekenen-wiskunde in de praktijk, maar je kunt het ook prima gebruiken naast andere studieboeken rekenen-wiskunde voor de pabo. Rekenen en wiskunde in de praktijk.Online ondersteuning. Op de ondersteunende website vind je drie complete toetsen, die qua opzet vergelijkbaar zijn met de landelijke kennisbasistoets. Zo kun je kijken of je de stof voldoende beheerst om de kennisbasistoets te kunnen halen. Ook vind je op de website toelichtingen bij de opgaven in het boek.


Book
Jonge kinderen leren rekenen : tussendoelen annex leerlijnen : hele getallen onderbouw basisschool
Authors: --- --- ---
ISBN: 9001851800 Year: 1999 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek beschrijft het leerproces dat kinderen doormaken als ze leren tellen en rekenen en laat zien hoe het onderwijs hiertoe kan bijdragen. Het proces wordt beschreven aan de hand van de leerstof voor de groepen 1 tot en met 4 van de basisschool, maar gaat ook inop de voorschoolse periode waarin kinderen al vaak met kleine getallen blijken te tellen en te rekenen.


Book
Werken met portfolio in de onderbouw : praktijkboek Kansrijke Taal
Author:
ISBN: 9055743704 9789055743704 Year: 2002 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij scholen die met Kansrijke taal of op een andere ontwikkelingsgerichte manier werken, groeit de behoefte aan een instrument om de vooruitgang van kinderen op verschillende taalaspecten zichtbaar te maken. Werken met portfolio komt aan deze behoefte tegemoet. De kern daarvan is om naar (werk van) kinderen te kijken en met hen in gesprek te gaan over de dingen die ze hebben gemaakt. Dat gesprek verdiept de leerervaring, en geeft zicht op de betekenis die het kind geeft aan activiteiten én op wat een kind blijkbaar al kan en nog niet kan. In een goed portfolio helpen leerlijnen bij het leggen van de relatie tussen leerervaringen van kinderen en datgene wat leerkrachten gewenste ontwikkeling vinden.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by