Listing 1 - 10 of 720 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Probleemstelling: In de onderwijssector stoten we op probleemgedrag waar op dit moment niet altijd een gepast antwoord op geformuleerd kan worden. Leerkrachten geven gedragsproblemen aan als grootste bron van stress in hun job. Dit zorgt voor een steeds groter wordende last en onzekerheid voor leerkrachten. Ook is er een discrepantie ontstaan tussen het handelen van leerkrachten en verwachtingen van ouders naar de leerkrachten. Hierdoor neemt de handelingsonzekerheid van leerkrachten toe. Deze handelingsonzekerheid is enerzijds ontstaan door een nieuwe visie op opvoeding in onze maatschappij en anderzijds door veranderingen in de homogeniteit van de maatschappij, in het schoolsysteem en door de invoering van het M-decreet. Het probleem is niet enkel een probleem voor leerkrachten maar ook een maatschappelijk probleem. Leerlingen, leerkrachten en ouders hebben nood aan verandering. Onze bredere maatschappij zou baat hebben bij een nieuwe visie en handvaten voor de aanpak van probleemgedrag. De basisprincipes van de Nieuwe Autoriteit (NA) en de acties binnen Geweldloos Verzet (GV) kunnen ons handvaten aanreiken opdat wij een beter antwoord kunnen formuleren op probleemgedrag in een onderwijscontext. Wat zijn de noden op dit moment bij scholen, leerkrachten en ouders? Kan GV hier een oplossing bieden? Hoe brengen we een visieverandering teweeg? Hoe maken we de theorie concreet en toegankelijk? Wat is er nodig om GV op scholen door te voeren? Welke handvaten rijkt de theorie aan om een preventief kader te vormen tegen probleemgedrag? Welke maatregelen kunnen deze processen faciliteren?
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 720 | << page >> |
Sort by
|