Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Gedragsobservatie : inleiding tot systematisch observeren.
Author:
ISBN: 9001774954 Year: 1999 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werkboek gedragsobservatie : systematisch observeren en The Observer.
Authors: ---
ISBN: 9001774962 9789068905540 9068905546 Year: 1999 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren kun je observeren : je onderwijs afstemmen op de leerlingen.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789006951912 Year: 2012 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat kan ik doen om Dennis meer zelfvertrouwen te geven? Wat doet Brenda tijdens de les waardoor zij bijna nooit haar werk op tijd af heeft? Waardoor zijn de toetsscores in deze periode lager dan ik verwachtte? Leraren worden dagelijks geconfronteerd met voorvallen en ervaringen die vragen oproepen. Vragen die onderzoek kunnen uitlokken. Een goede leraar is een onderzoekende leraar die nieuwsgierig is en zichzelf vragen stelt bij de praktijk. Dit vraagt oefening en kennis. Deze uitgave helpt (aanstaande) leraren deze onderzoekende houding te ontwikkelen en in te zetten bij het afstemmen van hun onderwijs op de leerlingen. 'Leren kun je observeren' is de herziening van het succesvolle 'Observeren kun je leren', waarbij het accent nog meer ligt op de beroepspraktijk van leraren in het basis- en speciaal onderwijs. Het boek biedt informatie en tips bij het observeren van leerlingen, en voorbeelden die uitnodigen om zelf in de eigen praktijk op onderzoek te gaan. Bij de uitgave hoort een schat aan begeleidend materiaal zoals opdrachten, observatielijsten, checklists en instructieve filmpjes.


Book
Onderzoeksmethoden bij agogisch handelen
Author:
ISBN: 9066652438 Year: 1997 Publisher: Utrecht SWP


Book
Gedrag onder de loep : methodisch observeren in theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789046900994 Year: 2008 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologen en pedagogen stellen zichzelf vragen over menselijk gedrag. Is deze baby veilig gehecht aan zijn moeder? Hoe zijn cultuur en taalgebruik van adolescenten gerelateerd aan de ongelijkheid tussen de seksen? Om tot een gefundeerd antwoord op dit soort vragen te komen, is informatie nodig over het gedrag van mensen. En die informatie kun je verzamelen door te observeren. In zijn werk behandelt de auteur het observeren als wetenschappelijke methode. In deze methode worden verschillen tussen mensen blootgelegd door systematisch naar ze te kijken en hun gedrag te kwantificeren in termen van van duur, frequentie en intensiteit. Naast verschillende kwantitatieve meetmethodes komt ook de kwalitatieve etnografische methode aan bod. Vervolgens gaat de auteur uitgebreid in op het trainen van observatoren en presenteert hij een klinische toepassing van observatie. Het is een toegankelijke en eigentijdse inleiding voor studenten en professionals op het gebied van (ontwikkelings)psychologie, (ortho)pedagogiek en social work. De theorie wordt verhelderd aan de hand van casuïstiek en verwerkt door middel van studievragen aan het eind van ieder hoofdstuk


Book
Contact : leer- en oefenboek : interactie in beroepssituatie
Authors: --- ---
ISBN: 9055740993 9789055740994 Year: 1997 Publisher: Baarn : Intro,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieboek voor het middelbaar beroepsonderwijs voor verzorgende beroepen.


Book
Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren
Author:
ISBN: 9789024417889 Year: 2009 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de beroepspraktijk van de sociaal werker zijn observeren, registreren, rapporteren en interpreteren belangrijke basisvaardigheden. Op grond van observaties en interpretaties worden, vaak door begeleiders, hulpverleningsplannen opgesteld en bijgesteld. Op grond van rapportages worden, veelal door sociaal wetenschappers, beslissingen genomen over opname of ontslag van cliënten. De observaties, registraties, rapportages en interpretaties van de sociaal werkers hebben dus verstrekkende gevolgen voor de cliënten. Deze basisvaardigheden worden in het boek uiteengerafeld in subvaardigheden. Het uiteindelijke doel is om te komen tot een zo objectief mogelijke observatie en rapportage, die zowel in eenvoudige als in complexe hulpverleningssituaties uitgevoerd kunnen worden. In het boek wort de theorie behandeld die aan de hand van praktijkbeelden op de bijbehorende cd-rom toegepast en geoefend kan worden. De fragmenten op de cd-rom worden gebruikt om de theorie toe te passen. De videofragmenten komen uit verschillende beroepspraktijken. In het boek staan opdrachten die met de cd-rom uitgevoerd moeten worden. Op de cd-rom staan ook standaard observatie- en rapportagelijsten die ingevuld en geprint kunnen worden.


Book
Diagnostiek en planning in de hulpverlening : een dynamische cyclus
Author:
ISBN: 9789046901052 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Leren observeren : een introduktie in het gebruik van systematische gedragsobservaties
Authors: --- --- ---
ISBN: 9062835279 Year: 1997 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het derde en laatste deel wordt met name ingegaan op de training van de praktijk van het observeren. Bovendien wordt in een apart hoofdstuk ingegaan op het zelf ontwikkelen en trainen van een observatiesysteem. In het eerste deel wordt de lezer geïnformeerd over de theoretische achtergrond van het observeren in het algemeen en de verschillend te kiezen methoden van observatie. Bovendien worden de technische hulpmiddelen besproken. In het tweede deel worden enkele observatiesystemen als illustraties van de in het theoretisch gedeelte besproken observatiemethoden gepresenteerd.

Keywords

Observation (Educational method). --- Observation (Psychology). --- Psychology --- Research. --- Observatietechnieken. --- observeren --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational sciences --- Qualitative methods in social research --- onderzoeksmethoden --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- kwalitatief onderzoek --- gedragsobservatie --- OBSERVATIEONDERZOEK -- 370.4 --- OBSERVATIETECHNIEKEN -- 343.901 --- OBSERVATIEONDERZOEK -- 343.901 --- OBSERVATIETECHNIEKEN -- 370.4 --- Observation (Educational method) --- Observation (Psychology) --- Behavior --- 159.92 --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Psychological research --- Knowledge, Theory of --- Classroom observation --- Teachers --- Acceptance Process --- Acceptance Processes --- Behaviors --- Process, Acceptance --- Processes, Acceptance --- Research --- Training of --- #KVHB:Observatie --- 001.891.5 --- 159.94 --- Gedragsobservatie --- Observatiemethoden --- 159.98 --- Methodiek --- Observatietechnieken --- 616.07 )* Verpleegkundige diagnose --- observatiemethoden --- waarnemingsoefeningen --- 062317.jpg --- 300.6 --- informatieverwerving --- sociologisch onderzoek --- #KVHB:Gedrag --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Psychologie --- Kwalitatieve sociologische onderzoeksmethoden --- Pedagogiek --- 321.3 --- methodiek --- Methodologie --- Communicatieve vaardigheden --- Communicatie --- Observeren --- Man --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren


Book
Introductie tot de psychomotoriek
Author:
ISBN: 9789044124835 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht. In dit boek geeft Johan Simons een inleiding in de psychomotoriek, die de persoonlijkheid benadert vanuit het bewegen en de lichamelijkheid. Het gaat om een zesde, herziene uitgave, die meer aansluit bij de praktijk en een actualisering Biedt van de diagnostische elementen en psychomotorische doelstellingen. In een eerste deel belicht Simons de normale motorische ontwikkeling. Vervolgens gaat hij dieper in op de psychomotorische diagnostiek bij respectievelijk kinderen en volwassenen, met voor beide groepen tal van meetinstrumenten, en schetst hij de therapeutische doelstellingen. Ten slotte licht hij de technieken van psychomotorische opvoeding en therapie toe: psychomotorisch leren, didactiek van lezen en schrijven, bewegingspedagogiek en functietraining. Ook de houding van de therapeut, de 'evidence based' psychomotoriek en het wetenschappelijk onderzoek komen hier aan bod. Achteraan volgen een bibliografie en een register. Een erg compleet studieboek met duidelijke voorbeelden en illustraties. Geschikt voor studenten en hulpverleners Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Het probleem oplossend vermogen 2.4.Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Bilder Angst Test 3.2 ZelfconceptHoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en Therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by