Narrow your search

Library

UCLL (4)

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

Odisee (3)

VIVES (3)

AP (2)

DocAtlas (2)

KBR (2)

KDG (2)

EhB (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2012 (1)

2011 (1)

2009 (2)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Moeilijk voor zichzelf en de omgeving : kinderen met ODD/CD : vechten voor Tom en Shirley
Authors: --- ---
ISBN: 9789085750390 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe voed je een kind op dat niet lief kan zijn, dat altijd dwars ligt, en zijn omgeving terroriseert? Een kind met een oppositionele, opstandige (ODD) of een antisociale (CD) gedragsstoornis? Ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen de aanleg van een kind niet veranderen. Ze kunnen wel leren omgaan met het destructieve gedrag van een kind. En het belangrijkste: ze kunnen een kind leren om zichzelf beter in de hand te houden en het vaardigheden bijbrengen die het helpen zijn of haar agressie te beheersen. Kinderen met een gedragsstoornis dagen ons uit om creatief en vindingrijk te blijven in de opvoeding. Hoe voed je een kind op dat niet lief kán zijn, dat altijd dwars ligt, en zijn omgeving terroriseert? Een kind met een oppositionele, opstandige (ODD) of een antisociale (CD) gedragsstoornis? Ouders, leerkrachten en andere opvoeders kunnen de aanleg van een kind niet veranderen. Ze kunnen wel leren omgaan met het destructieve gedrag van een kind. En het belangrijkste: ze kunnen een kind leren om zichzelf beter in de hand te houden en het vaardigheden bijbrengen die het helpen zijn of haar agressie te beheersen. Kinderen met een gedragsstoornis dagen ons uit om creatief en vindingrijk te blijven in de opvoeding. Maar wat doe je als je desondanks geen vooruitgang boekt? Wat doe je met kinderen waartegen de maatschappij, waartegen broertjes en zusjes, waartegen ouders zelf beschermd moeten worden omdat deze een slecht ontwikkelde of helemaal geen gewetensfunctie hebben? Een kind als Tom dat het ene moment zijn armpjes om de nek van zijn moeder slaat omdat het dankbaar is dat zij zo zielsveel van hem houdt, en kort daarop met zijn duimen haar keel dichtdrukt om te onderzoeken hoe het is om de lucht uit iemand te persen. Wat doe je met een kind dat jou heel hard nodig heeft, maar een gevaar vormt voor zijn zus? (Bron: covertekst)


Book
Waar is de grens: omgaan met gedragsproblemen bij kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 9789020983067 Year: 2009 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Koppige kleuters, opstandige schoolkinderen, moeilijke tieners... Kinderen gaan allemaal weleens door een lastige periode. Maar wat als het moeilijke gedrag van je kind een dieperliggende oorzaak blijkt te hebben? En waar ligt de grens?Gedragsproblemen bij kinderen zijn een niet te onderschatten probleem. CD (Conduct Disorder) en ODD (Oppositional Defiant Disorder) komen naar schatting voor bij 5% van alle meisjes en 10% van alle jongens. Daarnaast vertonen heel wat andere kinderen moeilijk gedrag.Deze praktische gids laat stap voor stap zien hoe je de gedragsproblemen van je kind het beste kunt aanpakken.


Book
Minder dwars en driftig : opvoeden van kinderen met ODD en/of CD
Author:
ISBN: 9789088502637 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met ODD (oppositioneel opstandige gedragsstoornis) en CD (antisociale gedragsstoornis) zijn driftig, vertonen opstandig en agressief gedrag en zijn zeer moeilijk opvoedbaar. Hierdoor ontstaan er in de thuissituatie en daar buiten vaak ernstige problemen.Met dit boek kunnen ouders thuis aan de slag om deze problemen aan te pakken en in de toekomst (proberen) te voorkomen. Dit boek is geen vervanging van hulp. Het geeft uitleg over de stoornissen ODD en CD en biedt vooral veel handige en praktische informatie over de opvoeding en ontwikkeling van deze kinderen. Daarnaast krijgt men gerichte tips om problemen aan te pakken. Er wordt uitgebreid ingegaan op de basisregels in de opvoeding, het vergroten van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, sociale vaardigheden en verantwoordelijkheid en het leren beheersen van agressie.Ook is er aandacht voor hoe je er zelf als ouders in staat en hoe je met o.a. empathie en veel geduld een prettigere relatie met je kind opbouwt. En ook hoe je het voor de broertjes en zusjes gezellig kunt houden.


Book
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen
Author:
ISBN: 9789031362837 9789031368914 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. (Bron: www.bsl.nl)

Keywords

angst --- autisme --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- orthopedagogiek --- bodemloosheidsyndroom --- pedagogische psychologie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Jongeren met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- ADHD --- OOD --- borderline --- faalangst --- hechtingsstoornissen --- kinderen --- kinderen met emotionele problemen --- 467 --- Agressie --- Autisme --- Borderline persoonlijkheidsstoornis --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Hechtingsproblemen --- NLD Non-verbal Learning Disability --- ODD Oppositional Defiant Disorder --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Opvoeding --- 376 --- APOS --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- 101539.jpg --- Leerstoornissen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- PDD-NOS --- Niet-verbale leerstoornis --- Borderlinestoornis --- Behandeling --- Posttraumatische stressstoornis --- ODD --- Conduct disorder --- Jongeren --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Psychotrauma --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Jongere --- Kind --- ouder --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Film --- Autismespectrumstoornis

Listing 1 - 4 of 4
Sort by