Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Een theoretisch overzicht van drie theorieën (Gardner, 1985, 2001 & Noels, 2001) i.v.m. motivaties en attitudes bij vreemdetaalverwerving. Een overzicht van het inburgeringsbeleid in Vlaanderen en de werking van de Huizen van het Nederlands in Vlaanderen. Een veldonderzoek uitvoeren a.d.h.v. een enquête in de VDAB te Gent met bijhorende resultaten en conclusies. Middelen of methode: Voor het theoretische gedeelte werd opzoekingswerk verricht in werken van Gardner et al. om meer te weten te komen over motivaties en attitudes van de leerder tijdens de vreemdetaalverwerving. Het NT2-onderwijs, het inburgeringsbeleid en de wetgeving ivm integratie werden ook bestudeerd. Voor het praktische gedeelte werd een zelf opgestelde vragenlijst met 16 vragen voorgelegd aan 137 cursisten van alle niveau's in de VDAB te Gent. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat de VDAB te Gent heel wat verschillende nationaliteiten aantrekt. Alle cursisten rapporteerden via de vragenlijst over hun achtergrond, hun taalgebruik in verschillende situaties, hun motivatie en attitudes. Uit de vragen naar het taalgebruik van de NT2-leerders blijkt dat zij meestal hun moedertaal in combinatie met een andere taal/talen (meertalige praktijk) gebruiken om te communiceren. Uit de vragenlijst blijkt dat de NT2-leerders in de VDAB Gent Nederlands leren om zowel instrumentele als integratieve redenen. De vragenlijst wijst uit dat de NT2-leerders van de VDAB Gent, die nog niet lang in België verblijven, een positieve attitude tegenover het Nederlands hebben. De NT2-leerders die al langer dan 3 jaar in België verblijven typeren het Nederlands vooral als een moeilijke taal.
Attitudes. --- Inburgering. --- Instrumentele motivatie. --- Integratie. --- Integratieve motivatie. --- Kimberly A. Noels. --- Nederlands als Tweede Taal (NT2). --- Robert C. Gardner. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- Taalgebruik. --- VDAB, Gent.
Choose an application
Het lessenpakket 'Auditieve discriminatie voor anderstaligen', als onderdeel van 'Verstaanbaarheid in de praktijk', is opgesteld door 4 logopedisten die binnen het vakgebied Nederlands als tweede taal (NT2) actief zijn. Hun doelstelling is de verstaanbaarheid bij anderstaligen te verbeteren. Uit de praktijk blijkt dat het aspect verstaanbaarheid bij de NT2 cursisten onvoldoende spontaan evolueert. Vanuit het uitgangspunt dat auditieve discriminatie één van de vereisten is om tot een goede verstaanbaarheid te komen, is er gekozen om hiervoor een lessenpakket te ontwikkelen voor lesgevers NT2 of individuele remediëring. De lessen zijn gebruiksklaar, nemen niet veel tijd in beslag (± 15 minuten) en zijn meermaals uitgetest met positief resultaat. De handleiding bevat uitgewerkte lessen, aangevuld met bijbehorende klankplaten en grafeemkaartjes (op de Acco-website). Met het oefenboek kunnen klankreeksen uit het Nederlands geoefend worden die moeilijk zijn voor veel anderstaligen. Hierbij hoort de audio-cd waarmee men aan de uitspraak kan werken. Ook bevat het oefenboek veel invul- en leesoefeningen voor in de klas.
anderstaligen --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- fonetiek --- Adult education. Lifelong learning --- Didactics of Dutch --- uitspraak --- Nederlands als tweede taal ( NT2 ) --- schoolmethoden NT2 --- 841 --- Anderstalige nieuwkomers --- Auditieve discriminatie --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Nederlands --- Uitspraak --- #KVHB:Nederlands voor anderstaligen --- 838.5 --- NT2 --- Nederlands voor anderstaligen --- verstaanbaarheid --- Uitspraak * --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Nederlands als tweede taal --- Taalvaardigheid --- Anderstaligen --- Anderstalige --- Oefening
Choose an application
Het leerwoordenboek nederlands is een basiswoordenboek Nederlands voor beginnende cursisten Nederlands als tweede taal. Het behandelt ruim 2700 woorden. Dit zijn grotendeels hoogfrequente woorden, afkomstig uit de gangbare NT2-basismethoden. Dit woordenboek geeft voor alle opgenomen trefwoorden een omschrijving en/of een synoniem of tegenstelling, en een voorbeeldzin.
Didactics of Dutch --- woordenschat --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- 475.2 --- 831 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Tweedetaalverwerving --- Woordenboeken --- Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Encyclopedische werken enz. * --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen
Choose an application
In Woordenschat worden alle aspecten van de woordenschatdidactiek uitvoerig behandeld en toegelicht met veel praktijksuggesties. De problematiek van anderstalige kinderen komt zoveel mogelijk geïntegreerd aan de orde. Er is wel aparte aandacht voor de tweedetaalverwerving en NT2-methoden. Het boek gaar in op de taalverwerving van kinderen en de ontwikkleing can het woordgeheugen en bespreekt uitvoerig de verschillende strategieën die kinderen hanteren bij het leren van nieuwe woorden. ...
475.2 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Taalontwikkeling --- Toetsen --- Tweedetaalverwerving --- Woordenschat --- 471.41 --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- woordenschat --- basisonderwijs --- didactiek van het Nederlands
Choose an application
Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat alle leraren in het basisonderwijs, voortgezet en beroepsonderwijs aandacht besteden aan woordenschat en zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen.
Taal en verbale expressie. --- Taalonderwijs; Nederlandse taal. --- Anderstalige nieuwkomers. --- Didactiek (Vakdidactiek). --- Kleuteronderwijs. --- Lager onderwijs. --- Lezen. --- Luisteren. --- Meertaligheid (Tweetaligheid). --- Nederlands als Tweede Taal (NT2). --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen). --- Schrijven. --- Spreuken. --- Taal. --- Taalbeleid. --- Taalbeschouwing. --- Taalvaardigheid. --- NT2. --- Woordenschat. --- Woordenschatonderwijs. --- Tweedetaalverwerving. --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- talenonderwijs --- woordenschat --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Taalonderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Anderstalige nieuwkomers --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Schrijven --- Spreken --- Taal --- Taalbeleid --- Taalbeschouwing --- Taalvaardigheid --- Nt2 --- woordenschatonderwijs --- Tweedetaalverwerving --- 456.1 --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- PXL-Education 2014 --- taalvaardigheid --- communicatievaardigheden --- leerprocessen --- basisonderwijs --- Woordenschat --- Onderwijs --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Interactief onderwijs --- Nederlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
icatie van lezingen van het gelijknamig symposium te Tilburg (Letterenfaculteit Universiteit van Tilburg) op 23 januari 2002
Didactics of Dutch --- leesproblemen --- lezen --- Makkelijk lezen --- Leesproblemen --- 475.26 --- Basisonderwijs --- Gebarentaal --- Hoger onderwijs --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Makkelijk lezen (Moeilijk lezenden) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Secundair onderwijs --- Volwasseneneducatie --- 433.7 --- 464 --- Leesvaardigheid --- Lezen --- Nederlands als tweede taal --- Taal --- Leesopvoeding --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Lezen) --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Leesprobleem
Choose an application
20 p.
Orthopedagogics --- logopedie --- meertaligheid --- Didactics of languages --- taalstoornissen --- #KVHB:Taalstoornissen --- #KVHB:Tweetaligheid --- kinderen --- taalontwikkelingsstoornissen --- 464.1 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Nederlands --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Taalproblemen --- Meertalig onderwijs --- Zorgverbreding --- Allochtonen --- Taalstoornissen --- Taalvaardigheid --- Taalverwerving --- Diagnose --- Therapie --- Meertalige kinderen --- Taalprobleem --- Allochtoon --- Autochtoon --- Meertalig kind --- Taalstoornis --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Voor veel kinderen die naar de basisschool gaan, is Nederlands niet hun enige of eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweedetaalverwerving,in het bijzonder van het Nederlands. Er wordt aandacht besteed aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren.In deze derde, grondig herziene druk is er onder andere meer aandacht voor tweetaligheid, voor verschillende strategien om taal te leren, voor taalverwervingsgericht onderwijs dat effectief is voor alle leerlingen, en voor nieuwe ontwikkelingen omtrent de organisatie van het onderwijs en taalbeleid. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschreven voor pabo-studenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst, met vragen en opdrachten, kan zowel in groepsverband als individueel doorge-nomen worden. Elk hoofdstuk bevat een zelftoets. Daarmee is dit boek een uitstekend hulpmiddel om de didactiek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in de vingers te krijgen.
NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; didactiek --- Taalverwerving --- #PBIB:+111.24 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Nederlands --- Tweedetaalverwerving --- 475.29 --- Nederlands als tweede taal --- NT2 --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- taaldidactiek --- Nederlands tweede taal --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Taalopvoeding --- taalbeleid --- nieuwkomers --- Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education --- tweedetaalverwerving
Choose an application
Een beginnersmethode NT2 voor hoogopgeleide anderstaligen. Aan de hand van dialogen, spreek-en schrijfopdrachten, vormoefeningen, teksten, filmpjes en liedjes werkt de student toe naar niveau A2. Op de bijgeleverde audio-cds staan dialogen en uitspraakoefeningen.
Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Dutch language --- Study and teaching --- Foreign speakers --- 475.2 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Tweedetaalverwerving --- Nederlands --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Contains audio-visual material --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language - Study and teaching - Foreign speakers --- Didactics of Dutch
Choose an application
471.41 --- 477.2 --- Drama --- Dramatische expressie(Dramatische vorming) --- Kleuteronderwijs --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Poppenspel --- Spelontwikkeling --- Circus --- Dierentuinen --- Dramatische expressie --- Dromen --- Emoties (Gevoelens) --- Familie --- Handboek/cursus --- Kennismakingsspelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Reizen --- Toveren --- Wonen --- Taal en verbale expressie --- Contains audio-visual material --- Kleutersschool: dramatische vorming --- Dramatische vorming --- Rollenspel --- Ontwikkelend onderwijs --- Spelen --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Spel --- Dramatische vorming. --- Dramatische werkvormen. --- Spel. --- Tweedetaalverwerving.
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|