Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Een provinciaal beleid voor het sociaal-cultureel werk : verwachtingen en visies
Author:
ISBN: 9070369087 9789070369088 Year: 1982 Publisher: Place of publication unknown Interprovinciale Cultuurraad voor Vlaanderen vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het Stuttgarts vermeend zelfportret van Rembrandt. Archivalia van een wetenschappelijk onderzoek
Author:
ISBN: 9065695702 Year: 1992 Volume: jrg 52, nr 1 Publisher: Brussel Koninklijke academie voor wetenschappen, letteren en schone kunsten van België


Book
Folk (music) education : naar een didactiek van de folk
Authors: --- ---
ISBN: 9789044138757 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Prometheus zoekt Aquarius : Reflecties over creatief muziekonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9068531468 Year: 2000 Publisher: Peer Alamire


Book
Over het leren van de kunst : naar een veelzijdig en innovatief deeltijds kunstonderwijs
Author:
ISBN: 9782509037022 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

William Ploegaert, directeur van de academie KADE Beeldende Kunsten van Deinze, wil vanuit zijn ruime ervaring als leraar-kunstenaar en directeur inspiratie bieden aan al wie in de toekomst wil werken aan een academie dko voor beeldende en audiovisuele kunsten. Geïnspireerd door kunstenaars en pedagogen uit verschillende perioden, staat hij stil bij hoe je dat doet: een academie ‘maken’.Hoe zet je een visie voor de academie uit die je vervolgens vertaalt in een artistiek-pedagogisch plan? Welke methode kies je als basis van je werking? Hoe organiseer je je academie in de praktijk, in het gebouw dat je ter beschikking hebt? En hoe kun je de nieuwe onderwijsdoelen evalueren bij je leerlingen?Voor al deze thema’s reikt de auteur zowel achtergrond aan als praktische verwijzingen naar regelgeving of leerplan. Met ‘checks & challenges’ nodigt hij de lezer uit om zijn eigen praktijk te bevragen en te herdenken.Dit boek wil zowel aspirant-leraren als ervaren leraren-kunstenaars en teams aansporen om tot een visie en werkvormen te komen die het dko of het onderwijzen van (de) kunst midden in de actualiteit plaatsen.


Book
Muzische vorming, expressie : wat leren ze ervan ?
Authors: --- ---
ISBN: 9031706035 Year: 1984 Volume: vol nr. 5 Publisher: Averbode Altiora


Book
Muziekonderwijs in de Praktijk
Author:
ISBN: 9063251823 Year: 1982 Publisher: Katwijk aan Zee Servire


Book
Methodiek : kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789090249650 Year: 2009 Publisher: Leuven Mooss

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds het begin van de jaren tachtig timmert Mooss aan een grondig onderbouwde kunsteducatie. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring, op systemen die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar die je niet kan vernieuwen en moeilijk kan aanpassen aan complexe situaties omdat je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek. De kern van deze publicatie bestaat uit de methodiek die indertijd door Jan De Braekeleer werd vastgelegd voor Mooss en Wisper. Ondertussen zijn we echter zowat een kwarteeuw verder en hebben we ons werkterrein en aanpak aan de veranderende tijden aangepast met een verruiming naar musea en erfgoed, gezinnen, kunsteducatieve producten, participatiepro­jecten en festivals.


Book
Leren met de muzen : richting geven aan muzische vorming op school
Author:
ISBN: 9782509010087 Year: 2011 Volume: *1 Publisher: Brussel Brussel Politeia OVSG (Onderwijssecretariaat van de Steden en gemeenten van de Vlaamse gemeenschap)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nieuwe OVSG-wijzer voor het basisonderwijs reikt een kader aan waarin de muzen tot leven kunnen komen, in elke klas, in elke school. Het hele schoolteam vindt hier de elementen om een visie op muzische vorming te ontwikkelen en uit te bouwen. Leren met de muzen zet de individuele leraar aan om muzisch te werken met kinderen en om daar samen van te genieten. De publicatie richt zich op de klaspraktijk en op het ondersteunende schoolbeleid.Wat betekent het wanneer muzische vorming een priori­teit is waar we als team werk van willen maken? We zoeken antwoorden op drie vragen:Waarom zijn we met muzische vorming bezig?Wat houdt een goede muzische klas- en schoolpraktijk in?Hoe geef je dit vorm in de praktijk?


Book
Geen school zonder muze : muzisch-creatieve vorming in het secundair onderwijs
Author:
ISBN: 9020961047 Year: 2005 Volume: 14 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. Muzisch-creatieve vorming houdt meer in dan met leerlingen naar een filmvoorstelling gaan of met enkelen muziek of toneel maken. Het is een algemene vorming die stelselmatig opgebouwd wordt en waarbij ook het diepste wezen van de mens wordt geraakt. Creativiteit omvat het opzetten van een verbeeldingsactiviteit die zowel originele als waardevolle resultaten oplevert. Bovendien is meermaals bewezen dat creativiteit geleerd kan worden, dat je het dus niet alleen moet 'hebben'. Via de vakoverschrijdende eindtermen muzisch-creatieve vorming kunnen we leerlingen uit alle richtingen van het secundair onderwijs waarden bijbrengen die hen in staat stellen om onder meer beter in groep te functioneren. Ook maken ze zich zo methodieken eigen om met veel ondernemingszin zelfstandig, levenslang te leren. Het boek is opgebouwd volgens steeds terugkerende principes - evoluerend van concreet naar abstract - gebaseerd op het ervaringsleermodel van David Kolb. In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by