Listing 1 - 10 of 1711 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Probleemstelling: Het zal je maar overkomen. Je leidt een gelukkig leven en plots overkomt je die ene gebeurtenis die de rest van je leven ingrijpend zal veranderen.Mensen met een niet- aangeboren hersenletsel krijgen te maken met tal van moeilijkheden en problemen. Door onder andere de toenemende draaglast komen die mensen in onze voorziening terecht. Een vaak voorkomend probleem is de verschraling van hun netwerk. Vroegere vrienden komen niet meer, kennissen haken af, ook familieleden komen minder vaak op bezoek. Tot van het netwerk van mensen met NAH nauwelijks iets over blijft.Graag wil ik op zoek gaan naar de achterliggende betekenis, het achterliggende verhaal, de redenen waarom mensen achterblijven, van verschraling van het netwerk bij mensen met een niet- aangeboren hersenletsel, gezien vanuit de contextuele theorie, aan de hand van een casestudie.Wat kan ertoe bijdragen om het netwerk van mensen met NAH beter in stand te houden, gezien vanuit de contextuele benadering, rekening houdend met ieders invalshoek?Hoe kan de balans tussen geven en ontvangen in beweging komen zodat ook mensen met NAH kunnen geven? Conclusies: In mijn werk heb ik samengewerkt met Geert.Hij heeft een recent hersenletsel en verblijft in de voorziening waar ik stage liep.Doorheen mijn werk ben ik veel te weten gekomen over de contextuele theorie van Nagy en over de toepassing ervan in de praktijk.Op die manier kon ik met mijn werk ook de theoretische kaders aan andere mensen doorgeven. Gaandeweg leerde ik Geert en zijn levensverhaal beter kennen en kon ik het plaatsen in de contextuele theorie van Nagy.Ook Geert kreeg inzicht in zijn eigen functioneren, zijn eigen levensverhaal, zijn sociaal netwerk en zijn balans van geven en ontvangen.Samen zagen we wat goed ging en wat minder goed en zochten we naar gepaste antwoorden op de problemen die zich voordeden.Later ontmoette ik ook twee mensen uit de context van Geert en leerde ook hun beleving rond Geert, zijn handicap en de voorziening en haar beleid kennen.Ook hieruit kon ik een aantal ideeën putten en die dan op hun beurt opnieuw in doelstellingen omzetten.Ik heb geleerd hoe we in de voorziening contextgericht werken en wat de beleving hierrond is bij het begeleidend personeel. Ook ben ik te weten gekomen hoe we mensen beter kunnen ondersteunen in het onderhouden van hun sociaal netwerk en op welke manier zij opnieuw kunnen geven opdat de balans van geven en ontvangen in beweging komt..Tot slot heb ik de mogelijkheden van de voorziening bekeken op structureel vlak.Hier heb ik uit geconcludeerd dat het niet altijd even gemakkelijk is om contextgericht te werken als je weinig middelen hebt. Er kunnen nog een aantal dingen aangepast worden maar de voorziening is zeker en vast op goede weg.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 1711 | << page >> |
Sort by
|