Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Nieuwsgierigheid is de motor van het leren, zo weten we uit hersenonderzoek. Leerlingen die nieuwsgierig zijn, stellen graag vragen. Door het inzetten van beeld voelen ze zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt enorm bij het aanleren van een nieuwe taal.
Taalonderwijs ; didactiek --- NT2 ; didactiek --- Vreemdetalenonderwijs --- NT2 --- Nederlands --- Didactische werkvormen --- Nederlands als tweede taal --- Beeldcommunicatie --- Werkvormen --- Nt2 --- taalonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- Werkvorm
Choose an application
Praktisch studieboek voor (beginnende) docenten die volwassen anderstaligen de Nederlandse taal moeten leren. Hoe richt je je NT2-les het beste in? Heb je je klassenmanagement goed op orde? Hoe geef je de beste feedback? Hoe ga je om met je leergang? Houd je wel genoeg rekening met de verschillen per leerling? Kun je zelfstudie succesvol inzetten? Het beroep van de NT2-docent vraagt om een flexibele houding en om een goed inzicht in zowel de stof als in de leerder, kortom: lesvaardigheid. Dit boek biedt de (beginnende) NT2-docent praktische handvatten die hem of haar direct helpen bij het kundig en efficiënt lesgeven aan anderstaligen, waarbij bovendien volop rekening wordt gehouden met de verschillende belangen, wensen en achtergronden van de leerders. In LESvaardig worden aan de hand van herkenbare situaties uit de lespraktijk didactische competenties uitgelicht. De gebruiker krijgt opdrachten aangereikt die hem of haar helpen bij het verwerven van inzicht in verschillende les- en leerprocessen. Ook wordt in LESvaardig aangezet tot reflectie op het eigen handelen en gestimuleerd tot uitwisseling van ervaringen met studiegenoten of collega's. Dit boek geeft de docent ideeën die direct in de les kunnen worden toegepast over uiteenlopende onderwijsaspecten, van het controleren van presentie tot het zorgen voor input en het opgeven van huiswerk. Het staat vol met praktische tips voor succesvolle NT2-lessen en voor een betere begeleiding van anderstaligen bij het leren van de Nederlandse taal.
Didactiek. --- Tweede taal. --- tweede-taalverwerving --- Didactics of Dutch --- didactische processen --- competentiemanagement --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- NT2 ; didactiek --- NT2 --- tweedetaalverwerving --- Nederlands als tweede taal --- Didactiek --- Néerlandais (langue) --- Langues --- Étude et enseignement
Choose an application
Dit boek is een handleiding voor een systematische aanpak van de spreeklessen. Naast wat theoretische hoofdstukken is er grote aandacht voor de lespraktijk: het rollenspel, oefeningen, taken, werkbladen, buitenschoolse opdrachten...
Didactics of Dutch --- didactiek --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- NT2 ; didactiek --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal) --- Jeux de rôle Rollenspel --- Parler Spreken --- Vocabulaire Woordenschat --- Cours de langue Taalcursus --- Communication Communicatie --- #KVHA:Spreekvaardigheid; Nederlands --- 485.1 --- Didactiek --- NT2 --- Rollenspel --- Spreekvaardigheid --- Spreken --- Mondelinge communicatie --- Spreekkunst --- spreken --- verbale expressie --- Nederlandse taal- en letterkunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
ADHD --- Kinderpsychologie --- dikke kinderen --- dissociatieve stoornissen --- fobie --- in vitro fertilisatie --- jeugddelinquentie --- jeugdpsychologie --- pedagogiek --- sociale psychiatrie --- 416.1 --- Jeugd(Jongeren) --- Kinderen --- Münchhausensyndroom --- Nagy --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- allochtonen --- beroepskeuze --- fobieën --- gokverslaving --- in-vitrofertilisatie --- kinderpsychologie --- kunstmatige inseminatie --- leergeschiktheidstest --- migranten --- opvoeding --- ouder-kind relatie --- psychologie --- sociale angst --- zelfwaardering --- Beroepskeuzebegeleiding --- Delinquenten --- Gokverslaving --- Jeugdpsychologie --- NT2-didactiek --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie --- Zelfwaardering --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Jeugdpsychologie. --- Kinderpsychologie. --- Developmental psychology
Choose an application
NT2-docenten hebben vaak te maken met zeer heterogene groepen cursisten: hoog- en laagopgeleiden worden ongeacht hun aanvangsniveau of land van herkomst bij elkaar in een groep geplaatst. Vanaf 2007 is hier met de invoering van de Wet inburgering nog een extra variabele aan toegevoegd: een grote groep oudkomers, die verplicht is om in te burgeren, stroomt in. Deze groep vraagt om een heel nieuwe invulling van het NT2-onderwijs. Met Taal leren op maat leren NT2-docenten hoe ze gedifferentieerd les kunnen geven, gericht op de leervragen van individuele cursisten en op de opdrachten in het inburgeringsexamen. De functionaliteit van het leren is hierbij het uitgangspunt: taal wordt als middel gezien en niet als doel. Dat betekent dat er geen lessen óver het Nederlands gegeven worden, zoals theoretische lessen over grammatica. De cursisten hebben weinig kennis over het Nederlands nodig, maar vooral vaardigheid in het gebruik. (Bron: covertekst)
Nederlands --- Nederlands voor anderstaligen --- Taalvaardigheid. --- Didactiek. --- gedifferentiëerd onderwijs --- volwasseneneducatie --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Adult education. Lifelong learning --- Didactics of Dutch --- didactiek --- Didactiek van het Nederlands --- Volwasseneneducatie. Permanente vorming --- Alfabetisering --- Allochtonen --- Communicatie-mondeling --- Communicatie-schriftelijk --- NT2 --- NT2-didactiek --- Nederlands 838.5 --- Taal --- Woordenschat --- Woordenschatond.-allochtonen --- 100745.jpg --- Nederlandse taal voor anderstaligen ; didactiek --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- Didactiek
Choose an application
Voor veel kinderen die naar de basisschool gaan, is Nederlands niet hun enige of eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweedetaalverwerving,in het bijzonder van het Nederlands. Er wordt aandacht besteed aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren.In deze derde, grondig herziene druk is er onder andere meer aandacht voor tweetaligheid, voor verschillende strategien om taal te leren, voor taalverwervingsgericht onderwijs dat effectief is voor alle leerlingen, en voor nieuwe ontwikkelingen omtrent de organisatie van het onderwijs en taalbeleid. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschreven voor pabo-studenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst, met vragen en opdrachten, kan zowel in groepsverband als individueel doorge-nomen worden. Elk hoofdstuk bevat een zelftoets. Daarmee is dit boek een uitstekend hulpmiddel om de didactiek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in de vingers te krijgen.
NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; didactiek --- Taalverwerving --- #PBIB:+111.24 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Nederlands --- Tweedetaalverwerving --- 475.29 --- Nederlands als tweede taal --- NT2 --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- taaldidactiek --- Nederlands tweede taal --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Taalopvoeding --- taalbeleid --- nieuwkomers --- Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education --- tweedetaalverwerving
Choose an application
Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij over de juiste kennis, vaardigheden en houding beschikken om goed te kunnen functioneren in een cultureel diverse omgeving. Interculturele communicatie in de NT2-les helpt docenten om samen met hun cursisten interculturele competentie te ontwikkelen.Dit boek behandelt op praktische wijze vele aspecten van interculturele communicatie in de NT2-les. Ieder hoofdstuk begint met een Vlaamse en een Nederlandse casus waarin sprake is van een situatie die veel blootlegt over culturele waarden en interculturele communicatie. In de theoretische toelichting van de casussen worden vervolgens de verschillende manieren belicht waarop culturele diversiteit een rol kan spelen in het NT2-onderwijs. Hierna volgen reflectieopdrachten die docenten uitdagen om zich bewust te worden van hun eigen waarden en houding. Ieder hoofdstuk sluit af met praktische suggesties om samen met cursisten bewustwording te stimuleren en kennis en ervaringen te delen. Bij dit boek hoort een website met nuttige links en formulieren voor het plannen van verder leren in de praktijk, individueel en met het team.Interculturele communicatie in de NT2-les is geschikt voor (toekomstige) NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen die meer willen weten over hoe ze aan hun kennis, houding en vaardigheden kunnen werken op het gebied van interculturele communicatie. Het boek is ook nuttig voor andere betrokkenen in het NT2-werkveld die regelmatig contact hebben met volwassen tweedetaalleerders.https://www.coutinho.nl/nl/interculturele-communicatie-in-de-nt2-les-9789046906262
NT2 --- communicatie --- gezag --- didactiek --- lesgeven --- culturele diversiteit --- interculturele communicatie --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- NT2 ; didactiek --- Interculturele communicatie --- * 838.5 --- Nederlands voor anderstaligen --- PXL-Central Office 2019 --- intercultureel onderwijs --- communicatievaardigheden --- Didactics of Dutch --- Communicatie --- diversiteit --- Didactiek --- 371 --- Nederlands als tweede taal --- 371.300 --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit
Choose an application
Literatuur is een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen. Veel docenten gebruiken literatuur voornamelijk om leesvaardigheid te trainen. Ook voor het verbeteren van andere vaardigheden is literatuur echter van onschatbare waarde. Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan. In één oogopslag is duidelijk wat er geoefend wordt en wat daarvoor nodig is. Actief met taalvaardigheid biedt uitkomst om op een speelse en actieve manier de leerlingen de vaardigheden luisteren, schrijven, lezen en spreken te laten oefenen. Aan de hand van genres als drama, poëzie, stripverhalen, detectives, sprookjes, autobiografie en media worden 60 werkvormen gegeven die taaloverstijgend zijn, waarbij de nadruk ligt op de productieve vaardigheden. Per werkvorm staat aangegeven vanaf welk ERK niveau deze is toe te passen. Dit varieert vanaf niveau A1 t/m C1. De uitgave past in de serie van Actief met Taal.Uit: www.coutinho.nl
Didactics of Dutch --- taalbeleid --- literatuur --- taalvaardigheid --- Taalverwerving --- Interactief taalonderwijs --- Literatuuronderwijs --- Didactische werkvormen --- Frans --- Nederlands --- Engels --- literaire genres --- NT2 --- 456.1 --- didactiek --- Leesopvoeding --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalonderwijs --- Didactische werkvorm --- Interactief onderwijs --- Taal --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Taalvaardigheid. --- Literatuuronderwijs. --- Voortgezet onderwijs. --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- Teacher education. Teacher's profession --- Secondary education --- Literaire genres --- Nederlandse taal ; didactiek --- NT2 ; didactiek --- Nederlandse taal ; taalvaardigheid
Choose an application
spreken --- Didactics of Dutch --- Phonetics --- spreken in het openbaar --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- NT2 didactiek --- #KVHA:Fonetiek Nederlands --- #KVHA:Uitspraak Nederlands --- #KVHB:Nederlands uitspraak --- Nederlands: uitspraakonderwijs --- #KVHA:Uitspraak; Nederlands --- #KVHA:Fonetiek; Nederlands --- Nederlandse taal voor anderstaligen. --- #KVHB:Nederlands; uitspraak --- #KVHB:Tweetaligheid --- 838.5 --- Didactiek --- Nederlands --- Taalonderwijs --- Taalvaardigheid --- Uitspraak --- 841 --- uitspraak --- Nederlands voor anderstaligen --- Nederlandse taal --- didactiek. --- oefeningen. --- Dutch language --- Néerlandais (Langue) --- Textbooks for foreign speakers --- Manuels pour allophones --- Phonétique --- NEERLANDAIS (LANGUE) --- PRONONCIATION --- ETUDE ET ENSEIGNEMENT
Choose an application
Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.
Allochtonen. --- Diversiteit. --- Onderwijsparticipatie. --- nieuwkomers --- anderstaligen --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- tweede-taalverwerving --- culturele diversiteit --- Didactics of Dutch --- Sociolinguistics --- NT2 ; didactiek --- NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; secundair onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; secundair onderwijs --- Nederlands --- didactiek --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- cultuurverschillen --- NT2 --- Intercultureel onderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- Tweedetaalverwerving --- 474.6 --- Anderstaligen --- Taalvaardigheid --- Taalachterstand --- Taalonderwijs --- Anderstalige nieuwkomers --- 838.5 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- multiculturele samenleving --- 376.7 --- 454.6 --- #PBIB:+105.30 --- Nederlands voor Anderstaligen --- 325 --- intercultureel onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2014 --- methodiek : onderwijs --- Onderwijs --- Didactiek --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Immigranten --- Begeleiding --- Anderstalige nieuwkomer --- OKAN --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Immigrant
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|