Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Taal in beeld : 45 taalgerichte werkvormen bij beeldmateriaal
Authors: --- ---
ISBN: 9789046907061 Year: 2019 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuwsgierigheid is de motor van het leren, zo weten we uit hersenonderzoek. Leerlingen die nieuwsgierig zijn, stellen graag vragen. Door het inzetten van beeld voelen ze zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt enorm bij het aanleren van een nieuwe taal.


Book
LESvaardig : basisdidactiek NT2
Author:
ISBN: 9789461058614 9461058616 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktisch studieboek voor (beginnende) docenten die volwassen anderstaligen de Nederlandse taal moeten leren. Hoe richt je je NT2-les het beste in? Heb je je klassenmanagement goed op orde? Hoe geef je de beste feedback? Hoe ga je om met je leergang? Houd je wel genoeg rekening met de verschillen per leerling? Kun je zelfstudie succesvol inzetten? Het beroep van de NT2-docent vraagt om een flexibele houding en om een goed inzicht in zowel de stof als in de leerder, kortom: lesvaardigheid. Dit boek biedt de (beginnende) NT2-docent praktische handvatten die hem of haar direct helpen bij het kundig en efficiënt lesgeven aan anderstaligen, waarbij bovendien volop rekening wordt gehouden met de verschillende belangen, wensen en achtergronden van de leerders. In LESvaardig worden aan de hand van herkenbare situaties uit de lespraktijk didactische competenties uitgelicht. De gebruiker krijgt opdrachten aangereikt die hem of haar helpen bij het verwerven van inzicht in verschillende les- en leerprocessen. Ook wordt in LESvaardig aangezet tot reflectie op het eigen handelen en gestimuleerd tot uitwisseling van ervaringen met studiegenoten of collega's. Dit boek geeft de docent ideeën die direct in de les kunnen worden toegepast over uiteenlopende onderwijsaspecten, van het controleren van presentie tot het zorgen voor input en het opgeven van huiswerk. Het staat vol met praktische tips voor succesvolle NT2-lessen en voor een betere begeleiding van anderstaligen bij het leren van de Nederlandse taal.


Book
Leren spreken : een didactische handleiding voor docenten NT2
Authors: ---
ISBN: 9062831486 9789062831487 Year: 1999 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een handleiding voor een systematische aanpak van de spreeklessen. Naast wat theoretische hoofdstukken is er grote aandacht voor de lespraktijk: het rollenspel, oefeningen, taken, werkbladen, buitenschoolse opdrachten...


Book
Taal leren op maat : effectief lesgeven aan NT2-cursisten
Authors: ---
ISBN: 9789046900383 Year: 2007 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

NT2-docenten hebben vaak te maken met zeer heterogene groepen cursisten: hoog- en laagopgeleiden worden ongeacht hun aanvangsniveau of land van herkomst bij elkaar in een groep geplaatst. Vanaf 2007 is hier met de invoering van de Wet inburgering nog een extra variabele aan toegevoegd: een grote groep oudkomers, die verplicht is om in te burgeren, stroomt in. Deze groep vraagt om een heel nieuwe invulling van het NT2-onderwijs. Met Taal leren op maat leren NT2-docenten hoe ze gedifferentieerd les kunnen geven, gericht op de leervragen van individuele cursisten en op de opdrachten in het inburgeringsexamen. De functionaliteit van het leren is hierbij het uitgangspunt: taal wordt als middel gezien en niet als doel. Dat betekent dat er geen lessen óver het Nederlands gegeven worden, zoals theoretische lessen over grammatica. De cursisten hebben weinig kennis over het Nederlands nodig, maar vooral vaardigheid in het gebruik. (Bron: covertekst)


Book
Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789006955231 Year: 2013 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor veel kinderen die naar de basisschool gaan, is Nederlands niet hun enige of eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweedetaalverwerving,in het bijzonder van het Nederlands. Er wordt aandacht besteed aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren.In deze derde, grondig herziene druk is er onder andere meer aandacht voor tweetaligheid, voor verschillende strategien om taal te leren, voor taalverwervingsgericht onderwijs dat effectief is voor alle leerlingen, en voor nieuwe ontwikkelingen omtrent de organisatie van het onderwijs en taalbeleid. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschreven voor pabo-studenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst, met vragen en opdrachten, kan zowel in groepsverband als individueel doorge-nomen worden. Elk hoofdstuk bevat een zelftoets. Daarmee is dit boek een uitstekend hulpmiddel om de didactiek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in de vingers te krijgen.


Book
Interculturele communicatie in de NT2-les
Author:
ISBN: 9789046906262 9046906264 Year: 2018 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij over de juiste kennis, vaardigheden en houding beschikken om goed te kunnen functioneren in een cultureel diverse omgeving. Interculturele communicatie in de NT2-les helpt docenten om samen met hun cursisten interculturele competentie te ontwikkelen.Dit boek behandelt op praktische wijze vele aspecten van interculturele communicatie in de NT2-les. Ieder hoofdstuk begint met een Vlaamse en een Nederlandse casus waarin sprake is van een situatie die veel blootlegt over culturele waarden en interculturele communicatie. In de theoretische toelichting van de casussen worden vervolgens de verschillende manieren belicht waarop culturele diversiteit een rol kan spelen in het NT2-onderwijs. Hierna volgen reflectieopdrachten die docenten uitdagen om zich bewust te worden van hun eigen waarden en houding. Ieder hoofdstuk sluit af met praktische suggesties om samen met cursisten bewustwording te stimuleren en kennis en ervaringen te delen. Bij dit boek hoort een website met nuttige links en formulieren voor het plannen van verder leren in de praktijk, individueel en met het team.Interculturele communicatie in de NT2-les is geschikt voor (toekomstige) NT2-docenten in Nederland en Vlaanderen die meer willen weten over hoe ze aan hun kennis, houding en vaardigheden kunnen werken op het gebied van interculturele communicatie. Het boek is ook nuttig voor andere betrokkenen in het NT2-werkveld die regelmatig contact hebben met volwassen tweedetaalleerders.https://www.coutinho.nl/nl/interculturele-communicatie-in-de-nt2-les-9789046906262


Book
Actief met taalvaardigheid : werken met literaire genres in de klas
Author:
ISBN: 9789046904992 9789046966181 9046966186 9046904997 Year: 2015 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Literatuur is een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen. Veel docenten gebruiken literatuur voornamelijk om leesvaardigheid te trainen. Ook voor het verbeteren van andere vaardigheden is literatuur echter van onschatbare waarde. Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan. In één oogopslag is duidelijk wat er geoefend wordt en wat daarvoor nodig is. Actief met taalvaardigheid biedt uitkomst om op een speelse en actieve manier de leerlingen de vaardigheden luisteren, schrijven, lezen en spreken te laten oefenen. Aan de hand van genres als drama, poëzie, stripverhalen, detectives, sprookjes, autobiografie en media worden 60 werkvormen gegeven die taaloverstijgend zijn, waarbij de nadruk ligt op de productieve vaardigheden. Per werkvorm staat aangegeven vanaf welk ERK niveau deze is toe te passen. Dit varieert vanaf niveau A1 t/m C1. De uitgave past in de serie van Actief met Taal.Uit: www.coutinho.nl


Book
Geen pANiek ... : snel op weg met anderstalige nieuwkomers
Authors: ---
ISBN: 9789044131444 9044131443 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by