Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Haal een museum in school wordt beschreven hoe het werken met door kinderen zelf gemaakte musea een plek kan krijgen binnen het onderwijs. Haal een museum in school is ontleend aan en gericht op de praktijk. Maar het is tevens een pleidooi voor onderwijs waarbinnen kinderen zelfstandig kunne handelen en respect leren krijgen voor elkaar.
458.3 --- 474.2 --- basisonderwijs --- didactiek --- excursies --- musea --- onderwijsstrategieën --- 458.9 --- 471.45 --- 477 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Musea (Museumbezoek, School en museum) --- Muzische vorming --- LO --- Museumbezoek --- Museums ; kinderen --- School en museum --- 474.59 --- Schoolmusea --- schoolreizen en werkweken --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Overige bijzondere onderwerpen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Musea --- Kunstzinnige opvoeding --- Museum --- Kunstzinnige vorming
Choose an application
Knip je mee? biedt een houvast waarmee de kleuter- of zorgleerkracht op een speelse manier kan laten werken aan de knipvaardigheid.De handleiding bevat heel wat bruikbare info en tips: van het stimuleren van de fijne motoriek tot het aanleren van de juiste schaargreep.De kleuters gaan aan de slag met de 80 kopieerbare knipbladen in verschillende thema's, meteen inzetbaar in de klas.De map is opgebouwd volgens een stijgende moeilijkheidsgraad, met een waaier aan mogelijkheden tot differentiatie. De kleuters worden steeds handiger met de schaar, terwijl ze plezier beleven aan het knippen.bron: https://www.uitgeverijaverbode.be/ko_bewegingsopvoeding?article=71735
Knippen --- Fijne motoriek --- knippen --- fijne motoriek --- C6 --- creatieve expressie --- 472.5 --- 471.45 --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Schrijfmotoriek --- Motorische vaardigheden --- Muzische vorming --- beeldopvoeding --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- motoriek --- handvaardigheid --- Didactics of Kindergarten --- muzische vorming --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- motorische ontwikkeling --- expressie --- creativiteit --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen
Choose an application
Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling.
Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- Beeldopvoeding --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Creativiteit --- Didactische werkvormen --- Plastische opvoeding --- 471.45 --- Muzische vorming --- 454 --- didactiek --- 477.6 --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- didactische principes --- kunsteducatie --- creativiteit --- creativiteitsontwikkeling --- kunstonderwijs --- lesplan --- leerproces --- kinderen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Beeldende opvoeding --- Didactiek (algemeen) --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldeducatie --- Didactische werkvorm --- Musiceren --- Manuele expressie basisonderwijs.
Choose an application
Tekenen helpt de fijne motoriek te ontwikkelen en is erg goed voor de oog-handcoördinatie. Bovendien stimuleren de speelse tekenopdrachten de fantasie en de creativiteit van het kind. De handleiding bevat waardevolle tips om de vormgeving op een speelse manier te stimuleren. Ze bied ook informatie over de ontwikkeling van vormgeving, de pengreep en een goede teken- en schrijfhouding in de peuter- en kleuterfase. De map schenkt ook aandacht aan de tekenontwikkeling van uw klasgroep en uw kleuters individueel.
C6 --- creatieve expressie --- Tekenen ; kleuteronderwijs --- 471.45 --- Tekenen --- Handvaardigheid --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Fijne motoriek --- beeldopvoeding --- kleuteronderwijs --- tekenen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- 472.5 --- Didactics of the arts --- plastische opvoeding --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- motorische ontwikkeling --- knutselen --- creativiteit --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- PXL-Education 2018 --- didactiek beeldende opvoeding --- motorische vaardigheden --- schrijfmotoriek --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen
Choose an application
"Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling."-- Publisher's description
Didactics --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- Beeldeducatie --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Creativiteit --- Didactische werkvorm --- Manuele expressie basisonderwijs. --- Manuele expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Plastische opvoeding --- 471.45 --- Muzische vorming --- 454 --- didactiek --- 477.6 --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- didactische principes --- kunsteducatie --- creativiteit --- creativiteitsontwikkeling --- kunstonderwijs --- lesplan --- leerproces --- kinderen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Beeldende opvoeding --- Didactiek (algemeen) --- Tekenen / Beeldopvoeding
Choose an application
Bouwinleiding groep 1-2 :- de woordenwinkel- het wisselfeest van Vos- de maan is rond- speurneuzen- waar ga je heen?- een huis voor TikkelSchoolbrede projecten- de metamorfose- circus
Kunsteducatie --- Kleuteronderwijs. --- #PBIB:+115.15 --- 477.9 --- Cultuureducatie --- Kunstzinnige vorming --- Erfgoededucatie --- Dansexpressie --- Dramatische expressie --- Audiovisuele vorming --- Muzisch taalgebruik --- Muzische vorming --- Kunst --- Cultuur --- 471.45 --- 477 --- Dramatische expressie(Dramatische vorming) --- Expressie --- Dans --- dans --- Drama --- Cultuur : Educatie en onderwijs --- Overige expressie-activiteiten --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Contains audio-visual material --- Schoolbooks - Didactic material --- Kunstzinnige opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Literatuur --- Cultureel erfgoed --- Afrika --- Frans --- België --- Toerisme --- Noorwegen --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Met Doen Jules! nemen peuters zelf het initiatief om materialen te ontdekken en ermee te experimenteren. Jules geeft uitleg en helpt hen op weg. Want als Jules zijn 'doeschort' aantrekt, weten de peuters dat ze iets leuks gaan doen. Maar eerst... Schorten aan! Doen Jules! is een doedoos voor peuters van 2,5 en 3 jaar met suggesties voor creatieve activiteiten. Daarbij speelt de klaspop Jules een essentiële rol. Jules motiveert en stimuleert de creativiteit van de peuters. Maar de peuters bepalen zelf het resultaat. Ze gaan uit van hun eigen mogelijkheden en vaardigheden. Als begeleider verruim je deze beginsituatie door zoveel mogelijk materialen en suggesties aan te reiken, zoals beschreven op de doekaarten. Uit de doedoos zoekt de begeleider een doekaart op maat van de peuter(groep) Doen Jules! biedt twee soorten activiteiten: > doekaarten 'exploreren en experimenteren' > doekaarten 'procesgericht werken'. De doekaarten 'exploreren en experimenteren' laten de peuters kennismaken met verschillende technieken en materialen. De kinderen nemen zelf het initiatief en gaan in hun eigen tempo op ontdekking. Op de doekaarten staan tips om hen daarbij te begeleiden. Jules moedigt de peuters aan en versterkt zo hun bekwaamheidsgevoel. De doekaarten exploreren en experimenteren zullen vooral de onderzoekende peuter aanspreken. Peuters die al wat verder staan in hun motorische ontwikkeling en creatieve vaardigheden, vinden hun gading in de doekaarten procesgericht werken. Tijdens procesgerichte activiteiten gaan de kinderen planmatig te werk. Hier begeleidt Jules de peuters stap voor stap. Het proces is belangrijker dan het product. Boven de knutselhoek hangt het schortje van Jules. Wanneer Jules zijn schort aantrekt, weten de peuters dat er een creatieve activiteit volgt. Jules vertelt de kinderen wat ze gaan doen en welke materialen ze kunnen gebruiken. Hij verwoordt ook alle stappen. Dat is erg belangrijk. Door te horen wat er gebeurt, richten de peuters hun aandacht op de handelingen en nemen ze die beter in zich op. Zo ontwikkelen ze de vaardigheid om te plannen vooraleer te reageren, gericht te blijven op een activiteit en hun energie af te stemmen op de taak.
doekaarten --- 471.45 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Boetseren --- Scheuren --- Stempelen (handenarbeid) --- Weven --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- (zie ook: Klei) --- Beeldende vorming --- handvaardigheid --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+117.20 --- beeldopvoeding --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- 471.41 --- Nederlands --- didactiek --- Didactisch materiaal --- Kleuren --- Kleuteronderwijs --- Knutselen --- Peuters --- Tastzin (Voelen) --- Technologische opvoeding --- 471.43 --- 471.47 --- Beeldopvoeding --- Bewegingsopvoeding --- Muzische vorming --- Reuk --- Schilderen --- Tastzin --- Tekenen --- Wereldoriëntatie --- Wiskundige initiatie --- Jules --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Muzische vorming : Beeld --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Beeldende opvoeding --- Didactics of the arts --- knutselen --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Creativiteit --- Peuters. --- Kleuteronderwijs.
Choose an application
Werkboek voor intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs.Jannetta van der ZeeEen werkboek over intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs. De kern bestaat uit activiteiten voor peuters en kleuters. De activiteiten hebben als uitgangspunt: kinderen helpen om zich bewust te worden van zichzelf, zich goed te voelen bij wie ze zijn en respect op te brengen voor wie 'anders' is. Anders is: met een ander uiterlijk of gewoontes of levend in een andere gezinssituatie dan de 'traditionele'. De activiteiten zijn onderverdeeld in de rubrieken/thema's: het eigen lichaam, voeding, muziek, boeken/prenten, poppen en kunst. De activiteiten worden uitgebreid beschreven en er wordt aangegeven hoe de kinderleid(st)er of leerkracht de groep kinderen kan begeleiden. De auteurs - respectievelijk leidster in een kinderdagverblijf/trainer in een vormingscentrum en wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Gent - laten de beschrijving van de activiteiten vooraf gaan door een aantal hoofdstukken met hun visie en uitgangspunten ten aanzien van 'opvoeden in diversiteit'. Elk van die hoofdstukken eindigt met discussiepunten waarmee teams hun eigen vooroordelen kunnen opsporen en de activiteiten kunnen voorbereiden. Het boek is uitgevoerd met een spiraal in de rug.© NBD BiblionSpiegeltje, spiegeltje aan de wand 'Mag ik er zijn, zoals ik ben?' is een vraag waar jonge kinderen erg mee bezig zijn. De voorschoolse leeftijd is immers dé leeftijd bij uitstek waarin de identiteit gevormd wordt. Het is echter ook de leeftijd waarin de eerste vooroordelen opduiken.Dit werkboek biedt concrete suggesties om peuters en kleuters te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun identiteit en bij het leren respectvol om te gaan met anderen. Daarbij gaat het om een reeks praktische en eenvoudige activiteiten, die zijn uitgetest in diverse kindercentra, zowel kinderdagverblijven als buitenschoolse opvang. De in Spiegeltje, spiegeltje beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653610/spiegeltje-spiegeltje
Intercultureel onderwijs. --- Kinderopvang. --- Kleuteronderwijs. --- peuterscholen --- ouders --- kinderopvang --- intercultureel onderwijs --- kleuteronderwijs --- meertaligheid --- Didactics of Kindergarten --- peuterspeelzalen --- spelactiviteiten --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Interculturele opvoeding ; kinderdagverblijven --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- 441 ) * OPVOEDING VAN JONGE KINDEREN --- jonge kinderen --- opvoeden --- zelfbeeld --- Kinderopvang --- Persoonlijkheid ; ontwikkeling --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Zelfbeeld --- Identiteit --- Respect --- 322.4 --- 471.44 --- 471.45 --- Anders zijn --- Boeken --- Familie --- Gezin (Ouders) --- Hoekenwerk --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intercultureel onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Muziek --- Peuters --- Poppen --- Voeding --- Vooroordelen --- Kinderdagverblijven --- Sociale en emotionele opvoeding --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Kleuters --- Kinderen --- 441 --- Didactics of social education --- identiteit --- Opvoedkunde
Choose an application
Traditiegetrouw behandelen leerkrachten rekenen uitvoerig en blijft er niet veel tijd over voor het ontwikkelen van het ruimtelijk inzicht bij kinderen. Ook rekenmethoden bieden weliswaar meetkundige thema´s aan, maar reduceren de noodzakelijke oefening vaak tot een minimum.De aanleiding voor Rekenen met meetkundige vormen was dan ook:· het stimuleren van de belangstelling voor meetkunde· het bieden van extra oefening als het gaat om vlakken, figuren en patronen.
lager onderwijs 2de jaar (doelgroep) --- motorische ontwikkeling --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- cognitieve opvoeding --- Didactics of Kindergarten --- motoriek --- kleuterdidactiek --- lager onderwijs 3de jaar (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 475.4 --- Wiskunde --- Meetkunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- 471.45 --- Fijne motoriek --- Oog-handcoördinatie --- Ruimtelijke oriëntatie --- Schaduw --- Speelwerkbladen --- Tussendoortjes --- Visuele discriminatie --- 477.6 --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Rekenen --- Vormen --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Vorm (fysiek) --- Didactics of primary education --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs
Choose an application
BBBBRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!! Winter! Rillend van de kou op de fiets. Donkere, grijze dagen die je liever in bed doorbrengt? Niet met Winter-expressie! Een kei- cool winterboekje, dat je uitstekend wapent tegen 3 maanden winterellende. Volop prettige knutselideen, versjes, liedjes en beweging. Voor de klas ook taalactiviteiten, wiskunde en weetjes. Alle opdrachten zijn glashelder, gevat in een overzichtelijke structuur en opgedeeld per leeftijdsgroep, van 3 tot 12 jaar. Bij elke activiteit geven pictogrammen aan welke vakken er aan bod komen. En ze sluiten aan bij ontwikkelingsdoelen en eindtermen. HAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!! Wat is het gezellig binnen bij de kachel! Buiten is het donker en kil maar zelfs de allerkleinsten genieten van de winterse warme sfeer met versjes, spelletjes en verkleedactiviteiten. Prettige knutselopdrachten veranderen de klas in een knus winternest waar hard gewerkt wordt: thema's als licht, de post, groenten. komen volledig uitgewerkt aan bod. COOOOOOOOOOOOOOOOOOLLL!!!!!!!!!! Sneeuwballen gooien en sneeuwmannen rollen tot je gloeit van de warmte. De sneeuwmannen en sneeuwvrouwen van 6 tot 12 beleven de winterperiode met een keuze aan motiverende opdrachten. Het accent ligt op muzische en kunstzinnige activiteiten, maar ook Nederlands, wiskunde en wereldorintatie komen aan bod. Als extra verrassende weetjes over de verschrikkelijke sneeuwman en wie wil er niet alles weten over het feest van Valentijn? Wie winter zegt, denkt ook aan lente, zomer, herfst. Dit is het eerste van 4 boekjes rond de seizoenen boordevol ideen. Leerkrachten kunnen hiermee onmiddellijk aan de slag. Tover je klas om in een winterparadijs want met dit boek heb je geen nood aan een winterslaap!
477 --- knutselen --- winter --- seizoenen --- liedjes --- bewegingsopvoeding --- dramatische expressie --- didactiek --- Winter --- Liedjes --- Drama --- Bewegingsopvoeding --- beeldopvoeding --- Seizoenen --- Muzische expressie basisonderwijs --- Muzische opvoeding en expressie --- Muzische vorming basisonderwijs --- Winter onderwijs --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- muzische vorming --- Didactics of the arts --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- Didactics of primary education --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- Winter ; basisonderwijs --- Winter ; kleuteronderwijs --- 477 ) Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- groenten --- sporen --- valentijn --- voederplankjes --- Winter : creatieve ideeën --- Winter : kleuteronderwijs --- Expressievakken ; basisonderwijs --- 471.45 --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Knutselen met méér dan één materiaal --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Muzische vorming --- licht --- post --- sneeuwmannen --- Handboek/cursus --- Muzische Opvoeding --- 624.9 --- Expressie --- Handvaardigheid --- Muzische expressie ; basisonderwijs --- Muzische vorming ; basisonderwijs --- Winter ; onderwijs --- Basisonderwijs --- Didactiek. --- Kleuteronderwijs. --- Basisonderwijs. --- Didactics of Kindergarten --- beeldende expressie --- creatieve expressie
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|