Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek beschrijft muzisch-agogische activiteiten met ernstig verstandelijk gehandicapten. Er worden manieren aangereikt om deze moeilijk te door gronden mensen te begrijpen en met ze te werken. Voor ernstig verstandelijk gehandicapten zijn dagactiviteiten van wezenlijk belang. Dit boek biedt repertoire dat direct bruikbaar en toepasbaar is De auteurs beschrijven activiteiten die nauw aansluiten bij de belevingswereld van ernstig verstandelijk gehandicapten en die helpen de deuren naar hun belevingswereld te openen. In de eerste hoofdstukken van het boek bespreken de auteurs de relevant( theorie. Daarna beschrijven zij de projecten, die aansprekende onderwerpen hebben als 'Blote voeten begroeten', 'De rommelzolder', 'Toveren' en 'De jungle'. Elk project bestaat uit een groot aantal muzisch-agogische activiteiten. Ze zijn gerangschikt in de vorm van een naslagwerk, zodat de lezer snel en eenvoudig een bruikbare activiteit kan opzoeken. Spel, muziek, drama en handvaardigheid komen uitgebreid aan de orde maar ook het hoe en waarom van de keuze voor deze middelen. 'Voet in de jungle' is een zeer praktisch boek met een nieuwe, verfrissend aanpak.
ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- 460.5 --- agogisch handelen --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- methodiek --- muziek --- muzische opvoeding --- 379.828 --- Activiteiten --- Agogiek --- Dagbesteding --- Muziek --- Personen met een mentale handicap --- Zintuigen --- 376.4 --- Agogisch handelen --- Mentaal gehandicapten : vorming --- Muzisch-agogische methodiek --- bijzonder onderwijs --- gehandicapten: muzisch opvoeding --- didactiek (orthopedagogiek) --- Activiteitenbegeleiding --- Handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Agogie
Choose an application
Eigenlijk bedenkt iedereen wet eens muziek. Gedachteloos een melodietje neuriën of een ritme trommelen op de rond van de tafel: het dagelijks leven kan volop inspiratie geven tot muziek maken. Hoe kunnen deze inspiratie, deze persoonlijke beelden en verhalen omgezet worden in zinnige en frisse sociale - agogische muziek activiteiten? Het samenspeelconcept helpt zulke activiteiten zelf op te zetten, zonder te hoeven terugdeinzen voor muzikaal -technische of muzikaal -theoretische eisen en criteria. Plezier beleven aan muziekactiviteiten, creatieve ideeën ontwikkelen in een eigen vormgeving, écht samenspelen en het cultiveren van het 'esprit' von de ontdekker en uitvinder, zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Zo ontstaan er in elke situatie steeds nieuwe muziekactiviteiten: eigen werk om trots op te zijn! Met dit boek teren studenten op basis van buitenmuzikale inspiratie muziekactiviteiten te ontwerpen, waarbij elke activiteit wordt afgerond met een zelf ontworpen speelstuk. Sociaalagogische begeleiders kunnen er muzikale activiteiten mee teren ontwerpen op basis van de praktijkgegevens en de werkelijke behoeften van hun cliënten. Dit boek is bestemd voor (aankomend) beroepskrachten in het sociaalagogisch werk.
sociaal-agogisch werk --- Orthopedagogics --- muzikale vorming --- samenspelen --- orthopedagogiek --- activiteitenbegeleiding --- 456.77 --- 607.54 --- didactiek --- spelen --- zingen --- Methodieken in de hulpverlening --- Muzisch-agogische methodiek --- Muzikale expressie --- Muziektherapie --- Agologie --- Ergotherapie --- Spelen --- 615.87 --- Improvisatie --- Materialen --- Muziek --- Muzisch-agogisch handelen --- Samenspeelconcepten --- sociaal-cultureel werk --- vormingswerk --- Spel
Choose an application
Een gedicht maken kan een belangrijke manier van uiten zijn voor iemand die bijvoorbeeld noodgedwongen in een groep zit. Door te werken met een muzisch middels als poëzie groeit het zelfinzicht en worden gevoelens bespreekbaar. Behalve poëzie kunnen ook andere muzische middelen in het social work worden ingezet. Deze bieden een andere ingang dan alleen een gesprek of training. Muzische activiteiten zijn in het social work dan ook geen doel, maar een waardevol middel - als ze tenminste op een methodische manier worden ingezet: in aansluiting op de problematiek en de belangstelling van de groep.In dit boek wordt een brug geslagen tussen de muzische en de agogische aspecten van het social work. Vanuit notities als mensbeeld, creativiteit en beroepshouding leert de student muzisch-agogisch werken. Praktijkvoorbeelden en oefencasussen maken dit boek tot een heldere en praktische handleiding.
Orthopedagogics --- sociaal-agogisch werk --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- muzische vorming --- Social welfare methods --- 321.3 --- handelingsplannen --- hulpverlening --- kunstzinnige opvoeding --- muzische opvoeding --- 460.5 --- Agogiek --- Creativiteit --- Muzisch-agogische methodiek --- Muzische vorming --- Therapie --- 364.044 --- Activiteiten --- Hulpverlening --- Methodiek --- Muzisch-agogisch handelen --- Poëzie --- S20090169.JPG --- welzijnswerk, methoden --- Didactiek --- 361.1 --- Didactics of the arts --- agogiek --- muzische middelen --- toegepaste filosofie
Choose an application
Het boek helpt bij het opzetten van sociaal-agogische projecten en activiteiten waarbij beeldende middelen worden gebruikt. Stap voor stap, fase voor fase volgt de auteur de hele ontwikkeling en opzet van beeldende projecten. Belangrijke thema's en ontwikkelingen in de praktijk van de sociaal-agogische hulp- en dienstverlening passeren daarbij de revue. Beeldend vormen in de sociaal-agogische praktijk biedt een werkmodel met orintatie- en observatiemethoden. Hans Schreurs behandelt een analyseaanpak en een traject waarlangs keuzes bepaald kunnen worden voor het inzetten van beeldende middelen, zoals fotografie, video, tekenen en schilderen. Hij beschrijft hoe deze middelen gebruikt kunnen worden binnen een cognitief-gedragsmatige, een systeemtheoretische en een creatief-muzisch-agogische benadering. Ook beantwoordt hij de vraag hoe daarbij resultaatgericht, met reflectie op het eigen handelen, verantwoording af te leggen. Elk beschreven stap, elke fase in de ontwikkeling, uitvoering en Evaluatie van projecten of activiteiten voorziet de auteur van voorbeelden uit de praktijk van de sociaal-agosche en maatschappelijke hulp- en dienstverlening. Er zijn diverse verwijzingen naar te raadplegen, recente literatuur. Het boek sluit af met een breed overzicht van ideen voor mogelijke projecten en activiteiten Inhoudsopgave : Inleiding 1 Werkmodel Inleiding 1.1 Werkmodel muzisch-agogisch handelen met beeldende middelen 1.2 Planningsschema 1.3 Observeren, orinteren, analyseren Literatuur 2 Orintatie: wat is er aan de hand? Inleiding 2.1 Van waaruit start je je vragen? 2.2 Vragen stellen 2.3 De opzet van een activiteit in de orintatiefase 2.4 De psychologische test 2.5 Orintatie op de generieke hulpvraag van de clint Literatuur 3 Specifieke orintatie Inleiding 3.1 Specifieke orintatie; systeemtheoretisch 3.2 Specifieke orintatie; 3.3 Specifieke orintatie; 3.4 Specifieke orintatie; 3.5 De muzische grondhouding 3.6 De ruimte Literatuur 4 Analyse: welk perspectief hebben we? Inleiding 4.1 Verschillende visies, verschillende belangen 4.2 Doelen en middelen 4.3 Analyseschema 4.4 Pluralisme 4.5 Profijt, satisfactie en haalbaarheid 4.6 Gegevens die je strategie verder bepalen Literatuur 5 Waarderen: welke plannen maken we? Inleiding 5.1 Strategiebepaling 5.2 Het projectplan 5.3 Interventies 5.4 Activiteiten en projecten beheren Literatuur 6 Evalueren: wat hebben we bereikt? Inleiding 6.1 Evaluatie- en toetsvormen 6.2 Evaluatie van de doelen 6.3 De clint heeft recht op waardering 6.4 Concrete evaluatie en toetsing van competenties Literatuur Bijlage ideenschetsboek Casus Kris Index
Hulpverlening ; methodiek --- Manuele expressie --- Hulpverlening --- Projectmanagement --- methodiek --- non-profitorganisaties --- Creatieve therapie (beeldende therapie, bezigheidstherapie) --- maatschappelijk werk --- hulpverlening --- 364.044 --- Activiteiten --- Analyse --- Methodiek --- Muzisch-agogisch handelen --- Projecten --- 364.04 --- Hulpverlening : agogie --- Maatschappelijk werk : methodiek --- Muzisch-agogische methodiek --- S2006259.JPG --- audiovisuele communicatie --- welzijnswerk --- 007.3 --- 361 --- Manuele expressie. --- methodiek. --- non-profitorganisaties. --- Methodiek. --- Non-profitorganisaties. --- sociaal-agogisch werk --- beeldende expressie --- maatschappelijke hulpverlening --- muzische vorming --- Audiovisual methods --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|