Narrow your search

Library

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

KDG (3)

KU Leuven (3)

Odisee (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

DocAtlas (2)

Hogeschool Gent (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2018 (1)

2010 (1)

2007 (1)

1990 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Opvoeding in de stad: maatschappelijke uitdagingen aan de pedagogiek
Author:
ISBN: 9033423766 Year: 1990 Publisher: Leuven Acco


Book
Samenleren op een superdiverse school
Author:
ISBN: 9789088508141 9088508143 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De diversiteit in onze samenleving neemt toe. We spreken daarom over superdiversiteit. Deze toename van diversiteit tekent zich ook af op de scholen. Van de leraar vraagt superdiversiteit geen andere competenties, maar het doet wel een groter beroep op de interpersoonlijke, de pedagogische, de vakinhoudelijke, de didactische en de organisatorische competenties. Samenleren op een superdiverse school is geschreven om leraren, gedragsspecialisten, intern begeleiders en directieleden te ondersteunen bij visievorming en de dagelijkse onderwijspraktijk op een superdiverse school.In deel 1 komen de volgende vragen aan de orde:Vraagt superdiversiteit een andere visie op onderwijs?In hoeverre kan het onderwijs een rol spelen bij de identiteitsontwikkeling?Jong geleerd oud gedaan, hoe doen we dat met de dialoog?Wat betekent de school voor nieuwkomers en wat betekenen nieuwkomers voor de school?Hoe bied je sociaal-emotioneel leren aan op een superdiverse school?Samenleren op een superdiverse school, zo gezegd zo gedaan?In deel 2 worden de praktijkervaringen beschreven van juf Sofie. Zij geeft les op een superdiverse school. Aan de hand van illustratieve anekdotes over de leerlingen Ward, Parwin, Sedra, Sana, Jamil en Yasser worden de competenties van de leraar op een superdiverse school verder verkend.Ria Goedhart is werkzaam bij het Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij is domeincoördinator gedrag van de opleiding Master Educational Needs en teamleider in de lesplaats Vlissingen. Als ontwikkelaar en docent van de cursus Begeleiden van leerlingen met een vluchtelingachtergrond en de Master Expert in het Nieuwkomersonderwijs is zij altijd op zoek naar nieuwe theoretische inzichten en praktijkervaringen om leraren te kunnen ondersteunen in hun denken en handelen.(Bron: www.swpbook.com)


Book
Open ogen in de kleurrijke klas: perspectieven voor de onderwijspraktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046900406 Year: 2007 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Achtereenvolgens komen de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van het boek is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang in hun bespreking van de casuïstiek. De theorie wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Het boek is bedoeld voor leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en studenten van de lerarenopleiding.


Book
De eigen wereld van het kind: oriëntatie op de leefwerelden van kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789046901779 Year: 2010 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe is het om kind te zijn in deze tijd? Met welke mogelijkheden, uitdagingen en beperkingen hebben kinderen te maken? In het basisonderwijs is het belangrijk te begrijpen hoe kinderen hun eigen wereld ondergaan en ervaren. Als leraren zich kunnen inleven, kunnen zij gemakkelijker en beter inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van kinderen.

In *De eigen wereld van het kind* brengen de auteurs de leefwereld aan de hand van de eigen ervaringen van kinderen in beeld. Met behulp van vele kinderuitspraken en -gedachten wordt geïllustreerd hoe kinderen tegen hun omgeving aankijken en wat zij van hun leeftijdgenoten en van volwassenen vinden. De leefwereld komt telkens vanuit een ander perspectief aan bod: allereerst vanuit historie, familie en school, vervolgens vanuit levensbeschouwing, media, de buurt en multiculturaliteit. De auteurs koppelen kennis uit de psychologie, de sociologie en de pedagogiek aan dat wat kinderen zelf te zeggen hebben.


Listing 1 - 4 of 4
Sort by