Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Aimé Mpane werd in Kinshasa geboren en woont afwisselend in de Democratische Republiek Congo en in België. Hij noemt zichzelf een moderne nomade die de huidige, vaak gespannen wereld met een kritische en lucide, maar ook humoristische blik benadert. Het debat over de pijnlijke erfenis van het kolonialisme benadert de kunstenaar op een onafhankelijke en genuanceerde manier, waarin de verbondenheid primeert op de veroordeling. Zonder enig manicheïsme is hij echter niet bang om frontaal de confrontatie aan te gaan met thema's als de plundering van de rijkdommen van het Afrikaanse continent of de officiële pogingen om de kolonisatie te verheerlijken. Met zijn oeuvre dat rijk is aan culturele referenties, verbreedt Aimé Mpane onze blik op de wereld en zet ons ertoe aan om een scherper bewustzijn te ontwikkelen, ook al moeten we daarvoor 'naar de andere kant van de spiegel' stappen. Zijn deelname aan *Remedies* in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België helpt ons om de Geschiedenis veeleer opnieuw te verankeren in plaats van ze te verdoezelen. Kunst om beter te zien en tegen geheugenverlies.
#breakthecanon --- Mpané, Aimé --- Mpané, Aimé, --- Mpane, Aimé
Choose an application
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika werd opgericht in 1898, maar de officiële opening van het huidige gebouw vond pas in 1910 plaats en werd gekenmerkt door vele symbolen die de koloniale propaganda van die tijd weerspiegelen. De grote rotonde, ontworpen als ingang van het museum, herbergt een reeks standbeelden die sprekende voorbeelden zijn van de tijdsgeest en de stereotypen met fundamenteel racistische inslag. Tussen 2013 en 2018 onderging het KMMA een uitgebreide renovatie waarbij de permanente tentoonstelling grondig werd heringericht, met de hulp van leden van de Afrikaanse diaspora in België. Een belangrijke uitdaging bij deze renovatie was het doel een gebouw te dekoloniseren dat als beschermd monument is geklasseerd en bijgevolg wettelijk niet kan worden verbouwd. Aangezien de oorspronkelijke beelden niet mochten worden verwijderd, was het museum gedwongen dit te doen op een originele manier. Het stelde met name voor aan hedendaagse Afrikaanse kunstenaars om installaties te creëren die een dialoog, een contrast en een discussie aangaan met de koloniale symbolen. De Congolese kunstenaar Aimé Mpane werd geselecteerd om vanaf 2018 een dergelijk werk te realiseren in de rotonde. Hij creëerde Nieuwe Adem of Ontluikend Congo, maar het AfricaMuseum begreep als snel dat het, om tegemoet te komen aan zijn publiek, een stap verder moest zetten. Samen met de Belgische kunstenaar Jean Pierre Müller stelde Aime Mpané vervolgens, naast de creatie van een tweede sculptuur, het project RE/STORE voor: de permanente installatie van transparante gazen, gespannen voor elke nis van de rotonde, elk met een hedendaagse boodschap. De thema’s, sterk en expliciet, maken indruk op de bezoekers van het museum.
Colonisation. Decolonisation --- Art --- colonization --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- Congo --- dekolonisatie --- African diaspora --- Mpané, Aimé --- Müller, Jean Pierre --- Central Africa --- Mpane, Aimé
Choose an application
Choose an application
Mpane, Aimé ; Ntakiyica, Aimé ; Bunga, Carlos ; Jasse, Délio ; Kokene-Dorléans, Djamel ; Baghriche, Fayçal ; Vidal, Francisco ; Cobra, John K. ; Ntjam, Josèfa ; Kameli, Katia ; Andrialavidrazana, Malala ; Carvalho, Márcio ; Bourouissa, Mohamed ; de Miranda, Mónica ; Barreto, Nú ; Valente Pimentel, Pauliana ; Paixão, Pedro A.H. ; Belouaar, Sabrina ; Baloji, Sammy ; Mujinga, Sandra ; Sadik, Sara
Colonisation. Decolonisation --- Baloji, Sammy --- Bourouissa, Mohammed --- Bunga, Carlos --- Mpané, Aimé --- Ntakiyica, Aimé --- Kameli, Katia --- Miranda, de, Mónica --- Jasse, Délio --- Mujinga, Sandra --- Ntjam, Josèfa --- Kokene-Dorléans, Djamel --- Baghriche, Fayçal --- Vidal, Francisco --- Cobra, John K. --- Andrialavidrazana, Malala --- Carvaho, Márcio --- Barreto, Nú --- Valente Pimentel, Pauliana --- Paixão, Pedro A.H. --- Belouaar, Sabrina --- Sadik, Sara --- Art --- art [fine art] --- colonization --- religions [belief systems, cultures] --- identity --- African diaspora --- tolerance --- art [discipline] --- dekolonisatie --- mobiliteit --- #breakthecanon --- Mpane, Aimé
Choose an application
The Democratic Republic of the Congo is world famous today for its vibrant art scene. Its multifaceted, creative, and current art production is unlike any other on the african continent. But the country already brought forth striking masks, sculptures, and pieces of design in times past. Published to coincide with the exhibition at Museum Rietberg, "Congo as fiction" presents objects, photographs, and documents - some never published before - from the archive of german art ethnologist Hans Himmelheber, who traveled the Congo in 1938/39. The artworks and images bear witness to the extraordinary creative force of the period. "Congo as fiction" avoids a biased eurocentric view by having contemporary congolese artists engage directly with Hans Himmelheber's archive. Their critical contributions address the effects of colonialization, global trade, and the art market on the country, and combine the past and present of the congolese art world in an entirely new way.
Art --- art [fine art] --- ethnography --- colonization --- art market --- Congolese [Democratic Republic of Congo culture] --- globalization --- Baloji, Sammy --- Magema, Michèle --- Mpané, Aimé --- Kuyangiko, Hilaire Balu --- Shula, Monsengo --- Tshindele Kapinga, Pathy --- Himmelheber, Hans --- Aanza, Sinzo --- Bandoma, Steve --- Bobo, Fiona --- Sambu, Yves --- Shongo, David --- Samba, Cheri --- Congo --- 7(6) --- 7.074 --- 7.031.6 --- Steden ; cultuur ; Afrika ; Congo ; Kinshasa --- Zaire ; Congo ; koloniale fotografie --- Afrikaanse kunst ; beeldhouwkunst ; Congo --- Beeldende kunst ; Congo ; 21ste eeuw --- Kunst ; Afrika --- Kunstverzamelaars --- Kunstgeschiedenis ; primitieve kunst ; Afrikaanse volken --- Exhibitions --- Histoire de l'art --- Arts premiers --- Himmelheber, Hans, --- Art collections --- Vie artistique --- kunst --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Himmelheber Hans --- Tshindele kapinga Pathy --- Shula Monsengo --- Shongo David --- Sambu Yves --- Samba Chéri --- Mwanza Mujila Fiston --- Mpane Aimé --- Magema Michèle --- Bobo Fiona --- Bandoma Steve --- Balu Kuyangiko Hilaire --- Baloji Sammy --- Aanza Sinzo --- Pende --- Kasala --- Luluwaland --- Kuba --- poëzie --- fotografie --- collecties --- verzamelingen --- 7.036/039 --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- Afrika --- Art, Congolese (Democratic Republic) --- Private collections --- postcolonialism --- Himmelheber, Hans, - 1908-2003 - Art collections - Exhibitions --- art [discipline] --- Mpane, Aimé --- Himmelheber, Hans, - 1908-2003
Choose an application
Art --- Sculpture --- Painting --- Photography --- Film --- installations [visual works] --- painting [image-making] --- photography [process] --- video art --- sculpting --- Sullivan, Françoise --- Rosa, di, Hervé --- Hazoumè, Romuald --- Kis' Keya --- Aboudramane, Doumbouya --- Alvim, Fernando --- Ayoub, Pascale --- Ben Hamadi, Mohamed --- Benissa, Rachid --- Zoungrana, Saïdou --- Bien-Aimé, Gabriel --- Boubeker, Hamsi --- Cam, Nguyen --- Chérin, Chéri --- Fontaine, de la, Jean --- Diallo, Abou --- Errami, Abdi --- Fleming Caffery, Debbie --- Grandsinge, Bers --- Kébé, Ibrahim --- Kikonda Kibutuba, Joseph --- Loko, EL --- Lourini, Samira --- Masson, Louise --- Mbaye Camara, Serigne --- Merbah, Djamel-Eddine --- Mesrine, Do --- Mpane, Aimé --- Nal-Vad, David --- Nam, Viet --- Ouattara, Mohamed Sékou --- Thayou, Pascale Marthine --- Voïta, Bernard --- Waquant, Michèle --- Youmbi, Hervé --- Zabeïrou, Malam --- Lambotte, André --- Muyle, Johan --- Veilhan, Xavier --- Samba, Cheri
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|