Narrow your search

Library

ULiège (2)

KU Leuven (1)

UGent (1)

ULB (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2012 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Le film de montagne dans le cinéma occidental
Author:
ISBN: 9782367813349 Year: 2020 Publisher: Montpellier : Presses universitaires de la Méditerranée,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Que l’on pense à Arnold Fanck, Leni Riefenstahl, Marcel Ichac, Gaston Rébuffat, Nicolas Vanier ou Bertrand Delapierre, le film de montagne est un genre filmique qui, depuis ses origines, peut être délimité et pensé dans le cadre d’une généalogie occidentale de la perception des sommets. Ainsi, parallèlement aux représentations artistiques des cimes, le cinéma et la télévision contribuent largement depuis la fin du XIXe siècle à la construction de l’imaginaire des montagnes, principalement grâce à une révolution qui développe un large faisceau de perceptions, pratiques sportives et projections depuis quelques siècles. En cela, le film de montagne peut être entendu comme un objet occidental, créé, structuré et façonné selon des codes particuliers, se distinguant des œuvres issues d’autres sociétés qui ont certes représenté les sommets, mais de manière différente. L’ancrage du film de montagne est donc essentiellement occidental et fait preuve d’une prédilection pour la représentation de certaines valeurs civilisationnelles fortes. Il s’en suit une uniformisation des thématiques et codes représentés à l’écran, de la beauté à la virginité du paysage, de l’ascension au capitalisme, tout en passant par l’aventure "extrême" exportée à l’international.


Book
Heights of reflection : mountains in the German imagination from the Middle Ages to the twenty-first century
Authors: ---
ISBN: 9781571135025 1571135022 9781571139870 1571139877 9781571138262 9786613772091 1571138269 1281016799 Year: 2012 Publisher: Suffolk : Boydell & Brewer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mountains have always stirred the human imagination, playing a crucial role in the cultural evolution of peoples around the globe and becoming infused with meaning in the process. Beyond their geographical-geological significance, mountains affect the topography of the mind, whether as objects of peril or attraction, of spiritual enlightenment or existential fulfilment, of philosophical contemplation or aesthetic inspiration. This volume challenges the oversimplified assumption that human interaction with mountains is a distinctly modern development, one that began with the empowerment of the individual in the wake of Enlightenment rationalism and Romantic subjectivity. These essays by European and North American scholars examine the lure of mountains in German literature, philosophy, film, music, and culture from the Middle Ages to the present, with a focus on the interaction between humans and the alpine environment. The contributors consider mountains not as mere symbolic tropes or literary metaphors, but as constituting a tangible reality that informs the experiences and ideas of writers, naturalists, philosophers, filmmakers, and composers. Overall, this volume seeks to provide multiple answers to questions regarding the cultural significance of mountains as well as the physical practice of climbing them. Contributors: Peter Arnds, Olaf Berwald, Albrecht Classen, Roger Cook, Scott Denham, Sean Franzel, Christof Hamann, Harald Höbusch, Dan Hooley, Peter Höyng, Sean Ireton, Oliver Lubrich, Anthony Ozturk, Caroline Schaumann, Heather I. Sullivan, Johannes Türk, Sabine Wilke, Wilfried Wilms. Sean Ireton is Associate Professor of German at the University of Missouri. Caroline Schaumann is Associate Professor of German Studies at Emory University.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by