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Huit études décortiquent les relations étroites entre le cinéma et la bande dessinée, à travers les arcanes de la séquence, du découpage, du scénario, là où les genres se rejoignent. ©Electre 2019 Raconter en images, c'est développer un scenario, mais pas seulement. Tout ce qui constitue l'ambiance et la couleur d'un film (personnages, cadrages, décor, lumière), tout ce qui est traité non plus par le scénariste mais par ce réalisateur, peut se retrouver dans une oeuvre de littérature dessinée comme relevant d'autant de techniques qui se confondent en une seule : l'art d'écrire en texte et en image. Sept études historiques et critiques décortiquent les relations étroites, teintées d'amour et/ou de haine, entre le cinéma et la bande dessinée. Très tôt, le premier a su s'émanciper de sa technicité pour rallier des auteurs et des diversités d'approches, alors que la deuxième, parfois cantonnée à des adaptations de films à succès, a pu s'apparenter à un produit dérivé. A partir des années 1960, une nouvelle littérature dessinée revendique un statut d'ceuvre d'art à part entière ; mutation que la richesse, la compréhension et l'influence du cinéma ont contribué à opérer. Aujourd'hui, elle s'autorise des formes longues dont on n'aurait jamais pu imaginer la publication auparavant et dont le temps de lecture, étiré par rapport aux albums classiques, semble étrangement calé sur celui d'un long métrage. Alors que les frontières entre images fixes et images cinématographiques se brouillent de plus en plus, se jouant des définitions, excédant les relations convenues, cet ouvrage richement illustré propose un parcours entre cinéma et bande dessinée, dans les arcanes de la séquence. du découpage, du scénario... là où les genres s'acoquinent. On y croise Winsor McCay, Edmond Baudoin, Jean-Claude Forest, Paul Grimault, Michel Ocelot. Alain Resnais. Stanley Kubrick, René Laloux, Claire Sichez et Marine Rivoal. Watt Disney... On y disserte aussi de western, d'adaptation, de temporalité, de censure, de héros, de comics, d'expérience psychédélique ou de cinéma d'animation...
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Written in straightforward, jargon-free language, A Concise Dictionary of Comics guides students, researchers, readers, and educators of all ages and at all levels of comics expertise. It provides them with a dictionary that doubles as a compendium of comics scholarship. A Concise Dictionary of Comics provides clear and informative definitions for each term. It includes twenty-five witty illustrations and pairs most defined terms with references to books, articles, book chapters, and other relevant critical sources. All references are dated and listed in an extensive, up-to-date bibliography of comics scholarship. Each term is also categorized according to type in an index of thematic groupings. This organization serves as a pedagogical aid for teachers and students learning about a specific facet of comics studies and as a research tool for scholars who are unfamiliar with a particular term but know what category it falls into. These features make A Concise Dictionary of Comics especially useful for critics, students, teachers, and researchers, and a vital reference to anyone else who wants to learn more about comics.
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"Comic Books Incorporated tells the story of the US comic book business, reframing the history of the medium through an industrial and transmedial lens. Comic books wielded their influence from the margins and in-between spaces of the entertainment business for half a century before moving to the center of mainstream film and television production. This extraordinary history begins at the medium's origin in the 1930s, when comics were a reviled, disorganized, and lowbrow mass medium. Visiting critical moments along the way--market crashes, corporate takeovers, upheavals in distribution, and financial transformations--Shawna Kidman concludes this revisionist history in the early 2000s, when Hollywood had fully incorporated comic book properties and strategies into its business models. The medium had transformed into the heavily exploited, exceedingly corporate, and highly esteemed niche art form we know so well today"--Provided by publisher.
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"The American Comic Book Industry and Hollywood is the first book to provide an industry perspective on the resurgence of comic books and their hugely successful Hollywood adaptations. It provides an accessible overview, including interviews with industry professionals and detailed case studies such as Batman, The Walking Dead, and Marvel"-- The American Comic Book Industry and Hollywood traces the evolving relationship between the American comic book industry and Hollywood from the launch of X-Men, Spider-Man, and Smallville in the early 2000s through the ascent of the Marvel Cinematic Universe, the Arrowverse, and the Walking Dead Universe in the 2010s.Perren and Steirer illustrate how the American comic book industry simultaneously has functioned throughout the first two decades of the twenty-first century as a relatively self-contained business characterized by its own organizational structures, business models, managerial discourses, production cultures, and professional identities even as it has remained dependent on Hollywood for revenue from IP licensing. The authors' expansive view of the industry includes not only a discussion of the “Big Two,” Marvel/Disney and DC Comics/Time Warner, but also a survey of the larger comics ecosystem. Other key industry players, including independent publishers BOOM! Studios, IDW, and Image, digital distributor ComiXology, and management-production company Circle of Confusion, all receive attention. Drawing from interviews, fieldwork, archival research, and trade analysis, The American Comic Book Industry and Hollywood provides a road map to understanding the operations of the comic book industry while also offering new models for undertaking trans- and inter-industrial analysis.
Comic books, strips, etc --- Motion picture industry --- Motion pictures and comic books --- History --- Influence --- Publishing. --- Comic books, strips, etc. --- History. --- Influence.
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The American Comic Book Industry and Hollywood traces the evolving relationship between the American comic book industry and Hollywood from the launch of X-Men, Spider-Man, and Smallville in the early 2000s through the ascent of the Marvel Cinematic Universe, the Arrowverse, and the Walking Dead Universe in the 2010s. Perren and Steirer illustrate how the American comic book industry simultaneously has functioned throughout the first two decades of the twenty-first century as a relatively self-contained business characterized by its own organizational structures, business models, managerial discourses, production cultures, and professional identities even as it has remained dependent on Hollywood for revenue from IP licensing. The authors' expansive view of the industry includes not only a discussion of the "Big Two," Marvel/Disney and DC Comics/Time Warner, but also a survey of the larger comics ecosystem. Other key industry players, including independent publishers BOOM! Studios, IDW, and Image, digital distributor ComiXology, and management-production company Circle of Confusion, all receive attention. Drawing from interviews, fieldwork, archival research, and trade analysis, The American Comic Book Industry and Hollywood provides a road map to understanding the operations of the comic book industry while also offering new models for undertaking trans- and inter-industrial analysis.
Motion pictures and comic books --- Motion picture industry --- Comic books, strips, etc. --- Cinéma et bandes dessinées --- History. --- Influence. --- Publishing.
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Les processus transmédiaux et adaptatifs dans la condition médiatique actuelle constituent le noyau de cet ouvrage. D'un côté, il s'agit de situer les processus adaptatifs dans un contexte technologique, qui, par sa nature, opère quotidiennement des formes d'adaptation, et cela même de façon involontaire. D'un autre côté, il s'agit de mettre en lumière non seulement le phénomène de la transmédialité mais également la collectivisation de l'acte narratif qu'il induit de plus en plus souvent. Or, il semble que ce phénomène soit demeuré en arrière-plan dans le contexte médiatique de cette dernière décennie. Entre ces deux intérêts, comme pivot de cette collaboration, se trouve l'analyse des relations entre le médium bédéique et le vaste univers médiatique. En effet, la bande dessinée représente, de l'avis de l'équipe directrice, un moyen de construire des espaces narratifs très particuliers, et son étude, contextualisée dans l'ère numérique, ouvre des voies indispensables pour mieux comprendre et cerner la manière dont les espaces narratifs numériques seront construits dans un futur proche. Ainsi ce riche travail collectif est-il, à ce titre, l'un des tout premiers à être consacré intégralement à ce sujet. Construit en deux parties, l'une traitant des adaptations littéraires en bandes dessinées, l'autre des adaptations cinématographiques de bandes dessinées, il mêle approches théoriques et analyses d'oeuvres spécifiques et ouvre la porte à la fois d'une pratique culturelle en perpétuelle transformation et d'un champ de recherche encore plein d'avenir.
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"This engaging collection explores the multi-media intersections of comics, film, television, and popular culture over the last century, ranging from Felix the Cat to Black Panther."--
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A Brief History of Comic Book Movies traces the meteoric rise of the hybrid art form of the comic book film. These films trace their origins back to the early 1940s, when the first Batman and Superman serials were made. The serials, and later television shows in the 1950s and 60s, were for the most part designed for children. But today, with the continuing rise of Comic-Con, they seem to be more a part of the mainstream than ever, appealing to adults as well as younger fans. This book examines comic book movies from the past and present, exploring how these films shaped American culture from the post-World War II era to the present day, and how they adapted to the changing tastes and mores of succeeding generations.
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L'adaptation est devenue une pratique majeure d'une création contemporaine qui ne se refuse plus aucun croisement sémiotique possible (remédiation, intermédialité, crossover, crossmédia, spin-off, etc.) que ce soit dans les arts narratifs ou visuels. Si ce phénomène n'est pas nouveau, force est de constater que la question de l'adaptation associée au 9e art n'a soulevé jusqu'alors que de trop rares réflexions. Ce volume collectif est, à ce titre, l'un des tout premiers à être consacré intégralement à ce sujet. Construit en deux parties, l'une traitant des adaptations littéraires en bandes dessinées, l'autre des adaptations cinématographiques de bandes dessinées, cet ouvrage mêlant approches théoriques et analyses d’œuvres spécifiques ouvre la porte d'une pratique culturelle en perpétuelle révolution et d'un champ de recherche encore plein d'avenir.
Comic books, strips, etc. --- Motion pictures and comic books --- Bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées --- History and criticism --- Histoire et critique --- Cinéma et bandes dessinée --- Littérature --- Motion pictures and comic books. --- Comic books and motion pictures --- Bandes dessinées --- Cinéma et bandes dessinées --- Histoire et critique. --- Adaptations en bandes dessinées --- Adaptations cinématographiques --- Literature --- Film adaptations --- Television adaptations --- Adaptations --- Comic books, strips, etc. - Adaptations --- Literature - Comic books, strips, etc. - History and criticism --- 82-931 --- 82-931 Stripverhaal --- Stripverhaal --- Cinéma et bandes dessinées. --- Adaptations en bandes dessinées.
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