Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Algerije --- Islam --- Christendom --- Moslimfundamentalisme --- Kloosterorde --- Speelfilms
Choose an application
In dit boek brengt Emilio Platti de radicale islam inkaart. Het moslimradicalisme staat immers in hetmiddelpunt van de actualiteit. In feite gaat het oméén van de groepen die zich beroepen op de islam,weliswaar met een duidelijke ideologische basis. Ditradicalisme is ontstaan in Arabië en Egypte, maarevenzeer op het Indische subcontinent.Het doel is de moslimgemeenschap nieuw leven tegeven door zich te verzetten tegen de westerse moderniteit.Om dat doel te bereiken, propageren deislamisten een eenvoudige identiteit en een welomschrevenreligieuze praktijk. Op die manier proberenzij de moslimgemeenschap een homogeen gelaat tegeven - tegen elk pluralisme in. Extreme gewelddadigheidwordt daarbij niet geschuwd.Alle groepen die zich tot dit islamisme bekennen,worden gekarakteriseerd door een excessief exclusivismedat zich niet alleen tegen de westerse moderniteitkeert, maar evenzeer tegen moslims die dezeideologie niet delen.
Islam --- Islamic fundamentalism --- C1 --- islam --- 297.17 --- #GGSB: Islam --- 081 Godsdienst --- 297.17 Islam: religieus geïnspireerde acties; fanatisme --- Islam: religieus geïnspireerde acties; fanatisme --- Kerken en religie --- 2 --- Godsdienst --- Radicalisme --- Islamitisch-fundamentalisme --- Moslimfundamentalisme --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- #gsdb3
Choose an application
De Belgische journaliste van de Vlaamse krant Het Nieuwsblad ging als studente sociologie die een thesis schrijft over religiebeleving in gettowijken twee maanden undercover in de Brusselse wijk Molenbeek die ook wel Klein-Marokko of Moloko wordt genoemd. Ze wilde de gedachtewereld van de moslimextremisten achterhalen en onderzoeken of ze bereid waren tot terroristische acties over te gaan. Ze sprak met moslimjongeren en imams en kwam in moskeeën en bij verenigingen. Daar kwam een onthutsend beeld naar voren van een parallelle samenleving die de perfecte logistieke basis vormt voor extremisten en latere jihadisten. Ze sprak onder meer met sjeik Bassam Ayachi die in 2013 naar Syrië ging om te strijden aan de zijde van de terroristen en daar nog steeds verblijft. Dit boek is een heruitgave uit 2006 en de auteur werd destijds verguisd maar in het licht van latere ontwikkelingen is te zien dat zij het bij het rechte eind had toen zij de kiem van moslimextremisme in Molenbeek aan de kaak stelde en het onvermogen van de Belgische overheid om daar tegen op te treden.
journalisten --- Sociology of religion --- Islam --- terrorisme --- Social problems --- islamitisch fundamentalisme --- migranten --- Arabisch-Israëlisch conflict --- allochtone jongeren --- anno 2000-2009 --- anno 2010-2019 --- anno 1990-1999 --- Belgium --- Sint-Jans-Molenbeek --- Arab States --- Arab states --- Molenbeek --- Islamitisch-fundamentalisme --- Radicalisme --- Multiculturele samenleving --- Brussel --- Moslimfundamentalisme
Choose an application
Midden-Oosten --- West-Europa --- Verenigde Staten --- Politiek --- Islamitisch-fundamentalisme --- Geschiedenis --- Midden-Oosten en West-Europa --- Midden-Oosten en Verenigde Staten --- #SBIB:328H512 --- #SBIB:327.6H01 --- #SBIB:327.5H20 --- Instellingen en beleid: Midden-Oosten / landen in het Midden-Oosten --- Internationale en diplomatieke relaties: specifieke conflicten --- Vredesonderzoek: algemeen --- Moslimfundamentalisme --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Maatschappij --- Film
Choose an application
Begin 2013 raakte bekend dat enkele tientallen Nederlanders zich hadden aangesloten bij de gewapende strijd in Syrië. In de jaren daarna zouden velen hen volgen. Mannen en vrouwen, soms in het gezelschap van hun kinderen, vertrokken naar het inmiddels uitgeroepen kalifaat. Maar ondanks het idyllische beeld dat door IS van het leven in het kalifaat werd geschetst, raakten velen uiteindelijk gedesillusioneerd en sloegen op de vlucht. Zij keerden terug naar Nederland, werden opgesloten in gevangenenkampen in Noord-Syrië of kwamen terecht in een gevangenis in Turkije.In 'Kalifaatontvluchters; wordt het verhaal verteld van de families die hun kinderen kwijtraakten aan de ideologie van IS, maar waarvan een aantal onder hen het kalifaat wist te ontvluchten. Het zijn verhalen over religieus fanatisme en meedogenloos geweld, maar ook over onvervulde dromen, uitgedoofde liefdesrelaties en het verlangen naar vrijheid.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789044638981/kalifaatontvluchters-marion-van-san
islam --- 2 --- Islamitische Staat --- Islamitisch-fundamentalisme --- Syrië --- Radicalisme --- Radicalisering --- Terrorisme --- International relations. Foreign policy --- anno 2010-2019 --- Middle East --- Terrorism --- Islamic fundamentalism --- Religious aspects --- Islam --- IS (Organization) --- History, Military --- Moslimfundamentalisme --- 668.8 Vluchtelingen --- Terrorism - Religious aspects - Islam --- Islamic fundamentalism - France --- Middle East - History, Military - 21st century
Choose an application
Autobiografie van een jonge moslim uit Belgie die als jihadist in Syrie belandde, maar tot inkeer kwam en afzag van zijn radicale overtuiging.
journalisten --- Sociology of religion --- Islam --- terrorisme --- allochtone jongeren --- migranten --- islamitisch fundamentalisme --- Arabisch-Israëlisch conflict --- anno 2000-2009 --- anno 2010-2019 --- anno 1990-1999 --- Belgium --- Arab States --- Jihad --- Islamitisch-fundamentalisme --- Multiculturele samenleving --- Islamitische Staat --- BPB1508 --- 858.1 Politiek geweld --- Sociaal werk --- Radicalisme --- Terrorism --- Religious aspects --- Islamic fundamentalism --- Middle East --- History --- 21st century --- Syria --- Jordan --- Arab states --- 217.6 --- islam --- jihad --- fundamentalisme --- multiculturaliteit --- islam in het westen --- Moslimfundamentalisme
Choose an application
Drie jaar na de aanslagen in Brussel waarbij hij zijn vrouw Loubna verloor,klinkt de stem van Mohamed El Bachiri scherper dan ooit. Met groteprecisie vertelt hij over zijn jeugd in Molenbeek, zijn leven als vadervan drie kinderen na de dood van zijn vrouw en zijn visie op verbroederingals basis voor de toekomst.Daarbij is hij even kritisch voor witte onverdraagzaamheid als voorislamitische kwezelarij. Eigenhandig schetst hij de contouren van eenmoderne, open samenleving waarin verschil mag bestaan en menselijkheidprevaleert. Vanuit zijn eigen, bodemloze verdriet geeft hij een indrukwekkendegetuigenis vol wijsheid en liefde. Zijn taal is eenvoudig,zijn boodschap is groots. Bron : http://www.bol.com
Political philosophy. Social philosophy --- maatschappijkritiek --- discriminatie --- Islam --- multiculturele samenleving --- islam (ler) --- Multiculturele samenleving --- Racisme --- Aanslagen --- Molenbeek --- Zaventem --- Onverdraagzaamheid --- Islamitisch-fundamentalisme --- Diversiteit --- Verdriet --- Extremisme --- Jihad --- België --- Maatschappij --- Terrorisme --- Liefde --- Integratie --- Samenleving --- PXL-Central Office 2020 --- essays --- Bachiri, El, Mohamed --- Aanslag --- Luchthaven Zaventem --- Moslimfundamentalisme --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 960 --- aanslagen 22 maart 2016 --- terrorisme --- islam verhalen --- Brussel verhalen --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
De term radicalisering staat hoog op de lijst van ons politiek woordgebruik. Deze 19de-eeuwse term stamt uit een progressieve en liberale gedachtegoed. Nu duidt hij steevast op verontrustende ideologische tendensen en processen - vaak van moslimsignatuur - die zouden kunnen leiden tot geweld. In deze lezing staat Fadil stil bij de semantische verschuiving van de term radicalisering gedurende de laatste vijftien jaar. Ze toont aan hoe de term radicalisering gradueel als ideologisch denkkader ging fungeren om bepaalde vormen van activisme en politiek handelen te pathologiseren en te problematiseren. Ze argumenteert dat de term radicalisering tekenend is voor een onvermogen om niet-seculiere en niet-westerse taal en actievormen te integreren in een politieke woordenschat.
Political philosophy. Social philosophy --- Europe --- #SBIB:321H30 --- #SBIB:17H3 --- #SBIB:17H20 --- politieke filosofie --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke wijsbegeerte --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- 32 --- Radicalisme --- Radicalisering --- Multiculturele samenleving --- Islam en het Westen --- Islamitisch-fundamentalisme --- Godsdienst --- Islam in het Westen --- Social problems --- Colonisation. Decolonisation --- Pragmatics --- Politiek --- PXL-Central Office 2020 --- maatschappijproblemen --- multiculturele samenleving --- radicalisme --- Islam --- Moslimfundamentalisme --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Architectuur --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 668.1 Migrantenbeleid --- radicalisering --- politiek woordgebruik --- ideologische tendensen en processen --- geweld --- semantiek --- activisme --- politiek handelen --- niet-seculiere en niet-westerse taal en actievormen --- politieke woordenschat
Choose an application
Op zich is er niets mis met radicale standpunten of meningen die ingaan tegen de heersende opinie. Het is pas wanneer ze gisten op een voedingsbodem van frustratie, woede of angst, dat ze kunnen doorschieten naar extremisme. Het is dan ook niet langer in de marges van onze snel veranderende samenleving dat er extremistische visies worden aangehangen. Zelfs het ?evenwichtige midden? valt er steeds meer aan ten prooi. Gevoed door de brandversnellers van de sociale media ontpopt de ene groep zich tot de antipode van de andere. Zo ontstaan rijkgeschakeerde mozaïeken van oude linkse en rechtse standpunten, identitarisme, dekolonisatie, islamisme, de coronapandemie en de klimaatopwarming. Met complotdenken en een focus op de infame jaren ?30 bijna als vaste prik. Antipode is een intelligent en gelaagd essay over excessen en polarisering. Hind Fraihi neemt de hete hangijzers van extreemrechts, islamisme, ecologisch extremisme en woke-extremisme onder de loep.https://www.aspeditions.be/en/book/antipode/18748
BPB9999 --- 062 Cultuurfilosofie --- radicalisering --- Political philosophy. Social philosophy --- Books --- extremisme --- BPB2206 --- εξτρεμισμός --- extremism --- ekstremizmas --- ekstrēmisms --- extremismus --- Extremismus --- ekstremizëm --- extremismo --- szélsőség --- ekstremizam --- estremismo --- extrémizmus --- extrémisme --- екстремизам --- estremiżmu --- ekstremisme --- ekstremizem --- antoisceachas --- äärisuuntaus --- екстремизъм --- ekstremizm --- äärmuslus --- ekstremism --- fanatism --- φανατισμός --- fanatizëm --- фундаментализам --- fanatismus --- fundamentalismus --- vallási fanatizmus --- fanatismo --- фанатизам --- fanatizmus --- fanatismi --- fanaticism --- kiihkomielisyys --- fanatisme --- fanātisms --- fanatizmas --- Fanatismus --- fanatizam --- radicalización --- radikalisoituminen --- радикализација --- ριζοσπαστικοποίηση --- radikalisering --- radikalizácia --- radikalizzazzjoni --- radicalizare --- radicalizzazione --- радикализация --- radicalisation --- radikaliseerumine --- radikalizācija --- radicalização --- radikalizálódás --- Radikalisierung --- radikalizacija --- radykalizacja postaw --- radikalizace --- radacú --- radicalisatie --- Radicalisering --- Extremisme --- Polarisering --- Wokisme --- Moslimfundamentalisme --- Extreemrechts --- Sociology of culture --- sociale filosofie
Choose an application
Though capable of staging spectacular attacks like 9/11, jihadist organizations were not a significant force on the ground when they first became notorious in the shape of al-Qaida at the turn of century. The West's initial successes in the 2001 invasion of Afghanistan weakened their support still further.Today, as renowned Middle East commentator Patrick Cockburn sets out in this explosive new book, that' all changed. Exploiting the missteps of the West's wars in Afghanistan, Iraq and Libya, as well as its misjudgments in relation to Syria and the uprisings of the Arab Spring, jihadist organizations, of which ISIS is the most important, are swiftly expanding. They now control a geographical territory greater in size than Britain or Michigan, stretching from the Sunni heartlands in the north and west of Iraq through a broad swath of north-east Syria. On the back of their capture of Mosul and much of northern Iraq in June 2014, the leader of ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi, has been declared the head of a new caliphate that demands the allegiance of all Muslims.The secular, democratic politics that were supposedly at the fore of the Arab Spring have been buried by the return of the jihadis. As the Islamic State announced by ISIS confronts its enemies, the West will once again become a target. Cockburn cites an observer in southern Turkey interviewing Syrian jihadi rebels early in 2014 and finding that without exception they all expressed enthusiasm for the 9/11 attacks and hoped the same thing would happen in Europe as well as the US.How could things have gone so badly wrong? Writing in these pages with customary calmness and clarity, and drawing on unrivaled experience as a reporter in the region, Cockburn analyzes the unfolding of one of the West's greatest foreign policy debacles and the rise of the new jihadis.Bron : http://www.orbooks.com
Polemology --- Middle East --- MIDDLE EAST -- 930.3 --- RELIGIOUS FANATISM -- 930.3 --- 21ST CENTURY -- 930.3 --- TERRORISM -- 930.3 --- 854 Terrorisme --- #SBIB:328H512 --- #SBIB:321H91 --- #SBIB:327.5H21 --- #SBIB:316.331H333 --- Instellingen en beleid: Midden-Oosten / landen in het Midden-Oosten --- Niet-specifieke politieke en sociale theorieën vanaf de 19e eeuw: islam, Arabisch nationalisme --- Vrede – oorlog, oorlogssituaties --- Godsdienst, oorlog en vrede --- IS (Organization) --- ISIL (Islamic State of Iraq and the Levant) --- ISIS (Islamic State of Iraq and Syria) --- Daech --- Daeş --- Daesh --- Daʻiş --- Dāʻish --- Daisy --- Dâʼisy al-ʻIrāq wa-asy-Syâm --- Daulah Islamiyah Iraq dan Syam --- Dawlah al-Islāmīyah --- Dawlah al-Islāmiyah fi al-'Irāq wa-al-Shām --- ES --- Estado Islâmico --- Estado Islâmico do Iraque --- Estado Islâmico do Iraque e da Síria --- Estado Islâmico do Iraque e Síria --- IGIL --- IŞİD --- Islamic State --- Islamic State of Iraq and al-Sham --- Islamic State of Iraq and Syria --- Islamic State of Iraq and the Levant --- Islamskoe gosudarstvo Iraka i Levanta --- ИГИЛ --- Исламское государство Ирака и Леванта --- داعش --- دولة الإسلامية --- دولة الإسلامية في العراق والشام --- Asia, South West --- Asia, Southwest --- Asia, West --- Asia, Western --- East (Middle East) --- Eastern Mediterranean --- Fertile Crescent --- Levant --- Mediterranean Region, Eastern --- Mideast --- Near East --- Northern Tier (Middle East) --- South West Asia --- Southwest Asia --- West Asia --- Western Asia --- Orient --- History --- Politiek --- Islamitische Staat --- Islamitisch-fundamentalisme --- Islam --- Buitenlandse politiek --- Terrorisme --- Midden-Oosten --- Moslimfundamentalisme --- Maatschappij --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- דאעש --- État islamique
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|