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Number 133 in Yale French Studies takes a new look at the themes in Nobel laureate Patrick Modiano's work. This volume of Yale French Studies offers new perspectives on the work of the 2014 Nobel laureate in literature, Patrick Modiano. Including critical reassessments of themes that have informed, indeed haunted, Modiano’s fiction from the outset, this collection of essays places the writer in a variety of new contexts. Topics include explorations of literary and cinematic traditions such as surrealism and film noir, situating Modiano’s work among other literatures, the author’s fascination with the dark years of the German Occupation, and his troubled relations with his parents.
Modiano, Patrick, 1945 --- -Modiano, Patrick, - 1945 --- -Modiano, Patrick, 1945 --- -Modiano, Patrick, - 1945-
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Patrick Modiano été récompensé par le prix Nobel 2014 de littérature pour l'art de la mémoire avec lequel il a évoqué les destinées humaines les plus insaisissables et dévoilé le monde de l'Occupation. Dans ses romans, il entrelace les fils ; une trame à chaque fois différente, tissu de déterminations historiques et intimes. L' écrivain tente de saisir des existences qui toujours lui échappent, la sienne comme celles des autres, pareillement entrevues et perdues. Trouble et malaise esquissent ainsi l'histoire incertaine d'une civilisation, d'une famille, d'une littérature, unies dans un même désastre. Le présent ouvrage suit le parcours de cette œuvre singulière, aux prises avec les infinies variations d'une écriture attachée à saisir d'insaisissables vérités.
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Tout commence en 1968, lorsque Patrick Modiano, à la parution de son premier roman La Place de l’étoile, s’invente une date de naissance : 1947 au lieu de 1945. Il mettra près de dix ans pour rétablir son état civil, et plus de quarante pour s’en expliquer...Étonnant Modiano, toujours entre fiction et réalité. Lors de son entrée sur la scène littéraire, il entremêle sa date de naissance et celle de son frère disparu, une façon de rendre à celui-ci un hommage discret. Dans ses livres, surtout, il ne cesse de « vaporiser » des éléments réels, liés pour beaucoup à la période de l’Occupation qui l’obsède. Les gestapistes de la rue Lauriston, le duo Bonny-Lafont et surtout le mystérieux Eddy Pagnon, hantent ainsi ses textes, du premier au dernier roman.Au fil des ans, cependant, Modiano avance. On le décrit prisonnier des brumes des années 1940, le voici qui rédige un scénario sur Mesrine avec Michel Audiard ! Lui qui se présente comme le fils « d’un juif et d’une Flamande » porte sur ses parents un regard nouveau : le père équivoque et déchu des premiers textes est lentement réhabilité, pendant que la mère actrice se retrouve la cible tardive d’attaques frontales. En parallèle, il se construit une famille de papier où se croisent Maurice Sachs, Emmanuel Berl, Raymond Queneau, Georges Perec, Dora Bruder, Serge Klarsfeld, mais aussi Françoise Hardy et Catherine Deneuve.En se glissant dans la peau de l’écrivain, Denis Cosnard mène à travers les textes une enquête passionnante pour aller au-delà du mythe Modiano.
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Modiano, Patrick --- Modiano, Patrick, --- Criticism and interpretation. --- Authors, French --- Criticism and interpretation --- Authors, French - 20th century - Criticism and interpretation --- Modiano, Patrick, - 1945- - Criticism and interpretation --- Modiano, Patrick, - 1945 --- -Modiano, Patrick --- Modiano, Patrick (1945-....) --- Biographies --- Critique et interprétation --- -Authors, French
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This is the first in-depth study of the twelve Modiano texts specifically concerned with life-writing in autobiographical and biographical-cum-historiographical projects. The texts covered range from La Place de l’étoile (1968) through to La Petite Bijou (2001). Close textual analysis is combined with a theoretical approach based on current thinking in autobiography, biography, and reader-response. Modiano’s use of autofiction and biofiction is analysed in the light of his continuing obsession with both personal trauma and History, as well as his problematic relationship with his paternally-inherited Jewish links. His view of identity (of self and other) is thus discussed in relation to a particular literary and socio-historical context– French, postmodern, post-World War II, and post-Holocaust.
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Savitzkaya, Eugène --- Modiano, Patrick --- Modiano, Patrick, --- Modiano, Patrick, 1945 --- -Savitzkaya, Eugène
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A trio of intertwined novellas from the 2014 Nobel laureate for literature In this essential trilogy of novellas by the winner of the 2014 Nobel Prize in Literature, French author Patrick Modiano reaches back in time, opening the corridors of memory and exploring the mysteries to be encountered there. Each novella in the volume--Afterimage, Suspended Sentences, and Flowers of Ruin-represents a sterling example of the author's originality and appeal, while Mark Polizzotti's superb English-language translations capture not only Modiano's distinctive narrative voice but also the matchless grace and spare beauty of his prose. Although originally published separately, Modiano's three novellas form a single, compelling whole, haunted by the same gauzy sense of place and characters. Modiano draws on his own experiences, blended with the real or invented stories of others, to present a dreamlike autobiography that is also the biography of a place. Orphaned children, mysterious parents, forgotten friends, enigmatic strangers-each appears in this three-part love song to a Paris that no longer exists. Shadowed by the dark period of the Nazi Occupation, these novellas reveal Modiano's fascination with the lost, obscure, or mysterious: a young person's confusion over adult behavior; the repercussions of a chance encounter; the search for a missing father; the aftershock of a fatal affair. To read Modiano's trilogy is to enter his world of uncertainties and the almost accidental way in which people find their fates.
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