Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Adolescenten --- Meisjes --- Jeugdwerk --- Onderwijs --- Loopbaanplanning --- Seksualiteit --- Criminaliteit --- Migrantenmeisjes --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.346H28 --- #A9202A --- Vrouwenproblematiek 396 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Positie van de vrouw in de samenleving: socialisatie --- Adolescent --- Meisje --- Migrantenmeisje --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Van jongs af aan is de opvoeding van Turkse meisjes er vooral op gericht hen voor te bereiden op hun rol als 'goede vrouw'. Zij dragen zorg voor de familie-eer, helpen in de huishouding en zorgen voor de goede sfeer in het gezin. Zij hebben minder vrijheid en mogelijkheden om hun eigen weg te gaan dan jongens. Uit de confrontatie tussen enerzijds de normen en waarden die Turkse meisjes in Nederland zelf ontwikkelen en anderzijds de normen en waarden van hun uit Turkije geëmigreerde ouders, ontstaan tal van familiale conflicten. Deze studie schetst een beeld van de wijze waarop Turkse meisjes met deze conflicten omgaan. Voor het onderzoek werden 33 respondenten benaderd, met een leeftijd variërend van 16 tot 27 jaar. De volgende onderzoeksvragen stonden centraal: wat ervaren Turkse meisjes als de grootste conflicten binnen het gezin en wat zien zij als de belangrijkste oorzaken van deze conflicten? Welke oplossingen/strategieën kiezen de meisjes in deze conflictsitutuaties en welke gewenste/ongewenste gevolgen hebben de door hen gemaakte keuzes? Welke achterliggende factoren hebben invloed op de besluitvorming in deze conflictsituaties? In hoeverre krijgen zij steun van hun eigen netwerk, van zelforganisaties of van professionele Nederlandse hulpverleningsinstellingen? Turkse meisjes hebben een bijzondere positie binnen de Turkse gemeenschap. Ze dragen zorg voor de familie-eer, helpen in de huishouding en zorgen voor de goede sfeer in het gezin. Voor vele meisjes is de opvoeding erop gericht hen voor te bereiden op hun rol als 'goede vrouw'. In de Nederlandse samenleving leidt een dergelijke opvoeding vaak tot conflicten tussen het Turkse meisje en haar ouders. In deze studie wordt bekeken hoe drie groepen meisjes reageren op conflictsituaties: thuiswonende, studerende en weggelopen meisjes.
Primary groups --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational sciences --- Sexology --- Gynaecology. Obstetrics --- Netherlands --- Turkey --- Migrantenmeisjes --- Integratie --- Waarden --- Westen --- Conflicten --- migrantenjongeren --- Nederland --- Migrantenmeisje --- Waarde (ethiek) --- Conflict --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Persoon met een migratieachtergrond --- Family --- Marriage --- Immigrant girls --- Virginity --- Norms --- Upbringing --- Relationships --- Sexuality --- Book --- Nederland.
Choose an application
Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassenmilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen. Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen vanuit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Inzicht in de betekenis van onderwijs draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Schoolloopbaan --- Turkse migrantenvrouwen --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Turkse migrantenmeisjes. --- België. --- Social problems --- Sociology of education --- School management --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Turkey --- Onderwijs ; Turkije --- Schoolloopbaan ; Turkse migrantenmeisjes --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- allochtone kinderen, onderwijs --- allochtone vrouwen --- antropologie --- migranten: in onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- Turken --- 328.75 --- Meisjes --- Migranten --- Turkije --- 450.9 --- allochtonen --- etniciteit --- onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:39A6 --- 668.5 Migrantenvrouwen --- #A0005A --- 377 --- 325 --- 008 --- 371 --- 405.5 --- Sociale problemen van Turken --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- onderwijsresearch --- nationalisme --- minderheden --- Allochtonen --- Migrantenvrouwen --- Interculturele hulpverlening --- Allochtoon --- Migrantenvrouw --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- België --- Persoon met een migratieachtergrond --- Race --- Migration background --- Education --- Book --- Culture --- Turkije.
Choose an application
Inhoud: Inleiding; Een etnografisch perspectief; Perspectieven vanuit het beleid.
Migrantenkinderen --- Schoolloopbaan --- Onderwijs. --- Turkse migrantenmeisjes. --- Migrantenjongeren. --- intercultureel onderwijs --- School management --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Belgium --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- Children of immigrants --- Children of minorities --- #PBIB:2002.2 --- Minority children --- Minority group children --- Minorities --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- Immigrants --- Education --- 376.7 --- Beleid --- Cultuur --- Migranten --- Onderwijs --- Opvoeding --- 454.6 --- onderwijs : allochtonen (ler) --- 328.7 --- Allochtonen --- Multidisciplinair --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H16 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 376.68 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 668.4 Migrantenjongeren --- 734 Multicultureel onderwijs --- #A0312A --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Sociale problemen van allochtone groepen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Schoolloopbaan ; allochtone leerlingen --- 454.6 )* INTERCULTUREEL ONDERWIJS --- allochtonen --- jeugd --- onderwijs --- 450.9 --- Allochtone leerlingen --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen: onderwijs --- Kinderen --- Jeugd --- Migrantenjongeren --- Onderwijsachterstand --- Vlaanderen --- 302.5 --- 469 --- opleiding --- pedagogiek --- diversiteit --- etnisch-culturele minderheden --- multiculturele samenleving --- opvoeding --- school- en onderwijsproblematiek --- Academic collection --- Allochtoon --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Migrantenjongere --- Analyse --- Evaluatie --- Emigratie --- migrantenjongeren --- intercultureel --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De analyses uit het on derzoek leidden weliswaar tot relevante inzichten over de leerprestaties van allochtonen in het onderwijs en hun intrede op de arbeidsmarkt maar tegelijkertijd bleek ook dat niet alle bijzonderheden in de school- en arbeidsloopbanen van de allochtone jongeren via kwantitatieve analyses kunnen worden geduid. Meer bepaald viel op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervond om aansluiting te vinden op school en op de arbeidsmarkt: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit boek staat deze groep centraal en komen zij zelf aan het woord. Het boek gaat dieper in op de achterliggende processen die de erg opvallende trajecten van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen voor een volwaardige participatie van deze vrouwen aan het onderwijs en op de arbeidsmarkt? En zijn er ook specifieke kansen? Welke rol spelen genderrelaties hierin? Om meer inzicht te verwerven in de achterliggende processen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie in de onderwijs- en arbeidsloopbanen van deze vrouwen werden een aantal Turkse en Marokkaanse vrouwen uit het eerdere onderzoek opnieuw bezocht voor een diepgaand vervolginterview over hun school- en beroepsloopbaan. Dit boek brengt hun verhalen, toetst ze af aan eerdere bevindingen en duidt ze met inzichten uit de literatuur
Immigrants --- Muslim women --- Education --- Employment --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België - Turkse migrantenvrouwen ; België. --- Migranten. --- Labour market --- Marokkanen --- arbeidssociologie --- allochtonen --- School management --- gender --- Turken --- Social policy and particular groups --- Turkey --- Belgium --- Morocco --- Women immigrants --- 331.108 --- Allochtone meisjes --- Allochtonen --- arbeidsmarkt --- Arbeidsmarkt --- arbeid, vrouwen --- etnisch-culturele minderheden --- Onderwijs --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België --- Turkse migrantenvrouwen ; België --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Migranten 325.11 --- 331 --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- 668.4 Migrantenjongeren --- 668.5 Migrantenvrouwen --- onderwijs voor allochtonen --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Flanders (Belgium) --- Vlaanderen (Belgium) --- Région flamande (Belgium) --- Flemish Region (Belgium) --- Vlaams Gewest (Belgium) --- Flandre (Belgium) --- Emigration and immigration. --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.2A342 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- Vrouwen --- Sociale problemen --- Sociaal-economische beschrijvingen --- Multiculturele samenleving --- Migrantenmeisjes --- Tewerkstellingskansen --- Gender --- Région flamande (Belgium) --- Allochtoon --- Vrouw --- Sociale problematiek --- Sociaal-economische beschrijving --- Autochtoon --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Migrantenmeisje --- Tewerkstellingskans --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- migrantenvrouwen --- allochtone vrouwen --- discriminatie --- etnische minderheden --- Vlaanderen --- Marokko --- Turkije --- Persoon met een migratieachtergrond --- Muslimahs --- Migration background --- Book --- Experiences --- Vlaanderen. --- Marokko. --- Turkije.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|