Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Inventaris van bestaande initiatieven, portretten en tips om een tutoringproject op te zetten, dat kinderen en jongeren van allochtone afkomst en/of kansarme leerlingen dezelfde slaagkansen en doorstromingsmogelijkheden geeft als hun leeftijdgenoten.
Research on teaching --- Didactic strategies --- mentoren --- didactische werkvormen --- Flanders --- Tutorbegeleidingssystemen --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Zorgverbreding --- Onderwijs ; Vlaanderen. --- Onderwijs ; begeleiding. --- Migrantenkinderen onderwijs. --- 484.6 --- hoger onderwijs --- lerarenopleidingen --- tutoring --- didactiek --- 081730.jpg --- Leerlingbegeleiding: allochtonen --- didactiek secundair onderwijs - intercultureel onderwijs --- Tutoring --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
Hoe ga je om met een leerling die rouwt? Hoe met een klasgroep die het verlies van een medeleerling doormaakt? Hoe help je een collega die het verlies van een dierbare moet verwerken? En wat moet je vooral niet doen? Hoe ver gaat de betrokkenheid van de school met de ouders wanneer een leerling sterft? Is dit alles anders in het buitengewoon/speciaal onderwijs dan daarbuiten? Reageren kinderen met specifieke onderwijsbehoeften anders op dergelijk verlies of rouwen zij anders? (Bron: covertekst)
C6 --- jeugd --- gehandicapten --- rouw (x) --- 418.7 --- 460 --- Buitengewoon onderwijs --- Dood --- Dood(Kinderen en dood) --- Rouwproces --- Verlies --- Verlies (emotie) --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Rouw / rouwverwerking --- Verliesverwerking --- 393.7 --- Begeleiding --- Ideologieën --- Personen met een mentale handicap --- 071576.jpg --- Rouwproces: buitengewoon onderwijs --- rouw --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Psychologie van leven en dood --- Orthopedagogiek --- 612.67 --- 362.31 --- Kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Kind --- Kind met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational psychology --- Secondary education --- Ideologieën
Choose an application
Dit boek mengt zich in de discussie over de vraag, hoe allochtone kinderen in ons onderwijs te benaderen. In beginsel niet anders dan autochtone kinderen. De auteur kiest consequent voor het kind en zijn ontwikkelingsvragen met het oog op het toekomstige leven van dit kind in de - dominante - Nederlandse en Vlaamse samenleving. Het is dit kind of deze leerling die het moet maken, niet alleen of los van zijn huiselijke achtergrond, maar wel zelf. Centraal in de beschouwing staat de ervaring van het kind verbonden te zijn met zijn school en met de mensen met wie het daar samenleeft en werkt. Vanuit deze verbondenheid kan nu en later verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen ontstaan. De school heeft in dit opzicht een heel bijzondere verantwoordelijkheid. Met kinderen die zich verbonden voelen is het bovendien goed werken. Het boek gaat overigens geen lastige vragen over onderwijs aan onze allochtone leerlingen uit de weg. (Bron: covertekst)
pedagogiek --- intercultureel onderwijs --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- 450.9 --- allochtone kinderen --- migranten --- onderwijs --- 376.7 --- Achterstand --- Allochtone leerlingen --- Migranten --- Onderwijs --- Preventie --- etnisch-culturele minderheden --- school- en onderwijsproblematiek --- 050928.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Overige onderwerpen onderwijs --- migrantenkinderen --- departement Lerarenopleiding --- Leraren --- Intercultureel onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Allochtone leerling --- Leraar --- Directie --- 81.84 education for minorities. --- Allochtonen. --- Intercultureel onderwijs. --- Leerling-leerkracht-relatie. --- Pupil counseling. Pupil guidance. --- Sociology of education. --- allochtone jongeren. --- intercultureel onderwijs. --- pedagogiek. --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen. Met de competenties uit de wet Beroepen in het Onderwijs als uitgangspunt, komen achtereenvolgens de pedagogische, interpersoonlijke en (taal)didactische aspecten van het lesgeven aan de orde. Uitgangspunt van Open ogen in de kleurrijke klas is dat deze drie aspecten binnen communicatie in de klas als in elkaar grijpende tandwielen met elkaar samenhangen. In het slothoofdstuk brengen de auteurs deze tandwielen dan ook met elkaar in verband en concretiseren deze samenhang In hun bespreking van de casustiek. De theorie in Open ogen in de kleurrijke klas wordt verduidelijkt met behulp van veel voorbeelden, vaak zelfs uitgeschreven lesfragmenten, uit de dagelijkse lespraktijk en opdrachten die aanzetten tot reflectie. Leraren in de bovenbouw van het basisonderwijs, docenten in het voortgezet onderwijs en de eerste jaren van het mbo zullen merken dat zij met behulp van dit boek hun leerlingen in de leeftijd van 10 tot 18 jaar preciezer kunnen observeren en effectiever kunnen handelen in hun kleurrijke (stage)klas. Scholen hebben al een lange periode te maken met een groeiende diversiteit van leerlingen. Het is de kunst deze verschillen te benoemen en aan te geven welke factoren van invloed zijn op het leerproces van de leerling en wat dit betekent voor de school. Dit boek geeft concrete handvatten voor de verbetering van het onderwijs aan 10-18-jarigen en in het bijzonder aan groepen leerlingen die divers zijn opgebouwd. Het boek is opgebouwd vanuit een visie op 'samenhangende tandwielen' rondom de leraar: oog voor de leerling, oog voor contact en oog voor de taal in leerprocessen. In drie hoofdstukken wordt dat uitgewerkt. In een vierde hoofdstuk staan de competenties van de leraar centraal. Daarbij ook veel aandacht voor het belang van dit thema voor de schoolorganisatie. Zoveel mogelijk staat de dagelijkse schoolpraktijk centraal. In observatieopdrachten, handelingsopdrachten, casustiek en verwijzingen naar websites wordt de lezer gedwongen te reflecteren op de klassenpraktijk. Een bruikbaar boek voor leraren en leraren in opleiding, schoolleiders en onderwijsadviseurs Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1 - Oog voor leerlingen en hun eigenheid in een kleurrijke klas 1.1 Wat is een kleurrijke klas? 1.2 Identiteitsontwikkeling en migratie 1.3 Beeldvorming 1.4 Kwaliteiten herkennen en stimuleren 1.5 Samenvatting *Afsluitende opdracht hoofdstuk 1 Hoofdstuk 2 - Oog voor je contact met leerlingen 2.1. Inleiding 2.2. We kijken allemaal met een andere bril naar Hetzelfde 2.3 De relatie tussen leraar en leerling(en): het Model voor Interpersoonlijk Leraarsgedrag 2.4 Non-verbale communicatie in de kleurrijke klas 2.5 De culturele bril van de leraar 2.6 De relatie tussen het culturele aspect en het interpersoonlijke aspect (mil) 2.7 Kijken naar en handelen in een kleurrijke groep *Afsluitende opdracht hoofdstuk 2 Hoofdstuk 3 - Oog voor taalontwikkeling in leerzame interactie 3.1 Inleiding 3.2 Taalontwikkeling in alle lessen 3.3 Taalvaardig: verschillende contexten 3.4 Woordenschat 3.5 Greep op het eigen taalleerproces * Afsluitende opdracht hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4 - Onder de loep en aan de slag; werken aan docentcompetenties in opleiding en professionalisering 4.1 Wat betekent dat in een kleurrijke school? 4.2 Ontwikkeling in beweging zetten 4.3 Gewoon goed onderwijs? Docentcompetenties in de kleurrijke school 4.4 Competenties ontwikkelen in opleiding en professionalisering *Afsluitende opdracht hoofdstuk 4
Intercultureel onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- 450.42 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Multiculturele samenleving --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- Taalontwikkeling --- 454.6 --- multicultureel onderwijs (ler) --- multiculturele samenleving en opvoeding (ler) --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Allochtonen --- Onderwijs --- Didactiek --- 080814.jpg --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- 474.6 --- migranten --- Onderwijssociologie --- Lager onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
PISA (het Internationaal Programma voor Studentenbeoordeling) is een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek door de OESO naar de schoolse vaardigheden van 15-jarigen op het gebied van wiskunde, wetenschappen en lezen. Voor de derde opeenvolgende keer verzocht de Stichting de onderzoeksgroep GERME van de ULB om een grondige vergelijkende analyse uit te voeren van de resultaten die in 2009 opgemeten werden in de Franse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschap. België bevindt zich bij de geïndustrialiseerde landen waar de kloof tussen autochtone leerlingen en scholieren van vreemde afkomst het grootst is, hoewel in de resultaten van 2009 een lichte verbetering merkbaar is. Toch blijft de school een plek waar ongelijkheid wordt gereproduceerd. Volgens de auteurs van het onderzoek is een diepgaande hervorming van het onderwijssysteem de enige manier om de prestatiekloof, die een belangrijke impact heeft op het integratieproces van leerlingen met een migratieachtergrond, te dichten. (bron: website Koning Boudewijnstichting)
evaluatie (onderwijs) --- prestaties --- onderwijsonderzoek --- allochtone jongeren --- Research on teaching --- SO (secundair onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- E-books --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Prestaties --- Allochtone leerlingen --- Autochtone leerlingen --- Secundair onderwijs --- Prestatieproblemen --- Schoolbegeleiding --- Migrantenkinderen ; onderwijs ; Vlaanderen --- S20110642.jpg --- Secundair onderwijs ; België --- secundair onderwijs --- 371.1 --- Prestatie --- Allochtone leerling --- Autochtoon --- Onderwijsbegeleiding --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
Pools, Russisch, Hindi, Berber, Engels, Chinees, Turks: in onze steden zijn steeds meer talen te horen, en het ziet er niet naar uit dat dit een voorbijgaand fenomeen is. In Vlaanderen en Nederland komt deze meertaligheid onzacht in aanraking met het vrijwel eentalige beleid in instituten als de gezondheidszorg, de administratie, het onderwijs en het gerecht. In elk van die instituten kan men regelmatig communicatie- en andere problemen registreren, met vaak nadelige gevolgen voor cliënten en bezoekers. Hoewel leerkrachten, sociaal werkers, verzorgers, ambtenaren en rechters naar best vermogen proberen om werkbare oplossingen te bedenken, mogen ze echter op weinig ondersteuning rekenen: overheden lijken niet of slechts schoorvoetend kennis te willen maken met meertaligheid, laat staan er voorzieningen voor te willen ontwikkelen. Daarom bieden verschillende experts uit de sociolinguïstiek, de vertaalkunde en de antropologie in dit boek concrete voorbeelden aan van de dagelijkse meertalige en interculturele werkelijkheid in de stad, van hoe men die werkelijkheid benadert en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn. Aan de hand van hun feitenanalyse en reflectie wijzen ze op verborgen problemen, onbedoelde effecten, uitdagingen en mogelijkheden om beleid en meertalige realiteit beter op elkaar af te stemmen
Interculturele communicatie --- Meertalige communicatie. --- Meertaligheid --- Steden. --- asielzoekers --- Interpreting --- Sociolinguistics --- meertaligheid --- onderwijs --- eerstelijnsgezondheidszorg --- interculturele communicatie --- sociaal tolken --- Bilingualism --- Multilingualism --- Intercultural communication --- Bilinguisme --- Multilinguisme --- Communication interculturelle --- Cities and towns --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Sociological aspects --- Sociolinguistiek --- Multiculturele samenleving --- 803.2 --- 645 Sociolinguistiek --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Meertaligheid --- 316.7 --- Migranten --- Communicatie --- Interculturele vaardigheden --- linguïstiek --- communicatie --- multiculturele samenleving --- steden --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- sociolinguïstiek, taalachterstand, taalminderheden, tweetaligheid --- Interculturele verhoudingen --- Steden en gemeenten --- Steden --- Diversiteit --- Stadssamenleving --- Gezondheidszorg --- Onderwijs --- Recht --- Interculturaliteit --- Verpleegkunde --- Stad --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- diversiteit --- 810 --- taalgebruik --- cultuursociologie --- taalkunde --- linguistique
Choose an application
Redactie Vlabin-VBCDit boek verscheen naar aanleiding van dertig jaar OETC-projecten (Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur). Via deze projecten konden anderstalige kinderen in Brussel een aantal uren per week les volgen in hun moedertaal. Op die manier wordt tweetaligheid gestimuleerd, waardoor ze perfect zijn voorbereid om door te stromen naar de middelbare school. Verslag van een succesverhaal in de vorm van een verzameling artikelen van verschillende auteurs die zowel over de inhoud als de vorm van de projecten schrijven. In het programma hanteert men een geïntegreerd model waarin een belangrijk deel van de lessen onderwezen wordt in de moedertaal zelf. Dit verhoogt het welbevinden van de kinderen, de motivatie en de schoolse prestaties en het zorgt voor een evenwichtige identiteitsopbouw. Bovendien gaat die meertalige opvoeding niet ten koste van de schooltaal. Dit is geen theoretisch verslag, maar een concreet en warm pleidooi voor de sociale cohesie in de maatschappij. Jammer dat aan dit succesverhaal een einde moet komen doordat de onderwijsminister de subsidies heeft geschrapt. Schreefloze letter; verlucht met zwart-witfoto?s.© NBD Biblion
psycholinguïstiek --- taalgebruik --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- meertaligheid --- Sociology of minorities --- Didactics of languages --- Intercultureel onderwijs --- Meertaligheid --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:39A4 --- Intercultureel onderwijs : basisonderwijs : Brussel --- Meertalig onderwijs --- Diversiteit --- Allochtonen --- Basisonderwijs --- 803.2 --- Migrantenkinderen ; onderwijs --- Vreemde talen; onderwijs --- 454.6 --- 474.6 --- student-tutoring --- taalonderwijs (ler) --- intercultureel onderwijs --- diversiteit --- allochtonen --- onderwijs in eigen taal en cultuur (OETC) --- basisonderwijs --- meertalig onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Toegepaste antropologie --- Sociolinguïstiek --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Multilingual education --- Belgium --- Brussels (Belgium) --- Multilingualism --- onderwijs --- taalvaardigheid --- taaldidactiek --- OETC
Choose an application
In Gesprekken in de multiculturele klas maken de auteurs duidelijk hoe je dat kunt aanpakken. Het is een concreet boek met veel voorbeelden van gespreksfragmenten. Van oudsher neemt het kringgesprek (themagesprek, klassengesprek, groepsgesprek) in het Nederlandse basisonderwijs een belangrijke plaats in. De doelstellingen van die gesprekken zijn vooral gericht op de verwerving van communicatieve vaardigheden, het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het leveren van een bijdrage aan het klimaat in de klas. Regelmatig komen dan maatschappelijke en sociale thema's aan de orde, die raakvlakken vertonen met waarden en normen. Met name in een multicultureel samengestelde klas is het een uitdaging om dergelijke gesprekken te voeren. Het boek is bedoeld als werkboek voor de lerarenopleiding basisonderwijs en wil studenten leren om te gaan met culturele diversiteit. Dit boek is een verslag van een onderzoek binnen een aantal klassen in basisscholen, waar dergelijke gesprekken zijn gevoerd. Fragmenten van zes gevoerde klassengesprekken zijn letterlijk weergegeven. De thema's van de gesprekken waren ontleend aan de methode De Grote Reis. Gekoppeld aan de fragmenten worden steeds overdenk- en besprekingsvragen gesteld. Het boek sluit af met zes strategieën voor het voeren van dergelijke gesprekken.
Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Basisonderwijs. --- Algemeen. --- intercultureel onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Multicultureel onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 474.6 --- basisonderwijs --- diversiteit --- 328.7 --- 471.43 --- Cultuurverschillen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Multiculturele samenleving --- 364.146 --- Culturele antropologie --- Cultuur --- Diversiteit --- Etnische volkeren --- Gespreksvormen --- Godsdienst --- Hoofddoeken --- Klasgesprek --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Multicultureel --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs --- Sociale ongelijkheid --- 454.6 --- multicultureel onderwijs (ler) --- D080721.jpg --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Sociale problemen van allochtone groepen --- Wereldoriëntatie --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: teleonderwijs) --- multiculturele samenleving --- Migranten --- Klassengesprekken --- Klassengesprek --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Nog steeds bestaat er in het hoger onderwijs een schrijnende ondervertegenwoordiging van kansengroependie sociaal-cultureel weinig of geen aansluiting vinden bij het hoger onderwijs. We rekenen hiertoe onder meer allochtone jongeren, maar ook asielzoekers, vluchtelingen en kansarmen. Deze praktijkgids vertrekt vanuit een kansenperspectief. Enerzijds wordt hierbij rekening gehouden met reële achterstanden die de instroom en doorstroom van studenten bemoeilijken. Anderzijds staat het bevorderen van de positieve (door)groeikansen en het zelfvertrouwen van de betrokkenen centraal. Een betere culturele aansluiting veronderstelt immers een wederzijdse bemiddeling waarin ook de instellingen voor hoger onderwijs beter tegemoet komen aan de diversiteit van culturele referentiekaders. De praktijkgids is het resultaat van het project 'Tellen én meetellen: naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs', waarin concrete diversiteitsprojecten in de instellingen van de Associatie KULeuven werden samengebracht, ondersteund en geëvalueerd. Vanuit een systematische evaluatie van de praktijk reiken de auteurs methodieken en werkinstrumenten aan voor het sturen en bijsturen van concrete diversiteitsacties in het hoger onderwijs. Het boek biedt bovendien strategische handvatten om van geïsoleerde acties tot een geïntegreerd diversiteitsbeleid binnen de hogeschool of universiteit te komen. Het werk zet institutionele beleidsmakers, docenten, trajectbegeleiders, diversiteitscoördinatoren en -medewerkers op weg naar een kwalitatief en geïntegreerd diversiteitsbeleid
allochtonen --- diversiteitsbeleid --- interculturaliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Hoger onderwijs ; diversiteit --- 668.4 Migrantenjongeren --- 732 Onderwijsparticipatie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- diversiteit --- hoger onderwijs --- organisatie --- 489.32 --- België --- democratisering --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Participatie --- 450.42 --- hoger onderwijs en maatschappij (ler) --- kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- 092649.jpg --- 489.5 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Kansarmen --- Migranten --- Vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.6 --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studie en studieresultaten --- Intercultureel onderwijs --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Algemeen 09 --- diversiteitsprojecten --- Onderwijsbeleid --- Cultuur --- Diversiteitsbeleid --- Kansenongelijkheid --- Beleid --- Allochtonen --- Nederland --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Toerisme --- Allochtoon --- Analyse --- Evaluatie --- Autochtoon --- participatie --- onderwijs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|