Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Twintig weken lang wekelijks een voorlezer over de vloer: zo werkt de VoorleesExpress. Voorlezen is namelijk niet voor alle ouders vanzelfsprekend. Wanneer zij bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, kan voorlezen een enorme opgave zijn. Een vrijwilliger die boekjes meebrengt en het goede voorbeeld geeft, biedt in zo?n geval soelaas. Zowel ouders als hun jonge kinderen leren op deze wijze het plezier van voorlezen kennen. Dit kan geletterdheid helpen versterken en het leesplezier vergroten.Bron: https://eburon.nl/product/werkt-de-voorleesexpress/
Voorlezen --- Migrantenkind --- Leesbevordering --- Alfabetisering --- Persoon met een migratieachtergrond --- Sociology of cultural policy --- voorlezen --- leesbevordering --- leesopvoeding
Choose an application
De vele bezoekers uit Nederland en Vlaanderen die de uitstekende voorzieningen voor jonge kinderen in Pistoia bezoeken vragen zich telkens weer af hoe deze stad in Toscane erin geslaagd is om zo een rijke cultuur van het jonge kind te ontwikkelen. Dit boek beschrijft hoe de intense samenwerking tussen pedagogen, onderzoekers en beleidsmensen ertoe geleid heeft dat er een klimaat is ontstaan waarin deze cultuur vorm kreeg. Aan de hand van voorbeelden en illustraties wordt beschreven hoe via experimenten en projecten deze cultuur zich ontwikkelde: hoe een stimulerende visie op de ruimte werd geconstrueerd, hoe men erin slaagde die unieke band met de ouders vorm te geven, hoe de link tussen de kinderen en de stad Pistoia werden gelegd. De auteurs illustreren hoe een klimaat van samen leren, van kritisch reflecteren op de praktijk aan de basis ligt van deze bijzonder geslaagde innovaties. Dit boek is bijzonder boeiend voor allen die betrokken zijn bij de opvoeding en de zorg voor de kinderen tussen 0 en 6 jaar, praktijkmedewerkers en opleiders en ook ouders. Deze cultuur van gastvrijheid en participatie die de voorzieningen van Pistoia zo rijkt maakt voor kinderen en ouders zal zonder twijfel veel inspiratie bieden voor allen die investeren in innovatie en kwaliteitsverbetering van voorzieningen voor jonge kinderen in Nederland en Vlaanderen
Reggio Emilia (onderwijs) --- Ervaringsgericht onderwijs --- Ruimte (gebouw) --- Materiaal --- Ouderparticipatie --- Migrantenkind --- Pedagogisch begeleider --- Persoon met een migratieachtergrond --- Age group sociology --- Educational sciences --- Pistoia --- pedagogiek --- kinderopvang --- kleuters --- peuters
Choose an application
Het boek bevat voor een gemeente de nodige knowhow om een flankerend onderwijsbeleid op maat op te starten. Je verneemt er hoe de gemeente ook als actor kan werken aan een stimulerende leeromgeving. Uiteraard is de invalshoek netoverschrijdend. Een gemeente draagt immers zorg voor alle lerenden, ongeacht het onderwijsnet waarin ze school lopen
School management --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Gemeentebeleid --- Gemeentelijk onderwijs --- Brede school --- Gelijke kansen --- Gelijke onderwijskansen --- Opvoedingsondersteuning --- Volwasseneneducatie --- Levenslang leren --- Basiseducatie --- Onderwijsbeleid --- Kinderopvang --- Migrantenkinderen --- Spijbelen --- Preventie --- Mobiliteit --- Vrijetijdsbesteding --- Cultuurbeleid --- 720 Onderwijs --- onderwijsbeleid --- onderwijs --- België --- gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Flankerend onderwijsbeleid --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Migrantenkind --- Recreatie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Deze bundel wil een hulpmiddel zijn bij het ontwikkelen van een genuanceerde visie omtrent de diagnostiek bij allochtone kinderen. Hij beoogt bij te dragen tot een goede praktijk i.v.m. deze diagnostiek. De bundel omvat zowel theoretische visies als hedendaagse concrete instrumenten, werkmethoden en onderzoeksresultaten.Verkorte inhoud:Deel 1: Topics: een exploratieTopic 1: Beliefs en wetenschap Topic 2: Cultuurvrij of niet Topic 3: Intelligentiestructuur Topic 4: De selectieproblematiek en het biasprobleem Topic 5: Bias Topic 6: Dove allochtonen versus dove autochtonen: een vergelijking Topic 7: Hoe allochtoon is een allochtoon Topic 8: De sociaal-economische status: het echte allochtonenprobleem? Topic 9: Rol van de verblijfsduur Topic 10: Intelligentietest versus leertest: een straatje zonder einde? Topic 11: Gelijk en toch zo anders Topic 12: Het wandelende IQ Topic 13: Intelligentie, een waardeoordeel? Topic 14: Het geoptimaliseerd IQ (GO-IQ) Topic 15: Tien vuistregels voor de diagnostiek bij allochtonenDeel 2: Diagnostiek bij allochtonen, toepassingen2.1 Individuele algemene intelligentietests-Evaluatieschema van de Wechslertests in functie van hun linguïstische vereisten en culturele lading-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-R-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-III-NL-Wechsler Intelligence Scale for Children - III WISC-III-Wechsler Adult Intelligence Scale - III WAIS-III-Wechsler Non Verbal-NL WNV - NL-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 2,1/2-7-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 5,1/2-17-Kaufmann Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen KAIT 2.2 Collectieve intelligentietests-Raven's Progressive Matrices-Cognitieve vaardigheidstest COVAAR-Test Cognitieve Vaardigheden TCV-6Deel 3: Aanvullende teksten-Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Intelligentiemeting (schooljaar 2005-2006)-En dan toch maar een intelligentietest? Een discussietekst bij het thema "Intelligentieonderzoek bij allochtone kinderen"Deel 4: Bijlagen-Bibliografie-Besproken tests
Cognitive psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- CLB --- Kinderen --- Allochtonen --- Migrantenkinderen --- Diagnostiek --- Testen --- Intelligentie --- Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Cultuurverschillen --- Intelligentietests --- Kind --- Allochtoon --- Migrantenkind --- Diagnose --- Test --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autochtoon --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Dit boek is een inspiratiebron om taal aan te leren met muzische werkvormen. Door in te zetten op de raakvlakken tussen taal, actief leren, beeld, muziek en drama zijn activerende werkvormen ontwikkeld waarin interactie en samenwerking tussen leerlingen centraal staan. Voor elk van deze domeinen is er een handleiding voorzien. De muzische workshops zijn gecreëerd binnen het onderzoeksproject taalCULTuur in een unieke samenwerking tussen de departementen Education, MAD School of Arts en Music van de Hogeschool PXL in Hasselt.http://www.maklu.be/makluengarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135404
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- meertaligheid --- muzische vorming --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- taaltstimulereing --- NT2 --- Taalstimulering --- Meertaligheid --- Nederlands voor anderstaligen --- Didactische werkvormen --- 477 --- Nederlands voor anderstaligen (NT2) --- #PBIB:+117.60 --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische vorming : Muziek --- PXL-Education 2017 --- MAD-faculty 17 --- PXL-Music 2017 --- actief leren --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Muzische vorming --- Meertalige kinderen --- Werkvormen --- Didactiek --- Workshops --- Activerende didactische werkvormen --- Taalverwerving --- Kunstzinnige vorming --- Migrantenkinderen --- Meertalig kind --- Werkvorm --- Workshop --- Migrantenkind --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Nt2 --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Deze publicatie vormt de neerslag van een onderzoek in het Limburgse naar de drempels voor emancipatie en participatie van migrantenvrouwen in de Vlaamse samenleving. Eerst wordt de situatie geschetst van migrantenvrouwen in Limburg en in de gemeente Genk. Er wordt ingegaan op vragen als : wat zijn de belangrijkste migratieontwikkelingen, hoeveel vrouwelijke migranten leven hier, wat zijn de belangrijkste kenmerken van vrouwen in diverse leeftijdsgroepen en verschillende levensomstandigheden ? Voor het onderzoek zelf werden in totaal 112 vrouwen van diverse herkomst geïnterviewd. Aan hen werd gevraagd hoe ze zich hun eigen toekomst voorstellen in de Vlaamse samenleving, en vooral welke participatie- en emancipatiemogelijkheden zij zelf menen te hebben en welke dromen ze op dit vlak voor hun kinderen hebben? Er wordt gepeild naar de ervaringen van de respondenten op de volgende domeinen: studie, beroep, woonsituatie, cultuurbehoud, multicultureel denken, rolpatronen, taal en voorzieningen.
Social integration --- Women immigrants --- Social conditions. --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Flanders --- Belgium: North --- Migrantenvrouwen --- Integratie --- Emancipatie --- Migrantenkinderen --- Toekomstvisies --- allochtone vrouwen --- meningsvorming --- vrouwen --- 328.7 --- allochtonen --- België --- emancipatie --- participatie --- Vlaanderen --- Social conditions --- 325 --- 301.17 --- 396 --- sociale problemen en zorg voor allochtone groepen --- Inclusion, Social --- Integration, Social --- Social inclusion --- Sociology --- Belonging (Social psychology) --- Immigrant women --- Immigrants --- Migrantenvrouw --- Migrantenkind --- Toekomstvisie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- migrantenvrouwen --- integratie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Migration background --- Book --- Empowerment --- Experiences
Choose an application
In het helpende gesprek met migranten spelen specifieke culturele en situationele aspecten een grote rol. Veel van deze aspecten lijken de Nederlandse gesprekspartner op het eerste gezicht vreemd of ontgaan hem. In dit boek wordt de lezer geconfronteerd met zijn eigen positie, opvattingen en ervaringen in relatie tot de leefwereld van migranten. In het helpende gesprek met migranten spelen specifieke culturele en situationele aspecten een grote rol. Veel van deze aspecten lijken de Nederlandse gesprekspartner op het eerste gezicht vreemd of ontgaan hem. In dit boek wordt de lezer geconfronteerd met zijn eigen positie, opvattingen en ervaringen in relatie tot de leefwereld van migranten, en hij wordt stap voor stap geschoold in interculturele communicatie. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met cases en vraagstellingen om een handvat te bieden voor het verwerken van praktijkervaringen die groepsleden zelf kunnen inbrengen. (Bron: uitgeverscatalogus)
Migration. Refugees --- migranten --- Sociology of minorities --- interculturele communicatie --- Social psychology --- communicatie --- Interculturele communicatie --- Communication in social work --- Communication --- Intercultural communication --- 614.1 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- Interculturele zorg --- kinderen --- lichaamsbeeld --- multiculturele samenleving --- racisme --- seksualiteit --- ziektebeleving --- 305.8 --- 328.7 --- casestudies --- cultuurverschillen --- gezin --- hulpverlening --- Interculturele gespreksvoering --- maatschappelijk werk --- sociale problemen --- waarden --- Cross-cultural communication --- Culture --- Cross-cultural orientation --- Cultural competence --- Multilingual communication --- Technical assistance --- Communication, Primitive --- Mass communication --- Sociology --- Communication in social service --- Social service --- Social aspects --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- Communicatie --- Allochtone groepen --- Anthropological aspects --- Sociale psychologie --- Sociologie van de minderheden --- communicatie in de hulpverlening --- cultuursociologie --- interculturele hulpverlening --- sociolinguïstiek --- 361.2 --- 008 --- 007 --- 362.9 --- 8 --- communicatie, mondeling --- etnisch-culturele minderheden --- gesprekstechnieken (gez) --- transculturele geneeskunde --- gesprekstechnieken --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB: Interculturele communicatie --- Allochtonen --- Migrantenkinderen --- Cultuurverschillen --- 316.772 --- Discriminatie --- Gezin --- Gezondheid --- Migranten --- Racisme --- Seksualiteit --- Taal --- Allochtoon --- Migrantenkind --- Cultuurverschil --- Autochtoon
Choose an application
De omgang van leerkrachten met migrantenleerlingen is meestal problematisch en leidt maar al te vaak tot misverstanden en zelfs conflicten. Toch is degelijk onderwijs voor allochtone leerlingen een noodzakelijke voorwaarde om zich weerbaar op te stellen in onze samenleving. Even noodzakelijk echter is dat leerkrachten en pedaaagogen inzicht krijgen in de specifieke leefwereld van deze jongeren. Dit boek is gericht op de praktijk van de leerkracht en biedt heel wat pedagogische tips. Maar ook voor professionelen uit het integratiewerk , hulpverleners, medewerkers van interculturele organisaties en geïnteresseerden in de migrantenthematiek is deze handleiding een zinvol hulpmiddel om de kloof tussen allochtonen en autochtonen te verkleinen. (Bron: cover boek)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Intercultureel onderwijs. --- Lerarenopleiding --- Migrantenkinderen --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Onderwijs: allochtonen --- Onderwijs: anderstaligen --- Migration. Refugees --- didactische processen --- Didactics --- allochtonen --- communicatie --- Social welfare methods --- interculturele communicatie --- intermenselijke relaties --- migrantenproblematiek --- Belgium --- 450.9 --- 454.6 --- 474.6 --- Allochtone kinderen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijs --- Migranten ; onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- didactiek --- leerlinggedrag --- onderwijspolitiek --- Overige onderwerpen --- 377 --- 371.3 --- 371.21 --- 371.1 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O420 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A9701A --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- intercultureel onderwijs --- migrantenonderwijs --- onderwijs aan allochtone groepen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- MBE Magazijn beneden --- Migrant-onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Migratie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 376.7 --- Cultuurverschillen --- Islam --- Leerlingen --- Methodiek --- Migranten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Migratie. Vluchtelingen --- Didactiek --- België --- Marokkanen --- Turken --- 484.6 --- 450.9 ) Onderwijs - overige onderwerpen --- democratisering van het onderwijs --- migranten in het onderwijs --- 813 Methodologie --- 844 Sociale Structuur --- 844.3 Migratie en vluchtelingen --- 846 Identiteit --- 847 Onderwijs --- 884.4 West-Europa --- 454.6 ) Migrantenonderwijs --- migranten --- Opvoeding : migranten --- Transculturele pedagogie --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Allochtonen --- Pedagogiek --- Leraren --- Allochtoon --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Turkije --- Minderheid --- Oudere --- Migrantenkind --- Leraar --- Directie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Immigrant girls --- Boys --- Education --- Book
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|