Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Positief omgaan met verschillen in de leeromgeving : een visie op differentiatie en gelijke kansen in authentieke middenscholen
Author:
ISBN: 9044116967 9789044116960 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat vier hoofdstukken: twee met de blik op maatschappelijke ontwikkelingen, twee met de blik op onderwijskundig-didactische uitdagingen. In het maatschappelijk georiënteerde luik wordt aangegeven hoe de gelijkheidsgedachte de voorbije twee eeuwen in drie grote golfbewegingen onze samenleving en de school heeft beïnvloed. Dat loopt uit op een omschrijving van wat positief omgaan met verschillen in de leeromgeving is. Het tweede luik heeft vooral een onderwijskundig-didactische oriëntatie. In de eerste plaats worden de onderwijskundige uitdagingen rond omgaan met verschillen of gedifferentieerd werken op school en in de klas in kaart gebracht.


Book
Maakt de school het verschil ? : effectiviteit van scholen, leraren en klassen in de eerste graad van het middelbaar onderwijs : een exploratie van LOSO-gegevens
Authors: --- ---
ISBN: 9033455803 Year: 2004 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van een longitudinaal onderzoek bij 6.400 leerlingen gaan de auteurs na of het er toe doet naar welke school je gaat, van welke lerares of leraar je les krijgt, en in welke klasgroep je terecht komt. Dit wordt nagegaan bij leerlingen van het tweede leerjaar van het secundair onderwijs. Het onderzoek gaat in eerste instantie over effecten op de prestaties voor wiskunde en Nederlands. Ook effecten op het schools welbevinden, de inzet, het zelfconcept en de integratie in de groep van de klasgenoten worden bekeken. Bovendien wordt nagegaan of een school die goed is voor de prestaties, ook goed is voor het welbevinden, of juist niet. Als blijkt dat de ene school, leraar of klas beter is dan de andere, gaan de auteurs na welke de kenmerken zijn van effectieve scholen en klassen. Is vooral het soort leerlingen op school of in de klas belangrijk, of heeft vooral het onderwijs dat gegeven wordt en het schoolbeleid invloed?

Listing 1 - 2 of 2
Sort by