Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze toolkit werd ontwikkeld door De Stuyverij in navolging van INTERREG Partons 2.0. De Stuyverij maakt co-creatie van onderuit mogelijk in haar Stuyfplekken. Methodiekfabriek, die uit De Stuyverij ontstond bracht deze methodieken binnen in andere contexten. Sommige zijn bestaande methodieken, aangevuld met eigen methodieken maar telkens aangepast aan de context waarin ze gebruikt worden. Tijdens Partons 2.0 werden 25 projecten begeleid door De Stuyverij / Methodiekfabriek, zowel in West-Vlaanderen als in Frankrijk in de grensregio's. Burgers, organisaties en overheden, lokaal en bovenlokaal werden in dit proces samengebracht en gevolgd aan de hand van ateliers of labs, om zo elkaar te inspireren en elkaar te versterken. Op basis van 2 cycli werden de inzichten hieruit samengebracht in een rapport en werd het proces zelf in deze atlas zichtbaar gemaakt om zo meer lokale overheden, organisaties en burgerinitiatieven te inspireren. Of je nu door de volledige atlas gaat of enkele hoofdstukken hebt ontdekt, je bent alvast een stuk dichter bij het organiseren van participatie. Je kan altijd terugvallen op de heldere oefeningen of de inspiratie bij de voorbeelden. Paticipatie, wanneer goed toegepast, is een krachtig middel om meer ‘samen' in onze samenleving of publieke ruimte te brengen.
Choose an application
Choose an application
Diëtisten: beroep --- Voedingsanamnese: methodieken --- dieetleer --- Psychiatry --- voedingsleer --- gegevensverwerking --- interview --- anamnese
Choose an application
jeugdzorg --- welzijnswerk, methoden --- Jeugdhulpverlening --- Methodieken in de hulpverlening --- 362.7 --- 361.1
Choose an application
Methodisch handelen lijkt een vanzelfsprekende basisvaardigheid voor professionele hulpverleners. In de praktijk blijkt het voor veel aankomende hulpverleners heel lastig om het concept van methodisch handelen onder de knie te krijgen. Methodisch handelen inzichtelijk biedt daarom de basis voor methodisch handelen. Stap voor stap krijgt de student inzicht in het concept van methodisch handelen, onder meer door de vele voorbeelden. In het licht van de opvatting dat er eerst een goede basis moet zijn gelegd om uit te kunnen groeien naar een zelfbewuste professional wordt theorie wel aangereikt, maar dient niet voortdurend als leidraad.Het boek behandelt de kernbegrippen in een begrijpelijke context voor aankomende hulpverleners in hun eerste jaar. Het laat hen kennis maken met de negen fasen van de plancyclus van methodisch handelen, en geeft hen mogelijkheden om deze plancyclus toe te passen én te relateren aan de verschillende beroepspraktijken.
321.3 --- methodisch hulpverlenen --- professioneel handelen --- Methodieken in de hulpverlening --- Methodiek --- Hulpverlening
Choose an application
Groepstherapie voor vluchtelingenjongeren blijkt lang niet altijd het gewenste resultaat op te leveren. De auteurs hebben onderzocht welke factoren een positieve dan wel een negatieve uitwerking hebben op de therapietrouw van de jongeren en op de effectiviteit van groepstherapie. Op basis van hun onderzoek en een aantal pilotprojecten in de ggz hebben de auteurs een methodiek ontwikkeld, die therapietrouw en effectiviteit bij groepstherapie bevordert. In het werkboek hebben zij meer dan honderd werkvormen, een voorbeeld-draaiboek van twintig bijeenkomsten en een evaluatiesysteem beschreven. Met het werkboek en het bijbehorende handboek kunnen groepstherapeuten de methodiek in hun eigen praktijk toepassen.
vluchtelingen --- evaluatie --- psychosociale hulpverlening --- vluchtelingenjongeren --- therapieën --- psychotherapie --- methodieken --- Groepstherapie --- Minderjarige vluchtelingen --- Adolescenten. --- Jeugdzorg.
Choose an application
Simpel is niet gemakkelijk. De wondervraag, schaalvragen, uitzonderingen op het probleem en complimenten zijn de iconen waarin de rijkdom van de oplossingsgerichte epistemologie schittert. Maar er is zo veel meer! Hulpverlening is een cocreatie van cliënt en hulpverlener, waarbij zorg en welzijn twee kanten van dezelfde medaille zijn. De tijd dat de hulpverlening louter zorg behelsde is voorbij. Hulpverlening is het scheppen van een context waarin de cliënt geholpen wordt om de Moeder van Alle Doelstellingen in het Leven te bereiken: welzijn en welbevinden. Dit boek biedt een kijk achter de coulissen van de wetenschappelijke ontwikkelingen waarop oplossingsgericht denken en werken teruggrijpt. Het bevat een krachtige cocktail van positieve psychologie in actie, oplossingsgerichte interventies, linguïstische spitstechnologie, zwermintelligentie, de wetenschap van Priming en de evidence‐based werkzaamheid van de non‐specifieke factoren.
Probleemoplossend denken --- Oplossingsgericht --- Psychologie: methoden en technieken --- Hulpverlening --- 615.85 --- Methodieken in de hulpverlening --- Probleemoplossend denken.
Choose an application
Dit lesprogramma is bedoeld om actief burgerschap en sociale integratie bij kinderen te stimuleren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het didactisch concept Verhalend Ontwerpen. Dit is een sterk interactieve werkvorm die actieve inzet vergt van de leerlingen en ruimte biedt voor initiatief, creativiteit en ervaringsleren. Leerlingen gaan actief twee verhalen vormgeven en oefenen hierbij de benodigde competenties voor sociale integratie en actief burgerschap. Het praktijkboek bestaat uit drie delen. In het eerste deel beschrijft men de achtergronden bij het lesprogramma en aanwijzingen voor het gebruik. In het tweede deel wordt de praktische uitvoering in detail beschreven en in deel drie zijn de bijlagen opgenomen. Het beeldmateriaal op de DVD geven een indruk van een mogelijke lesindeling en -verloop. Het Thuis in burgerschap lesprogramma is geschikt voor nieuwkomers, allochtone en autochtone leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het theoretisch kader waarbinnen het lesprogramma is ontwikkeld, wordt uitvoerig beschreven in het Thuis in burgerschap theorieboek.
vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- sociale participatie --- burgerschapseducatie --- methodieken --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Migration. Refugees
Choose an application
Academic collection --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Enquetering 049.5 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- 331.5 arbeidsmarkt --- 005 methodieken
Choose an application
hulpverleningsproces --- communicatie in de hulpverlening --- persoonsgericht welzijnswerk --- groepswerk --- 361.2 --- 361.12 --- 361.13 --- Methodieken in de hulpverlening
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|