Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by
Thinking and seeing : visual metacognition in adults and children
Author:
ISBN: 0262621819 0262122626 Year: 2004 Publisher: Cambridge, Massachusetts ; London, England : The MIT Press,


Book
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap : van leren naar instructie : deel 2
Author:
ISBN: 9789463448178 9789463449410 9789463790611 9463790616 9463449418 9463448179 Year: 2018 Publisher: Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijskunde als ontwerpwetenschap is een handboek met een zeer specifieke visie op het vakgebied. Onderwijskunde wordt naar voren geschoven als een ontwerpwetenschap. Dit wordt vooral duidelijk in deel 2 van het handboek. De visies op leren en instructie uit deel 1 worden doorgetrokken naar bepalende beslissingsmomenten bij het ontwerpen van instructie. Welke leerdoelen staan centraal en welk curriculum schuiven we dus naar voren? Hoe gaan we om met de groeiende aandacht voor executieve functies bij lerenden? Met welke individuele verschillen houden we rekening bij het meenemen van diversiteit in onze instructie (armoede, motivatie, leermoeilijkheden, sociaal-economische status ...)? Hoe garanderen we dat we evaluatieaanpakken kiezen die passen bij onze visie op leren en instructie? Uiteindelijk vertalen we de output uit deel 1 en deel 2 naar een systematische ontwerpaanpak. In het laatste thema integreren we alle thema's door keuzes te expliciteren voor elk aspect dat centraal staat in het onderwijskundig referentiekader.Daarbij vallen we ook terug op gekende ontwerpsystematieken, zoals het IDI- en het ADDIE-model. In deel 2 van Onderwijskunde als ontwerpwetenschap wordt hierdoor het centrale doel van het handboek duidelijk: het meenemen van de lezer bij het actief toepassen van de theoretische en empirische basis op weg naar gefundeerde aanpakken voor leren en instructie.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463449410/Onderwijskunde-als-ontwerpwetenschap--van-leren-naar-instructie)


Book
Effectiever leren met leerstrategieën
Author:
ISBN: 9789089535269 9089535268 Year: 2015 Publisher: Amsterdam : Boom,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De rol van de leerkracht is aan het veranderen. Door de invoering van de Wet Passend Onderwijs is het nog belangrijker geworden om te weten hoe kinderen leren en hoe daarop in te spelen. Daarvoor is kennis over leerstrategieën onontbeerlijk: manieren van leren die leerlingen bewust kunnen inzetten om leren soepel te laten verlopen, zodat ze hun eigen leerproces kunnen sturen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek worden in dit boek veertien strategieën, verdeeld in vijf clusters, behandeld. Dit zijn o.a. overzien, vooruitkijken, herhalen en jezelf motiveren. Ieder cluster wordt voorafgegaan door een theoretisch kader van dat cluster. Het taalgebruik is niet altijd gemakkelijk. Doelgroep zijn vooral docenten van wie deze kennis verwacht mag worden. Jammer dat praktijkvoorbeelden gewoon doorlopen in de tekst, waardoor nogal een ‘brij' aan tekst ontstaat. Het handzame boek ademt een nogal schoolse sfeer uit en dat is best jammer omdat onderwerp en inhoud erg actueel en daardoor nuttig zijn. Bevat literatuuropgave en enkele invulplaatjes achterin. Voor docenten in het basis- en voortgezet onderwijs, remedial teachers e.a. © NBD Biblion - Mac Steenaart


Book
Werken met begaafde leerlingen in de klas : pedagogische sensitiviteit als leidraad
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023254416 9789023254768 9023254767 Year: 2016 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit uiterst informatieve boek over begaafde leerlingen in het basisonderwijs voorziet om meerdere redenen in een directe behoefte. In de eerste plaats zijn er nog te veel mythen en misverstanden over (hoog)begaafdheid, die hier met feiten worden weerlegd. Tegelijkertijd presenteren de auteurs, specialisten uit het netwerk van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en KPC, alle recente en relevante kennis en informatie over begaafdheid, basisschool en passend onderwijs. In de derde plaats doen ze dat op praktische wijze met tal van voorbeelden, illustraties, schema's en overzichten uit de vakliteratuur. Daarbij hanteren zij een actieve benadering van het werken met begaafde leerlingen, met pedagogische sensitiviteit als leidraad. De hoofdstuktitels geven tot slot de heldere opbouw van 'begrip' tot 'uitdaging' van (hoog)begaafdheid weer. Naast vier bijlagen over (hoog)begaafde leerlingen, (hoog)begaafde onderpresteerders, handreiking voor observatie en gesprekken en voorbeelden van complexe opdrachten, bevat dit boek een literatuurlijst. Alleen een register ontbreekt helaas in deze voortreffelijke en praktijkrelevante uitgave. Voor leerkrachten en ouders een waardevolle bron en naslagwerk. © NBD Biblion - Drs. A. Schipper MA


Book
Kennis & denken & leren
Author:
ISBN: 9789044122961 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt een aanzet gegeven tot het bevorderen van leren denken via het ontwikkelen van metacognitieve kennis. Stapsgewijs brengt de auteur de functie van leren in kaart en verschaft ze inzicht in de lerende mens door de functie en de mogelijkheden tot leren te achterhalen. Ze geeft ook een overzicht van de uitgangspunten van de verschillende opvattingen over het lesgeven. Vanuit de ontwikkeling van de cognitieve leerpsychologie en opvattingen over vernieuwend lesgeven worden praktijkgerichte antwoorden gegeven op de vraag hoe men leren denken kan bevorderen. Wanneer leerlingen bewust het eigen leren en denken kunnen gebruiken, overzien en verbeteren, dan zijn ze in staat product en proces te relateren door middel van metacognitieve kennis. Tot slot besteedt de auteur aandacht aan manieren om het gebruik van denkvaardigheden aan te leren. (Bron: covertekst)


Book
Leren is denken, denken is te leren.
Author:
ISBN: 9027624925 Year: 1997 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het centrale thema in Leren is denken is dat leerlingen goede denkers worden die op een goede, actieve manier alle informatie die op hen afkomt met strategieën kunnen verwerken. In het boek Leren is denken wordt op een praktische manier ingegaan op de inhoud en de betekenis van die begrippen voor de onderwijspraktijk. Ze worden vooral geplaatst binnen de context van een grotere zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de leerling voor zijn eigen leerproces.


Book
De begeleiding van studenten met studieproblemen
Author:
ISBN: 9031344540 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tien procent van alle studenten kampt met studieproblemen, ongeacht de opleiding. In dit boek beschrijft Rien Heijne zijn ervaring met het begeleiden van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Hij geeft aan hoe hij studenten bereikt die niet de gewenste verhouding tussen inspanning en resultaat halen, ondanks alle impulsen van en aansturing door hun opleiding. // Studieproblemen blijken zich op drie niveaus af te spelen: de concrete vaardigheden, de opvattingen over leren en doceren en zelfwaardering. Het begeleidingstraject dat Heijne in dit boek beschrijft, illustreert deze niveaus en hun onderlinge samenhang en maakt duidelijk hoe studenten effectiever kunnen worden begeleid. // De auteur aarzelt niet af en toe zijn vinger op zere plekken te leggen. Zo is het geboden onderwijs voor de student een gegeven, maar onderdelen ervan ontwikkelen niet altijd de beoogde competenties. Heijne signaleert dit niet alleen, maar geeft ook aan hoe het standaardcurriculum kan worden aangepast zodat bijeenkomsten voor veel studenten een meer uitdagend karakter krijgen. // Kortom: dit boek inspireert docenten ook reguliere begeleidingstaken meer diepgang te geven en de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden bij hun studenten te bevorderen. // De begeleiding van studenten met studieproblemen is bestemd voor alle docenten in het hoger beroepsonderwijs die studenten met studieproblemen begeleiden.


Book
Ontwikkelingspsychologie voor het onderwijs
Author:
ISBN: 9789030151487 Year: 2017 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek schetst een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, relevant voor het onderwijs. De meeste voorbeelden en toepassingen in het boek zijn toegespitst zijn op de basisschool. Maar daarnaast loopt de beschrijving van de ontwikkeling van het kind tot in de adolescentie. In eerste instantie kan het boek worden opgevat als een naslagwerk dat in de praktijk kan worden gebruikt door geïnteresseerde studenten, docenten, leerkrachten en instanties die met jonge kinderen werken (bv Centra voor Leerlingenbegeleiding). In tweede instantie is het boek een studieboek. Zowel docenten als studenten binnen een bacheloropleiding die het werken met kinderen als doelstelling hanteren, kunnen dit boek als cursus hanteren. Om het echter zowel voor docenten als voor studenten werkbaar te maken werden twee vormen van leerdoelen gebruikt. Een eerste vorm betreft basisleerdoelen die een richtlijn zijn voor studenten. Men kan verwachten dat het beheersen van de basisleerdoelen, de student voldoende inleidt in de belangrijkste begrippen van de ontwikkelingspsychologie. Docenten die meer achtergrond, meer referenties en meer context willen, kunnen gebruik maken van de uitgebreide leerdoelen. In derde instantie is het boek op maat van studenten binnen het afstandsonderwijs die op een zelfstandige manier de leerstof verwerken. Om deze groep studenten een minimale vorm van begeleiding aan te bieden is er de handige studiegids op het einde van het boek. Deze studiegids groepeert samenvattingen, kernwoorden, leerdoelen, grafische voorstellingen van de hoofdstukken en vragen om zichzelf te evalueren.


Book
Werkboek leren leren voor het voortgezet onderwijs : mentorlessen
Authors: ---
ISBN: 9789492525062 9492525062 9789491806568 9491806564 Year: 2018 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drie ogenschijnlijk simpele zaken vormen de basis van leren en motiveren: als je als leerling weet wat je moet doen, waarom je het moet doen en hoe je het moet doen, ben je beter uitgerust om je leertaak aan te gaan.Het Werkboek Leren Leren bevat 22 concrete lesbrieven voor mentorlessen. Deze lessen zijn gericht op het aanleren van algemene leerstrategieën en inzichten die de leerling ondersteunen in het leerproces. De lesbrieven staan bovendien vol met slimme leertips voor de leerlingen.Dit werkboek gaat uit van het besef dat de leerling zelf de belangrijkste informatie geeft over zijn leerproces en dat de docent of mentor, als belangrijkste leermeester, dit proces kan ondersteunen.De volgende principes staan centraal:- het versterken van metacognitieve vaardigheden voor het leerproces;- het bevorderen van een reflectieve houding van de leerling ten aanzien van zijn leerproces.De mentorlessen zijn geschreven voor leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en zijn bruikbaar op alle niveaus, van vmbo tot en met gymnasium. De lessen kunnen ook in hogere leerjaren ingezet worden bij leerlingen die nog achterstanden laten zien en zijn eenvoudig aan de doelgroepen aan te passen.Voor theoretische verdieping en ter voorbereiding op deze lessen wordt waar nodig naar het Handboek Leren Leren verwezen. Elke les heeft een duur van maximaal 20 minuten, zodat in de mentorles ook voldoende tijd overblijft om aandacht te besteden aan groepsdynamiek en thema's rond sociaal-emotioneel leren.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/mentorlessen-pica)


Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : praktijkonderwijs en het (V)MBO
Authors: ---
ISBN: 9789082814132 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by