Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
edited by Daniel T. Levin --- psychologie --- perceptie --- waarneming --- metacognitie --- visuele metacognitie --- change blindness --- 159.9 --- Visual perception --- -Metacognition --- -152.14 --- Meta knowledge --- Metamemory --- Cognition --- Self-control --- Self-perception --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Psychological aspects --- Metacognition --- 152.14 --- Adulte --- Enfant --- Métacognition --- Processus cognitif --- Perception visuelle. --- Metacognition. --- Visual perception.
Choose an application
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap is een handboek met een zeer specifieke visie op het vakgebied. Onderwijskunde wordt naar voren geschoven als een ontwerpwetenschap. Dit wordt vooral duidelijk in deel 2 van het handboek. De visies op leren en instructie uit deel 1 worden doorgetrokken naar bepalende beslissingsmomenten bij het ontwerpen van instructie. Welke leerdoelen staan centraal en welk curriculum schuiven we dus naar voren? Hoe gaan we om met de groeiende aandacht voor executieve functies bij lerenden? Met welke individuele verschillen houden we rekening bij het meenemen van diversiteit in onze instructie (armoede, motivatie, leermoeilijkheden, sociaal-economische status ...)? Hoe garanderen we dat we evaluatieaanpakken kiezen die passen bij onze visie op leren en instructie? Uiteindelijk vertalen we de output uit deel 1 en deel 2 naar een systematische ontwerpaanpak. In het laatste thema integreren we alle thema's door keuzes te expliciteren voor elk aspect dat centraal staat in het onderwijskundig referentiekader.Daarbij vallen we ook terug op gekende ontwerpsystematieken, zoals het IDI- en het ADDIE-model. In deel 2 van Onderwijskunde als ontwerpwetenschap wordt hierdoor het centrale doel van het handboek duidelijk: het meenemen van de lezer bij het actief toepassen van de theoretische en empirische basis op weg naar gefundeerde aanpakken voor leren en instructie.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463449410/Onderwijskunde-als-ontwerpwetenschap--van-leren-naar-instructie)
450.4 --- Onderwijskunde --- Leren --- Instructie --- Denken --- Leerplanontwikkeling --- Evaluatie --- Differentiatie --- Motivatie --- Rekenen --- Wiskunde --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Behaviorisme --- Cognitivisme --- Constructivisme --- onderwijskunde --- instructie --- PXL-Education 2019 --- onderwijsonderzoek --- 371.3 --- Onderwijsmethoden --- Onderwijspsychologie --- Didactiek --- Curriculumontwikkeling --- Metacognitie --- 371.3. --- Behaviorisme. --- Curriculumontwikkeling. --- Didactiek. --- Instructie. --- Metacognitie. --- Onderwijskunde. --- Onderwijsmethoden. --- Onderwijspsychologie. --- instructie. --- onderwijskunde. --- 370.02 --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Teaching --- Onderwijsontwerp
Choose an application
De rol van de leerkracht is aan het veranderen. Door de invoering van de Wet Passend Onderwijs is het nog belangrijker geworden om te weten hoe kinderen leren en hoe daarop in te spelen. Daarvoor is kennis over leerstrategieën onontbeerlijk: manieren van leren die leerlingen bewust kunnen inzetten om leren soepel te laten verlopen, zodat ze hun eigen leerproces kunnen sturen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek worden in dit boek veertien strategieën, verdeeld in vijf clusters, behandeld. Dit zijn o.a. overzien, vooruitkijken, herhalen en jezelf motiveren. Ieder cluster wordt voorafgegaan door een theoretisch kader van dat cluster. Het taalgebruik is niet altijd gemakkelijk. Doelgroep zijn vooral docenten van wie deze kennis verwacht mag worden. Jammer dat praktijkvoorbeelden gewoon doorlopen in de tekst, waardoor nogal een ‘brij' aan tekst ontstaat. Het handzame boek ademt een nogal schoolse sfeer uit en dat is best jammer omdat onderwerp en inhoud erg actueel en daardoor nuttig zijn. Bevat literatuuropgave en enkele invulplaatjes achterin. Voor docenten in het basis- en voortgezet onderwijs, remedial teachers e.a. © NBD Biblion - Mac Steenaart
Studievaardigheden. --- Leren leren. --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- leren leren --- Leren leren --- Leerstrategieën --- Metacognitie --- Leren --- cognitieve vaardigheden --- Motivatie --- Studievaardigheden --- 474.21 --- #PBIB:+110.10 --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- didactische werkvormen --- didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijsstrategie --- KHCA
Choose an application
Dit uiterst informatieve boek over begaafde leerlingen in het basisonderwijs voorziet om meerdere redenen in een directe behoefte. In de eerste plaats zijn er nog te veel mythen en misverstanden over (hoog)begaafdheid, die hier met feiten worden weerlegd. Tegelijkertijd presenteren de auteurs, specialisten uit het netwerk van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en KPC, alle recente en relevante kennis en informatie over begaafdheid, basisschool en passend onderwijs. In de derde plaats doen ze dat op praktische wijze met tal van voorbeelden, illustraties, schema's en overzichten uit de vakliteratuur. Daarbij hanteren zij een actieve benadering van het werken met begaafde leerlingen, met pedagogische sensitiviteit als leidraad. De hoofdstuktitels geven tot slot de heldere opbouw van 'begrip' tot 'uitdaging' van (hoog)begaafdheid weer. Naast vier bijlagen over (hoog)begaafde leerlingen, (hoog)begaafde onderpresteerders, handreiking voor observatie en gesprekken en voorbeelden van complexe opdrachten, bevat dit boek een literatuurlijst. Alleen een register ontbreekt helaas in deze voortreffelijke en praktijkrelevante uitgave. Voor leerkrachten en ouders een waardevolle bron en naslagwerk. © NBD Biblion - Drs. A. Schipper MA
Cognitive psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- opvoeding --- hoogbegaafdheid --- lerarenopleiding --- Hoogbegaafdheid --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kind --- hoogbegaafde kinderen --- 462.1 --- Hoogbegaafdheid (begaafdheid) --- Basisonderwijs --- Inclusief onderwijs --- sensitiviteit --- Differentiatie --- Metacognitie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- hoog sensitieve kinderen --- 462.1 hoogbegaafde kinderen --- didactiek --- kinderen --- orthopedagogiek --- Hoogbegaafde kinderen
Choose an application
In dit boek wordt een aanzet gegeven tot het bevorderen van leren denken via het ontwikkelen van metacognitieve kennis. Stapsgewijs brengt de auteur de functie van leren in kaart en verschaft ze inzicht in de lerende mens door de functie en de mogelijkheden tot leren te achterhalen. Ze geeft ook een overzicht van de uitgangspunten van de verschillende opvattingen over het lesgeven. Vanuit de ontwikkeling van de cognitieve leerpsychologie en opvattingen over vernieuwend lesgeven worden praktijkgerichte antwoorden gegeven op de vraag hoe men leren denken kan bevorderen. Wanneer leerlingen bewust het eigen leren en denken kunnen gebruiken, overzien en verbeteren, dan zijn ze in staat product en proces te relateren door middel van metacognitieve kennis. Tot slot besteedt de auteur aandacht aan manieren om het gebruik van denkvaardigheden aan te leren. (Bron: covertekst)
Cognitive psychology --- leren leren --- Educational sciences --- leerpsychologie --- denken --- pedagogiek --- lerarenopleiding --- didactiek --- kennisoverdracht --- Thought and thinking --- Study and teaching --- Learning --- departement Gezondheidszorg 08 --- cognitieve psychologie --- lesgeven --- kennis --- 110383.jpg --- Leerpsychologie ; kinderen --- Leren leren --- Metacognitie --- Zelfstandig leren --- Lesgeven --- hersenen --- 450.8 --- Methodiek van het studeren --- Leren --- Leerpsychologie --- Denkpsychologie --- Lerarenopleiding --- Onderwijspsychologie
Choose an application
Het centrale thema in Leren is denken is dat leerlingen goede denkers worden die op een goede, actieve manier alle informatie die op hen afkomt met strategieën kunnen verwerken. In het boek Leren is denken wordt op een praktische manier ingegaan op de inhoud en de betekenis van die begrippen voor de onderwijspraktijk. Ze worden vooral geplaatst binnen de context van een grotere zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de leerling voor zijn eigen leerproces.
leren leren --- studeren --- 415.4 --- Basisschool --- Denken --- Geheugen --- Leerprocessen --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren --- Leren leren --- Metacognitie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- 450.8 --- 450.9 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Basisonderwijs --- Informatieverwerking --- Islam --- Leerstrategieën --- Leren denken --- Marokko --- Motivatie (leerling) --- Motivatie --- Onderwijsstrategieën --- Oudercontacten --- Slecht-nieuwsgesprekken --- Turkije --- Zelfstandig leren --- Studievaardigheden ; basisonderwijs --- Studievaardigheden --- Leerpsychologie --- Studeren --- Hogere geestelijke functies --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen --- (zie ook: Studiemethoden)
Choose an application
Tien procent van alle studenten kampt met studieproblemen, ongeacht de opleiding. In dit boek beschrijft Rien Heijne zijn ervaring met het begeleiden van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Hij geeft aan hoe hij studenten bereikt die niet de gewenste verhouding tussen inspanning en resultaat halen, ondanks alle impulsen van en aansturing door hun opleiding. // Studieproblemen blijken zich op drie niveaus af te spelen: de concrete vaardigheden, de opvattingen over leren en doceren en zelfwaardering. Het begeleidingstraject dat Heijne in dit boek beschrijft, illustreert deze niveaus en hun onderlinge samenhang en maakt duidelijk hoe studenten effectiever kunnen worden begeleid. // De auteur aarzelt niet af en toe zijn vinger op zere plekken te leggen. Zo is het geboden onderwijs voor de student een gegeven, maar onderdelen ervan ontwikkelen niet altijd de beoogde competenties. Heijne signaleert dit niet alleen, maar geeft ook aan hoe het standaardcurriculum kan worden aangepast zodat bijeenkomsten voor veel studenten een meer uitdagend karakter krijgen. // Kortom: dit boek inspireert docenten ook reguliere begeleidingstaken meer diepgang te geven en de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden bij hun studenten te bevorderen. // De begeleiding van studenten met studieproblemen is bestemd voor alle docenten in het hoger beroepsonderwijs die studenten met studieproblemen begeleiden.
Studeren. --- Studiebegeleiding --- Studievaardigheden --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- begeleidingsmethodieken --- pedagogische psychologie --- Educational psychology --- studieproblemen --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:studiebegeleiding --- 450.8 --- 489.52 --- Begeleid zelfstandig leren --- Hoger onderwijs --- Metacognitie --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- examen --- hoger onderwijs --- onderwijs --- studiebegeleiding --- 464 --- leerprobemen --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Studiemethoden --- Studiemethode
Choose an application
Het boek schetst een algemeen beeld van de ontwikkeling van het kind, relevant voor het onderwijs. De meeste voorbeelden en toepassingen in het boek zijn toegespitst zijn op de basisschool. Maar daarnaast loopt de beschrijving van de ontwikkeling van het kind tot in de adolescentie. In eerste instantie kan het boek worden opgevat als een naslagwerk dat in de praktijk kan worden gebruikt door geïnteresseerde studenten, docenten, leerkrachten en instanties die met jonge kinderen werken (bv Centra voor Leerlingenbegeleiding). In tweede instantie is het boek een studieboek. Zowel docenten als studenten binnen een bacheloropleiding die het werken met kinderen als doelstelling hanteren, kunnen dit boek als cursus hanteren. Om het echter zowel voor docenten als voor studenten werkbaar te maken werden twee vormen van leerdoelen gebruikt. Een eerste vorm betreft basisleerdoelen die een richtlijn zijn voor studenten. Men kan verwachten dat het beheersen van de basisleerdoelen, de student voldoende inleidt in de belangrijkste begrippen van de ontwikkelingspsychologie. Docenten die meer achtergrond, meer referenties en meer context willen, kunnen gebruik maken van de uitgebreide leerdoelen. In derde instantie is het boek op maat van studenten binnen het afstandsonderwijs die op een zelfstandige manier de leerstof verwerken. Om deze groep studenten een minimale vorm van begeleiding aan te bieden is er de handige studiegids op het einde van het boek. Deze studiegids groepeert samenvattingen, kernwoorden, leerdoelen, grafische voorstellingen van de hoofdstukken en vragen om zichzelf te evalueren.
416.1 --- Motorische ontwikkeling --- Zintuigen --- Cognitieve ontwikkeling --- Metacognitie --- Taalontwikkeling --- Intelligentie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 416 --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- 159.92 --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- 159.98 --- Developmental psychology --- Educational psychology --- onderwijspsychologie --- PXL-Education 2019 --- onderwijs --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Drie ogenschijnlijk simpele zaken vormen de basis van leren en motiveren: als je als leerling weet wat je moet doen, waarom je het moet doen en hoe je het moet doen, ben je beter uitgerust om je leertaak aan te gaan.Het Werkboek Leren Leren bevat 22 concrete lesbrieven voor mentorlessen. Deze lessen zijn gericht op het aanleren van algemene leerstrategieën en inzichten die de leerling ondersteunen in het leerproces. De lesbrieven staan bovendien vol met slimme leertips voor de leerlingen.Dit werkboek gaat uit van het besef dat de leerling zelf de belangrijkste informatie geeft over zijn leerproces en dat de docent of mentor, als belangrijkste leermeester, dit proces kan ondersteunen.De volgende principes staan centraal:- het versterken van metacognitieve vaardigheden voor het leerproces;- het bevorderen van een reflectieve houding van de leerling ten aanzien van zijn leerproces.De mentorlessen zijn geschreven voor leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en zijn bruikbaar op alle niveaus, van vmbo tot en met gymnasium. De lessen kunnen ook in hogere leerjaren ingezet worden bij leerlingen die nog achterstanden laten zien en zijn eenvoudig aan de doelgroepen aan te passen.Voor theoretische verdieping en ter voorbereiding op deze lessen wordt waar nodig naar het Handboek Leren Leren verwezen. Elke les heeft een duur van maximaal 20 minuten, zodat in de mentorles ook voldoende tijd overblijft om aandacht te besteden aan groepsdynamiek en thema's rond sociaal-emotioneel leren.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/mentorlessen-pica)
leren leren --- HO (hoger onderwijs) --- leerstrategieën --- Didactics of higher education --- studentenbegeleiding --- Study methods --- didactische werkvormen --- Higher education --- Teaching --- 489.5 --- Metacognitie --- Leerstrategieën --- Denken --- Leren leren --- KHCA --- hoger onderwijs --- leerprincipes --- krachtige leeromgeving --- 450.8 --- 474.21 --- Studie en studieresultaten --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leerprocessen --- leerprocessen (ler) --- leren leren (ler) --- Educational psychology --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Onderwijskunde --- Levenslang leren --- Studiemethoden --- mentoren --- lerarenopleiding --- didactiek --- Studiemethode
Choose an application
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)
Reflectie --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Coaching --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Executieve vaardigheden --- Praktijkonderwijs --- Secundair onderwijs --- Spellen --- Aandacht --- Begeleiding --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|