Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Contents Introduction: Studying the Media Setting the Scene: Media in Context The Language of Study The Audience for Media: Perspectives on Use and Response Media in Society: Purpose and Performance The News: Gates, Agendas and Values Narrative: the Media as Storytellers The Practice of Media: Pressures and Constraints The Global Arena: Issues of Dominance and Control Network Communication: Interactivity, Surveillance and Virtual Reality Research as Exploration and Development In Summary: Media in a New Century Concluding Remarks Appendix 1: A Brief ABC of Perceived Effects Appendix 2: Screen Violence as Influence and Commodity: An Ongoing Debate
Mass media. --- Mass media --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication --- Communicatie --- Communicatietheorie --- Media en maatschappij --- Media --- Communicatie. --- Communicatietheorie. --- Media en maatschappij. --- Media.
Choose an application
1. Inleiding I. MACHTIGE MEDIA 2. De almacht van de media-theorie 3. Het paradigma van bereikte effecten 4. De Zwijgspiraal 5. Marshall McLuhan II. HET ACTIEVE PUBLIEK 6. De uses and gratification-benadering 7. De media system dependency-theorie III. AUDIENCE CUM CONTENT 8. De culturele-indicatoren benadering 9. Agenda setting 10. Culturele studies 11. Slotwoord
Mass communications --- Communicatiewetenschappen --- Media en maatschappij --- Media --- Mediagebruik --- Publieke opinie en media --- Communicatiewetenschappen. --- Media en maatschappij. --- Media. --- Mediagebruik. --- Publieke opinie en media. --- publiek --- publieksonderzoek --- mediaonderzoek --- #KVHA/Media --- #SBIB:309H400 --- #SBIB:309H02 --- Media en publieksgroepen: algemene werken --- Communicatiewetenschap: algemeen --- media --- #A9810A
Choose an application
A multitude of factors affect how the European media industry is governed, including commercialisation, concentration, convergence and globalisation. George Terzis' collection, European Media Governance, is the first volume to concentrate on analysing and explaining how European countries are slowly conceding control of the media from the government to the market, professional and public forces. This impressive volume provides a detailed examination of all aspects of media governance, including media ownership structures, government policies, citizen's organisations and union's accountability systems, for 32 European countries. European Media Governance includes recent research into technological developments and provides sources for more information in each country. In addition to this incredibly diverse scale of research and analysis, the book provides a companion website with regular updates. Terzis' European Media Governance addresses all aspects of media governance in Europe, reflecting contemporary developments in both the countries analysed and their media, creating a comprehensive and reliable source.
Economic policy and planning (general) --- Mass communications --- Europe --- Mass media --- Médias --- Law and legislation --- Political aspects --- Droit --- Aspect politique --- Media ; EU --- #SBIB:309H1012 --- Media: communicatiepolitieke aspecten / mediabeleid (nationaal en internationaal) --- Media en maatschappij --- Media en politiek --- Media --- Media en maatschappij. --- Media en politiek. --- Media. --- Médias --- Europe de l'Ouest --- Europe centrale
Choose an application
Ondervinden kinderen last van veel televisiekijken? Heeft een mediaboodschap invloed op het gedrag of de meningsvorming van mensen? Waarom en waarvoor gebruiken we de media? Niet alleen sociale wetenschappers, maar ook politici, opvoeders en anderen hebben zich de afgelopen decennia steeds meer beziggehouden met deze vragen. In media en publiek worden de belangrijkste theorieën besproken die binnnen communicatiewetenschap gangbaar zijn en betrekking hebben op de werking van de media. Veel van deze theorieën zijn gericht op het verklaren van effecten van de media op het publiek. Daarnaast worden ook theorieën besproken die de relatie tussen media en publiek meer vanuit het standpunt van het publiek bekijken en het mediagebruik proberen te verklaren.De wereld van de communicatie verandert razendsnel. Deze zesde druk is geheel herzien en geactulaliseerd. Ook is er een hoofdstuk over informatieverwerkingsprocessen toegevoegd.
Communicatiewetenschappen. --- Media en maatschappij. --- Mediagebruik. --- Publieke opinie en media. --- #SBIB:309H402 --- 316.77 --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media,
Choose an application
Media vormen een belangrijke bron van hedendaagse cultuur. Ze zijn alomtegenwoordig en dragen uiteenlopende betekenissen. Dit boek exploreert verschillende dimensies die volgen uit deze observaties: hoe stellen media de werkelijkheid voor? Hoe gaan gebruikers daarmee om? Hoe worden media beïnvloed door de omliggende cultuur, en hoe beïnvloeden ze op hun beurt die cultuur? In het bijzonder gaan de auteurs in op de rol van media in de vorming van identiteiten. Media worden vaak beschouwd als een bron van identiteiten, maar hoe gaat dat concreet in zijn werk? Welk beleid wordt daar rond gevoerd? Hoe komt dit tot uiting in media-inhouden en -vormen? Hoe dragen mediabetekenissen bij tot de vorming van individuele en collectieve identiteiten? Deze vragen komen aan bod in casestudies uit verschillende media zoals film, televisie, populaire muziek, videogames en het internet
Interculturele communicatie. --- Mass media --- Massamedia en culturele identiteit. --- Massamedia en cultuur. --- Massamedia en maatschappij. --- Media en maatschappij. --- Media. --- Social aspects --- Sociology of culture --- cultuur --- cultuursociologie --- media --- sociale psychologie --- identiteit --- Mass communications --- Mass media and culture --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Cultuur --- Media --- 316.4 --- 7.01 --- 930.85 --- Kunsttheorie ; over media en maatschappij --- Mediacultuur --- 690 Media, mediarecht --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication --- Sociologie ; sociale processen, sociale dynamiek --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Geschiedenis ; cultuurgeschiedenis, geschiedenis van de civilisatie --- Identiteit --- Culturele identiteit --- Sociologie --- Cultuursociologie --- Massamedia --- Maatschappij --- meningsvorming --- S20090887.JPG --- televisie --- #KVHA:Media --- 316.77 --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- 008 --- 384 --- 301.17 --- Toerisme --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
Alom ter wereld hebben de media het moeilijk, zeker ook in Nederland. Vooral kranten en weekbladen kampen met teruglopende oplagen en snel slinkende advertentieinkomsten. De samenleving verandert, maar lezers en kijkers veranderen zo mogelijk nog sneller. Hoe kunnen de redacties deze omwenteling overleven en welke keuzes moeten daarbij worden gemaakt? Ter ere van het gouden jubileum van Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren worden in Storm in de media tien dilemma's in tijden van crisis voorgelegd aan steeds twee hoofdredacteuren met tegengestelde oplossingen. Jonge, veelbelovende maar vooral kritische journalisten doen hiervan verslag. Zo geeft Storm in de media een uniek kijkje achter de schermen van de hoofdredactionele keuzes in Nederland. Wie weet de oplossing, en waarom? Een storm, hoe desastreus ook, gaat altijd weer liggen. Maar hoe groot is daarna de schade en wie zorgt voor de frisgroene aanplant?
Media en maatschappij. --- civiele journalistiek --- journalistiek --- weblogs --- redacties --- lokale omroepen --- dagbladpers --- Journalism --- lokale dagbladjournalistiek --- reportages --- Netherlands --- Media --- Nederland --- Journalistiek --- Trends --- 070 <492> --- Writing (Authorship) --- Literature --- Publicity --- Fake news --- 070 <492> Pers. Nieuwsbladen. Magazines. Redaktie. Journalistiek--(algemeen)--Nederland --- Pers. Nieuwsbladen. Magazines. Redaktie. Journalistiek--(algemeen)--Nederland --- Trend --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Literatuur
Choose an application
Deze verzameling bijdragen is tot stand gekomen naar aanleiding van een speciale gebeurtenis voor de vakgroep, met name het emeritaat van Prof. dr. Els De Bens. De vakgroep vond dat het emeritaat van Els De Bens een goede gelegenheid was om een reader samen te stellen die een staalkaart zou brengen van het mediaonderzoek dat in de vakgroep de voorbije jaren werd gerealiseerd. Hoewel deze verzameling bijdragen zeker niet kan beschouwd worden als een "liber amicorum" in de traditionele zin van het woord, toch heeft het ten dele het karakter van een feestbundel, waarmee de vakgroep hulde wil brengen aan het wetenschappelijk werk van Els De Bens. In plaats van een aantal hoogdravende lofbetuigingen van medewerkers en vrienden bij elkaar te brengen in een "vriendenboek", koos de vakgroep ervoor om deze hulde te brengen via dat wat in wezen een van haar belangrijkste kerntaken is: het verzamelen van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van haar onmiddellijke medewerkers. Dit heeft Er dan ook voor gezorgd dat in deze reader een zeer ruime waaier van onderzoeksthema's aan bod komen. Deze verscheidenheid van onderzoeksthema's is echter een goede illustratie van de diversiteit van onderzoeksbenaderingen die in de vakgroep aanwezig zijn. En hoe verschillend van aard deze bijdragen ook mogen zijn, toch hebben ze n belangrijk element gemeenschappelijk: telkens wordt op een of andere wijze onderzocht hoe bepaalde mediavormen functioneren of gesitueerd dienen te worden in hun maatschappelijke context. Vandaar dan ook de titel van deze reader: de media in maatschappelijk perspectief. Een "maatschappelijk perspectief" dat ook altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in het onderzoekswerk van collega Els De Bens. Inhoud : Journalistiek en Informatiemedia: Roel Vande Winkel, Wetenschappelijk onderzoek naar de dagbladpers in bezet België (1940-1944): de evolutie van een onderzoeksdomein (1966-2005). Guido Ros, De strijd om de gratis dagbladen in Frankrijk. Een voorbeeld van "l'exception culturelle française" ? Karin Raeymaeckers, Lezersbrieven onderzocht : zijn ze een feedback mogelijkheid voor de lezer, extra ruimte voor de redactie of veeleer een verdoken beleidsinstrument voor belangengroepen ? Steve Paulussen & Mieke De Clercq, Eigen berichtgeving. Bevindingen en beperkingen van sociologische enqutes bij journalisten. Mediatheorie: Hans Verstraeten, De transformatie van de poltiiek: de implicaties voor media assessment en -accountability. Hedwig de Smaele, Four theories and a funeral ? Een onderzoek naar de blijvende waarde van Four Theories of the Press na de teloorgang van het 'communistisch model' in Centraal- en Oost-Europa. Mediabeleid: Dirk Voorhoof, Het recht van antwoord in Belgi. Een inspirerend voorbeeld voor Nederland ?Tomas Coppens, Publieke omroep en performantie-analyse. Case: de VRT-bevraging (2005). Eric Van Heesvelde, De lieberalisering in de ICT-sector: een voorlopig bilan na 15 jaar. Communicatiemanagement: Patrick Vyncke, Lifestyle-segmentering: Van attitudes, interesses en opinies naar waarden, stijlen, levensvisies en mediavoorkeuren. Isabelle Stevens, Gino Verleye & Pieter Maeseele, Effectieve risicocommunicatiestrategien in het post-nine eleven tijdperk. Media en Maatschappij: Frieda Saeys &Ilse Devroe, Media " la carte" ? Mediaconsumptie van Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen. Annelore Deprez & Laurence Hauttekeete, "Courage under fire". Hoe berichten de Vlaamse kranten over 11 september ? Sofie Van Bauwel, Representaties van gender bending in muziekvideoclips : verzet tegen hegemonische genderidentiteiten ? Danil Biltereyst, Amerikanisering, jeugdcultuur en mediapaniek. Over de historische receptie en censuur van Amerikaanse jongerendelinquentiefielms in de jaren 1950.
Communicatiemanagement. --- Journalistiek. --- Mass media --- Mass media. --- Media en maatschappij. --- Media. --- Social aspects. --- media --- S2007786.JPG --- #SBIB:309H1000 --- 316.774 --- 316.774 Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} --- Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication --- Social aspects --- 384 --- Media: algemene en theoretische werken --- Media --- Journalistiek --- Informatiemaatschappij --- Mediabeleid --- Communicatiemanagement --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Mass media - Social aspects --- Journalism --- Mass communications --- mediabeleid --- communicatieonderzoek --- communicatiemanagement --- journalistiek --- maatschappijleer --- informatiemaatschappij --- mediakunde --- Mediasociologie --- Sociologie des médias
Choose an application
Art --- art [fine art] --- freedom --- finance --- technology [general associated concept] --- privacy --- computerization --- political art --- maatschappijwetenschappen --- Art and technology --- Art and society --- Electronic surveillance in art --- Social change --- 7.049 --- Kunst en technologie --- Kunsttheorie ; over media en maatschappij --- Thema's in de kunst ; controle ; observatie ; Big Brother --- Change, Social --- Cultural change --- Cultural transformation --- Societal change --- Socio-cultural change --- Social history --- Social evolution --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- art [discipline]
Choose an application
Samenlevingen zijn voortdurend in beweging. Interculturele contacten worden geïntensifieerd in een dynamisch samenspel van economische, technologische, politieke en sociale processen. De wereld wordt een 'Global Village' (McLuhan), culturele en etnische diversiteit worden kenmerkend voor onze samenlevingen. De beeldvorming van andere culturele en etnische groepen verloopt hoofdzakelijk via de media. Media hoeven zich evenwel niet te beperken tot het verspreiden van beelden over etnisch-culturele groepen, ze zijn bij uitstek geschikte kanalen om vorm te geven aan een positieve houding tegenover het multiculturele karakter van de samenleving. Via de media kan worden aangetoond dat culturele diversiteit culturele rijkdom betekent. Ondanks -of juist door -het belang van de media in de multiculturele samenleving, staat hun rol meer dan ooit ter discussie. Het etnisch-culturele reveil, talloze regionalismen en de roep om meer culturele eigenheid is de grootste paradox van de laatste decennia. De wereld globaliseert, lokale conflicten zijn evenwel niet minder virulent. Over de verantwoordelijkheden van de media in dergelijke samenleving en hun perspectieven in de multiculturele communicatiestructuren en -stromen, organiseerde het 'Centrum voor Mediasociologie' van de Sectie Communicatiewetenschappen Vrije Universiteit Brussel, in samenwerking met de Secties Communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent en de Katholieke Universiteit Leuven, het XVe Vlaams Congres voor Communicatiewetenschappen. Deze publicatie is de eerste in een nieuwe reeks 'Media en Maatschappij'. Binnen- en buitenlandse onderzoekers werkten eraan mee.
Mass media and minorities --- Mass media and culture --- Media en maatschappij. --- Migranten --- Migranten en media. --- Beeldvorming. --- massamedia --- interculturaliteit --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Mass communications --- Media --- 092.9 --- Multiculturele samenleving --- cultuursociologie --- #GBIB:Overlegcentrum Christelijke Ethiek --- #SBIB:002.AANKOOP --- #SBIB:309H1016 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Media --- 316.774 --- #A9901A --- 316.774 Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} --- Massamedia--(communicatiesociologie); technologische aspecten zie {659.3} --- Minorities and mass media --- Minorities --- 008 --- 384 --- Media: socio-culturele aspecten (massamedia en maatschappij, met inbegrip van cultuurhistorische werken en werken over de maatschappelijke en politieke effecten van de (diverse) media) --- Interculturele verhoudingen --- Interculturele communicatie --- Mediabeleid --- Culturele identiteit --- Minderheidsgroepen --- Interculturaliteit --- Verpleegkunde --- Minderheid --- Maatschappij
Choose an application
Media Governance today is shifting media rules and regulations from national government policies to local, regional, national, multinational and international ones and away from exclusively governmental domains to others, such as market, professional and public interest/pressure groups. Many media-related civil society organisations are based in Brussels, operate at a European level and influence exactly the part of Media Governance that has escaped the national shackles of the member states. But which are those organizations and who do they represent? Which are the relevant EU regulations for the different media industries that they try to influence? How do they participate in the media related debates in the different EU institutions? What are their major position papers? What is the current state of affairs in the European Media Governance relevant to their industry and what are the future issues that they are trying to tackle early enough at a European level? Finally, how are their lobbying efforts coordinated with other political, professional and public interest groups? This book presents the work of 10 of these European organizations from a variety of media sectors, as well as the relevant work of the European Commission, the European Parliament, and the European Consumers Association.
Mass media policy --- Mass media --- Political aspects --- Law and legislation --- Media ; EU --- Go international. --- International office. --- Media en maatschappij. --- Media en politiek. --- Media. --- #SBIB:309H1012 --- #SBIB:327.7H231 --- Media: communicatiepolitieke aspecten / mediabeleid (nationaal en internationaal) --- Europese Unie: sociaal-economisch beleid, landbouw-, milieu-, cultuur- en communicatiebeleid --- Médias --- Droit --- Politique gouvernementale --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication --- Mass media and state --- State and mass media --- Communication policy --- Government policy --- Mass media policy - Belgium - Brussels --- Mass media - Political aspects - Belgium - Brussels --- Mass media policy - European Union countries --- Mass media - Political aspects - European Union countries --- Mass media - Law and legislation - European Union countries
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|